Julkisen sektorin työntekijöille tulossa potkut
”ihmiset menettävät työnsä julkisella sektorilla”.
"tekoäly voi hoitaa monia tehtäviä ihmistä tehokkaammin, jolloin se voi osittain korvata ihmistyöntekijät. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tuottavuus kasvaa julkisella sektorilla ainakin 20 prosenttia."
"kunnat ja hyvinvointialueet muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti ensi vaalikauden loppuun eli vuoteen 2031 mennessä."
"Juha Sipilä (kesk) maalaili IS:n haastattelussa, että tekoälyn avulla voidaan säästää jopa 8 miljardia euroa."
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Perustakaa oma yritys
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä turhaan itketään syntyvyyden perään jos työpaikat annetaan koneille? Mitä täällä tekee 6-10 miljoonalla ihmisellä jos 20-50 prosenttia istuu kotona pyörittelemässä peukaloitaan?
Oon n34 ja tää on yksi syy, miksi en lapsia toivo. Mistä ne saa elantonsa tulevaisuudessa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Perustakaa oma yritys
Kenellä on varaa ostaa mun yrityksen palveluita?
Ja seuraavia etsitään jo tiedusteluautoilla Helsingin keskustassa. Sitten puolentoista vuoden päästä soitetaan kotiin ja tarjotaan sihteerikön paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläköitymisten kautta poistuu aika paljon porukkaa.
Ei poistu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa
Millä perusteella pidetään osaa suojatyöpaikoissa ja osaa kepitellään yleistuella? Demokraattista maksaa kaikille sama jos ei ole töitä. Toisena se on virkarälssi joka tuo lisätyövoimaa suomeen satoja tuhansia, osuu omaan nilkkaan.
Julkista sektoria pitää rankasti leikata mutta koko julkisen sektorin korvaus tekoälyllä on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun 15 % potkut. Julkista sektoria on supistettava. Suomella ei ole varaa nykymenoon.
En ota kantaa prosenttilukuihin, mutta sanonpahan vaan, että mitä enemmän julkiselta puolelta jengiä lähtee pihalle, niin suhteessa saman verran lähtee myös yrityksistä. Johtuu vaan ihan siitä faktasta, että ostovoima katoaa ja yrityksiltä lähtee asiakaskuntaa.
Minusta on hämmentävää, miten vähän siitä kaikkein pelottavimmasta skenaariosta eli tekoälyn kehittymisestä resursseja haalivaksi tietoisuudeksi. Tämä on koko ihmiskuntaa koskeva eksistentiaalinen uhka ja jostain syystä siitä ei edes vakavasti keskustella. Tämä ei ole pelkkää scifiä vaan ihan todellinen uhkaskenaario, jonka todennäköisyyttä kukaan ei osaa ennustaa. Voi hyvin olla, että juuri tämä kehitys on se ahneen ihmiskunnan p**kainen loppu kuten aikanaan ennen kuolemaansa Stephen Hawkingkin ennusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläköitymisten kautta poistuu aika paljon porukkaa.
Ei poistu.
Tästä eläköitymisien kautta syntyvistä työpaikoista on kohkattu jo 20 vuotta eikä niitä työpaikkoja ole mailla eikä halmeilla. Vähän samanlaista sanahelinää kuin sote-alan työvoimapula joka tulisi täyttää ulkomaisilla osaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa
Millä perusteella pidetään osaa suojatyöpaikoissa ja osaa kepitellään yleistuella? Demokraattista maksaa kaikille sama jos ei ole töitä. Toisena se on virkarälssi joka tuo lisätyövoimaa suomeen satoja tuhansia, osuu omaan nilkkaan.
Just näin. Miksi Pirjo saa Kelan suojatyöpaikassa 4000€kk, samalla kun Maisa ja Matti pyörittelevät peukaloita kotonaan? Mieluummin kaikille maksettaisiin se 1333€+tuet päälle ja kaikki olisi kotona viettämässä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Perustakaa oma yritys
Nerokasta! Perustan keino äly firman, joka kehottaa yrityksiä siirtymään teko älyn käyttämiseen. Nyt aletaan tahkoamaan fyrkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Suojatyöloinen täällä huutelee sen verran, että ensinnäkään nykyinen laki ei salli, että päätöksiä tehdään pelkällä tekoälyllä. Se vaatii lakimuutoksen.
Toisekseen, esimerkiksi valtiolla on lakisääteisiä tehtäviä. Joko ne hoidetaan yksityisen kautta (tuleeko halvemmaksi, vaatii lakimuutoksen) tai sitten ne tehtävät on lakkautettava ja niistä on tehtävä ei-lakisääteisiä. Eli jos lakkautetaan esimerkiksi verohallinto, Kela (ei ole suoraan valtion virasto) rakennusvirastot jne niin silloin ihmisten pitää myös ymmärtää näiden seuraukset ja mitä se tarkoittaa.
Käytännössähän ihmiset toimiva juuri toisin. Vaativat säästöjä ja potkuja ja samaan aikaan valittavat, kun palvelua ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.
Niin paljon että se pelastaa Suomen talouden jonka sosialismi on tuhonnut.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa
Ja vain, jotta nykyisiltä tukieläteiltä ei tarvitsisi leikata. Taitaa tämä Majanen olla vasemmistolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.
Mikä niiden palkka nyt on vs 600 euroa/kuukausi onhan se iso säästö
Jos sen noin yksinkertaisesti haluaa ajatella. Kun ihmisillä ei ole rahaa, he eivät kuluta. Miten sen jälkeen yksityinen puoli pärjää? Mitä enemmän ihmisiä joutuu työttömäksi eli verorahoille, sitä pienempi joukko maksaa nämä tuet eli käytännössä se raha otetaan heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Onhan ne sairaanhoitajat, opettajat, lääkärit, poliisit, pelastuslaitos, tulli, puolustusvoimat turhia loisia.
Ja eikös sillä puolella ole jo supistettukin reippaasti?
Ei läheskään riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Suojatyöloinen täällä huutelee sen verran, että ensinnäkään nykyinen laki ei salli, että päätöksiä tehdään pelkällä tekoälyllä. Se vaatii lakimuutoksen.
Toisekseen, esimerkiksi valtiolla on lakisääteisiä tehtäviä. Joko ne hoidetaan yksityisen kautta (tuleeko halvemmaksi, vaatii lakimuutoksen) tai sitten ne tehtävät on lakkautettava ja niistä on tehtävä ei-lakisääteisiä. Eli jos lakkautetaan esimerkiksi verohallinto, Kela (ei ole suoraan valtion virasto) rakennusvirastot jne niin silloin ihmisten pitää myös ymmärtää näiden seuraukset ja mitä se tarkoittaa.
Käytännössähän ihmiset toimiva juuri toisin. Vaativat säästöjä ja potkuja ja samaan aikaan valittavat, kun palvelua ei saa.
Toivottavasti vauvapalstailet lomallasi, etkä työaikana
Vierailija kirjoitti:
Hah hah haa. Oonki töissä yksityisellä
nekin työtö korvataan kohta tekoälyllä
Taitaa työttömyysprosentti lähennellä sitten 25% Suomessa