Mieheni elää omassa kuplassaan erillistä elämää meidän perheestä. Mitä tehdä?
Mies ei osallistu oikein mihinkään perheen yhteisiin juttuihin, ei arkena eikä lomalla. Hän elää kuin omassa kuplassaan, erillään lapsistaan ja minusta. Ei tosin paljoa kulje muissa omissa menoissaan kuin töissä, mutta kotona vetäytyy omaan kuplaansa, kesällä pihalle ja huonolla säällä tai talvella sohvalle tms, käytännössä aina kännykkänsä taakse. Välillä käy yksin lenkillä. Ei koskaan halua lähteä lasten ja minun kanssa minnekään, ei edes lasten kanssa ilman minua. Ei osallistu kotitöihin kotona, omat pyykkinsä pesee ja siinä se. Ei osallistu yhteisiin syömisiin kotona, ostelee itselleen mikropitsoja joita lämmittää yksin mikrossa ja syö yksin, yleensä sen jälkeen kun perheen ruoka on ollut pöydässä ja lapset ja minä syöneet, hän ei saavu yhteiseen pöytään. On ärtyisä kun häneltä jotain kyselee. Lapset kun pyytää jonnekin niin vastaa vain parilla sanalla että en nyt tule, ja lapset ihmettelee että onpa outo isä. Ei kuitenkaan halua erota, olen sitäkin kysynyt. Someen postailee välillä kuvia perhejutuista (minun ottamia kuvia, kun hän ei osallistu edes ottamalla kuvia). Mikä idea on elää noin, että vetäytyy perheestään täysin?
Kommentit (261)
Vauva.fi forumim parisuhteen korjaus säännöt.
1. Jätä se renttu.
2. Jos edes ajattelit jotain muuta katso sääntö numero yksi.
Korjaa kaikki parisuhde ongelmat. Ei parisuhdetta ei parisuhde ongelmia. Parisuhde "edut" on hyödyttömiä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmiä avaava kirjoitus. Minä taidan olla lähes tuollainen mies. Olen lopen uupunut, elämänhalu kadoksissa. Tuntuu, että töiden jälkeen haluan vain olla rauhassa ja hiljaa, käydä nukkumaan, olen usein ärtynyt ja kiukkuinen, varmasti hankalakin. Tämä ”eristäytymistarve” ei koske vain perhettäni, sillä en oikein jaksa nähdä kavereitanikaan, harrastuksetkin ovat jääneet. Perhe on minulle kuitenkin tärkeintä maailmassa, vaikka minulla ei oikein ole voimia näyttää sitä. Moni ehdotti täällä masennusta - ehkä siitä on tosiaan kyse. Töissä sinnittelen jotenkin, ja ajatus työterveyteen hakeutumisesta tuntuu vaikealta.
Haluan vain sanoa, että miehelläsi ei ehkä kerta kaikkiaan ole voimavaroja enempään nyt. Tämän toteaminen ei toki muuta tilannetta, mutta voi auttaa ymmärtämään, että kyse ei (välttämättä) ole kyllästymisestä, välinpitämättömyydestä tms.Omaa syytäsi sitten, jos menetät perheesi. Sekö vointiasi parantaisi, vai antsisiko vauhtia alamäkeen? Ota itseäsi niskasta kiknni ennenkuin on liian myöhäistä. Kuulostat äärimmäisen itsekkältä ja itsekeskeiseltä.
Karusti kirjoitettu kommentti, mutta ikävä kyllä totta. Tilanne johtamaan siihen, että menetät perheesi. Ainoastaan ajankohta on vielä epäselvä.
Itseä niskasta kiinni ottamisen ensimmäinen askel on ajan tilaaminen asiantuntevalle lääkärille. Ja tämän jälkeen rehellinen keskustelu omasta tilanteestasi puolison kanssa. Järjestyksen tulee olla tämä, sillä niin osoitat puolisolle, että yrität tosissaan tehdä jotain tilanteelle niillä voimavaroilla jotka sinulla on tällä hetkellä käytössä. Parhaassa tapauksessa saat puolisolta hieman lisäaikaa hoitaa mielenterveytesi kuntoon. Tällä hetkellä olet nimittäin jo "luiskassa".
Ja et vain kuulosta äärimmäisen itsekkäältä ja itsekeskeiseltä, vaan olet myös sitä. Se nimittäin on yksi masennuksen oire, jolta kukaan masentunut ei voi välttyä.
Mikäli Ap lukee vielä tätä ketjua, niin hänelle sanoisin vain, että miehesi on masentunut. Ja olet omalta osaltasi ikävä kyllä mahdollistamassa hänen masennustaan, sillä hänelle ei missään vaiheessa muodostu todellista tarvetta toimintaan oman mielenterveytensä parantamiseksi. Ymmärrän, ettet halua erota taloudellisista syistä, mutta muutosta sinun on silloin turha odottaa.
Mitä sinä saat tuosta suhteesta? Tuoko se positiivista energiaa elämääsi, vai onko se pelkkä stressi päivästä toiseen? Mieti ihan ajatuksen kanssa.
Mies on joko masentunut, tai haluaa erota ja koettaa omalla toiminnallaan saada sinut eroamaan ilman että hänen tarvitsee itse tehdä aloitetta. Mahdollisesti molempia.
AP on kuin vaimoni. Ja tähän on tultu niinkuin varmasti ap n kin kohdalla. Naiselle on kyllä puhuttu toiveista, mutta niinkuin naiset usein, niitä miehen toiveita ei kuunnella, niitä ei pidetä tärkeinä. Kyllä se kiinnostus aivan jokaista asiaa kohtaan pikkuhiljaa katoaa. Miksi ihmeessä pitäisi puhua naiselle ja olla läsnä mukana touhuissa jos hän on toiminnallaan tehnyt itsestään erittäin vastenmielisen ja raskaan mukana vedettävän koko miehen elämässä? Monesti erotakkaan ei voi kun on tehty isoja yhteisiä päätöksiä silloin kun kaikki oli vielä hyvin. Helpompi sitten olla kuin nainen. Kun häntä ei kiinnostanut, ei edes terapia kun sitä pyydin niin vetäydyn omiin oloihin, Tinderi ja seuraa, paljon parempaa seuraa on löytynyt todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
AP on kuin vaimoni. Ja tähän on tultu niinkuin varmasti ap n kin kohdalla. Naiselle on kyllä puhuttu toiveista, mutta niinkuin naiset usein, niitä miehen toiveita ei kuunnella, niitä ei pidetä tärkeinä. Kyllä se kiinnostus aivan jokaista asiaa kohtaan pikkuhiljaa katoaa. Miksi ihmeessä pitäisi puhua naiselle ja olla läsnä mukana touhuissa jos hän on toiminnallaan tehnyt itsestään erittäin vastenmielisen ja raskaan mukana vedettävän koko miehen elämässä? Monesti erotakkaan ei voi kun on tehty isoja yhteisiä päätöksiä silloin kun kaikki oli vielä hyvin. Helpompi sitten olla kuin nainen. Kun häntä ei kiinnostanut, ei edes terapia kun sitä pyydin niin vetäydyn omiin oloihin, Tinderi ja seuraa, paljon parempaa seuraa on löytynyt todella paljon.
Olet jäänyt kehityksessä kesken ja lapsellinen ja itsekäs. Yritäpä kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta lapsistasi. Jos et vaimostasi pidä, ota ihmeessä ero äläkä petä, mutta lapsista täytty huolehtia kunnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kuuluisi leikkiä ja touhuta keskenään, tai kavereiden kanssa. Vanhmepien kuuluu keskittyä aikuisten asioihin, ei lasten kanssa leikkimiseen. Ellei kyseessä nyt ole ihan taaperot vielä.
Ainakaan itselle koskaan tullut penskana mieleenkään viettää vaikkapa lomapäiviä mutsin, tai faijankaan, kanssa. Ne oli töissä ja me viihdettiin muiden muksujen kanssa milloin missäkin. Enkä nyt puhu mustavalkoajasta, vaan ihan ysäristä.
Tämä! Veikkaan itsekin, että mies on vain lopen kyllästynyt tuollaiseen perheleikkimiseen. Menettänyt vaimonsa lasten kuvioon saapumisen myötä. Vaimo helikopterina ja "parhaana kaverina" koko ajan lastensa kimpussa. Eihän sellaista jaksa katsella, tai osallistua. Menee ns. yli.
No onhan mahdollista toki että nainenkin vetäytyy parisuhteesta seksuaalisesta puolesta yms muusta kumppanuudesta lasten saamisen myötä ja antaa huomion vain lapsille mutta aikuinen hyvä isä ja mies ei kuitenkaan hylkää lapsiaan sen takia!
Vierailija kirjoitti:
AP on kuin vaimoni. Ja tähän on tultu niinkuin varmasti ap n kin kohdalla. Naiselle on kyllä puhuttu toiveista, mutta niinkuin naiset usein, niitä miehen toiveita ei kuunnella, niitä ei pidetä tärkeinä. Kyllä se kiinnostus aivan jokaista asiaa kohtaan pikkuhiljaa katoaa. Miksi ihmeessä pitäisi puhua naiselle ja olla läsnä mukana touhuissa jos hän on toiminnallaan tehnyt itsestään erittäin vastenmielisen ja raskaan mukana vedettävän koko miehen elämässä? Monesti erotakkaan ei voi kun on tehty isoja yhteisiä päätöksiä silloin kun kaikki oli vielä hyvin. Helpompi sitten olla kuin nainen. Kun häntä ei kiinnostanut, ei edes terapia kun sitä pyydin niin vetäydyn omiin oloihin, Tinderi ja seuraa, paljon parempaa seuraa on löytynyt todella paljon.
Se ettei voi erota on kyllä ihan paskapuhetta. Totuus on yleensä se että ei voida erota koska sen seuraukset olisivat työläitä, epämiellyttäviä ja taloudellisesti raskaita. Itse en voi käsittää ihmisiä jotka roikkuvat huonoissa parisuhteissa. Huono parisuhde romahduttaa elämän laadun ihan totaalisesti. Ehkä kyse on siitä että näillä ihmisillä ei ole mitään kokemusta paremmasta. Ei omakohtaista eikä lapsuuden perheestä. Tästä syystä he ajattelevat että se on jollakin tasolla edes ok. Sitä he eivät kyllä sitten yhtään mieti että he siirtävät samaa paskaa vain sukupolvien ketjussa eteenpäin omille lapsilleen, jotka luultavasti löytävät itsensä ihan samasta tilanteesta.
Haluaisiko mies edes että lapset olisi hänen luonaan vuoroviikoin tai viikonloppuisin, koska hän selvästi ei välitä heistä yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi forumim parisuhteen korjaus säännöt.
1. Jätä se renttu.
2. Jos edes ajattelit jotain muuta katso sääntö numero yksi.
Korjaa kaikki parisuhde ongelmat. Ei parisuhdetta ei parisuhde ongelmia. Parisuhde "edut" on hyödyttömiä nykyään.
Valitettavasti totta nuo säännöt siis.
Voit yrittää kokeilla jotain muuta, kuten terapiaa, mutta mieti oikeasti, jos aikuinen mies käyttää täysin tarkoituksellisesti vaimoaan ja lastensa äitiä pelkkänä ilmaisena panopiikana, niin eihän sellainen ukko pysty terapiassa mitään keskustelemaan rehelliseltä pohjalta.
Jos oma mies ja lasteni isä kohtelisi minua noin, en missään nimessä antaisi hänelle koskaan anteeksi. Oli masennus tai ei, ihmisen pitää edes pystyä puhumaan kumppanilleen rehellisesti. Mikään ei oikeuta kohtelemaan puolisoaan kuten orjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ja exän elämä meni tuohon. Tein ruoan, hän otti lautasen ja meni olkkariin syömään. Ja kyseessä oli todella fiksu ja koulutettu ja hyvässä asemassa oleva ihminen. Jossain kohtaa kyllästyin olemaan näkymätön makkarin ulkopuolella ja lähdin kävelemään. Elämäni paras ratkaisu
Tälläiset miehet ovat jo mielessään eronneet vaikka eivät virallisesti ole tai halua. Odottavat heille parasta hetkeä ottaa ero esim jospa löytäisivät jonkun uuden tai saisivat uuden työn joka vie toisaalle jne. Miettivät ja tuumailevat vetäytymällä kuoreensa jossa on hyvä olla kun seksipalvelut, pyykit ja ruuanlaitto tapahtuu ilman miehen panostusta. Parhaassa tapauksessa nainen luulee että syy miehen etääntyminen on hänessä ja yrittää maanitella ja vaikka millä tavalla saada tämän miehen uudelleen ihastumaan itseensä mutta ihan turhaan.
Taidat rankasti yliarvioida nuo kuvaamasi palvelut miehen näkökulmasta.
Itse ainakin pesen ja viikkaan omat pyykit, samoin kuin pyyhkeet, lakanat jne. Ihan vain sen takia, että vaimon jäljilta kaikki lojuu kuivumassa/kodinhoitohuoneessa vähintään viikon. Sen jälkeen kasoissa pitkin sänkyjä seuraavan viikon. Haluan, että asiat tapahtuu jämptisti. Kaikki on silitetty ja viikattu kaappiin paikoilleen heti, kun ovat kuivia.
Kokkaan mielestäni myös parempaa ja terveellisempää ruokaa, koska en käytä yhtäkään einestä, tai puolivalmisteita.
Seksipalvelut...Naiset yliarvioivat oman viehättävyytensä pitkissä parisuhteissa. Pornosaitti ja oma tassu on taattu ja nopea homma. Ei se jo aikoja sitten loppuun nähty nainen tuo mitään lisäarvoa asiaan. Liikaa vaivaa, lähinnä.
Kuulostatpa varsinaiselta "catchilta" 😅 - onnea vaan naiselle, joka sun kanssa on suhteeseen päätynyt 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ja exän elämä meni tuohon. Tein ruoan, hän otti lautasen ja meni olkkariin syömään. Ja kyseessä oli todella fiksu ja koulutettu ja hyvässä asemassa oleva ihminen. Jossain kohtaa kyllästyin olemaan näkymätön makkarin ulkopuolella ja lähdin kävelemään. Elämäni paras ratkaisu
Tälläiset miehet ovat jo mielessään eronneet vaikka eivät virallisesti ole tai halua. Odottavat heille parasta hetkeä ottaa ero esim jospa löytäisivät jonkun uuden tai saisivat uuden työn joka vie toisaalle jne. Miettivät ja tuumailevat vetäytymällä kuoreensa jossa on hyvä olla kun seksipalvelut, pyykit ja ruuanlaitto tapahtuu ilman miehen panostusta. Parhaassa tapauksessa nainen luulee että syy miehen etääntyminen on hänessä ja yrittää maanitella ja vaikka millä tavalla saada tämän miehen uudelleen ihastumaan itseensä mutta ihan turhaan.
Taidat rankasti yliarvioida nuo kuvaamasi palvelut miehen näkökulmasta.
Itse ainakin pesen ja viikkaan omat pyykit, samoin kuin pyyhkeet, lakanat jne. Ihan vain sen takia, että vaimon jäljilta kaikki lojuu kuivumassa/kodinhoitohuoneessa vähintään viikon. Sen jälkeen kasoissa pitkin sänkyjä seuraavan viikon. Haluan, että asiat tapahtuu jämptisti. Kaikki on silitetty ja viikattu kaappiin paikoilleen heti, kun ovat kuivia.
Kokkaan mielestäni myös parempaa ja terveellisempää ruokaa, koska en käytä yhtäkään einestä, tai puolivalmisteita.
Seksipalvelut...Naiset yliarvioivat oman viehättävyytensä pitkissä parisuhteissa. Pornosaitti ja oma tassu on taattu ja nopea homma. Ei se jo aikoja sitten loppuun nähty nainen tuo mitään lisäarvoa asiaan. Liikaa vaivaa, lähinnä.
Kuulostatpa varsinaiselta "catchilta" 😅 - onnea vaan naiselle, joka sun kanssa on suhteeseen päätynyt 😎
Eihän tuo mies naista tarvitse, hän tekee kotityöt paremmin ja jämptimmin, hän laittaa parempaa ruokaa ja hoitaa halunsakin paremmin eli omin käsin onneen. Naista hän ei arvosta edes ihmisenä saati naisena. Miksei edes on naimisissa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei minulla toisaalta ole kiire erotakaan, koska en ole mitään uutta parisuhdetta haluamassa.
Ikäänkuin kuin sinä olisit tässä pääosassa mikä sinua sattuu huvittamaan. Kyse on lapsiesi oikeudesta elää normaalissa perheessä missä vuorovaikutus toimii. Tuossa tapauksessa sijoitus henkisesti terveempiin olosuhteisiin alkaa olla ajankohtaista ennen kuin aiheutatte lastenne psyykkiselle kehitykselle peruuttamatonta tuhoa.
Aivan sairas perhe mutta onneksi tämä on porvoolaistarina.
Äläpä viitti trollata tällaisilla sijoiutus muualle -asioilla! Aika törkeää. Se, että isä on vetäytyvä mölli, ei ole mikään vakava lastenuojeluasia ja syy johonkin sijoitukseen. Ihan hullua että tällaista on vielä yläpeukutettu huolella.
Sijoitus rakkaan huolehtivan äidin luota pois (vaikka isä on mölli) on valtava trauma lapsille ja järkyttää perusturvallisuutta suurestiurvallisuutta suurestija pistää elämän mullin mallin.
Ei ne ihan kaikki lasten sijoituspaikatkaan mitään lintukotoja aina myökään ole. Saati sitten jos on laitoksesta kyse, joissa usein opitaan huumeet ja kaikenlaiset vastaavat temput, joissa ole rakastavia vanhempia ollenkaan, vaan työntekijöitä.
Eri asia jos kotona toisella vanhemmalla olisi vaikka väkivalta- ja päihdeongelma tms. Mutta eiköhän silloin erohalutkin suhteesta olisi ihan toiset.
Saavat joo lapset nyt huonoa esimerkkiä parisuhteesta ja työnjaosta kotona, mutta halooo, valoja päälle ja järki päähän. Ja asioita mittasuhteisiin.
Ite oot porvoosta, toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmiä avaava kirjoitus. Minä taidan olla lähes tuollainen mies. Olen lopen uupunut, elämänhalu kadoksissa. Tuntuu, että töiden jälkeen haluan vain olla rauhassa ja hiljaa, käydä nukkumaan, olen usein ärtynyt ja kiukkuinen, varmasti hankalakin. Tämä ”eristäytymistarve” ei koske vain perhettäni, sillä en oikein jaksa nähdä kavereitanikaan, harrastuksetkin ovat jääneet. Perhe on minulle kuitenkin tärkeintä maailmassa, vaikka minulla ei oikein ole voimia näyttää sitä. Moni ehdotti täällä masennusta - ehkä siitä on tosiaan kyse. Töissä sinnittelen jotenkin, ja ajatus työterveyteen hakeutumisesta tuntuu vaikealta.
Haluan vain sanoa, että miehelläsi ei ehkä kerta kaikkiaan ole voimavaroja enempään nyt. Tämän toteaminen ei toki muuta tilannetta, mutta voi auttaa ymmärtämään, että kyse ei (välttämättä) ole kyllästymisestä, välinpitämättömyydestä tms.Omaa syytäsi sitten, jos menetät perheesi. Sekö vointiasi parantaisi, vai antsisiko vauhtia alamäkeen? Ota itseäsi niskasta kiknni ennenkuin on liian myöhäistä. Kuulostat äärimmäisen itsekkältä ja itsekeskeiseltä.
Koska tuo on 100% itsekästä oman napansa ympärillä pyörimistä. Työterveyttä ei viitsitä kuormittaa mutta omalla perheellä ei ole niin väliä. Kotona voi vetäytyä omiin oloihinsa koska kyllä se äiti hoitaa lapset kun minä olen uupunut 😌 Perhettä pidetään itsestäänselvyytenä. Hätkähdetään kun ero tulee ja ratketaan ryyppäämään mikä myös laitetaan perheen viaksi. Myöhemmin ihmetellään miten lapset eivät ikinä ota yhteyttä.
Kyllä ymmärrystä taas löytyy mammoilta. Juu juu masentunut se on. Kumma kyllä kun kiinnostusta seksiin riittäisi, mutta ei minuuttiakaan muuta huomiota ei vaimolle ei lapsille.
Autismikin vedetään aina joksikin jail-free kortiksi jos mies käyttäytyy kuin itsekäs ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea elää miehen kanssa jota perhe ei voisi vähempää kiinnostaa?
Niin. Mies halusi perheen ja lapsia. Pari vuotta perhe ja lapset sitten jaksoi kiinnostaa häntä, sen jälkeen hän vetäytyi irti perheestään omaan kuplaansa yksin. En tiedä kiinnostaako perhe ja lapset häntä enää, mutta ei aikakaan käyttäydy niin kuin ne kiinnostaisi yhtään. Ap
Mitä jos menisitte pariterapiaan, varsinkin jos puhuminen keskenänne ei oikein onnistu tai etene. Olishan se hyvä saada selville, mistä on kyse ja mitä toinen ajattelee ja miksi, ja näin selvittää, onko suhteen korjaamiseen edes mahdollisuutta.
Pariterapia voi auttaa parempaan eroonkin, jos siihen ratkaisuun sitten päätyy.
Minun ex-mieheni oli tismalleen tuollainen. Paljastui puoli vuotta kestänyt sivusuhde ja erohan siitä tuli. Hän mielessään oli kotonamme lasten ja minun kanssa vankilassa, joka oli minun syytäni, ja olisi mielummin ollut muualla.
Mitään ei puhunut eikä yrittänyt tehdä asian eteen. Lähti vasta sitten, kun sain suhteen paljastettua ja sanoin, että tämä päättyy nyt tähän.
Jälkeenpäin tajusin minkälaista vässykkää olin vetänyt perässäni.