Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisen sektorin työntekijöille tulossa potkut

Vierailija
26.06.2026 |

”ihmiset menettävät työnsä julkisella sektorilla”.
 

"tekoäly voi hoitaa monia tehtäviä ihmistä tehokkaammin, jolloin se voi osittain korvata ihmistyöntekijät. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tuottavuus kasvaa julkisella sektorilla ainakin 20 prosenttia."


"kunnat ja hyvinvointialueet muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti ensi vaalikauden loppuun eli vuoteen 2031 mennessä."

 

"Juha Sipilä (kesk) maalaili IS:n haastattelussa, että tekoälyn avulla voidaan säästää jopa 8 miljardia euroa."

 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012103051.html

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa

Vierailija
62/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Perustakaa oma yritys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tässä turhaan itketään syntyvyyden perään jos työpaikat annetaan koneille? Mitä täällä tekee 6-10 miljoonalla ihmisellä jos 20-50 prosenttia istuu kotona pyörittelemässä peukaloitaan?

Oon n34 ja tää on yksi syy, miksi en lapsia toivo. Mistä ne saa elantonsa tulevaisuudessa?!

Vierailija
64/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Perustakaa oma yritys

Kenellä on varaa ostaa mun yrityksen palveluita?

Vierailija
65/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraavia etsitään jo tiedusteluautoilla Helsingin keskustassa. Sitten puolentoista vuoden päästä soitetaan kotiin ja tarjotaan sihteerikön paikkaa.

Vierailija
66/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläköitymisten kautta poistuu aika paljon porukkaa.

Ei poistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa

Millä perusteella pidetään osaa suojatyöpaikoissa ja osaa kepitellään yleistuella? Demokraattista maksaa kaikille sama jos ei ole töitä. Toisena se on virkarälssi joka tuo lisätyövoimaa suomeen satoja tuhansia, osuu omaan nilkkaan.

Vierailija
68/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkista sektoria pitää rankasti leikata mutta koko julkisen sektorin korvaus tekoälyllä on typerää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuun 15 % potkut. Julkista sektoria on supistettava. Suomella ei ole varaa nykymenoon.

En ota kantaa prosenttilukuihin, mutta sanonpahan vaan, että mitä enemmän julkiselta puolelta jengiä lähtee pihalle, niin suhteessa saman verran lähtee myös yrityksistä. Johtuu vaan ihan siitä faktasta, että ostovoima katoaa ja yrityksiltä lähtee asiakaskuntaa.

Vierailija
70/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hämmentävää, miten vähän siitä kaikkein pelottavimmasta skenaariosta eli tekoälyn kehittymisestä resursseja haalivaksi tietoisuudeksi. Tämä on koko ihmiskuntaa koskeva eksistentiaalinen uhka ja jostain syystä siitä ei edes vakavasti keskustella. Tämä ei ole pelkkää scifiä vaan ihan todellinen uhkaskenaario, jonka todennäköisyyttä kukaan ei osaa ennustaa. Voi hyvin olla, että juuri tämä kehitys on se ahneen ihmiskunnan p**kainen loppu kuten aikanaan ennen kuolemaansa Stephen Hawkingkin ennusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläköitymisten kautta poistuu aika paljon porukkaa.

Ei poistu.

Tästä eläköitymisien kautta syntyvistä työpaikoista on kohkattu jo 20 vuotta eikä niitä työpaikkoja ole mailla eikä halmeilla. Vähän samanlaista sanahelinää kuin sote-alan työvoimapula joka tulisi täyttää ulkomaisilla osaajilla.

Vierailija
72/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa

Millä perusteella pidetään osaa suojatyöpaikoissa ja osaa kepitellään yleistuella? Demokraattista maksaa kaikille sama jos ei ole töitä. Toisena se on virkarälssi joka tuo lisätyövoimaa suomeen satoja tuhansia, osuu omaan nilkkaan.

Just näin. Miksi Pirjo saa Kelan suojatyöpaikassa 4000€kk, samalla kun Maisa ja Matti pyörittelevät peukaloita kotonaan? Mieluummin kaikille maksettaisiin se 1333€+tuet päälle ja kaikki olisi kotona viettämässä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Perustakaa oma yritys

Nerokasta! Perustan keino äly firman, joka kehottaa yrityksiä siirtymään teko älyn käyttämiseen. Nyt aletaan tahkoamaan fyrkkaa.

Vierailija
74/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Suojatyöloinen täällä huutelee sen verran, että ensinnäkään nykyinen laki ei salli, että päätöksiä tehdään pelkällä tekoälyllä. Se vaatii lakimuutoksen. 

Toisekseen, esimerkiksi valtiolla on lakisääteisiä tehtäviä. Joko ne hoidetaan yksityisen kautta (tuleeko halvemmaksi, vaatii lakimuutoksen) tai sitten ne tehtävät on lakkautettava ja niistä on tehtävä ei-lakisääteisiä. Eli jos lakkautetaan esimerkiksi verohallinto, Kela (ei ole suoraan valtion virasto) rakennusvirastot jne niin silloin ihmisten pitää myös ymmärtää näiden seuraukset ja mitä se tarkoittaa.

 

Käytännössähän ihmiset toimiva  juuri toisin. Vaativat säästöjä ja potkuja ja samaan aikaan valittavat, kun palvelua ei saa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.

Niin paljon että se pelastaa Suomen talouden jonka sosialismi on tuhonnut.

Vierailija
76/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa

Ja vain, jotta nykyisiltä tukieläteiltä ei tarvitsisi leikata. Taitaa tämä Majanen olla vasemmistolainen. 

Vierailija
77/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.

Mikä niiden palkka nyt on vs 600 euroa/kuukausi onhan se iso säästö 

Jos sen noin yksinkertaisesti haluaa ajatella. Kun ihmisillä ei ole rahaa, he eivät kuluta. Miten sen jälkeen yksityinen puoli pärjää? Mitä enemmän ihmisiä joutuu työttömäksi eli verorahoille, sitä pienempi joukko maksaa nämä tuet eli käytännössä se raha otetaan heiltä. 

Vierailija
78/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Onhan ne sairaanhoitajat, opettajat, lääkärit, poliisit, pelastuslaitos, tulli, puolustusvoimat turhia loisia.

Ja eikös sillä puolella ole jo supistettukin reippaasti?

Ei läheskään riittävästi. 

Vierailija
79/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Suojatyöloinen täällä huutelee sen verran, että ensinnäkään nykyinen laki ei salli, että päätöksiä tehdään pelkällä tekoälyllä. Se vaatii lakimuutoksen. 

Toisekseen, esimerkiksi valtiolla on lakisääteisiä tehtäviä. Joko ne hoidetaan yksityisen kautta (tuleeko halvemmaksi, vaatii lakimuutoksen) tai sitten ne tehtävät on lakkautettava ja niistä on tehtävä ei-lakisääteisiä. Eli jos lakkautetaan esimerkiksi verohallinto, Kela (ei ole suoraan valtion virasto) rakennusvirastot jne niin silloin ihmisten pitää myös ymmärtää näiden seuraukset ja mitä se tarkoittaa.

 

Käytännössähän ihmiset toimiva  juuri toisin. Vaativat säästöjä ja potkuja ja samaan aikaan valittavat, kun palvelua ei saa. 

Toivottavasti vauvapalstailet lomallasi, etkä työaikana 

Vierailija
80/89 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa. Oonki töissä yksityisellä

nekin työtö korvataan kohta tekoälyllä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi