Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisen sektorin työntekijöille tulossa potkut

Vierailija
26.06.2026 |

”ihmiset menettävät työnsä julkisella sektorilla”.
 

"tekoäly voi hoitaa monia tehtäviä ihmistä tehokkaammin, jolloin se voi osittain korvata ihmistyöntekijät. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tuottavuus kasvaa julkisella sektorilla ainakin 20 prosenttia."


"kunnat ja hyvinvointialueet muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti ensi vaalikauden loppuun eli vuoteen 2031 mennessä."

 

"Juha Sipilä (kesk) maalaili IS:n haastattelussa, että tekoälyn avulla voidaan säästää jopa 8 miljardia euroa."

 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012103051.html

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi keskustella siitä, millaisen Suomen haluamme. Sellaista keskustelua käytiin ennen maamme itsenäistymistä. Mitkä ovat ihanteemme ja tavoitteemme?

Mutta nykyään puhutaan vain taloudesta ja rahasta.

Saatiin sosialistinen helvetti. Katso Velkakello.fi niin näet mihin sd on maamme johtanut. Nyt on pelastettava se mitä enää pelastettavissa on.

Vierailija
82/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Kuka tuosta on päättänyt? Onko joku asiantuntijaryhmä tullut siihen loppupäätökseen, että asiat hoidetaan vuorenvarmasti tehokkaammin ja luotettavimmin tekoälyn kuin ihmisten voimin? Onko joku siis vastuussa, kuka? Niinpä. Asiat vain tapahtuvat meillä täällä Suomessa kunnes homma kusee ja alkaa syyllisten etsiminen. Tämä jokin tehostaminen nähdään luonnollisena kehityksenä, mistä kukaan ei ole kuitenkaan vastuussa.  Näin se vain nyt menee, kaipparit.

Valtionvarainministeriö on täynnä noita oman elämänsä moottorisaha-persuja, ovat nyt Purran aikana voimaantuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen on jo vaarallisen suuri. Leikattavaa on siis ja reilusti.

 

Julkinen sektori upottaa suomen törsäilyllään.

 

Tosin itse nuo suojatyöpaikkalaiset ei kykyne leikkauksiin. 

laita vaan listaa mikä koulu, kunta, terveyskeskus, sairaala, varuskunta jne jne laitetaan kiinni

Vierailija
84/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi keskustella siitä, millaisen Suomen haluamme. Sellaista keskustelua käytiin ennen maamme itsenäistymistä. Mitkä ovat ihanteemme ja tavoitteemme?

Mutta nykyään puhutaan vain taloudesta ja rahasta.

Saatiin sosialistinen helvetti. Katso Velkakello.fi niin näet mihin sd on maamme johtanut. Nyt on pelastettava se mitä enää pelastettavissa on.

katso vain miten Purra on velkaannuttanut tämän maan, siitä riittää korjattavaa vuosiksi

Vierailija
85/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sellaiset julkisen sektorin työt, joissa tehdään päätöksiä koskien esim. hankintoja. Voiko tekoäly päättää, että sairaalaan x tarvitaan 10 uutta keskoskaappia, hoitaa sitten kilpailutuksen ja ns. löydä asian lukkoon? 

Sitten sairaalassa ihmetellään kun rekkakuski (tai tekoälyrekka) tuo pihalle 10 ihan vääränlaista keskoskaappia. Tai mitä jos joku sabotoi tekoälyä tilaamaan ylikalliit keskoskaapit, kuka tarkistaa tekoälyn tekemän päätöksen, kun asiantuntijat pyörittelevät peukaloitaan kotona?

Vierailija
86/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Suojatyöloinen täällä huutelee sen verran, että ensinnäkään nykyinen laki ei salli, että päätöksiä tehdään pelkällä tekoälyllä. Se vaatii lakimuutoksen. 

Toisekseen, esimerkiksi valtiolla on lakisääteisiä tehtäviä. Joko ne hoidetaan yksityisen kautta (tuleeko halvemmaksi, vaatii lakimuutoksen) tai sitten ne tehtävät on lakkautettava ja niistä on tehtävä ei-lakisääteisiä. Eli jos lakkautetaan esimerkiksi verohallinto, Kela (ei ole suoraan valtion virasto) rakennusvirastot jne niin silloin ihmisten pitää myös ymmärtää näiden seuraukset ja mitä se tarkoittaa.

 

Käytännössähän ihmiset toimiva  juuri toisin. Vaativat säästöjä ja potkuja ja samaan aikaan valittavat, kun palvelua ei saa. 

Toivottavasti vauvapalstailet lomallasi, etkä työaikana 

Vielä toistaiseksi me suojatyöloiset saadaan pitää palkaton ruokatauko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi keskustella siitä, millaisen Suomen haluamme. Sellaista keskustelua käytiin ennen maamme itsenäistymistä. Mitkä ovat ihanteemme ja tavoitteemme?

Mutta nykyään puhutaan vain taloudesta ja rahasta.

Saatiin sosialistinen helvetti. Katso Velkakello.fi niin näet mihin sd on maamme johtanut. Nyt on pelastettava se mitä enää pelastettavissa on.

Valtioilla yleensä on velkaa. Mäkkärimyyjältä puuttui ymmärrys tästä ja kotimarkkinat saatiin näitä kauhukuvia latelemalla lamaan. Laman esiin manaaminen alkoi Purralla ensimmäisenä työpäivänä.

Vierailija
88/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koulujen, päiväkotien, neuvoloiden ja nuorisotyön henkilökunta korvataan tekoälyllä? Onnea yritykselle. 

Monissa kunnissa julkinen sektori on se merkittävin työllistäjä. Kun tulee potkuja, verotulot romahtavat. Ihmisillä ei ole enää rahaa ostaa yritysten palveluita, ja ne menevät nurin. Voitot valuvat ulkomsisille tekoälyfirmoille. Nämä sitten muodostavat monopoliaseman ja voivat käyttää riippuvuuttamme hyväksi nostamalla hinnat kattoon. Samalla näiden firmojen käsiin päätyy hyvin arkaluonteista dataa suomalaisista.

Ei persu tuota ymmärrä. Sen mielestähän julkisen sektorin työntekijän verot eivät oke veroja ollenkaan eikä koskaan tuottavaa. 

Lopetin työni sairaalassa. Olkaa hyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöksen tekoon pitäsi saada tekoälä, ei vaikuta uskonnot, sulle-mulle kaveripiirit ja muut omanedun tavoittelijat. Homma menisi puhtaan faktan mukaan.

Vierailija
90/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jumalauta kun alkoi mahla valumaan!🤗

Julkisen sektorin loisivat demariämmät lähtee hiuksista helvettiin lojumasta verovaroilla😂

 

Kuolen onnellisena tatti tavaraa lyijykynän vahvuudelta sylkien kun tuo tapahtuu. 

Tapahtuisipa mahdollisimman äkkiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätöksen tekoon pitäsi saada tekoälä, ei vaikuta uskonnot, sulle-mulle kaveripiirit ja muut omanedun tavoittelijat. Homma menisi puhtaan faktan mukaan.

No millä sä kuvittelet demarisyövän ja verorahoilla toimivan demarihäkkyrän toimivan, jos asiat tapahtuisi noin?🤔

Vierailija
92/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jumalauta kun alkoi mahla valumaan!🤗

Julkisen sektorin loisivat demariämmät lähtee hiuksista helvettiin lojumasta verovaroilla😂

 

Kuolen onnellisena tatti tavaraa lyijykynän vahvuudelta sylkien kun tuo tapahtuu. 

Tapahtuisipa mahdollisimman äkkiä!

Entä jos persu? Saako pitää työpaikan? Valuuko mahla edelleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jumalauta kun alkoi mahla valumaan!🤗

Julkisen sektorin loisivat demariämmät lähtee hiuksista helvettiin lojumasta verovaroilla😂

 

Kuolen onnellisena tatti tavaraa lyijykynän vahvuudelta sylkien kun tuo tapahtuu. 

Tapahtuisipa mahdollisimman äkkiä!

Entä jos persu? Saako pitää työpaikan? Valuuko mahla edelleen?

Jos on persu, niin saa pitää työpaikan. Tekoälyn mukaan persut rikastuttaa sen ajatusmaailmaa.

Vierailija
94/94 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi keskustella siitä, millaisen Suomen haluamme. Sellaista keskustelua käytiin ennen maamme itsenäistymistä. Mitkä ovat ihanteemme ja tavoitteemme?

Mutta nykyään puhutaan vain taloudesta ja rahasta.

Saatiin sosialistinen helvetti. Katso Velkakello.fi niin näet mihin sd on maamme johtanut. Nyt on pelastettava se mitä enää pelastettavissa on.

Valtioilla yleensä on velkaa. Mäkkärimyyjältä puuttui ymmärrys tästä ja kotimarkkinat saatiin näitä kauhukuvia latelemalla lamaan. Laman esiin manaaminen alkoi Purralla ensimmäisenä työpäivänä.

Oikeisto aloitti tämä suunnittelun jo 2019, kun Orpo omien sanojensa mukaan aloitti neuvottelut, että kokoomus ja persut muodostaisivat hallituksen.

Oikeudet pois työntekijöiltä ja rahat pois köyhiltä. Erikoista tuossa on se, että ennen vaaleja persut ilmoittivat olevansa köyhien asialla, ja 2020 Orpo syytti persuja, että ovat niin rasisteja, että voiko niitä sanoa edes puolueeksi.

Opetus: älä katso mitä poliitikko sanoo, vaan mitä se tekee. Persut ja kokoomus ovat haittapuolueita hyvinvointivaltion kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän