Matkalaukun osto - vinkkejä?
Tarkoituksena olisi päivittää matkalaukku uudempaan malliin lähipäivinä ja mietin paljonko tuollaiseen kannattaa investoida? En ole hardcore matkaaja, mutta olisi tietysti kiva, ettei tarvitse jännittää saapuuko laukku ehjänä perille. Onko n. 150€ liian vähän?
Entä onko kokemuksia merkeistä MyWear tai Cavalier? Olen sillä ollut noilta kovapintaisia keskikokoisia laukkuja, jotka sopisivat budjettiin. Myös American Tourister harkinnassa, tosin hivenen kalliimpi.
Kommentit (26)
Cavalierissa on huonot vetskarit, tai ainakin on olleet.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vedettävä laukku?
Joo, ehdoton vaatimus. Ajattelin myös kokeilla kovapintaista seuraavaksi.
Oletan kyseessä olevan ruumalaukku. Käytännön kokemuksella:
1. kevytmuovinen, mahdollisimman kevyt, noin 4kg
2. nostokahvat lyhyellä ja pitkällä sivulla (vaikeaa nostaa laukkuhihnalle jos vain kahva lyhyellä sivulla)
3. tietenkin ulos tuleva vetokahva, mielellään säädettävä pituus
4. 4x isot laakeroidut pyörät, tai pienemmät tuplapyörät kulmissa
5. numerolukko (vähän makuasia, tietävä pystyy resetoimaan sen helposti)
Suomesta saa hyvän noin 150€, esim Espanjasta vastaavan reilusti alle 100€.
Kiitos jo tulleista vastauksista. :) Kiinnostaisi yhä ihmisten kokemukset noista merkeistä...
Ihan riittävä on Rustankin laukku, käytännön kannalta pidä huoli että renkaat pyörivät kaikkiin suuntiin eli on ns. työnnettävää mallia eikä pelkästään vedettävää.
Itsellä hajosi just joulureissulla vanha matkalaukku (hyvä, että hajosi, oli jo aikakin). Olin Kemissä ja ekana arkena sitten ostamaan uutta. Kävi hyvä tuuri, sillä kaupassa oli - 70 % alennuksen joulun jälkeen ja isohko Cavallier -vetolaukku (kovapintainen) tuli sitten maksamaan 48 euroa.
Eli ap:lle vastaus. 150 euroa on ok aika normihinta.
Cavalier parin reissun jälkeen rumasti naarmuilla, heikko pinta. Vetoketjukaan ei pelitä enää kuin uutena. Halvalla ei saanutkaan hyvää, seuraavaksi jokin muu.
Mulla on Samsonite kestänyt jo 15 vuotta. Jos nyt pitäis uus hankkia niin ehdottomasti Samsonite, kovakuorinen eikä vetoketjulla suljettava. Kaksi katokahvaa ja teleskooppi vetokahva sekä numerolukko.
Tärkeintä on että toinen puolisoista mahtuu laukkuun. Se nyt vaan on tyhmää maksaa molempien lentolipuista.
Laihia rules.
Sellainen väri, että erottaa hihnalta helposti.
Kannattaa panostaa laatuun (ja etsiä alennuksia netistä), renkaat pyörii ja rullaa, kahvat kestää ja saumat pitää. Halvemmat todennäköisemmin hajoaisivat silloin kun laadukkaamat vasta saisivat kolhuja. T. entinen matkatavaran"käsittelijä"
Matkalaukkuseen ensmäänen ja tärkein valintakriteeri on se että siihen voi pakata ja mahduttaa tarpeelliseksi nähdyn määrän erilaisia matkusteluun soveltuvia tavaroita ja esineitä sekä pukineita.
Musta ja tummanpunainen matkalaukku kiinnostavat eniten lutikoita, tästä on tehty tutkimuskin.
Meillä on viisi erikokoista ja eriväristä Samsonitea. Isommat on mallia Neopulse ja Nuon spinner (4 pyörää), ne on kompromissi pehmeän ja kovan väliltä. En ostaisi muuta merkkiä.
Jos ei halua lisämaksuja maksaa, kannattaa ainakin ulkomitat mitata, mitä saa ilman erillistä maksua ottaa mukaansa. Itsellä on Finnairin standardiin sopiva muovinen ruumalaukku ja kangaspäällysteinen lentolaukku.
MUlla on ollut 15 vuotta Samsoniten C-Lite. Matkustan useimmiten pidemmäksi aikaa, ja maahan jossa sää voi vaihdella paljon, joten laukun keveys on tärkeää . On ollut tosi hyvä laukku.
Vierailija kirjoitti:
Oletan kyseessä olevan ruumalaukku. Käytännön kokemuksella:
1. kevytmuovinen, mahdollisimman kevyt, noin 4kg
2. nostokahvat lyhyellä ja pitkällä sivulla (vaikeaa nostaa laukkuhihnalle jos vain kahva lyhyellä sivulla)
3. tietenkin ulos tuleva vetokahva, mielellään säädettävä pituus
4. 4x isot laakeroidut pyörät, tai pienemmät tuplapyörät kulmissa
5. numerolukko (vähän makuasia, tietävä pystyy resetoimaan sen helposti)
Suomesta saa hyvän noin 150€, esim Espanjasta vastaavan reilusti alle 100€.
4: Pyöriin kannattaa kiinnittää huomiota. Pienet pyörät eivät toimi lumisella tai hiekoitetulla kadulla (jollekulle tämä voi näyttää kaukaa haetulta, mutta sitä ei koskaan tiedä missä matkustavainen joutuu liikkumaan).
5: Käytin joskus matkalaukussa sellaista virallista standardilukkoa, joka osataan avata kaikilla maailman lentokentillä tarkastuksia varten. Helsinki-Vantaalla olivat sitten leikanneet tuon lukon poikki, enkä ole sen jälkeen niitä käyttänyt. Sinänsä jo Youtubesta löytyy videoita, joissa näytetään miten lukitun matkalaukun saa auki parissa sekunnissa.
Siis "olen silmäillyt noilta..." ei "sillä ollut". Olin lukevinani viestin ennen lähettämistä...