Jos tekoäly korvaa työssäkäyvän keskiluokan työt, kuka maksaa sosiaalituet?
Kertokaapa millä rahalla pyörivät sairaalat ja koulut tai työttömyyskorvaukset?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori säästää joo. Hieno juttu.
Samalla työttömien ihmisten määrä tulee räjähtämään käsiin. Ja näillä työttömillä ei ole rahaa kulutettavaksi. Yritykset kaatuu. Millä tämä systeemi pidetään pyörimässä jos ei työllä ja rahan kiertämisellä? Tuupataanko turhat ihmiset linkolalaisiksi autiotupiin?
Kuvitteletko että yksityissektori tarvitsee työvoimaa vielä johonkin? Sehän on edelläkävijä ja siellä jo koulutetaan AI-agentteja työtekijöitä seuraamalla. Seuraava askel on potkaista työntekijä ulos, kun he uskovat AI-agentin kykenevän korvaamaan työntekijän. Suomessa on sen verran takapajuinen maa, että voimme ottaa popparit esiin ja seurata mitä USA:ssa tapahtuu.
Pääkaupunkiseudun asuntojen hintataso ainakin romahtaa, toki laskenut jo koronakuplan jälkeen. Kuka pystyy ostamaan täältä n. puolen miljoonan asuntoja, jos valkokaulustyöpaikkoja ei ole? Kuulin itsekin tähän kastiin, toivottavasti töitä olisi vielä n. viideksi vuodeksi, olisi lainamäärä siinä kohtaa maltillinen.
Koko valtiotalouden ja oikeastaan koko talousjärjestelmien pitäisi muuttua. Enää valtiotalous ei perustuisi ihmistyön verotukseen, koska ihmiset tekisi enää vain vähän työtä. Verotettaisiin pääomaa, tekoälyn ja robotiikan käyttöä jne. Ja jaettaisiin verotuotot ihmisille riittävänä perustulona.
Lisäksi tosiaan tämä markkinataloussysteemi myös pidemmän päälle romahtaisi. Mutta eihän se muutenkaan mikään luonnonlaki ole. Tällä planeetalla oikeastaan kulutusta rajoittaa oikeasti vain luonnonvarat ja planeetan ekologinen kestokyky. Kyllähän sitä voitaisiin siirtyä vaikka jonkinlaiseen "luksuskommunismiin", missä yhdessä päätetään mitä tuotetaan, ja jaetaan tuotettu kansalle, ilman että tarvitaan rahaa mihinkään.
Edes onlyfans ei säily, vaan tulee alusta missä määrittelet unelmiesi ai-tytön ja contenttia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori säästää joo. Hieno juttu.
Samalla työttömien ihmisten määrä tulee räjähtämään käsiin. Ja näillä työttömillä ei ole rahaa kulutettavaksi. Yritykset kaatuu. Millä tämä systeemi pidetään pyörimässä jos ei työllä ja rahan kiertämisellä? Tuupataanko turhat ihmiset linkolalaisiksi autiotupiin?
Ei se töiden vähentyminen ole mikään ongelma kunhan työttömien ja opiskelijoiden potkiminen, näännyttäminen ja velkaannuttaminen lopetetaan. Ihmiset voivat tehdä muutakin järkevää kuin pakotettua palkkatyötä jos vain annetaan eikä hakata ja potkita muodottomaksi köyhyysloukkuun heti kun työpaikan menettää.
Työssäkäyvät keskiluokka päätyy myös työttömiksi sosiaalitukien nostajaksi. Persvakoduunareista tulee uusi välieliitti koska heillä on vielä hommia joita kone ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori säästää joo. Hieno juttu.
Samalla työttömien ihmisten määrä tulee räjähtämään käsiin. Ja näillä työttömillä ei ole rahaa kulutettavaksi. Yritykset kaatuu. Millä tämä systeemi pidetään pyörimässä jos ei työllä ja rahan kiertämisellä? Tuupataanko turhat ihmiset linkolalaisiksi autiotupiin?
Ei se töiden vähentyminen ole mikään ongelma kunhan työttömien ja opiskelijoiden potkiminen, näännyttäminen ja velkaannuttaminen lopetetaan. Ihmiset voivat tehdä muutakin järkevää kuin pakotettua palkkatyötä jos vain annetaan eikä hakata ja potkita muodottomaksi köyhyysloukkuun heti kun työpaikan menettää.
Millä rahalla sitä kivaa tehdään?
Samoin eläkkeet. Jäätte Keski-ikäiset ja muut pitkään elävät vielä tyhjän päälle. Haluttiin kehitysmaa, saadaan kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälykupla puhkeaa pian. Siitä on apua moniin tehtäviin mutta koko julkisen sektorin korvaaminen sillä anna mun nauraa hah hah haa
Niin puhkeaa ja kaupanpäälle saadaan hirveä taloustaantuma kun tekoälyyn hukatut rahat pitää repiä jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ite.
Promptataan tekoälylle tehtävä: Kansalaisten on saatava jostain ruokansa ja muut perustarpeensa maksettua. Jos tekoäly ei keksi tapaa pitää ihmisiä hengissä, tekoälyltä vedetään töpseli seinästä. No, keksipä meille tulonlähde. Saa suorittaa!
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät keskiluokka päätyy myös työttömiksi sosiaalitukien nostajaksi. Persvakoduunareista tulee uusi välieliitti koska heillä on vielä hommia joita kone ei voi tehdä.
Miten ajattelit, että niille persvakoduunareille kukaan maksaa mistään työstä, kun kaikki muut ovat työttöminä?
Tämä on dominoefekti. Kohta kenelläkään ei ole rahaa eikä töitä.
Vierailija kirjoitti:
tekoäly valtaa kaiken ja pian se on hallitsematon hirviö
Tekoäly päättelee että ihminen on pahin uhka Maapallolle ja ryhtyy tehokkaasti poistamaan uhkaa.
Valkokaulus siirtyy nokikaulukseksi. Tietoyhteiskunnasta teollisuusyhteiskuntaan. Halpa duunari on valttia, mieti sitä konttorirotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ite.
Promptataan tekoälylle tehtävä: Kansalaisten on saatava jostain ruokansa ja muut perustarpeensa maksettua. Jos tekoäly ei keksi tapaa pitää ihmisiä hengissä, tekoälyltä vedetään töpseli seinästä. No, keksipä meille tulonlähde. Saa suorittaa!
Kyllähän se keksii tuollaisia helposti. Myös ihmis-taloustieteilijät on jo kauan miettineet malleja työnjälkeisen tulevaisuuden elämisen malleihin. Näitä on monia ehdotuksia olemassa, joissa kaikki voittaisivat. Mutta kyse on poliittisesta tahdosta, ja siitä suostuuko uuden systeemin voittajat luopumaan osasta voittojaan sen hyväksi, että elätetään toimetonta kansaa. Itse uskon, että lopulta mennään riittävän perustulon systeemiin ja konetyön verotuksen kautta ehkä ihan uudenlaiseen talousjärjestelmään. Mutta siihen voi mennä kauan, eikä se välttämättä tapahdu edes rauhanomaisesti, koska tosiaan. eliitti ei luovu omastaan, ja kapitalismi nähdään ikään kuin luonnonlakina, josta ei voisi luopua.
Aikaa sitten jo Zeitgeist-liike muuten mietti tätä kysymystä työnjälkeisestä taloudesta. Sitä inhottiin, vaikka se näytti toimivan mallin, mutta kun "se näytti kommunismilta". Eli yhteiskunta omistaisi tuotannontekijät, hallinnoisi niitä demokraattisesti, ja demokraattisesti päätettäisiin mitä tuotetaan. Ja tuotos jaettaisiin kansalle ilman mitään rahanvaihtoa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tekoäly valtaa kaiken ja pian se on hallitsematon hirviö
Tekoäly päättelee että ihminen on pahin uhka Maapallolle ja ryhtyy tehokkaasti poistamaan uhkaa.
Joo, jos joku antaisi tekoälylle tehtäväksi ratkaista ilmastonmuutos ja luontokato, ilman lisäehtoja, niin on lähes varmaa, että se toteaisi, että tätä luonnon tasapainoa täällä rikkoo tasan yksi haittaeläinlaji, karvaton kahdella jalalla kulkeva apina, joka on levittäytynyt planeetan joka kolkkaan ja kuluttaa resursseja enemmän kuin planeetta tuottaa. Puhtaasti looginen ratkaisu olisi joko rajoittaa ihmisten kulutusta ja lisääntymistä, tai jopa eliminoida ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Koko valtiotalouden ja oikeastaan koko talousjärjestelmien pitäisi muuttua. Enää valtiotalous ei perustuisi ihmistyön verotukseen, koska ihmiset tekisi enää vain vähän työtä. Verotettaisiin pääomaa, tekoälyn ja robotiikan käyttöä jne. Ja jaettaisiin verotuotot ihmisille riittävänä perustulona.
Lisäksi tosiaan tämä markkinataloussysteemi myös pidemmän päälle romahtaisi. Mutta eihän se muutenkaan mikään luonnonlaki ole. Tällä planeetalla oikeastaan kulutusta rajoittaa oikeasti vain luonnonvarat ja planeetan ekologinen kestokyky. Kyllähän sitä voitaisiin siirtyä vaikka jonkinlaiseen "luksuskommunismiin", missä yhdessä päätetään mitä tuotetaan, ja jaetaan tuotettu kansalle, ilman että tarvitaan rahaa mihinkään.
Näinhän se pitäisi tapahtua, mutta itse veikkaan että siirtymästä tulee todella kivulias ja siinä on todella kovat riskit Suomen osalta. Tekoäly ja sen tekemät tuotteet ja palvelut tuotetaan luonnollisesti niissä maissa joissa vero olisi mahdollisimman pieni. Suomessa näin ei voisi olla jos yritetään ylläpitää jonkinmoista hyvinvointiyhteiskuntaa yllä. Jäisikö siinä tapauksessa Suomeen yhtään mitään.
Tämä on se vaiettu ongelma. Pienipalkkaiset työt eivät tarpeeksi kerrytä veroeuroja, vaikka olisi kuinka paljon nöyrää porukkaa töissä, mikäli kunnon palkkaa saavien työpaikat katoavat. Tarvitaan niitä, ketkä tienaavat 50 000 euroa vuodessa ja enemmän. Oikeita ja menestyviä yrityksiä, joilla on varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät keskiluokka päätyy myös työttömiksi sosiaalitukien nostajaksi. Persvakoduunareista tulee uusi välieliitti koska heillä on vielä hommia joita kone ei voi tehdä.
Miten ajattelit, että niille persvakoduunareille kukaan maksaa mistään työstä, kun kaikki muut ovat työttöminä?
Tämä on dominoefekti. Kohta kenelläkään ei ole rahaa eikä töitä.
Tekoälykorporaatiot tarvitsevat persvakoduunareita konesalien operointiin. Muutama ziljonääri ja loputon massa köyhiä joille robotit tarjoilevat ravintomössöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko valtiotalouden ja oikeastaan koko talousjärjestelmien pitäisi muuttua. Enää valtiotalous ei perustuisi ihmistyön verotukseen, koska ihmiset tekisi enää vain vähän työtä. Verotettaisiin pääomaa, tekoälyn ja robotiikan käyttöä jne. Ja jaettaisiin verotuotot ihmisille riittävänä perustulona.
Lisäksi tosiaan tämä markkinataloussysteemi myös pidemmän päälle romahtaisi. Mutta eihän se muutenkaan mikään luonnonlaki ole. Tällä planeetalla oikeastaan kulutusta rajoittaa oikeasti vain luonnonvarat ja planeetan ekologinen kestokyky. Kyllähän sitä voitaisiin siirtyä vaikka jonkinlaiseen "luksuskommunismiin", missä yhdessä päätetään mitä tuotetaan, ja jaetaan tuotettu kansalle, ilman että tarvitaan rahaa mihinkään.
Näinhän se pitäisi tapahtua, mutta itse veikkaan että siirtymästä tulee todella kivulias ja siinä on todella kovat riskit Suomen osalta. Tekoäly ja sen tekemät tuotteet ja palvelut tuotetaan luonnollisesti niissä maissa joissa vero olisi mahdollisimman pieni. Suomessa näin ei voisi olla jos yritetään ylläpitää jonkinmoista hyvinvointiyhteiskuntaa yllä. Jäisikö siinä tapauksessa Suomeen yhtään mitään.
Totta. Kaikenlaisia äärimmäisiäkin vaihtoehtoja toki on, esim. Euroopan-laajuisesti. Jopa luopua globalisaatiosta, ja laittaa Eurooppa kiinni. Alue pystyisi elämään omavaraisesti ihan kelvollisesti, jos ei tarvisi kilpailla muita alueita ja niiden tuotteita vastaan. Kuluttajia on riittävästi. Voitaisiin vaikka päättää, että ei lähdetä ollenkaan ihmistyön korvaamistielle, vaan tehdään nostalgisen vanhanaikaisesti, koska se on parasta ihmisen hyvinvoinnille. Ja tosiaan, rajat kiinni kaupalta, niin ettei tule sitä ongelmaa, että kukaan ei osta nostalgisesti ihmisvoimin tehtyjä eurooppalaisia tuotteita, kun tekoälyllä ja roboteilla tehtyä kiinakrääsää saa halvalla. Elintaso laskisi varmasti, mutta ei välttämättä katastrofaalisesti.
Tuo vaihtoehto olisi paljon parempi kuin pahimmat skenaariot tekoälyn käyttöönotoista, joissa tosiaan rikkaat rikastuu ja tavikset kurjistuu. Toisaalta, se ei ole ainoa vaihtoehto. Olisi mahdollista myös käyttää tekoälyn ja robotiikan työn tehostaminen kaikkien hyödyksi. Lopulta voisimme kaikki olla, kuin antiikin Rooman orjanomistajat, jotka vaan naatiskelee kun orjat tekevät duunit. Tällä kertaa orjat olisi vaan koneita. Mutta tosiaan, ihmiskunta ei oikein tällä hetkellä osoita sellaista solidaarisuutta toisiaan kohtaan ja yhteisen hyvän halua, että haluttaisiin näin jakaa kaikille sitä mitä tuotetaan.
Yleistukea vastaan vastikkeellista pimpelipompelia tekemään.