Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tekoäly korvaa työssäkäyvän keskiluokan työt, kuka maksaa sosiaalituet?

Vierailija
26.06.2026 |

Kertokaapa millä rahalla pyörivät sairaalat ja koulut tai työttömyyskorvaukset?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Tekoälyn vastustus on Yhdysvalloissa rajussa nousussa. Seuraus voi olla jopa sisällissota.

Vierailija
102/106 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka saa opetella uuden elämäntavan. Iso omakotitalo muuttuu ahtaaseen kerrostalokaksioon. Autoa ei ole varaa pitää ja toimiva polkupyörä on onnenpotku. Ulkomaan matkoja ei enää lennetä. Luonto ja ympäristö kiittävät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei verojen kerääminen työntekijöiltä ole mikään muuttumaton fakta. Ennen kruunu keräsi niitä maanomistajilta. Nyt pitäisi alkaa kerätä suuryrityksiltä, joille arvonlisäkin kertyy.

Vierailija
104/106 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Enpä tiiä. En myöskään ymmärrä mitä ihmettä maailman tekee kodittomilla ja köyhillä väestöillä, jos tekoälyt korvaavat työntekijät. Mitä hittoa ihmiset sitten tekevät kun eivät saa palkkaakaan. Eivätkä siis myöskään kuluta eli osta mitään. Vaeltelevat toimettomina? Dystooppinen tulevaisuus.

Esim. OpenAI:n Sam Altman, Elon Musk ja muut eivät toki ainakaan puhu tällaisesta dystopiasta, vaan utopiasta, jossa ihmiset elää erittäin mukavasti vapaana työn ikeestä, runsaalla perustulolla, joka rahoitetaan robottien ja AI:n tuotosta. Niinpä voisi sitten vapaana taloushuolista tai työstressistä tehdä mitä huvittaa, vaikka viljellä puutarhaa, harrastaa mitä tykkää, opetella huvikseen asioita, taiteilla jne. 

Mutta tosiaan, jos esim. jotain Elon Muskia ajatellaa, niin vaikka hän puhuu tämmöisiä, niin epäilenpä että ääni muuttuisi kellossa, jos sanottaisiinkin, että joo, nyt aletaan verottaa 80% tuotostanne, koska se tarvitaan tekoälyn ja robottien työttömäksi tekemien ihmisten elättämiseen. Siinä vaiheessa luultavasti tulisi, että mutta kun mä ja mun yritykset on tärkeitä koko ihmiskunnalle, me yritetään tehdä ihmisestä multiplanetaarinen laji jne, ei meiltä voi ottaa rahaa niin paljon pois.

Vierailija
105/106 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten kansalaispalkka. Valtio voi painaa rahaa. Raha on vain vaihdon väline.

Kuka maksaa kansalaispalkan? Ennen toista maailmasotaa Saksa vain painatti lisää rahaa. Ihmiset tarvitsivat kauppareissuille kottikärryjä saadakseen kakkapapereiden arvoisia seteleitä riittävästi mukaansa. Vaikka rahaa vain painettiin, niillä ei ollut ostoarvoa. 

Tämä ei teoriassa ole ongelma, jos tekoäly tekee kaikki työt, eli valmistaa kaikki tuotteet, viljelee maata ja tuottaa palvelut.

 

Eihän aurinkokaan pyydä siitä maksua, että säteilee energiaa. Teoriassa maapallo on loinen, joka ei hyödytä aurinkoa mitenkään.

Toki auringon energia joka tapauksessa säteilee hukkaan, jos kukaan ei sitä käyttäisi.

Mutta tekoäly ei säteile energiaa, vaan kuluttaa sitä. Kuka tuossa sinun utopiassasi tuottaa sen tekoälyn vaatiman energian?

Energia ei ole ongelma, jos tekoäly kaikessa viisaudessaan keksii tehokkaan fuusiovoiman. Sitten energiaa on tuhansiksi vuosiksi eteenpäin.

Niinpä. Ja toisaalta ihan nykyiselläkin ydinenergialla saadaan kyllä energiaa tuotettua tarpeeksi. Kunhan sitä vaan rakennetaan lisää.

Vierailija
106/106 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka saa opetella uuden elämäntavan. Iso omakotitalo muuttuu ahtaaseen kerrostalokaksioon. Autoa ei ole varaa pitää ja toimiva polkupyörä on onnenpotku. Ulkomaan matkoja ei enää lennetä. Luonto ja ympäristö kiittävät. 

Voi olla noinkin, mutta toisaalta villeimmissä utopioissa taas aivoihin kytkeydytään neurolinkillä, ja virtuaalitodellisuudessa on nuo kyseiset huvit. Toihan voisi onnistua, jos tekoäly saisi aivoista "prosessoriaikaa" ja vastavuoroisesti ihminen mukavaa virtuaaliviihdettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi