Onko kotihoito vaikea työpaikka pienemmillä paikkakunnilla?
Olen muuttamassa Helsingistä pois. Koulutus lähihoitaja. Olen erikoistunut päihdepuolelle, mutta sen alan töitä ei löydy sieltä mihin olen muuttamassa. Kotihoidon paikkoja olisi. Ajokortti on. Onko minkälaista hommaa? Raskasta tietysti, mutta onko mitään hyvää?
Kommentit (44)
Kevyempi kun voi autolla kulkea. Kaveri oli kotihoidossa töissä stadissa ja joka työpäivä tuli vähintään 20 000 askelta ja vissyä meni litratolkulla.
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Haavahoitoa, katetrointia, avanteiden (suoli + virtsa) hoitoa, suihkutuksia 2-3/hoitaja/työvuoro...
Vaikeinta voi olla oppia ottamaan verinäyte käsivarresta suonesta, jos et ole sitä harjoitellut. Mutta alkuun pääsee vaikka ei osaa. Yleensä vuorossa on kuitenkin muitakin työntekijöitä, ja kyllä senkin oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
"Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. "
Ei tähän ole ollut kotihoidossa aikaa enää vuosikausiin. Samasta syystä ruoanlaitto, siivous ja kauppakäynnit putosivat aikoinaan pois, ei ole järkevää tuhlata koulutetun hoitajan työaikaa ja liian vähiä käsipareja hommaan jonka voi tehdä täysipäinen, normaali ja asiallinen aikuinen ilman hoitajan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta voi olla oppia ottamaan verinäyte käsivarresta suonesta, jos et ole sitä harjoitellut. Mutta alkuun pääsee vaikka ei osaa. Yleensä vuorossa on kuitenkin muitakin työntekijöitä, ja kyllä senkin oppii.
Ei meillä kotihoidossa lähihoitajat ota verinäytteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta voi olla oppia ottamaan verinäyte käsivarresta suonesta, jos et ole sitä harjoitellut. Mutta alkuun pääsee vaikka ei osaa. Yleensä vuorossa on kuitenkin muitakin työntekijöitä, ja kyllä senkin oppii.
Työnantajan vastuulla on järjestää tarvittava ja asianmukainen koulutus, mikäli näytteenotto kuuluu työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Mä tykkään! Ymmärrän ettei ole kaikkien mieleen. Pieni paikkakunta.
Käyntejä vuorossa 10-15 riippuen välimatkoista. Perushoitoa, ruokailun varmentamista, hygienianhoitoa, lääkkeet annosjakelusta, satunnaisia lääkkeenjakoja, silmätippoja, insuliinia, mittauksia. Haavanhoito, näihin aina sairaanhoitajan tekemät ohjeet kotona, kertakatetrointia. Meillä on vain yksi kokopesu per vuoro.
Suunniteltujen käyntien lisäksi on ovihälytysten tarkastamista ja turvapuhelinkäynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
"Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. "
Ei tähän ole ollut kotihoidossa aikaa enää vuosikausiin. Samasta syystä ruoanlaitto, siivous ja kauppakäynnit putosivat aikoinaan pois, ei ole järkevää tuhlata koulutetun hoitajan työaikaa ja liian vähiä käsipareja hommaan jonka voi tehdä täysipäinen, normaali ja asiallinen aikuinen ilman hoitajan koulutusta.
Julkisella puolella nuo mainitut ei koskaan ole kuuluneet lähihoitajille, vaan oli erikseen kodinhoitajat. Nuo on tosiaan sellaisia, mitkä voi tehdä ilman hoitoalan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Jos on suihku, niin on pidempi käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään! Ymmärrän ettei ole kaikkien mieleen. Pieni paikkakunta.
Käyntejä vuorossa 10-15 riippuen välimatkoista. Perushoitoa, ruokailun varmentamista, hygienianhoitoa, lääkkeet annosjakelusta, satunnaisia lääkkeenjakoja, silmätippoja, insuliinia, mittauksia. Haavanhoito, näihin aina sairaanhoitajan tekemät ohjeet kotona, kertakatetrointia. Meillä on vain yksi kokopesu per vuoro.
Suunniteltujen käyntien lisäksi on ovihälytysten tarkastamista ja turvapuhelinkäynnit.
Meillä normaalisti 18-22 käyntiä, riippuen tuleeko suihkutusvuoroja, haavahoitoja tms mihin menee pidempi aika. Riippuu myös välimatkoista.
Pienemmillä paikkakunnilla on yleensä pitkät välimatkat eli iso osa työvuorosta voi kulua autossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään! Ymmärrän ettei ole kaikkien mieleen. Pieni paikkakunta.
Käyntejä vuorossa 10-15 riippuen välimatkoista. Perushoitoa, ruokailun varmentamista, hygienianhoitoa, lääkkeet annosjakelusta, satunnaisia lääkkeenjakoja, silmätippoja, insuliinia, mittauksia. Haavanhoito, näihin aina sairaanhoitajan tekemät ohjeet kotona, kertakatetrointia. Meillä on vain yksi kokopesu per vuoro.
Suunniteltujen käyntien lisäksi on ovihälytysten tarkastamista ja turvapuhelinkäynnit.
Meillä normaalisti 18-22 käyntiä, riippuen tuleeko suihkutusvuoroja, haavahoitoja tms mihin menee pidempi aika. Riippuu myös välimatkoista.
Meillä on laaja kunta. Ajamista voi tulla 60-100km vuorossa. Jos pyörin tuossa keskustassa, niin voi olla 15-17 käyntiä illassa. Aamussa ei ole kyllä niin montaa.
Ennen oli kodinhoitajat ja terveyssisaret jotka jakoivat työt. Enemmän tarvittiin kodinhoitajia, joskus lääkärissäkin käväistiin. Dementikot olivat vanhainkodissa tai makasivat vihanneksena vuodeosastolla. Hullua jotkut vartin käynnit kotona.
Uudellamaalla kuitenkin pysyn.
ap