Jos tekoäly korvaa työssäkäyvän keskiluokan työt, kuka maksaa sosiaalituet?
Kertokaapa millä rahalla pyörivät sairaalat ja koulut tai työttömyyskorvaukset?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vastaa itse elämästään. Miksi muiden pitäisi maksaa sinun elämäsi?
Ei kukaan. Vanhukset hoidamme me. Niin tehtiin minun isoisän ja isoäidin aikaan..välissä oli jotain, mikä taas on pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa pyörii verotulojen varassa. Jos ei ole töitä, ei tule verotuloja. Sitten valtion pitäisi maksaa perustoimeentuloa tai -palkkaa kaikille. Mistä rajapajasta rahat otetaan, jos ei veronmaksajalta, kun heitä ei enää ole? Koko nykysysteemiltä putoaa pohja, jos työtä ja sitä kautta työntekijöitä ei ole.
Jos ei ole työntekijöitä niin sitten on verotettava niitä yhtiöitä.
Mitä yhtiöitä? Ei julkisen sektorin tekoälystä tule mitään voittoja, joita verottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloita ja kouluja ei tulevaisuudessakaan maksa tekoäly, vaan se taho, jolta poliittisesti onnistutaan keräämään veroja. Jos tekoälyn tuottama lisäarvo keskittyy omistajille eikä sitä veroteta, hyvinvointivaltio supistuu. Se on se epämukava kohta, joka yleensä unohtuu, kun puhutaan automaation tuomasta tehokkuudesta.
Tämä on jo tällä hetkellä näkyvissä eikä kukaan puhu siitä.
Juuri niin, ja siksi tämä ei ole vain tulevaisuuskysymys vaan jo käynnissä oleva luokkakysymys.
Ongelma ei ole pelkästään se, että tekoäly vie joitain töitä. Isompi muutos on se, että arvonmuodostus siirtyy yhä enemmän palkkatyöstä pääomaan, ohjelmistoihin, dataan, alustoihin ja omistukseen. Silloin jako ei mene enää vain työlliset vastaan työttömät, vaan myös palkkatuloilla elävät vastaan omistajat.
Tämä koskee erityisesti ylempää keskiluokkaa. Moni asiantuntija on tottunut ajattelemaan olevansa turvassa, koska työ on koulutettua, kognitiivista ja hyvin palkattua. Mutta juuri monet tällaiset tehtävät ovat tekoälylle otollisia: analyysi, raportointi, juridiikka, konsultointi, ohjelmointi, viestintä, hallinto ja suunnittelu.
Jos tekoäly vähentää palkkatyötä, mutta sen tuottama lisäarvo siirtyy yritysten voitoiksi, osingoiksi, osakekursseiksi ja omistajien varallisuudeksi, silloin veropohja siirtyy käytännössä pois palkansaajilta omistajille.
Mutta hyvinvointivaltio ei siirry mukana automaattisesti. Se siirtyy vain, jos poliittisesti päätetään verottaa sitä uutta lisäarvoa.
Tämä meni ilmeisesti sinulta ohi.
Tekoälyn tekemän työn tuotolle kunnon verotus. Työnantajahan saa hyvät katteet teettämällä työn tekoälyllä, kun ei tarvitse enää maksella työntekijöiden palkkoja ja muita kuluja, niin varaa olisi verotusta silloin kiristääkin.
Se tekoälyn käyttö jonkinlaisella verolle tai käyttömaksulle
Vierailija kirjoitti:
Koulut ja lääkärit korvataan myös tekoälyllä. Juuri vähän aikaa sitten oli uutinen siitä miten tekoäly osaa henkilöhistorian ja ruokavalion pohjalta diagnosoiida sairauksia, kuten vaikkapa syövän, ennen kuin niistä on vielä mitään merkkejä tai oireita kun taas lääkäri voi tehdä sen vasta sitten kun on todisteita, kute syöpäsoluja, ja silti tehdä virheitä.
Miksi kouluttaa ketään jos töitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa pyörii verotulojen varassa. Jos ei ole töitä, ei tule verotuloja. Sitten valtion pitäisi maksaa perustoimeentuloa tai -palkkaa kaikille. Mistä rajapajasta rahat otetaan, jos ei veronmaksajalta, kun heitä ei enää ole? Koko nykysysteemiltä putoaa pohja, jos työtä ja sitä kautta työntekijöitä ei ole.
Jos ei ole työntekijöitä niin sitten on verotettava niitä yhtiöitä.
Mitä yhtiöitä? Ei julkisen sektorin tekoälystä tule mitään voittoja, joita verottaa.
En kyllä tiedä pitäisikö tyhmään kysymykseesi edes vastata... no yksityisiä yrityksiä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vastaa itse elämästään. Miksi muiden pitäisi maksaa sinun elämäsi?
Jos osaisin taikoa niin taikoaisin sinut pelle pelottoman pikkuapulaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut ja lääkärit korvataan myös tekoälyllä. Juuri vähän aikaa sitten oli uutinen siitä miten tekoäly osaa henkilöhistorian ja ruokavalion pohjalta diagnosoiida sairauksia, kuten vaikkapa syövän, ennen kuin niistä on vielä mitään merkkejä tai oireita kun taas lääkäri voi tehdä sen vasta sitten kun on todisteita, kute syöpäsoluja, ja silti tehdä virheitä.
Hieno homma, kone tekee diagnoosin. Mutta kuka hoitaa sairauden ja parantaa potilaan?
Robotit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bill Gates ja patentti 666 googleen... eliitin tarkoitus on valjastaa ihmisten kehot kryprovaluutan louhimista varten... luovut siis kehollisesta autonomiastasi jotta saat vähän leivänmuruja vastineeksi
Niin no se jo tehtiin plademiassa KOKO maailman kansoille Trumpin/penta_gonin warp speed hävityksen kauhistus CV19 pedonmerkki injektiolla jonka yli 82% suomalaisista jälkikasvuineen (pienet ja suuret) otti, joten myöhässä olette heräilleet. Jeesus Kristus ja Herran Päivä on jo ovella.
https://www.docdroid.net/tvx0R9b/intra-body-nano-network-brief-summary-…
Internetiin pääsy pitäisi olla jonkinlaisen pällitestin takana.
Totta kai pakanat haluaa haluamaansa kontrollia lisää, ei mikään uutinen meille Herran omille, jotka on vapaita, Amen.
Ihmiskehon tulisi olla pyhä ja Herran temppeli Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen (ei ole tulossa kolmatta fyysistä juutalaisten temppeliä jonne antikristus tulee) , mutta se saastutettiin tuolla hävityksen kauhistus MOTB CV19 nanoteknologialla. Ei ole normaalia että keho tuuttaa erinäisiä signaaleja, jopa haudasta.
Mutta ilmeisesti teille kaikki tuo mitä plandemiassa tapahtui oli jopa normaalia ja jopa hyvin perusteltua (pakana)touhua, koska synneitänne ette pystyneet sitä kauheutta tunnistamaan, ei ollut korvia kuulla eikä silmiä nähdä kristittyjen vainojen aikaa joka tuli koko maailmaan. Eikä kaikkien nimiä ole Karitsan Elämän Kirjassa ja joidenkin nimet jotka siellä oli, pyyhitään pois.
Olet selvästi päälääkärin tarpeessa
Henkilökohtaisessa elämässä fiksuinta juuri nyt on dumpata kaikki liikenevä raha tekoäly/energia/kvanttiosakkeisiin ja ootella et ne satakertaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn tekemän työn tuotolle kunnon verotus. Työnantajahan saa hyvät katteet teettämällä työn tekoälyllä, kun ei tarvitse enää maksella työntekijöiden palkkoja ja muita kuluja, niin varaa olisi verotusta silloin kiristääkin.
Ai tekoälyä käyttävää yritystä verotettaisiin tekoälyn käytöstä? Luulenpa, ettei sillä korvata nykyisiä verotuloja.
Ja vaikka jostain yritysverotuksesta saataisiin rahaa, jolla voitaisiin pyörittää tätä yhteiskuntaa jollain tavalla, meillä on edelleen olemassa ne ihmiset.
Ihmiset, joilla ei ole töitä tai tekemistä elämässään. Nuoret, joiden on vaikea löytää alaa, jolla olisi tekoälyltä suojassa olevia töitä ja jolle kannattaisi kouluttautua. Tekoäly ja robotiikka tulee poistamaan paitsi suorittavaa työtä, myös todella paljon ns. keskiluokkaista työtä esim erilaisissa virastoissa ja yrityksissä. Nämä työt ovat aiemmin taanneet tekijöilleen mahdollisuuden rakentaa elämäänsä, elää arkeaa, perustaa perheen, jäädä aikanaan eläkkeelle.
Ideaalitilanteessa raha tulisi menettämään merkityksensä. Mitä teemme ahneille narsisteille, jotka ovat tottuneet pystyvänsä alistamaan ihmisiä peukalonsa alle, on ajankohtainen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa pyörii verotulojen varassa. Jos ei ole töitä, ei tule verotuloja. Sitten valtion pitäisi maksaa perustoimeentuloa tai -palkkaa kaikille. Mistä rajapajasta rahat otetaan, jos ei veronmaksajalta, kun heitä ei enää ole? Koko nykysysteemiltä putoaa pohja, jos työtä ja sitä kautta työntekijöitä ei ole.
Jos ei ole työntekijöitä niin sitten on verotettava niitä yhtiöitä.
Mitä yhtiöitä? Ei julkisen sektorin tekoälystä tule mitään voittoja, joita verottaa.
No julkinen sektori kuluttaa rahaa ja sen jälkeen kuluttaa sitä paljon vähemmän. Se ei olekaan bisnestä nytkään. Ja tämä on sitten selvää säästöä.
Halvempaa kuin pään menettäminen.
Vierailija kirjoitti:
ei tule korvaamaan sinikaulus töitä mutta valkokaulusten tietotyötä/päätetyötä kylläkin
Kyllä se korvaa myös monen duunarin työt.
Vierailija kirjoitti:
Raha ja tuotantokyky tuotteissa tai palveluissa ei ainakaan ole ongelma, tuotantokyky on moninkertainen kun ai ja robotit tekevät työt. Se on vain yhteiskunnan järjestämiseen liittyvä kysymys mikä on helppo ratkaista jos halutaan mutta poliitikot tunnetusti ajavat mieluummin aina päin seinää ja maksattavat laskun tuhoamalla jonkun ihmisryhmän tässä tapauksessa tulilinjalla ovat työttömäksi joutuvat, opiskelijat ja huonoin työehdoin suorittavassa työssä ja vuokrafirmoissa työskentelemään joutuvat.
Tätähän ei tulla poliittisista syistä ratkaisemaan fiksusti vaan kriisiin ajamisen kautta joten kyyti tulee olemaan monille karmeaa ennenkuin uusi yhteiskunta muotoutuu joskus 50-100 vuoden päästä jos emme tuhoudu saasteisiin sitä ennen.
Siksi paras neuvo on: varaudu nyt heti ja säästä ja sijoita itsesi omistavaan luokkaan ja yritä olla onnekas jotta saat vielä hetken säilyttää työpaikkasi säästöjen kerryttämiseksi.
Näin on. Moni on nyt munasil laan mutavyöryssä kun ei ole säästänyt ja ottanut itse vastuuta suojautumisestaan vaikka merkit ovat olleet nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tule korvaamaan sinikaulus töitä mutta valkokaulusten tietotyötä/päätetyötä kylläkin
Kyllä se korvaa myös monen duunarin työt.
Ja vaikkei suoraan korvaa, niin vähentää tarvetta kuitenkin. Esim raksalla, kuka ne asunnot ostaa jos keskiluokka surkastuu?
Julkinen sektori säästää joo. Hieno juttu.
Samalla työttömien ihmisten määrä tulee räjähtämään käsiin. Ja näillä työttömillä ei ole rahaa kulutettavaksi. Yritykset kaatuu. Millä tämä systeemi pidetään pyörimässä jos ei työllä ja rahan kiertämisellä? Tuupataanko turhat ihmiset linkolalaisiksi autiotupiin?
Jos ei ole työntekijöitä niin sitten on verotettava niitä yhtiöitä.