Euroopassa muualla ihanat helteet ja Suomessa joudutaan kärsimään n. +20 asteessa
surullista. saisi se ilmastonmuutos jo tulla tännekkin
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset keskisestä Saksasta. Istun varjossa, teen ristikkoa ja nautin kylmästä juomasta ja miellyttävän pehmeästä Lämmöstä joka voitelee vanhat nivelet.
Itse makaan kotona kaikki päivät, ikkunat ja ikkunaluukut kiinni. +26 on sisällä, yölläkään ei viilene. Ulos ei voi mennä. No, keskiyöllä kävelylle.
Ulkona on päivisin +36.No onko sulla siirrettävä ilmastointilaite? Jos ei, niin miksi helvetissä ei? Itse hankin muutama vuosi sitten, ja on sille joka kesä ollur käyttöä ehkä viikon. Eihän ne maksa edes juuri mitään.
Eikös nuo lattialla seisovat siirrettävät vain pyöritä sitä kuumaa ilmaa asunnossa? Eihän se kuuma ilma poistu sieltä mihinkään?!
Ulos kuuman ilman poistavia (putken kautta) taas ei saa asentaa jollei taloyhtiö anna lupaa. Ja kallistakin on jos pitää ikkunaan tai seinään tehdä reikä. Vuokralaisille mahdottomuus.
Sellaiset puolittaiset ratkaisut (tuuletusikkuna auki, rööri ulos ja ikkunaan joku temu-kelmu) taas eivät auta mitään jos ulkona on 40 astetta. Kuumuus tulee ikkunasta sisään.
Hankalaa on. Toisaalta jos kaikissa asunnoissa olisi Euroopassa sellainen aasialaistyyppinen tuuletuspropelli ulos niin energiaa tarvittaisiin todella paljon. Kuuma ilma kuumentaa kaupunkiympäristöä entisestään. Kylmennysaineet joissakin laitteissa ovat myös todellisia ilmastotuholausia.
Englannissa 38 astetta. Kaverini meinaa sulaa eikä muuta pysty kuin olemaan lähes alasti tuulettimen ääressä. Lähipaikkakunnan nummet ovat syttyneet palamaan kuumuuden ja ihmisten toiminnan johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Terveiset täältä Oulusta, meillä tääällä on 18c, ja tuulee iha v***sti, mutta siltiki mulla on siirrettävä ilmastointilaite (maksoi pari v.sitte 220e) , se toimii jos on joskus turhan kuuma.
Jännä ku noita laitteita ei ole missään muualla euroopassa,ainaki tän ketjun mukaan.
Siis tuo poistoputki on ongelma. Itse en saa lupaa erikoisikkunaan jossa putkelle aukko. Talon julkisivu nääs. Eli ei onnistu.
40 vs. 20 astetta. Kummassakphan sitä enemmän kärsii? Luulis olevan aika selvää. Jos on 40 varjossa, paljonko on auringossa…sehän olis melkein kuin saunassa olis. Säälin ihmisiä siellä, ei voi muuta sanoa. Meillä täällä sentään on inhimilliset olot.
Ranskassa sairaalat kuormittuneita, kun nuoretkin ihmiset saavat sydänkohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset keskisestä Saksasta. Istun varjossa, teen ristikkoa ja nautin kylmästä juomasta ja miellyttävän pehmeästä Lämmöstä joka voitelee vanhat nivelet.
Itse makaan kotona kaikki päivät, ikkunat ja ikkunaluukut kiinni. +26 on sisällä, yölläkään ei viilene. Ulos ei voi mennä. No, keskiyöllä kävelylle.
Ulkona on päivisin +36.No onko sulla siirrettävä ilmastointilaite? Jos ei, niin miksi helvetissä ei? Itse hankin muutama vuosi sitten, ja on sille joka kesä ollur käyttöä ehkä viikon. Eihän ne maksa edes juuri mitään.
Eikös nuo lattialla seisovat siirrettävät vain pyöritä sitä kuumaa ilmaa asunnossa? Eihän se kuuma ilma poistu sieltä mihinkään?!
Ulos kuuman ilman poistavia (putken kautta) taas ei saa asentaa jollei taloyhtiö anna lupaa. Ja kallistakin on jos pitää ikkunaan tai seinään tehdä reikä. Vuokralaisille mahdottomuus.
Sellaiset puolittaiset ratkaisut (tuuletusikkuna auki, rööri ulos ja ikkunaan joku temu-kelmu) taas eivät auta mitään jos ulkona on 40 astetta. Kuumuus tulee ikkunasta sisään.Hankalaa on. Toisaalta jos kaikissa asunnoissa olisi Euroopassa sellainen aasialaistyyppinen tuuletuspropelli ulos niin energiaa tarvittaisiin todella paljon. Kuuma ilma kuumentaa kaupunkiympäristöä entisestään. Kylmennysaineet joissakin laitteissa ovat myös todellisia ilmastotuholausia.
Ei tarvitse mitään lupia siirrettävään ilmastointilaitteeseen. Tilasin Suomesta Finfoamia ikkunaan eristeeksi ja siihen reikä poistoputkea varten. Hyvin toimii.
Täällä 38 astetta
Ihana +20. T-paitasillaan pärjää, eikä ole inhottava nihkeä, hikinen olo. Just pysähdyttiin matkalla syömään ja taukopaikan jäätelökioskilla kävi kuhina. Ihmiset leppoisia ja kesäfiiliksissä. Kukaan ei valittanut, että olisi ankeaa. Mun kokemus on, että helle tekee ihmisistä kiukkuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihana +20. T-paitasillaan pärjää, eikä ole inhottava nihkeä, hikinen olo. Just pysähdyttiin matkalla syömään ja taukopaikan jäätelökioskilla kävi kuhina. Ihmiset leppoisia ja kesäfiiliksissä. Kukaan ei valittanut, että olisi ankeaa. Mun kokemus on, että helle tekee ihmisistä kiukkuisia.
Näin juuri, jaksaa hyvin tehdä asioita ja harrastaa liikuntaa. Uidakin voi luonnonvesissä 20 asteen lämpötiloissa jo ihan hyvin. Mutta ei kuitenkaan väsähdä eikä pinna kiristä, kuten paahteessa usein tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset täältä Oulusta, meillä tääällä on 18c, ja tuulee iha v***sti, mutta siltiki mulla on siirrettävä ilmastointilaite (maksoi pari v.sitte 220e) , se toimii jos on joskus turhan kuuma.
Jännä ku noita laitteita ei ole missään muualla euroopassa,ainaki tän ketjun mukaan.
Siis tuo poistoputki on ongelma. Itse en saa lupaa erikoisikkunaan jossa putkelle aukko. Talon julkisivu nääs. Eli ei onnistu.
Tietääkseni siirrettävään ei lupia tarvi,ei ole kiinteitä asennuksia.
Mutta voi vaatia vähä mielikuvitusta saaha poistoputki tiiviisti .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni siirrettävään ei lupia tarvi,ei ole kiinteitä asennuksia.
Mutta voi vaatia vähä mielikuvitusta saaha poistoputki tiiviisti .
Tiivis eriste ikkunaan ja siihen putken kokoinen reikä.
Vierailija kirjoitti:
Eikun ei voi mennä kauppaan koska liian kuuma.
Selvisin juuri kauppareissusta, saa onnitella🥵
Pihalla 37c.
Höpö höpö vai oletko 90v sydätautinen?
Meilläkin varjossa 37 mutta kävin kävellen lähikaupassa (1km) kun oli niin vähän haettavaa tänään. Samaa matkaa naapurin 75v:n kanssa käveltiin. Hän toki kävelee vielä illemmalla toisen lenkin.
Olen kroonisesti sairas. Että kivat vaan sullekkin😘
Höpö höpö vai oletko 90v sydätautinen?
Meilläkin varjossa 37 mutta kävin kävellen lähikaupassa (1km) kun oli niin vähän haettavaa tänään. Samaa matkaa naapurin 75v:n kanssa käveltiin. Hän toki kävelee vielä illemmalla toisen lenkin.
Olen kroonisesti sairas. Että kivat vaan sullekkin
Se tietty vaikuttaa.
Itsellä vsin hermosärkyjä, kulumia ja nivelkipuja jotka onneksi helpottaa lämmössä.
Tajuaako suomalaiset rakentaa lisää motelleja ja hotelleja, nyt kun tänne olisi tunkua hellettä pakoon?
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00298
"Elimistön kuumeneminen (hypertermia) yli 39–40 asteen aiheuttaa heikotusta, oksentelua, kouristuksia ja vakavimmillaan tajunnan menetyksen. Nousu yli 45 asteen johtaa erittäin suureen kuolemanvaaraan."
"Elimistön liiallisen lämpenemisen ensiapu
Oireiden kehityttyä tärkeää on kehon viilentäminen ja nestehukan korjaaminen. Jäähdytyksessä pyritään saamaan elimistön lämpötila mahdollisimman nopeasti, mutta turvallisesti alle 39 ºC:seen.
Ihmisen tulee välittömästi hakeutua varjoon ja riisua ylimääräiset vaatteet.
Kylmää vettä valellaan tai pirskotellaan iholle, myös pään alueelle, tai käytetään kylmäpakkauksia, jotka suositellaan sijoitettavan poskien, kämmenien ja jalkaterien alueelle.
Viileään veteen upottaminen on tehokkain keino jäähdyttää tervettä elimistöä. Se voi kuitenkin voimakkaan verenkiertovaikutuksen vuoksi olla vahingollista lapsille, vanhuksille tai verenkiertoelinten sairauksia sairastaville.
Tuuletusta tehostetaan tuulettimella tai viuhtomalla vaatteilla.
Kylmää vettä annetaan suun kautta.
Auringonpistoksen hoidoksi riittää useimmiten siirtyminen viileään paikkaan, nesteen nauttiminen ja lepo.
Lämpöturvotuksen hoitona on lepo, raajojen kohoasento ja runsas nesteen nauttiminen. Nesteenpoistolääkkeitä on syytä välttää.
Pitkällisen rasituksen ja nestehukan seurauksena syntyvien lihaskouristuksien ensiapuhoitona ovat suun kautta nautittavat urheilujuomat tai 0,1-prosenttiseksi suolattu vesi (puoli teelusikallista keittosuolaa kahteen litraan nestettä).
Milloin hoitoon?
Vakavien oireiden (ihon kuivuminen, voimakas uupuminen, sekavuus, näköhäiriöt, pyörtyminen) ilmetessä on hakeuduttava välittömästi sairaalahoitoon. Myös kouristeleva tai muista keskushermoston tai verenkierron oireista kärsivä on syytä toimittaa välittömästi sairaalahoitoon.
Erityisesti pienten lasten ja vanhusten vointia tulee seurata tarkasti ja hakeutua hoitoon herkemmin. Vanhuksilla tulee muistaa hitaampi useiden hellejaksopäivien aikana kehittyvä nestevajeeseen ja kuumiin asunto-oloihin liittyvä lämpötasapainon pettäminen. Hoito edellyttää sairaalaoloissa tapahtuvaa seurantaa.
Katso myös ensiapuoppaan ohjeet."
Ei vaan helle on kärsimystä ja 20 astetta on oikein hyvä lämpötila.
Vieläkö joku väittää ettei 40 astetta haittaa paikallisia tai ne olisi siihen tottuneita?
"Tarjouksessa olleet ilmastointilaitteet saivat sadat ihmiset ryntäämään Lidl-kauppoihin Pariisissa ja sen liepeillä torstaina. Tungoksissa syntyi suukopua ja jopa tappeluita, joita hillitsemään tarvittiin poliisin apua.
Tällä hetkellä ilmastointilaitteet maksavat alueella tyypillisesti vähintään 1 200 euroa, kertoo uutistoimisto AFP. Nyt Lidleissä myytiin 179 euron tarjouslaitteita.
Useimmissa ranskalaisissa kodeissa ei ole ilmastointilaitteita, sillä historiallisesti kesät ovat olleet suhteellisen leutoja. Tulevaisuudessa kuumuus yleistyy ilmastonmuutoksen myötä."
Sama ilmastointilaite oli muuten Suomessakin tarjouksessa mutta taitaa olla jo loppunut.
"Etelä-Koreassa on sunnuntaina rikkoutunut 42,5 asteen lämpötila, kertoo maan ilmatieteen laitos.
Luku mitattiin kaakkoisessa Yangsanin kaupungissa noin puoli kahden aikaan iltapäivällä.
Lämpötila on korkein sitten mittausten aloittamisen vuonna 1904.
Monissa kaupungeissa lämpötilat ovat nousseet lähelle 40 astetta. Etelä-Korea otti käyttöön uuden lämpövaroitusjärjestelmän aiemmin tänä vuonna. Varoitus annetaan, kun lämpötila nousee ulkona 38 asteeseen.
Nyt suuri osa Etelä-Koreasta on asetettu hellevaroituksen alle.
Viranomaiset kehottivat ensimmäistä kertaa ihmisiä välttämään ulkoliikuntaa ja pysyttelemään varjossa heinäkuun puolivälissä.
Ilmatieteen laitoksen tiedot osoittavat, että hellepäivien keskimääräinen vuosittainen määrä maassa on yli kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Hellepäiviä on keskimäärin 19, kun vastaava luku 1970-luvulla oli kahdeksan."
Ei oo korealaisetkaan tottuneita helteeseen.
Vierailija kirjoitti:
No mee sinne ihanaan 40 asteen Pariisiin kärtsähtänään.
Suomen +20 astetta on keski- ja eteläeurooppalaisille luksusta, josta voivat vain haaveilla.