Julkisen sektorin työntekijöille tulossa potkut
”ihmiset menettävät työnsä julkisella sektorilla”.
"tekoäly voi hoitaa monia tehtäviä ihmistä tehokkaammin, jolloin se voi osittain korvata ihmistyöntekijät. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tuottavuus kasvaa julkisella sektorilla ainakin 20 prosenttia."
"kunnat ja hyvinvointialueet muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti ensi vaalikauden loppuun eli vuoteen 2031 mennessä."
"Juha Sipilä (kesk) maalaili IS:n haastattelussa, että tekoälyn avulla voidaan säästää jopa 8 miljardia euroa."
Kommentit (78)
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Tekoälyllä voitaisiin korvata kansanedustajia ja muutekin vähentää Eduskunnan massiivisia kuluja. Tulisi järkevämpiä ja tasapainoisempia päätöksiä ilman ideologiaa.
Alkuun 15 % potkut. Julkista sektoria on supistettava. Suomella ei ole varaa nykymenoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Loinen on korviesi välissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Kysymyksenasettelusi on väärä. Tulevaisuudessa työtä ei tule riittämään kaikille. Silti tuottavuus paranee. Tulee pohtia uudella tavalla yhteiskunnan tulopohja ja myös tulojentasaukset niiden kesken, jotka käyvät töissä, eivät käy töissä, ja jotka korjaavat hyödyt lisääntyvästä tuottavuudesta (teknologiayritykset).
Ei muutenkaan yhteiskunta toimi enää ihmistyövoiman varassa, esim maatalous, tehdastyö, vaan toimintoja on koneistettu ja automatisoitu pitkään. Tapahtui rakennemuutos ja työt siirtyivät uusille aloille, mm tietotyö. Tällä kertaa rakennemuutos tulee olemaan toisenlainen, eli nyt tietotyö korvautuu koneen tekemällä työllä.
Ei kannata pelätä muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Onhan ne sairaanhoitajat, opettajat, lääkärit, poliisit, pelastuslaitos, tulli, puolustusvoimat turhia loisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Näin on. Mistä saadaan uusia veronmaksajia? Nythän palkansaajat ovat pitäneet yhteiskuntaa pystyssä veroillaan ja kulutuksellaan. Oikeisto ei suostu yhteisöveron nostoon eikä pääomia saisi verottaa.
Kovat ajat tulossa tavalliselle tallaajalle. Pienet tilat taas käyttöön ja ruoka omasta maasta tai kuolet nälkään.
Toivottavasti ne käyttää jotain Grokia niin saadaan kunnon paskahelvétti aikaseks kun kaikki menee väärin
Vierailija kirjoitti:
Alkuun 15 % potkut. Julkista sektoria on supistettava. Suomella ei ole varaa nykymenoon.
Totta, liikaa rahaa menee kaltaistesi tuottamattomien yksilöiden elättämiseen, Suomella ei ole varaa nykymenoon.. 15 prossaa tuista pois ensi alkuun.
Juha Sipilä on lämmin ihminen, raiskaajaa ei saa ottaa kiinni ja työntekijöille pitää antaa Potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Kysymyksenasettelusi on väärä. Tulevaisuudessa työtä ei tule riittämään kaikille. Silti tuottavuus paranee. Tulee pohtia uudella tavalla yhteiskunnan tulopohja ja myös tulojentasaukset niiden kesken, jotka käyvät töissä, eivät käy töissä, ja jotka korjaavat hyödyt lisääntyvästä tuottavuudesta (teknologiayritykset).
Ei muutenkaan yhteiskunta toimi enää ihmistyövoiman varassa, esim maatalous, tehdastyö, vaan toimintoja on koneistettu ja automatisoitu pitkään. Tapahtui rakennemuutos ja työt siirtyivät uusille aloille, mm tietotyö. Tällä kertaa rakennemuutos tulee olemaan toisenlainen, eli nyt tietotyö korvautuu koneen tekemällä työllä.
Ei kannata pelätä muutosta.
Sellainen yhteiskunta ei vaan toimi, joka rakentuu siihen, että osa kansasta käy töissä ja toiset "tasaavat tuloja" toimettomina. Kyllä se toimeton osa kansasta tulee jatkossakin pysymään vielä nykyistäkin pahemmassa köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Onhan ne sairaanhoitajat, opettajat, lääkärit, poliisit, pelastuslaitos, tulli, puolustusvoimat turhia loisia.
Ei kannata kouluttautua opettajaksi. Opettajista ei ole pulaa. Yhtä työpaikkaa hakee huikeat 3 ihmistä. Eikö olekin huikean suuri määrä? Kannattaa sen sijaan hankkiutua yleistoimistosihteeriksi. Huutava työvoimapula etenkin valtion virastoissa. Yhtä työpaikkaa hakee niinkin vähän kuin 300-1000 ihmistä. Eikö olekinn todella vähän?
Vierailija kirjoitti:
Alkuun 15 % potkut. Julkista sektoria on supistettava. Suomella ei ole varaa nykymenoon.
90-luvulla laman aikana annettiin potkut n. 70 000 julkisen puolen työntekijälle.
"Kysynnän romahtaminen: Kun kymmenet tuhannet julkisen puolen työntekijät (erityisesti määräaikaiset) menettivät tulonsa tai heidät lomautettiin, kotimainen kulutus ja ostovoima romahtivat. Tämä johti lumipallovahinkoon yksityisellä sektorilla, kun yritysten tuotteille ei ollut ostajia.
Kustannusten siirtyminen: Palkkamenoissa säästetyt rahat valuivat takaisin valtion maksettaviksi kohonneina työttömyysturva-, toimeentulotuki- ja sosiaalimenoina. Julkisen sektorin perinteinen rooli suhdanteiden tasoittajana petti, kun valtio ja kunnat leikkasivat samaan aikaan kuin yksityinenkin sektori."
Hölmöläisten taloudenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.
Mutta entä jos tukia vähennettäisiin kollektiivisesti, mikäli tulee lisää työttömiä ? Eli tehtäisiin tarkistus kolmen kuukauden välein ja pidettäisiin potti kokoajan samansuuruisena ilman inflaatio tarkistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Mitä tuottavaa työtä sinä teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain.
Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.
Onhan ne sairaanhoitajat, opettajat, lääkärit, poliisit, pelastuslaitos, tulli, puolustusvoimat turhia loisia.
Ja eikös sillä puolella ole jo supistettukin reippaasti?
Jännä juttu. Kuka tuosta on päättänyt? Onko joku asiantuntijaryhmä tullut siihen loppupäätökseen, että asiat hoidetaan vuorenvarmasti tehokkaammin ja luotettavimmin tekoälyn kuin ihmisten voimin? Onko joku siis vastuussa, kuka? Niinpä. Asiat vain tapahtuvat meillä täällä Suomessa kunnes homma kusee ja alkaa syyllisten etsiminen. Tämä jokin tehostaminen nähdään luonnollisena kehityksenä, mistä kukaan ei ole kuitenkaan vastuussa. Näin se vain nyt menee, kaipparit.
Eiköhän niillä ole kuitenkin aika kova track record näiden projektien kanssa säätämisestä ja omiin työpaikkoihinsa takertumisesta viimeiseen asti.