Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisen sektorin työntekijöille tulossa potkut

Vierailija
26.06.2026 |

”ihmiset menettävät työnsä julkisella sektorilla”.
 

"tekoäly voi hoitaa monia tehtäviä ihmistä tehokkaammin, jolloin se voi osittain korvata ihmistyöntekijät. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tuottavuus kasvaa julkisella sektorilla ainakin 20 prosenttia."


"kunnat ja hyvinvointialueet muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti ensi vaalikauden loppuun eli vuoteen 2031 mennessä."

 

"Juha Sipilä (kesk) maalaili IS:n haastattelussa, että tekoälyn avulla voidaan säästää jopa 8 miljardia euroa."

 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012103051.html

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon ja rukoilen, että tekoäly ja robotit tulisi hoitamaan ja kasvattamaan kaikkia alle kouluikäisiä lapsia, varsinkin niitä joilla kasvun ja kehityksen poikkeava oireilu voimakasta.

Vierailija
22/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen on jo vaarallisen suuri. Leikattavaa on siis ja reilusti.

 

Julkinen sektori upottaa suomen törsäilyllään.

 

Tosin itse nuo suojatyöpaikkalaiset ei kykyne leikkauksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät kuluta vaan keräävät säästöjä ja sijoituksia, koska milloin vaan voi menettää työpaikkansa, olitpa yksityisellä tai julkisella. Opiskelijoillekaan ei aina löydy harjoittelupaikkoja. 

Suo siellä, vetelä täällä, kuten ennen sanottiin. Minkäs sille mahtaa, tämä on nykyaikaa. Eihän maitotiloillakaan ole enää vuosiin lehmiä lypsetty käsin vaan koneet hoitavat sen.

Vierailija
24/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon ja rukoilen, että tekoäly ja robotit tulisi hoitamaan ja kasvattamaan kaikkia alle kouluikäisiä lapsia, varsinkin niitä joilla kasvun ja kehityksen poikkeava oireilu voimakasta.

Miksi sellaista toivot?

Vierailija
25/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Kysymyksenasettelusi on väärä. Tulevaisuudessa työtä ei tule riittämään kaikille. Silti tuottavuus paranee. Tulee pohtia uudella tavalla yhteiskunnan tulopohja ja myös tulojentasaukset niiden kesken, jotka käyvät töissä, eivät käy töissä, ja jotka korjaavat hyödyt lisääntyvästä tuottavuudesta (teknologiayritykset).


Ei muutenkaan yhteiskunta toimi enää ihmistyövoiman varassa, esim maatalous, tehdastyö, vaan toimintoja on koneistettu ja automatisoitu pitkään. Tapahtui rakennemuutos ja työt siirtyivät uusille aloille, mm tietotyö. Tällä kertaa rakennemuutos tulee olemaan toisenlainen, eli nyt tietotyö korvautuu koneen tekemällä työllä.


Ei kannata pelätä muutosta.

Kyllä sitä pelkää väistämättä kun valtion tulopohja pettää eikä ihmisillä ole töitä. 

 

Luulen ettei oikeistoa kiinnosta pätkän vertaa tavallisen ihmisen kohtalo. Käy samoin kuin äärioikeistolaisen Milein johtamassa Argentiinassa. Talous muka kasvaa, mutta siitä hyötyy vain pieni eliitti ja muut penkovat kaatopaikkoja ja roskiksia. 

Vierailija
26/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.

Verrattuna palkkamenoihin, säästöä tulee huomattavasti.

Pitemmällä aikavälillä perustuloa pukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielettömän ihana idea saada asioida tekoälypohjaisen järjestelmän kanssa, ei turhia lääkärikäyntejä, kun diagnoosin voi tehdä näkemättä potilasta ja apteekissa on Burana-resepti.

Vierailija
28/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi keskustella siitä, millaisen Suomen haluamme. Sellaista keskustelua käytiin ennen maamme itsenäistymistä. Mitkä ovat ihanteemme ja tavoitteemme?

Mutta nykyään puhutaan vain taloudesta ja rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jupii, vihdoin loppuu ja alkaa ikuinen loma.

Vierailija
30/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niillä ole kuitenkin aika kova track record näiden projektien kanssa säätämisestä ja omiin työpaikkoihinsa takertumisesta viimeiseen asti.

Maakunnissa on jo nyt 400 000 konttoristia vailla mitään tekemistä. Tekoäly ei tilannetta suojatyöpaikkalalisille muuta. Ketään ei irtisanota. Etätöissä 4k mediaanipalkalla ilman työnkuvaa on makoisaa. Saadutetuista eduista ei luovuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielettömän ihana idea saada asioida tekoälypohjaisen järjestelmän kanssa, ei turhia lääkärikäyntejä, kun diagnoosin voi tehdä näkemättä potilasta ja apteekissa on Burana-resepti.

Näkemättä potilasta, niinpä.

Terveysasemalta tulee jo nyt toive, että älä tule paikalle vaan lähetä valokuva. Miten luotettavaa sellainen muka on?

Miten joku voi väittää sitä hyväksi palveluksi?

 

Mutta ehkä jatkossa voi mennä naimisiinkiin netissä ilman että nähdään IRL. Tai ehkä se on mahdollista jo nyt, en tiedä.

Vierailija
32/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Yksityinen kulutus (kotitalouksien kulutusmenot) on suurin yksittäinen bruttokansantuotteen (BKT) osa-alue, ja se kattaa noin puolet kokonaiskysynnästä. Se kuvaa varoja, joita käytetään elintason kasvattamiseen, ja on keskeinen aineellisen hyvinvoinnin mittari. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kaikille potkuja tule, mutta kunhan IMF ottaa Suomessa komennon, niin julkisen sektorin palkkoja leikataan kovalla kädellä.

Vierailija
34/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niillä ole kuitenkin aika kova track record näiden projektien kanssa säätämisestä ja omiin työpaikkoihinsa takertumisesta viimeiseen asti.

Maakunnissa on jo nyt 400 000 konttoristia vailla mitään tekemistä. Tekoäly ei tilannetta suojatyöpaikkalalisille muuta. Ketään ei irtisanota. Etätöissä 4k mediaanipalkalla ilman työnkuvaa on makoisaa. Saadutetuista eduista ei luovuta.

En tiedä missä tuollaista on.

Omalle julkisen puolen työpaikalle tuli irtisanomisia viime vuosina. Sitä ennen oli monta vuotta supistettu niin ettei kaikkien eläköityvien tilalle otettu uusia. Mutta sitten piti turvautua irtisanomisiinkin.

Mutta tietysti aikaansa on seurattava. Kun tekoäly tulee, se tulee. Kelloa ei voi kääntää taaksepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kotimaista tekoälysovellusta on olemassa? Entä kuinka monta pilivipalvelinta, mihin kansalaisten tiedot säilötään? Niinpä. Hallituksen ajama uusi hankintalain muutos takaa sen, että yhtäkään kotimaista järjestelmää ei kannata edes kehittää, koska julkinen palvelu joudutaan joka tapauksessa ostamaan (yhdysvaltalaiselta) yksityiseltä yritykseltä. Suomi nousuun?

Vierailija
36/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon ja rukoilen, että tekoäly ja robotit tulisi hoitamaan ja kasvattamaan kaikkia alle kouluikäisiä lapsia, varsinkin niitä joilla kasvun ja kehityksen poikkeava oireilu voimakasta.

Miksi sellaista toivot?

Koska olen aivan loppu eikä valitettavasti muutakaan työtä ole näköpiirissä. Se olisi win win-tilanne muutenkin, kukaan ei usko miten raskaita voi päivät olla vaikkapa 4-5v lapsen kanssa viettäen joilla niin suuria ongelmia, että aivan koko ajan on oltava silmät selässä, varpaillaan, lähettyvillä ja yrittäen ennakoida asioita, mielentiloja, tapahtuvia asioita ja käytöstä jotta mitään ei tapahtuisi, ei olisi turvatonta lapselle, muille lapsille, itselleni työntekijänä etc. Ja kyllä, erilaisia tilanteita päivittäin ratkoen ja lasta rauhoitellen, pidellen ym.

Siihen pienenä lisämausteena toistuvat tilanteet, kun ei ole kasvattajia tarpeeksi eikä sijaisia oteta, koska raha ym ym ym kurimukset työssä ja alalla. Ja sille 10min tauolle pääsee, jos pääsee. Ehdit ehkä pissata rauhassa ja kiskaista kuuman kahvin kitusiisi.

Sitä kun tekee liki 8h/pvässä niin kotiin lähtiessä on totaalisen loppu ja kireänä kuin viulunkieli, fyysisesti ja psyykkisesti.

Siksi.

Vierailija
37/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt kaikille potkuja tule, mutta kunhan IMF ottaa Suomessa komennon, niin julkisen sektorin palkkoja leikataan kovalla kädellä.

Ei leikata. Orpo-Purra varmisti julkisenkin puolen palkkojen kovan tason vientivetoisella palkkamallilla.

Vierailija
38/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työpaikat on sellainen asia, josta tulisi viimeiseen asti pitää kiinni. Säästetään sitten muualta (tulkkipalvelut, kotoutuminen kotoutujan vastuulle jne.). Työnteko ylläpitää yhteiskuntajärjestystä ja tuo yksilölle sisältöä elämään. Kohta luisutaan sellaista amerikkalaista mallia, jossa rikkaat asuu aidatuilla asuinalueillaan samalla kun köyhät penkoo roskiksia niiden edessä. Sitä paitsi helppo tuollaisen ihmisen (viittaan artikkelin haastateltavaan), joka on saanut maksutta opiskella ja päässyt suoraan ns. leipään kiinni ja siitä hyville eläkkeille viedä työt meiltä nuorilta.

Vierailija
39/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Kuka tuosta on päättänyt? Onko joku asiantuntijaryhmä tullut siihen loppupäätökseen, että asiat hoidetaan vuorenvarmasti tehokkaammin ja luotettavimmin tekoälyn kuin ihmisten voimin? Onko joku siis vastuussa, kuka? Niinpä. Asiat vain tapahtuvat meillä täällä Suomessa kunnes homma kusee ja alkaa syyllisten etsiminen. Tämä jokin tehostaminen nähdään luonnollisena kehityksenä, mistä kukaan ei ole kuitenkaan vastuussa.  Näin se vain nyt menee, kaipparit.

Juha Sipilä päätti ? Esiintyy tuossa jutussa ainakin asiantuntijana.

Vierailija
40/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelun mukaan suurin osa lähtee eläkkeelle ja korvausrekrytointeja ei tehdä, toki irtisanomisiakin tulee. Hätkähdyttävintä tuossa kokonaisuudessa on vauhti. Vuoteen 2031 mennessä koko julkinen sektori on tekoälypohjainen eli 5 vuodessa tapahtuu teknologinen ja ennenkaikkea toimintatapoihin ja työkulttuuriin vaikuttava valtava muutos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi