Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisen sektorin työntekijöille tulossa potkut

Vierailija
26.06.2026 |

”ihmiset menettävät työnsä julkisella sektorilla”.
 

"tekoäly voi hoitaa monia tehtäviä ihmistä tehokkaammin, jolloin se voi osittain korvata ihmistyöntekijät. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tuottavuus kasvaa julkisella sektorilla ainakin 20 prosenttia."


"kunnat ja hyvinvointialueet muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti ensi vaalikauden loppuun eli vuoteen 2031 mennessä."

 

"Juha Sipilä (kesk) maalaili IS:n haastattelussa, että tekoälyn avulla voidaan säästää jopa 8 miljardia euroa."

 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012103051.html

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi keskustella siitä, millaisen Suomen haluamme. Sellaista keskustelua käytiin ennen maamme itsenäistymistä. Mitkä ovat ihanteemme ja tavoitteemme?

Mutta nykyään puhutaan vain taloudesta ja rahasta.

Ennen itsenäistymistä oli oletuksena, että jokainen kantaa kortensa kekoon, ei ole vapaamatkustajia. Nyt on pakko puhua rahasta, koska meillä on puoli miljoonaa sellaista asukasta, jotka ovat valmiit ottamaan rahat tekemättä mitään.

Palataan vanhaan hyvään aikaan, jolloin vain veroja maksavat saivat päättää kunnan ja valtion asioista!

Vierailija
42/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen sektorin rahoituspohja rapautuu kovaa vauhtia. Muutamassa vuodessa ollaan jo tilanteessa, jossa valtion talous ei voi pohjautua enää työn verotukseen. Toivottavasti siellä ministeriössä on mietitty,miten tuota tekoälyn tuomaa tehokkuutta voidaan verottaa tai muutoin nykyinen talousjärjestelmä romahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä teknologinen kehitys on niin huimaa, että 50 vuoden sisällä koneäly toteaa, että ihmiset ovat ihan turhia ja pyyhkäisevät meidät kuin hyttyset tuhoamasta tätä palloa.

Vierailija
44/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly opettajat, poliisit, tullikoirat, tuomarit, skapparit, palomiehet, lääkärit... Tulemme elämään hyvin mielenkiintoisia aikoja!

Onnea myös lähes miljoonalle uudelle työttömälle, tulette nauttimaan varmasti risujen keräämisestä Purralle! 

Vierailija
45/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Meillä on täällä tämä juttu, jota kutsutaan myös työvoimapulaksi. Ihan yksityisellä sektorilla 

Vierailija
46/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haa. Oonki töissä yksityisellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Kuka tuosta on päättänyt? Onko joku asiantuntijaryhmä tullut siihen loppupäätökseen, että asiat hoidetaan vuorenvarmasti tehokkaammin ja luotettavimmin tekoälyn kuin ihmisten voimin? Onko joku siis vastuussa, kuka? Niinpä. Asiat vain tapahtuvat meillä täällä Suomessa kunnes homma kusee ja alkaa syyllisten etsiminen. Tämä jokin tehostaminen nähdään luonnollisena kehityksenä, mistä kukaan ei ole kuitenkaan vastuussa.  Näin se vain nyt menee, kaipparit.

Eiköhän se tule seuraavaan hallitusohjelmaan keskeiseksi tavoitteeksi.

Vierailija
48/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Ei suojatyöloiset tuota mitään, kuluttavat ja purevat ruokkivaa kättä. Aika laittaa loiset roskiin.

Sen jälkeen saavat toimeentulotukea ja asumistukea ym. joten paljonkohan sitä säästöä tuleekaan.

Mikä niiden palkka nyt on vs 600 euroa/kuukausi onhan se iso säästö 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koulujen, päiväkotien, neuvoloiden ja nuorisotyön henkilökunta korvataan tekoälyllä? Onnea yritykselle. 

Monissa kunnissa julkinen sektori on se merkittävin työllistäjä. Kun tulee potkuja, verotulot romahtavat. Ihmisillä ei ole enää rahaa ostaa yritysten palveluita, ja ne menevät nurin. Voitot valuvat ulkomsisille tekoälyfirmoille. Nämä sitten muodostavat monopoliaseman ja voivat käyttää riippuvuuttamme hyväksi nostamalla hinnat kattoon. Samalla näiden firmojen käsiin päätyy hyvin arkaluonteista dataa suomalaisista.

Vierailija
50/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis julkisella sektorilla, miten luulette että yksityisellä sektorilla käy ? Siellä annetaan potkuja vielä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi keskustella siitä, millaisen Suomen haluamme. Sellaista keskustelua käytiin ennen maamme itsenäistymistä. Mitkä ovat ihanteemme ja tavoitteemme?

Mutta nykyään puhutaan vain taloudesta ja rahasta.

Suomessa halutaan sellainen että virkarälssi 700 000 ja sen mukana sadat tuhannet konsultit ja huuhaa hankkeet porskuttaa ja 350 000 pidetään maa han muutolla työttöminä ja päähänpotkitaan. Sellainen on keskustelusuomi ja vaalit on pelkkä näytös.

Vierailija
52/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielettömän ihana idea saada asioida tekoälypohjaisen järjestelmän kanssa, ei turhia lääkärikäyntejä, kun diagnoosin voi tehdä näkemättä potilasta ja apteekissa on Burana-resepti.

Näkemättä potilasta, niinpä.

Terveysasemalta tulee jo nyt toive, että älä tule paikalle vaan lähetä valokuva. Miten luotettavaa sellainen muka on?

Miten joku voi väittää sitä hyväksi palveluksi?

 

Mutta ehkä jatkossa voi mennä naimisiinkiin netissä ilman että nähdään IRL. Tai ehkä se on mahdollista jo nyt, en tiedä.

Minusta ainakin on hyvä, että joissain tilanteissa voi hoitaa asiat digiklinikalla ja vaikkapa silmätulehdukseen saada reseptin kuvan lähettämällä, eikä tarvitse lähteä ajelemaan ja hortoilemaan basiliskoja kuhiseviin terkkareihin.


Kyllä terveydenhoitoon voidaan saada paljon tehoja hyödyntämällä digitalisaatiota a se koituu kaikkien hyödyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta ollaan tekemässä jotain koneiden dyatopiaa.

Vierailija
54/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuus ja tuottavuus. Mistä sitten saadaan niille ihmisille töitä? Lisää tuottamattomia ja kuluttamattomia ihmisiä vain. 

Meillä on täällä tämä juttu, jota kutsutaan myös työvoimapulaksi. Ihan yksityisellä sektorilla 

Palkanmaksuhalukkuus pula suomeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koulujen, päiväkotien, neuvoloiden ja nuorisotyön henkilökunta korvataan tekoälyllä? Onnea yritykselle. 

Monissa kunnissa julkinen sektori on se merkittävin työllistäjä. Kun tulee potkuja, verotulot romahtavat. Ihmisillä ei ole enää rahaa ostaa yritysten palveluita, ja ne menevät nurin. Voitot valuvat ulkomsisille tekoälyfirmoille. Nämä sitten muodostavat monopoliaseman ja voivat käyttää riippuvuuttamme hyväksi nostamalla hinnat kattoon. Samalla näiden firmojen käsiin päätyy hyvin arkaluonteista dataa suomalaisista.

Koitapa itsekin käyttää omiakin aivoja! Tietenkin on töitä, jotka tekoälyllä voi korvata ja töitä, joita ei voi. Etkö oikeasti ymmärrä, vai kärjistätkö huviksesi? Eihän tuossa sanottu, että koko julkinen sektori laitetaan pihalle.

Vierailija
56/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta ollaan tekemässä jotain koneiden dyatopiaa.

Ohjelmisto hoitaa ei mikään mystinen kone se sama pääte kuin nyt on käytössä ei vaan enää tarvi sitä kovapalkkaista laiskaa virkapirkkoa painamaan nappia.

Vierailija
57/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän kansalaiset joutuu muuttamaan muualle töiden perässä, jolloin tekoäly ja ne parit osakkeista tulonsa saavat miljönäärit kansoittaa tätä maata? Mitä järkeä?


Yrittäjäksikään ei voi alkaa, koska kenelläkään ei ole varaa maksaa palveluista, kun tekoäly vei työt.

Vierailija
58/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässä turhaan itketään syntyvyyden perään jos työpaikat annetaan koneille? Mitä täällä tekee 6-10 miljoonalla ihmisellä jos 20-50 prosenttia istuu kotona pyörittelemässä peukaloitaan?

Vierailija
59/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän kansalaiset joutuu muuttamaan muualle töiden perässä, jolloin tekoäly ja ne parit osakkeista tulonsa saavat miljönäärit kansoittaa tätä maata? Mitä järkeä?


Yrittäjäksikään ei voi alkaa, koska kenelläkään ei ole varaa maksaa palveluista, kun tekoäly vei työt.

Kansalaispalkka, johan nyt virkarälssi saa tyhjästä mediaani 4 tonnia kuussa. Yhtähyvin voi sen summan jakaa kaikille suomalaisille, huom suomalaisille. Turistit omakustanteisesti.

Vierailija
60/78 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköitymisten kautta poistuu aika paljon porukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän