Onko sinulla varaa viilennysjärjestelmään?
Puolet suomalaisista on hankkinut kotiinsa viilennysjärjestelmän, selviää LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä.
Yli viidennes on hankkinut ilmalämpöpumpun ja lähes viidennes siirrettävän viilennyslaitteen. Keskimäärin viilennyksen järjestämiseen on käytetty 1 500 euroa.
Taloudellisista syistä kuitenkin 15 prosenttia ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin.
– Läheskään kaikilla ei siis ole varaa ja mahdollisuuksia investoida viilentämiseen. Esimerkiksi vanhassa kerrostaloasunnossa vuokralla asuvalla ei välttämättä ole tähän mahdollisuutta, toteaa kotivakuutuksen kehityspäällikkö Timo Ekholm.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös ne kenellä on varaa, mutta asuvat suojellussa talossa mihin museovirasto ei annan asentaa ilppejä. Iso osa kantakaupungin asunnoista.
Kävisikö jokin tuollainen:
https://elisa.fi/kauppa/tuote/frezzer-caravan-5000-btu-ilmastointilaite…
Kiinnostava, mutta eikö tuossakin tule tuollainen mötikkä ulkopuolelle killumaan? Luulen että tuostakin tulisi hyvin pian sanomista.
Ikkunan tilalle.
Aivan, meidän jugendissa ei vain ole tuuletusikkunoita. Täytyy avata koko ruutu, mutta kaipa tuohon saisi jonkun virityksen kuitenkin. Kiitos vinkistä.
Hankin viilentävän ilpin kolme vuotta sitten. Maksoi 1500 euroa ja olin säästänyt sitä varten rahaa.
Ennen tätä hankintaa asunnossani oli aina kesäisin +29 astetta lämmintä (kuumaa). Ei tullut nukkumisesta oikein mitään ja muutenkin oli hermot riekaleina kuumuuden takia.
En ikinä luopuisi tuosta laitteesta. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävä ilmastointilaite maksaa alle 300e. Parikymppiä kuussa säästöön ja voit ensi kesänä ostaa omasi.
Toimeentulotukea saava ei saa säästää.
Eikä elää tai edes mielellään hengittää.
Olisi varaa, mutta ei ole tarvetta. Läpitalon huoneisto vanhassa, paksuseinäisessä kivitalossa. Ei täällä niin kuuma ikinä tule, etteikö pärjäisi ihan sillä, että ilma virtaa ikkunoista ja parvekkeen ovesta. Makuuhuone on aamuauringon puolella ja kaihtimet ovat luonnollisestikin aamuauringon paahtaessa kiinni, kun vielä nukutaan, joten ei pääse lämpenemään liikaa. Olohuone on iltapäivä-/ilta-aurinkoon, mutta sen verran iso, ettei aurinko edes yllä koko tilaan. Ihan miellyttävää siis on, mutta ymmärrän toki meidänkin talon pienten asuntojen asukkaita, jotka joutuvat pitämään ovea tai postiluukkua auki rappukäytävään, että saavat läpivetoa helteillä.
Mulla olisi varaa, mutta Suomessa ei edes etelässä sellaista tarvitse. Asun Suomenlahden rannalla ja sää on kesälläkin kiva. Ei merkkiä ilmastonmuutoksesta. Varmaan sisämaassa voi olla tukalan kuuma noin viikon ajan kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enkä sellaista tarvitsekaan. On ihanaa kun kotona on edes kesällä niin lämmin, että voi olla paljain jaloin ja pelkkä kesämekko päällä.
Noin juuri. Sitä kutsutaan kelin mukaan pukeutumiseksi ja kesästä nauttimiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös ne kenellä on varaa, mutta asuvat suojellussa talossa mihin museovirasto ei annan asentaa ilppejä. Iso osa kantakaupungin asunnoista.
Kävisikö jokin tuollainen:
https://elisa.fi/kauppa/tuote/frezzer-caravan-5000-btu-ilmastointilaite…
Kiinnostava, mutta eikö tuossakin tule tuollainen mötikkä ulkopuolelle killumaan? Luulen että tuostakin tulisi hyvin pian sanomista.
Ikkunan tilalle.
Aivan, meidän jugendissa ei vain ole tuuletusikkunoita. Täytyy avata koko ruutu, mutta kaipa tuohon saisi jonkun virityksen kuitenkin. Kiitos vinkistä.
Puuseppää aina tarvitaan. Varmaan tekee kätevän raamin tuolle. Hintaahan tulee kokonaisuudelle, mutta paha se on kuumuuskin. Itse asun Itä-Suomessa järven rannalla rivarissa ja kun lämpötila sisällä nousee 28 asteeseen napsautan ilmalämpöpumpun päälle. Ja tänä kesänä on tuollaista kuumuutta ollut jo useana päivänä.
Olotila kohenee huomattavasti. Sanovat, että ilmalämpöpumpun käynnistäminen ja sammuttaminen on hölmöä. Minä olenkin hölmö.
Lykkyä tykö!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on varaa, mutta en halua ilmalämpöpumppua olohuoneeni ulkonäköä pilaamaan. Kestän kyllä ne pari lämmintä viikkoa, joita kesän aikaan on.
Juuri näin. Kun mietin omaa olohuonetta, tai mitään muutakaan huonetta, niin en keksi sijaintia missä voisin irvistelemättä katsella sellaista he| vet|in laatikkoa. Kuten en myöskään omakotitalon ulkoseinällä saman härpäkkeen ulkoyksikköä. Varaa olisi, mutta en halua sellaista härveliä ja liian kuuma minulla on koti Suomessa ollut ainoastaan saunassa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole toistaiseksi viilennysjärjestelmää tarvinnut. Talon sisälämpötila on aina 21-22 astetta. Käyn välillä ulkona lämmittelemässä.
Jeph. Viime aikoina nämä kesät on olleet kylmiä. Menee heinäkuun ja elokuun taitteeseen muutama hellepäivä.
Viime vuonna oli kuukausi putkeen hellettä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä maksaa vajaa 200e nyt hyvä laite.
Ei noilla mitään tee. Lämpö pitää siirtää pois asunnosta. Kaikki muu on turhaa.
Senhän tuo Lidl:n parin sadan laite tekeekin. Ilman erillistä ulkoyksikkö korvausilma on se ongelma, mutta kyllä noilla yhden huoneen viileäksi saa.
Mulla 140 €:n hintainen siirrettävä jäähdytin.
Pitää kovaa meteliä mutta kovimpina hellepäivinä pelastava laite, jäähdyttää pienen huoneen tehokkaasti. Ulos menevä ilma on kunnolla kuumaa.
Moni vähättelee turhaan tavallista tuuletinta. Varsinkin lattiatuuletin on helppo siirtää ja tehoasetuksilla ja oskilloinnilla myös säätää sopivaksi. Ei viilennä huoneen ilmaa mutta viilentää kohteensa kuten kesätuuli. Melkoisen osan päivästä riittää yksinään, välillä viilennän huonetta siirrettävällä ilmastointilaitteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole toistaiseksi viilennysjärjestelmää tarvinnut. Talon sisälämpötila on aina 21-22 astetta. Käyn välillä ulkona lämmittelemässä.
Jeph. Viime aikoina nämä kesät on olleet kylmiä. Menee heinäkuun ja elokuun taitteeseen muutama hellepäivä.
Viime vuonna oli kuukausi putkeen hellettä Suomessa.
Silloinkaan talossamme ei ollut kuuma eli emme tarvitse viilennysjärjestelmää.
Jep. ILp viilentää. Toinen varmaan laitetaan lähinnä lämmityksen kannalta alakertaan. Kunhan raaskitaan. Siihen menee kuitenkin se 1500-2500e rahulia.
Aiemmassa kerrostalokämpässä oli sellainen siirrettävä. Toimi sekin kun sai poiston ulos tuuletusikkunasta / tiiviin levyn siihen ympärille. Tosin korvausilma tuli ilmanvaihdosta ja postiluukusta, joten eihän se ihmeitä tehnyt. Kuivasi kuitenkin ja laski se huonelämpötilaakin.
Mä oon tähän asti pärjänny pelkillä ropelleilla. Ja luulen että pärjään vastakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaman hellepäivän takia tarvita mitään viilennyslaitteita minun asunnossa. Haen päälleni vaatteen, joka on kevyt ja ilmava ja laitan verhot kiinni, ettei aurinko porota sisälle.
Monet lomailee kuumissa maissa, mutta eivät katso sieltä mallia, miten paikalliset kuumalla säällä toimivat. Oma häpiä.
Joo, harvemmin niitä pitkiä helleputkia on onneksi. Ilman viilennysta kaipaan vasta, kun on trooppisia öitä useampia peräkkäin. Minulla on ilppi omakotitalossa, mutta ainakaan vielä tänä kesänä sitä ei ole käytetty. Muistaakseni ei paljoa viime kesänäkään. Ikkunat ja ovet auki kun ilma viilenee, ja tässä on pihassa puita varjostamaan. Illalla käyn uimassa ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. ILp viilentää. Toinen varmaan laitetaan lähinnä lämmityksen kannalta alakertaan. Kunhan raaskitaan. Siihen menee kuitenkin se 1500-2500e rahulia.
Aiemmassa kerrostalokämpässä oli sellainen siirrettävä. Toimi sekin kun sai poiston ulos tuuletusikkunasta / tiiviin levyn siihen ympärille. Tosin korvausilma tuli ilmanvaihdosta ja postiluukusta, joten eihän se ihmeitä tehnyt. Kuivasi kuitenkin ja laski se huonelämpötilaakin.
Asun kerrostalossa kulmahuoneistossa, johon riittää auringonpaistetta aamupäivästä aina auringonlaskuun. Siirettäviä ilmastointilaitteita tarvitaan kaksi, jotta saa koko kämpän viilenemään.
Korvausilmaongelma ratkeaa pienellä askartelulla. Eli laitteen kompressorin ilmanottoaukon kohdalle täytyy ensin virittää jonkinlainen kotelo - itse olen käyttänyt sopivasta pahvilaatikosta leikattua boksia ja jeesaria.
Sitten tästä boksista täytyy johtaa putki samaan ikkunaan, jonka kautta poistoilma puhalletaan ulos. Eli siihen ikkunassa olevaan tiiviiseen levyyn pitää tehdä toinen läpivienti. Olen käyttänyt tähän sellaista rautakaupasta saatavaa alumiinista kurttuputkea ja levynä kolminkertaisesta paksusta aaltopahvista askarreltu levy - läpivientinä sellainen halpa rautakaupan IV-läpivientilaippa.
Susiruma viritelmähän tuo on, mutta toimii. Ehkä joku päivä voisi kuitekin miettiä kaiken pahvin ja kurttuputkien korvaamista jollain vähän siistilmmällä virityksellä.
Kun korvausilma tulee hallitusti ulkoa sen läpiviennin kautta, niin jäähdytyslaitteen toiminta tuntuu tehostuvan merkittävästi - asunnon lämpötila laskee nopeammin eikä kone tunnu hellepäivänä huutavan jatkuvasti täysillä.
Sinänsä tällainen viritelmä oli tässä asunnossa lähes pakollinen - ennen tuota viritelmää oli pakko pitää yhtä tuuletusikkunaa auki, koska korvausilma tuli muuten viemärinoususta mukavien haisujen kera...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös ne kenellä on varaa, mutta asuvat suojellussa talossa mihin museovirasto ei annan asentaa ilppejä. Iso osa kantakaupungin asunnoista.
Kävisikö jokin tuollainen:
https://elisa.fi/kauppa/tuote/frezzer-caravan-5000-btu-ilmastointilaite…
Yksiöön voi riittää, oisko tuo joku 1kw tehoinen
Maalämpötalo, jossa on viilennys.
Oikein mukava, kun saa ylä- ja alakertaan halutun lämpötilan.
Mulla on viilennyslaite, mutta asuntoni ei ole sellainen pätsi, että sitä hirveesti tarvitsisin. Lähinnä sitten kun tulee ne oikein kovat helteet ja siihen vielä kosteus päälle.
Kerrostalon alimmassa kerroksessa asun. Monesti on mennyt koko kesä ilman viilennyslaitetta. Ihan hyvä laite tuo on, mistä putki laitetaan ulos. Meteli ainut huono puoli niissä.
No sulla ei o kuuma.