Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kotihoito vaikea työpaikka pienemmillä paikkakunnilla?

Vierailija
23.06.2026 |

Olen muuttamassa Helsingistä pois. Koulutus lähihoitaja. Olen erikoistunut päihdepuolelle, mutta sen alan töitä ei löydy sieltä mihin olen muuttamassa. Kotihoidon paikkoja olisi. Ajokortti on. Onko minkälaista hommaa? Raskasta tietysti, mutta onko mitään hyvää?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla kuitenkin pysyn.

ap

Vierailija
2/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyempi kun voi autolla kulkea. Kaveri oli kotihoidossa töissä stadissa ja joka työpäivä tuli vähintään 20 000 askelta ja vissyä meni litratolkulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Vierailija
4/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
5/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Vierailija
6/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavahoitoa, katetrointia, avanteiden (suoli + virtsa) hoitoa, suihkutuksia 2-3/hoitaja/työvuoro...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta voi olla oppia ottamaan verinäyte käsivarresta suonesta, jos et ole sitä harjoitellut. Mutta alkuun pääsee vaikka ei osaa. Yleensä vuorossa on kuitenkin muitakin työntekijöitä, ja kyllä senkin oppii. 

Vierailija
8/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

"Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. "

 

Ei tähän ole ollut kotihoidossa aikaa enää vuosikausiin. Samasta syystä ruoanlaitto, siivous ja kauppakäynnit putosivat aikoinaan pois, ei ole järkevää tuhlata koulutetun hoitajan työaikaa ja liian vähiä käsipareja hommaan jonka voi tehdä täysipäinen, normaali ja asiallinen aikuinen ilman hoitajan koulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta voi olla oppia ottamaan verinäyte käsivarresta suonesta, jos et ole sitä harjoitellut. Mutta alkuun pääsee vaikka ei osaa. Yleensä vuorossa on kuitenkin muitakin työntekijöitä, ja kyllä senkin oppii. 

Ei meillä kotihoidossa lähihoitajat ota verinäytteitä.

Vierailija
10/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta voi olla oppia ottamaan verinäyte käsivarresta suonesta, jos et ole sitä harjoitellut. Mutta alkuun pääsee vaikka ei osaa. Yleensä vuorossa on kuitenkin muitakin työntekijöitä, ja kyllä senkin oppii. 

Työnantajan vastuulla on järjestää tarvittava ja asianmukainen koulutus, mikäli näytteenotto kuuluu työnkuvaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Vierailija
12/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään! Ymmärrän ettei ole kaikkien mieleen. Pieni paikkakunta. 

Käyntejä vuorossa 10-15 riippuen välimatkoista. Perushoitoa, ruokailun varmentamista, hygienianhoitoa, lääkkeet annosjakelusta, satunnaisia lääkkeenjakoja, silmätippoja, insuliinia, mittauksia. Haavanhoito, näihin aina sairaanhoitajan tekemät ohjeet kotona, kertakatetrointia. Meillä on vain yksi kokopesu per vuoro.

Suunniteltujen käyntien lisäksi on ovihälytysten tarkastamista ja turvapuhelinkäynnit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Ja kaikki

Vierailija
14/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

"Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. "

 

Ei tähän ole ollut kotihoidossa aikaa enää vuosikausiin. Samasta syystä ruoanlaitto, siivous ja kauppakäynnit putosivat aikoinaan pois, ei ole järkevää tuhlata koulutetun hoitajan työaikaa ja liian vähiä käsipareja hommaan jonka voi tehdä täysipäinen, normaali ja asiallinen aikuinen ilman hoitajan koulutusta.

Julkisella puolella nuo mainitut ei koskaan ole kuuluneet lähihoitajille, vaan oli erikseen kodinhoitajat. Nuo on tosiaan sellaisia, mitkä voi tehdä ilman hoitoalan koulutusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Jos on suihku, niin on pidempi käynti. 

Vierailija
16/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

Vierailija
17/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään! Ymmärrän ettei ole kaikkien mieleen. Pieni paikkakunta. 

Käyntejä vuorossa 10-15 riippuen välimatkoista. Perushoitoa, ruokailun varmentamista, hygienianhoitoa, lääkkeet annosjakelusta, satunnaisia lääkkeenjakoja, silmätippoja, insuliinia, mittauksia. Haavanhoito, näihin aina sairaanhoitajan tekemät ohjeet kotona, kertakatetrointia. Meillä on vain yksi kokopesu per vuoro.

Suunniteltujen käyntien lisäksi on ovihälytysten tarkastamista ja turvapuhelinkäynnit.

Meillä normaalisti 18-22 käyntiä, riippuen tuleeko suihkutusvuoroja, haavahoitoja tms mihin menee pidempi aika. Riippuu myös välimatkoista. 

Vierailija
18/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmillä paikkakunnilla on yleensä pitkät välimatkat eli iso osa työvuorosta voi kulua autossa.

Vierailija
19/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään! Ymmärrän ettei ole kaikkien mieleen. Pieni paikkakunta. 

Käyntejä vuorossa 10-15 riippuen välimatkoista. Perushoitoa, ruokailun varmentamista, hygienianhoitoa, lääkkeet annosjakelusta, satunnaisia lääkkeenjakoja, silmätippoja, insuliinia, mittauksia. Haavanhoito, näihin aina sairaanhoitajan tekemät ohjeet kotona, kertakatetrointia. Meillä on vain yksi kokopesu per vuoro.

Suunniteltujen käyntien lisäksi on ovihälytysten tarkastamista ja turvapuhelinkäynnit.

Meillä normaalisti 18-22 käyntiä, riippuen tuleeko suihkutusvuoroja, haavahoitoja tms mihin menee pidempi aika. Riippuu myös välimatkoista. 

Meillä on laaja kunta. Ajamista voi tulla 60-100km vuorossa. Jos pyörin tuossa keskustassa, niin voi olla 15-17 käyntiä illassa. Aamussa ei ole kyllä niin montaa. 

Vierailija
20/44 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kodinhoitajat ja terveyssisaret jotka jakoivat työt. Enemmän tarvittiin kodinhoitajia, joskus lääkärissäkin käväistiin. Dementikot olivat vanhainkodissa tai makasivat vihanneksena vuodeosastolla. Hullua jotkut vartin käynnit kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi