Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pride tekopenis-kurssi lapsille

Vierailija
25.06.2026 |

Vihervasemmistolainen sukupuolisekavuutta levittävä Pride opettaa tekopenisten tekoa 13 vuotiaille lapsille suunnatulla kurssilla.

Luulin jo nähneeni kaiken mutta erehdyin.

https://pride.fi/tapahtuma/packer-ja-packer-pussin-ompelutyopaja-nuoril…

Kommentit (805)

Vierailija
761/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 13 vuoteen mennessä lapseni olisi tuonut ilmi, että kokee olevansa väärässä sukupuolessa, tekisin kaikkeni tukeakseen häntä. En kuitenkaan haluaisi, että hän ottaisi osaa tällaiseen työpajaan. Ehkä vanhempaa teiniä ei voisi kieltääkään, vaan hän tekisi omat päätöksensä. Ehkä tässä kuitenkin tärkeämpää kuin itse "askartelu" on se vertaistuki, joka löytyy samanikäisten a samoja asioita läpi käyvien lasten parista. Eikö tällaista vertaistukitoimintaa olisi voitu järjestää vähemmän graavin toiminnan puitteissa? Kyseessä kuitenkin herkkä ikä ja aihepiiri sensitiivinen. 

Nuorten Pride House on ollut avoinna koko viikon ja vielä huomenna kulttuurikeskus Caisassa, eli vertaistukea on onneksi hyvin saatavilla.

Vierailija
762/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Trans ihan kirjaimellisesti tarkoittaa "toisella puolella". Se viittaa kokemukseen ei transformaatioon, vaikka senkin sanan voi trans sanasta johtaa. Jokainen transihminen on ollut myös lapsi ja nuori ja iso osa heistä on tuntenut olevansa toista sukupuolta jo aivan pienestä asti. He ovat olleet aina olemassa riippumatta siitä milloin ovat päässeet transhoitoihin. He ovat olleet olemassa omansa itsenään myös silloin, kun heillä ei vielä ole ollut diagnoosia.

Se, että "tuntee olevansa toista sukupuolta" on eri asia kuin olla. Valitettavasti tunteet eivät aina vastaa todellisuutta ja välittävä, turvallinen vanhempi tukisi lastaan elämään todellisuudessa. Toki lapsi saa olla sellainen kuin on persoonaltaan, mutta samalla pitää hyväksyä sukupuolen muuttumattomuus kuten muutkin sellaiset asiat, joita ei voi muuttaa. Se on osa ihmisyyttä ja kasvamista. 

Se on kuitenkin ihmisen oma sukupuoli. Jos hän haluaa sitä yrittää muuttaa, se asia ei kuulu sinulle millään tavalla. Hänellä on siihen oikeus. Hänellä on myös oikeus muuttaa mieltänsä ja katua, jos siltä tuntuu. Sekään ei ole sinun asiasi. Jotta ihminen löytäisi parhaan mahdollisen tavan tulla toimeen sukupuolensa kanssa, on hyvä että on tällaisen kurssin kaltaisia turvallisia kevyen lähestymisen tapoja asian käsittelyyn. Ja sekään ei kosketa sinua millään tavalla.

Näin sivusta kerron, että se on todellakin meidän kaikkien asia. Ongelma on juuri siinä, että se kurssi ei ole turvallinen, kevyen lähestymisen tapa asian käsittelyyn. Siellä on transideologian niellaisseita aikuisia valmiina "ymmärtämään" ensi syksynä yläkoulun aloittavia lapsia. Heille sitten sorvataan sopivan kokoiset imitaatiopenikset. Mikä tuossa yhtälössä luo turvallisuuden tunnetta yhteenkään normaaliin aikuiseen?

No tuossa rakentamassasi olkiukossa mikään ei ole turvallista. Pitäisiköhän sinun joskus koittaa tutustua joihinkin transihmisiin. Ihan oman mielenterveytesi vuoksi.

Tiedän neljä transihmistä. Kaikki tyttöjä / naisia. Kaikista säälittävin heistä on se, joka syö vastakkaisen sukupuolen hormoneja. Parta kasvaa, ääni käheä. En tiedä, käyttääkö "packeriä", vai onko tehty kirurgiaa. Esittää sellaista rentoa miestä, mutta jotain siitä jää puuttumaan. Ei oikein löydä paikkaansa normiympyröissä. Varmaan sillä on ystäviä sitten transpiireissä, koska ihan mukavalta vaikuttaa, mutta näyttää kokevan ulkopuolisuutta aina. Niillä nuoremmilla ei ole asiat hyvin myöskään, varsinkin se nuorin on huonossa kunnossa henkisesti. Ei pysty kunnolla käymään ammattikoulua kipuilunsa vuoksi ja tarvitsee hurjat määrät erityistukea, mutta kukaan ei saa kyseenalaistaa sukupuolikokemusta ja miehen nimellä pitää kutsua. Kiukuttelee julkisesti ihan kuin kolmevuotias, tosi outoa. En näe mitään hyvää koko tässä liikkeessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Ainahan se itsari tuodaan esille jos joku kritisoi transhoitoja. Niin nytkin. Mikään muu ei voi olla vaihtoehto kuin kuolema oman käden kautta. 

Ei varmaan johtuis siitä, että niitä itsemurhia nyt vaan on tehty? Pitäiskö ne vaan sensuroida pois tästä keskustelusta, kun ei sovi sun agendaan? 

Vaihtoehtoja todellakin on, ja on äärimmäisen tärkeää, että transnuoret tietää sen! 

Tai sitten ne itsemurhat johtuivat ihan siitä, että kyseessä oli ahdistunut ja masentunut nuori, joka ei saanut tarvitsemaansa apua, ei siksi ettei hänen ruumistaan silvottu ja syötetty blockereita?

No jos kaiken sen psykiatrisen "tuen ja avun" jälkeen tappaa itsensä, niin ei ne transhoidot oikein huonompaankaan lopputulokseen ois voineet johtaa, vai mitä? 

Monihan voi huonosti transhoitojen jälkeen sillä erotuksella että kehoon on kajottu peruuttamattomin toimenpitein ja tämä saattaa omalta osaltaan vain lisätä nuoren epätoivoa kun hänelle realisoituu tapahtunut.

On kummallista miten pakkomielteisesti transtoimenpiteisiin suhtaudutaan. Ikäänkuin 'mitä sitten, mitä välii, sellaista se on,mitäs läksit',  jos todetaan myöhemmin että nytpä tuli tehtyä iso virhearvio. 

Ei vastuullinen lääketiede voi toimia tuolla tavoin. Se menettää nopeasti arvostuksensa jos toimii. Ja nyt ollaan menty jo sille rajalle monissa maissa. Suomi on ollut varsin viisas pidättyvyydessään. Näkyy kuitenkin selvästi että paine lisätä transnuoria on edelleen kova aktivistipiireissä, periksi ei haluttaisi millään antaa.

Vierailija
764/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 13 vuoteen mennessä lapseni olisi tuonut ilmi, että kokee olevansa väärässä sukupuolessa, tekisin kaikkeni tukeakseen häntä. En kuitenkaan haluaisi, että hän ottaisi osaa tällaiseen työpajaan. Ehkä vanhempaa teiniä ei voisi kieltääkään, vaan hän tekisi omat päätöksensä. Ehkä tässä kuitenkin tärkeämpää kuin itse "askartelu" on se vertaistuki, joka löytyy samanikäisten a samoja asioita läpi käyvien lasten parista. Eikö tällaista vertaistukitoimintaa olisi voitu järjestää vähemmän graavin toiminnan puitteissa? Kyseessä kuitenkin herkkä ikä ja aihepiiri sensitiivinen. 

Ehkä juuri aiheen sensitiivisyyden vuoksi pieni työpaja asiaa tuntevassa sensitiivisessä seurassa on se oikea paikka? Vai kokisitko äitinä, että mieluummin autat lasta askartelemaan sen packerin kotona? Sekin on varmasti ok ja omat vanhemmat voivat tuntua turvallisilta. Tai jos teinillä tuollainen tarve on, niin jätätkö hänet täysin yksin asian kanssa, jos se ei tunnu itsestäsi sopivalta. Ja mistä oletat teinin silloin etsivän tietoa ja apua?

Mun mielestä on kammottavaa millaisen haloon porukka on nostanut tämän pienen työpajan ja noiden nuorten ympärille. Onko ihmiset menettäneet järkensä? 

Vierailija
765/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Trans ihan kirjaimellisesti tarkoittaa "toisella puolella". Se viittaa kokemukseen ei transformaatioon, vaikka senkin sanan voi trans sanasta johtaa. Jokainen transihminen on ollut myös lapsi ja nuori ja iso osa heistä on tuntenut olevansa toista sukupuolta jo aivan pienestä asti. He ovat olleet aina olemassa riippumatta siitä milloin ovat päässeet transhoitoihin. He ovat olleet olemassa omansa itsenään myös silloin, kun heillä ei vielä ole ollut diagnoosia.

Se, että "tuntee olevansa toista sukupuolta" on eri asia kuin olla. Valitettavasti tunteet eivät aina vastaa todellisuutta ja välittävä, turvallinen vanhempi tukisi lastaan elämään todellisuudessa. Toki lapsi saa olla sellainen kuin on persoonaltaan, mutta samalla pitää hyväksyä sukupuolen muuttumattomuus kuten muutkin sellaiset asiat, joita ei voi muuttaa. Se on osa ihmisyyttä ja kasvamista. 

Se on kuitenkin ihmisen oma sukupuoli. Jos hän haluaa sitä yrittää muuttaa, se asia ei kuulu sinulle millään tavalla. Hänellä on siihen oikeus. Hänellä on myös oikeus muuttaa mieltänsä ja katua, jos siltä tuntuu. Sekään ei ole sinun asiasi. Jotta ihminen löytäisi parhaan mahdollisen tavan tulla toimeen sukupuolensa kanssa, on hyvä että on tällaisen kurssin kaltaisia turvallisia kevyen lähestymisen tapoja asian käsittelyyn. Ja sekään ei kosketa sinua millään tavalla.

Näin sivusta kerron, että se on todellakin meidän kaikkien asia. Ongelma on juuri siinä, että se kurssi ei ole turvallinen, kevyen lähestymisen tapa asian käsittelyyn. Siellä on transideologian niellaisseita aikuisia valmiina "ymmärtämään" ensi syksynä yläkoulun aloittavia lapsia. Heille sitten sorvataan sopivan kokoiset imitaatiopenikset. Mikä tuossa yhtälössä luo turvallisuuden tunnetta yhteenkään normaaliin aikuiseen?

Mitä ensi syksynä yläkoulun aloittavia 13 - 17-vuotiaat on? Miksi kokoajan unohdatte, että 13 oli se alaikäraja? Todennäköisesti tuolla oli lähinnä noita vanhempia teinejä.

Tuonne menneet teinit ovat ihan itse jo oman transiutensa löytäneet, eiväthän he muuten tuollaiseen työpajaan menisi. 

Eikä siellä mitään imitaatiopeniksiä tehty. 

Siihen kolmeentoista on keskitytty, koska se on ihan tosi vähän. Ja jos ne ei imitoi peniksiä, niin mikäköhän koko jutun idea sitten on? 

Sekin on erikoista, kun ei 13-vuotiaalla pojalla ole mitään erityistä pullotusta ja aikuisella miehelläkin lähinnä erektion aikana. Miksi teinitytöltä näyttävä teinityttö haluaisi pullotuksen haaroväliin, kun muiden havaitsema pullotus on nolointa, mitä teinipoika tietää? Eihän teinitytöllä ole mitään kokemusmaailmaa pojan kehollisuudesta, pojaksi kasvamisesta tai poikana kohdatuksi tulemisesta. Kyllä tämä on sukupuolihämmentyneiden aikuisten projekti.

Vierailija
766/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori. 

Minäkin olin lapsena autisti, vaikka sain diagnoosin vasta aikuisena. En muuttunut autistiksi vasta diagnoosin myötä. 

"Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori." 

 

Ei ole. He ovat olleet lapsia ja nuoria, joilla on ollut kokemus sukupuoliristiriidasta. Ja useimmilla se ei ole pysyvä kokemus ellei sitä aleta vahvistamaan aikuisten toimesta. Siksi onkin tärkeää, ettei ketään lasta tai nuorta, jolla tällainen kokemus on, leimata transhenkilöksi ympäristön puolelta ja esitetä, kuin se olisi pysyvä olotila. 

 

Siksi onkin todella hyvä, että vasta aikuisuudessa voi saada diagnoosin, ja osa jatkaa hoitoihin, osa ei. 

 

On myös ihmisiä, joilla sukupuolidysforiaa on ollut koko ikänsä, he ovat saaneet diagnoosiin, käyneet hoidot läpi, identifioituneet transhenkilöksi useita vuosia ja sitten päättäneet detransitioitua. Huolimatta siitä, että sukupuolidysforia ei ole mennyt ohi. He ovat vain tiedostaneet, etteivät voi oikeasti olla toista sukupuolta omista tuntemuksistaan huolimatta, ja päätyneet elämään omana sukupuolenaan ja käsitelleet sukupuolidysforiaansa jollakin muulla tavalla. 

Sinä et minulle voi tätä asiaa sanella. Noi on sun henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä mikääm totuus. Usko sinä tuollaiseen, jos se on sinulle tärkeää. Minä en usko. Minusta on päivänselvää, että jokainen lapsesta saakka pysyvästi vastakkaisen sukupuolen sukupuoli-identiteettiä kokeva on ollut transnuori. 

Ympäristön ei tarvitse ottaa mitään kantaa olotilan pysyvyyteen. Lapsia ei tarvitse diagnosoida. Heitä ei vaan missään nimessä saa yrittää gaslightata, että heidän oma kokemuksensa ei muka olisi totta. Sellainen on ihmisen mielenterveydelle tuhoisaa. 

Nuo nuoret KUVITTELEVAT olevansa jotakin mitä eivät ole. He tarvitsevat psykiatrin apua

Minun sisarukseni sai lapsena sitä "psykiatrista apua". Ei auttanut. Hänen sukupuolikokemuksensa oli ja pysyi, mutta nuo yritykset "parantaa" sitä aiheuttivat hänelle paljon kärsimystä. 

Niin, kokemus. Hän kuvittelee olevansa jotakin mitä ei ole

Niin. Ja ainoa tunnettu tapa auttaa sellaisen kokemuksen kanssa on transhoidot. 

Ei ole, vaan psykoterapia ja se, ettei lähde tuohon pelleilyyn mukaan. Entisenä anorektikkona olisi ollut järkyttävää, jos vanhempani olisivat teeskennelleet alipainoni olevan normaalia. 

Usko pois psykoterapia eli tässä tapauksessa eheytyshoito ei paranna transsukupuolisuutta, joka ei ole sairaus vaan ominaisuus toisin kuin anoreksia. Tuosta kidutuksesta on niin paljon kokemusta, että se on pystytty sulkemaan ulos hoitokeinona täydellä varmuudella. Se toimii siis yhtä hyvin kuin homoseksuaalisuudesta parantaminen eheytyshoidoilla eli ei lainkaan. 

Psykoterapia ei ole eheytyshoitoa. Jospa lakkaisit määrittelemästä käsitteitä mielivaltaisesti uudelleen.

Ja jos sukupuoliristiriita ei ole sairaus, niin miksi te vaaditte siihen lääke- ja leikkaushoitoja? 

Ei tietenkään aina olekaan ja siksi kirjoitinkin "tässä yhteydessä". Tässä yhteydessä se on eheytyshoitoa, jos sitä tehdään nimenomaan sukupuolikokemuksen muuttamiseksi. Tämä on todettu jo riittävän monta kertaa käytännössä. Sun maallikon jankkausta ei oikein enää kaivattaisi.

Psykoterapiassa terapeutti ei ikinä itse aseta terapian tavoitetta vaan potilas. Eli toi on täysin valheellista sinulta väittää, että psykoterapiassa pyrittäisiin muuttamaan ihmisen sukupuolikokemusta. Eli ei, MISSÄÄN tapauksessa psykoterapia ei ole eheytyshoitoa kuten väität. 

Eri... Tässä lainausketjussa viitattiin psykoterapiaan vähintään transhoidot ja identiteetin poissulkevana vaihtoehtona: "psykoterapia ja se, ettei lähde tuohon pelleilyyn mukaan." Vaikka psykoterapialla on toimintaa määrittelevät standardit, muuallakin tässä ketjussa esitetään terapia asiana, joka parantaa transsukupuolisuudesta, eli käytännössä muuttaa sukupuolikokemusta.

"Transsukupuolisuus" = sukupuoliristiriidan kokemus

Aikaisemmin siis joku on ehdottanut, että psykoterapia olisi parempi vaihtoehto käsitellä sukupuoliristiriidan kokemusta kuin hormonit ja leikkaukset. Joku esitti, että asia on verrattavissa siihen, että anorektikoiden kokemusta liiasta lihavuudesta vahvistettaisiin. Minusta tuossa ei siis pyritä kiistämään kenenkään kokemusta. Mutta pyritään auttamaan toista käsittelemään sitä tavalla, joka ei aiheuta toiselle vahinkoa. Anorektikon tapauksessa vahvistamisen tuloksena olisi itsensä nälkiinnyttäminen. Sukupuoliristiriitaa kokevan tapauksessa vahvistamisen todennäköinen seuraus on vastakkaisten hormonien käyttö ja kehon mutiloiminen. Psykoterapian ohella keskustelussa on tuotu esille myös psykofyysinen fysioterapia sukupuoliristiriidasta aiheutuvan kehodysforian hoitoon. 

Ei ole millään tavalla hedelmällistä verrata transsukupuolisuutta anoreksiaan, kun ne eivät ole verrannollisrt asiat. Anoreksia on sairaus, johon auttaa terapia. Terapia voi auttaa vaikkapa anorektista transihmistä parantumaan anoreksiasta, mutta sukupuolikokemukseen sillä ei ole mitään muuta vaikutusta kuin kuormitus ja ahdistus toimimattomasta "hoidosta". 

Itse asiassa sehän on hyvä vertaus. Molempiin liittyy voimakas kehonkuvan häiriö tai ristiriita oman kehon ja mielen välillä. Molemmissa koetaan voimakasta vierauden, tyytymättömyyden tai ahdistuksen tunnetta omaa fyysistä kehoa kohtaan. Molemmissa tilanteissa henkilöllä on voimakas tarve muuttaa omaa kehoaan vastaamaan paremmin sisäistä kokemustaan. Molemmat kokemukset voimistuvat tyypillisesti murrosiässä, jolloin keho muuttuu nopeasti ja sukupuolitunnusmerkit kehittyvät. Molemmissa oireet koetaan osaksi omaa identiteettiä, minkä vuoksi potilas ei ole vastaanottavainen hoitoa kohtaan. Molemmissa on kohonnut riski erilaisiin tausta- tai liitännäissairauksiin esim. masennusta, ahdistusta tai pakko-oireilua.

Mutta vain toinen on sairaus ja näin ollen parannettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
767/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Ainahan se itsari tuodaan esille jos joku kritisoi transhoitoja. Niin nytkin. Mikään muu ei voi olla vaihtoehto kuin kuolema oman käden kautta. 

Ei varmaan johtuis siitä, että niitä itsemurhia nyt vaan on tehty? Pitäiskö ne vaan sensuroida pois tästä keskustelusta, kun ei sovi sun agendaan? 

Vaihtoehtoja todellakin on, ja on äärimmäisen tärkeää, että transnuoret tietää sen! 

Tai sitten ne itsemurhat johtuivat ihan siitä, että kyseessä oli ahdistunut ja masentunut nuori, joka ei saanut tarvitsemaansa apua, ei siksi ettei hänen ruumistaan silvottu ja syötetty blockereita?

No jos kaiken sen psykiatrisen "tuen ja avun" jälkeen tappaa itsensä, niin ei ne transhoidot oikein huonompaankaan lopputulokseen ois voineet johtaa, vai mitä? 

Eli tuki ja apu ei ollut riittävä, ja kaikkia ei mikään apu pysty pelastamaan. Teillä on omituinen kulttimainen ajattelutapa transhoidoista, että ne ovat joku pelastuskeino hukassa oleville nuorille eli tuputetaas niitä varmuuden vuoksi vähän kaikille.

Ei vaan se psykiatrinen apu oli nimenomaisesti haitallista, ei vain "ei riittävää". 

En minä ole missään sanonut, että kaikille tulisi tarjota transhoitoja. Olen sanonut, että lapsen mielenterveyttä ei saa vahingoittaa kiistämällä hänen oma kokemuksensa, ja että lapselle täytyisi tarjota toivoa. Joillekin se toivo voi olla transhoidot. 

Nyt eletään 2020-lukua, ei 1980-lukua eikä poika muutu tytöksi, vaikka lähiympäristö kuinka myötäilisi. Nykyistä transilmiötä ei voi tarkastella sun vuosikymmenten takaisen yksilökokemuksen valossa.

Mä en puhukaan mistään transilmiöstä. Puhun transsukupuolisista yksilöistä. Eivät he ole muuttuneet. Eikä se ole muuttunut, että lapsen oman kokemuksen kiistäminen on lapselle vahingollista. Lapsen sukupuoliristiriita voi olla ohimenevää tai pysyvää, hän voi aikuisena tarvita transhoitoja tai olla tarvitsematta. Tukea ja ymmärrystä ja hyväksyntää hän kaipaa jokatapauksessa. 

Vierailija
768/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan mahtaa olla häiriintyneempää: se, että aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies identifioituu naiseksi, vai se, että jotkut Raija ja Kalevi 55v Peräpyhtäältä identifioituvat kansainvälistä p*dofiilirinkiä vastaan taisteleviksi urheiksi nettiritareiksi, koska joku on järjestänyt muutamalle teinille jonkun käsityöpajan?

Aikamoista vihapuhetta 

Sori Raija, ei ollut tarkoitus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
769/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

Hienosti osaat argumentoida mielipiteesi hei

Vierailija
770/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 13 vuoteen mennessä lapseni olisi tuonut ilmi, että kokee olevansa väärässä sukupuolessa, tekisin kaikkeni tukeakseen häntä. En kuitenkaan haluaisi, että hän ottaisi osaa tällaiseen työpajaan. Ehkä vanhempaa teiniä ei voisi kieltääkään, vaan hän tekisi omat päätöksensä. Ehkä tässä kuitenkin tärkeämpää kuin itse "askartelu" on se vertaistuki, joka löytyy samanikäisten a samoja asioita läpi käyvien lasten parista. Eikö tällaista vertaistukitoimintaa olisi voitu järjestää vähemmän graavin toiminnan puitteissa? Kyseessä kuitenkin herkkä ikä ja aihepiiri sensitiivinen. 

Vertaistuessakin on se riski, että transidentiteettiä pönkitetään ja vahvistetaan toivetta kehollisesta transiutuksesta, vaikka nuori vielä etsii itseään ja identiteettiään. Setalla ja muilla transtoimijoilla on kuitenkin affirmatiivinen ote, eli myötäily, eikä ole soveliasta ilmaista, että kaikki sukupuoliristiriidasta kärsivät eivät ole transeja ja että sukupuoliristiriita menee suurimmalla osalla ohi murrosiän loppuun mennessä. Olisin hyvin varovainen lähettämään nuorta Setan ja transaktivistien käsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
771/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan mahtaa olla häiriintyneempää: se, että aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies identifioituu naiseksi, vai se, että jotkut Raija ja Kalevi 55v Peräpyhtäältä identifioituvat kansainvälistä p*dofiilirinkiä vastaan taisteleviksi urheiksi nettiritareiksi, koska joku on järjestänyt muutamalle teinille jonkun käsityöpajan?

Tässähän on Justimuksen seuraavan minisarjan juoni tiivistettynä.

Vierailija
772/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 13 vuoteen mennessä lapseni olisi tuonut ilmi, että kokee olevansa väärässä sukupuolessa, tekisin kaikkeni tukeakseen häntä. En kuitenkaan haluaisi, että hän ottaisi osaa tällaiseen työpajaan. Ehkä vanhempaa teiniä ei voisi kieltääkään, vaan hän tekisi omat päätöksensä. Ehkä tässä kuitenkin tärkeämpää kuin itse "askartelu" on se vertaistuki, joka löytyy samanikäisten a samoja asioita läpi käyvien lasten parista. Eikö tällaista vertaistukitoimintaa olisi voitu järjestää vähemmän graavin toiminnan puitteissa? Kyseessä kuitenkin herkkä ikä ja aihepiiri sensitiivinen. 

Nuorten Pride House on ollut avoinna koko viikon ja vielä huomenna kulttuurikeskus Caisassa, eli vertaistukea on onneksi hyvin saatavilla.

Sitten on Setan nuortenryhmät ja nykyään löytyy myös verkkonuorisotalo Discordissa. https://seta.fi/nuortenryhmat/

Omassa nuoruudessani oli vain yksi viikoittainen nuortenryhmä Helsingissä. Mukava nähdä että toimintaa on enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
773/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan mahtaa olla häiriintyneempää: se, että aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies identifioituu naiseksi, vai se, että jotkut Raija ja Kalevi 55v Peräpyhtäältä identifioituvat kansainvälistä p*dofiilirinkiä vastaan taisteleviksi urheiksi nettiritareiksi, koska joku on järjestänyt muutamalle teinille jonkun käsityöpajan?

Aikamoista vihapuhetta 

Tähän saa tottua kun julkeaa asettua uhmaamaan Totuuden Torvia. Aivan sama, ei tunnu missään nuo solvaukset, eikä niiden pitää kenenkään omaatuntoa lamauttaa.

Vierailija
774/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan mahtaa olla häiriintyneempää: se, että aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies identifioituu naiseksi, vai se, että jotkut Raija ja Kalevi 55v Peräpyhtäältä identifioituvat kansainvälistä p*dofiilirinkiä vastaan taisteleviksi urheiksi nettiritareiksi, koska joku on järjestänyt muutamalle teinille jonkun käsityöpajan?

Se "aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies" on ihan peruspertti, jolla on sellainen hassu fetissi, että hän saa kiksinsä tumputtaessaan naisten vessassa/naisten vankilassa, käyttäessään naisten pitsipöksyjä ja vaatiessaan validointia naiseudelleen erilaisissa naisiin liitetyissä yhteyksissä, raskaudessa, kuukautisissa, imetyksessä jne. Hän ei halua kirurgiaa, vaan toimivan vehkeen, että voi toteuttaa seksuaalisuuttaan vapaasti. Että en sitten tiedä, kuka tässä kuviossa nyt on häiriintynyt? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
775/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ompelevat luonnollista pullotusta etumukseen🤔😃🤣😅😂Hyvänen aika sentään mitä hulluutta!

Vierailija
776/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan mahtaa olla häiriintyneempää: se, että aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies identifioituu naiseksi, vai se, että jotkut Raija ja Kalevi 55v Peräpyhtäältä identifioituvat kansainvälistä p*dofiilirinkiä vastaan taisteleviksi urheiksi nettiritareiksi, koska joku on järjestänyt muutamalle teinille jonkun käsityöpajan?

Aikamoista vihapuhetta 

Sori Raija, ei ollut tarkoitus. 

Teet kaikkesi jotta saisit närkästyjät näyttämään höppänöiltä jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Mikä paljastaa vain oman lapsellisen tyhmyytesi.

Vierailija
777/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan mahtaa olla häiriintyneempää: se, että aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies identifioituu naiseksi, vai se, että jotkut Raija ja Kalevi 55v Peräpyhtäältä identifioituvat kansainvälistä p*dofiilirinkiä vastaan taisteleviksi urheiksi nettiritareiksi, koska joku on järjestänyt muutamalle teinille jonkun käsityöpajan?

Se "aivotoiminnaltaan feminiininen biologinen mies" on ihan peruspertti, jolla on sellainen hassu fetissi, että hän saa kiksinsä tumputtaessaan naisten vessassa/naisten vankilassa, käyttäessään naisten pitsipöksyjä ja vaatiessaan validointia naiseudelleen erilaisissa naisiin liitetyissä yhteyksissä, raskaudessa, kuukautisissa, imetyksessä jne. Hän ei halua kirurgiaa, vaan toimivan vehkeen, että voi toteuttaa seksuaalisuuttaan vapaasti. Että en sitten tiedä, kuka tässä kuviossa nyt on häiriintynyt? 

Hyvänen aika, palstahan on puolillaan seksologeja. En edes tiennyt, että niitä on koulutettu näin paljon.

Vierailija
778/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Ainahan se itsari tuodaan esille jos joku kritisoi transhoitoja. Niin nytkin. Mikään muu ei voi olla vaihtoehto kuin kuolema oman käden kautta. 

Ei varmaan johtuis siitä, että niitä itsemurhia nyt vaan on tehty? Pitäiskö ne vaan sensuroida pois tästä keskustelusta, kun ei sovi sun agendaan? 

Vaihtoehtoja todellakin on, ja on äärimmäisen tärkeää, että transnuoret tietää sen! 

Tai sitten ne itsemurhat johtuivat ihan siitä, että kyseessä oli ahdistunut ja masentunut nuori, joka ei saanut tarvitsemaansa apua, ei siksi ettei hänen ruumistaan silvottu ja syötetty blockereita?

No jos kaiken sen psykiatrisen "tuen ja avun" jälkeen tappaa itsensä, niin ei ne transhoidot oikein huonompaankaan lopputulokseen ois voineet johtaa, vai mitä? 

Monihan voi huonosti transhoitojen jälkeen sillä erotuksella että kehoon on kajottu peruuttamattomin toimenpitein ja tämä saattaa omalta osaltaan vain lisätä nuoren epätoivoa kun hänelle realisoituu tapahtunut.

On kummallista miten pakkomielteisesti transtoimenpiteisiin suhtaudutaan. Ikäänkuin 'mitä sitten, mitä välii, sellaista se on,mitäs läksit',  jos todetaan myöhemmin että nytpä tuli tehtyä iso virhearvio. 

Ei vastuullinen lääketiede voi toimia tuolla tavoin. Se menettää nopeasti arvostuksensa jos toimii. Ja nyt ollaan menty jo sille rajalle monissa maissa. Suomi on ollut varsin viisas pidättyvyydessään. Näkyy kuitenkin selvästi että paine lisätä transnuoria on edelleen kova aktivistipiireissä, periksi ei haluttaisi millään antaa.

Moni tosiaan kuvittelee, että transiutus korjaa kaiken kuin taikasauvan heilautuksella. Sukupuoli ei kuitenkaan oikeasti muutu ja hormoneja täytyy napsia loppuelämä. Transiutus on fyysisesti ja henkisesti rankka prosessi ja muokkaa ainoastaan ulkonäköä ja silloinkaan lopputulos ei ole aina läpimenevä.

Siinä on pitkä aika, kun olet sukupuolten välissä ja oikeinsukupuolittaminen on jatkuvaa. Vastakkaisen sukupuolen roolissa eläminen pitää opetella. Eivät nämä lumihiutaleet oikeasti kestä sitä rääkkiä.

Vierailija
779/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 13 vuoteen mennessä lapseni olisi tuonut ilmi, että kokee olevansa väärässä sukupuolessa, tekisin kaikkeni tukeakseen häntä. En kuitenkaan haluaisi, että hän ottaisi osaa tällaiseen työpajaan. Ehkä vanhempaa teiniä ei voisi kieltääkään, vaan hän tekisi omat päätöksensä. Ehkä tässä kuitenkin tärkeämpää kuin itse "askartelu" on se vertaistuki, joka löytyy samanikäisten a samoja asioita läpi käyvien lasten parista. Eikö tällaista vertaistukitoimintaa olisi voitu järjestää vähemmän graavin toiminnan puitteissa? Kyseessä kuitenkin herkkä ikä ja aihepiiri sensitiivinen. 

Vertaistuessakin on se riski, että transidentiteettiä pönkitetään ja vahvistetaan toivetta kehollisesta transiutuksesta, vaikka nuori vielä etsii itseään ja identiteettiään. Setalla ja muilla transtoimijoilla on kuitenkin affirmatiivinen ote, eli myötäily, eikä ole soveliasta ilmaista, että kaikki sukupuoliristiriidasta kärsivät eivät ole transeja ja että sukupuoliristiriita menee suurimmalla osalla ohi murrosiän loppuun mennessä. Olisin hyvin varovainen lähettämään nuorta Setan ja transaktivistien käsiin.

Vertaistuessa nuo neuvot menee kyllä ihan toisin päin. Transpolia kehotetaan välttämään kaikin keinoin. Sieltä ei ole kovin monella nuorella hyviä kokemuksia. Varsinkin transpojat kannustavat odottamaan, koska hoidoilla voi saada hyviä tuloksia, vaikka odottaisi pidemmälle täysi-ikään ja aikuisuuteen. 

Vierailija
780/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 13 vuoteen mennessä lapseni olisi tuonut ilmi, että kokee olevansa väärässä sukupuolessa, tekisin kaikkeni tukeakseen häntä. En kuitenkaan haluaisi, että hän ottaisi osaa tällaiseen työpajaan. Ehkä vanhempaa teiniä ei voisi kieltääkään, vaan hän tekisi omat päätöksensä. Ehkä tässä kuitenkin tärkeämpää kuin itse "askartelu" on se vertaistuki, joka löytyy samanikäisten a samoja asioita läpi käyvien lasten parista. Eikö tällaista vertaistukitoimintaa olisi voitu järjestää vähemmän graavin toiminnan puitteissa? Kyseessä kuitenkin herkkä ikä ja aihepiiri sensitiivinen. 

Nuorten Pride House on ollut avoinna koko viikon ja vielä huomenna kulttuurikeskus Caisassa, eli vertaistukea on onneksi hyvin saatavilla.

Ongelmahan siinä on se, että tämän nykyisen transaallon, varsinkin tyttöjen keskuudessa, epäillään olevan sosiaalisen tartunnan aiheuttamaa. Eli enemmän haittaa kuin hyötyä?