Onko kotihoito vaikea työpaikka pienemmillä paikkakunnilla?
Olen muuttamassa Helsingistä pois. Koulutus lähihoitaja. Olen erikoistunut päihdepuolelle, mutta sen alan töitä ei löydy sieltä mihin olen muuttamassa. Kotihoidon paikkoja olisi. Ajokortti on. Onko minkälaista hommaa? Raskasta tietysti, mutta onko mitään hyvää?
Kommentit (44)
Mun työpäivä pitää yleensä sisällään lääkkeiden jakamista, insuliinin pistämistä, haavan hoitoa, jalkojen rasvailua, avustamista pukemisessa, wc-käynneissä, voin lämmittää ruoan ja katsoa että muistisairas asiakas syö... kyllä meillä ainakin toisinaan ehditään ulkoilemaankin tai kirjoitetaan vaikka joulukortit tai viritellään kadonneet tv-kanavat, vaihdetaan lamppu ja kolataan tie postilaatikolle.
Minä tykkään työstäni tosi paljon. Se on itsenäistä ja monipuolista, vaihtelevaa, vastuullista. Vastassahan voi olla mitä vaan, olen soittanut ambulanssin useamman kerran. Työtä tehdään yksin, mutta tiimin tuki on taustalla. Aina saa soittaa. Ihmisten kohtaamisesta ja läsnäolosta on kyse, asiakkaat tarinoineen ovat ihania.
Käy kokeilemassa!
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kodinhoitajat ja terveyssisaret jotka jakoivat työt. Enemmän tarvittiin kodinhoitajia, joskus lääkärissäkin käväistiin. Dementikot olivat vanhainkodissa tai makasivat vihanneksena vuodeosastolla. Hullua jotkut vartin käynnit kotona.
Vartin käyntejä voi olla useita, jopa viisi päivän aikana. Mutta tässä tosiaan varmaan on eroja eri kunnissa, koska välimatkat on erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
"Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. "
Ei tähän ole ollut kotihoidossa aikaa enää vuosikausiin. Samasta syystä ruoanlaitto, siivous ja kauppakäynnit putosivat aikoinaan pois, ei ole järkevää tuhlata koulutetun hoitajan työaikaa ja liian vähiä käsipareja hommaan jonka voi tehdä täysipäinen, normaali ja asiallinen aikuinen ilman hoitajan koulutusta.
Jep. Samoin ne vain kauppalistan teot on poistuneet. Pelkällä kauppalistan teolla ei edes täytä kotihoidon kriteereitä, vaan se pitää ottaa yksityiseltä tai suoraan kauoasta, jos ei kauppaan pääse, eikä ole ketään joka auttaa.
Ja kyllä olen käynyt asiakkaalle kaupassa, apteekissa, imuroinut ja tehnyt jotain yksinkertaisia ruokia, vaihtanut verhoja yms, ihan lähihoitajan koulutuksella n.20v sitten, kun joku epäili, että ei hoitaja ole niitä koskaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.
Parempikuntoisia asiakkaita sitten teillä.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpäivä pitää yleensä sisällään lääkkeiden jakamista, insuliinin pistämistä, haavan hoitoa, jalkojen rasvailua, avustamista pukemisessa, wc-käynneissä, voin lämmittää ruoan ja katsoa että muistisairas asiakas syö... kyllä meillä ainakin toisinaan ehditään ulkoilemaankin tai kirjoitetaan vaikka joulukortit tai viritellään kadonneet tv-kanavat, vaihdetaan lamppu ja kolataan tie postilaatikolle.
Minä tykkään työstäni tosi paljon. Se on itsenäistä ja monipuolista, vaihtelevaa, vastuullista. Vastassahan voi olla mitä vaan, olen soittanut ambulanssin useamman kerran. Työtä tehdään yksin, mutta tiimin tuki on taustalla. Aina saa soittaa. Ihmisten kohtaamisesta ja läsnäolosta on kyse, asiakkaat tarinoineen ovat ihania.
Käy kokeilemassa!
Minustakin kotihoito on paljon mukavampi työpaikka kuin vaikka hoivakoti. Työ on itsenäistä ja monipuolisen vaihtelevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.
Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin. Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä.
Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.
Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti
On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min
Miehenä tuosta katetroinnista (oli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu). Jouduin itsekatetroimaan, tarpeeksi paljon kun sitä teki, niin paikat tunnottomat ja tuli joskus verta. Vti oli muutaman kerran (nyt onneksi ei enää). Juttelin tuosta erään tutun kotihoidon lähärin kanssa (baarissa kylläkin), et naisilla se on vähän vaikeampaa; jokainen kun on anatomialtaan erilainen. Lisäksi vielä jos joutuu syömään voimakkaita särkylääkkeitä, niin sitä kipua ei välttämättä tunne.
Tuohon matka-/etäisyyskysymykseen en ota kantaa, kun siitä ei ollut puhetta. Tuo siis pssoten alueella.
....
Äidillä oli sekä osteoporoosi että muistisairaus. Hänellä ei tietääkseni ollut koskaan vti:ta. Aamulla pesuttelin aina hänet, ettei tulisi vti; juurikin nuo voimakkaat särkylääkkeet niin ei välttämättä tunne, jos se on levinnyt ylöspäin; yöhoitajat sitten illalla kävivät (kävin välillä myös isäni luona).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
"Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. "
Ei tähän ole ollut kotihoidossa aikaa enää vuosikausiin. Samasta syystä ruoanlaitto, siivous ja kauppakäynnit putosivat aikoinaan pois, ei ole järkevää tuhlata koulutetun hoitajan työaikaa ja liian vähiä käsipareja hommaan jonka voi tehdä täysipäinen, normaali ja asiallinen aikuinen ilman hoitajan koulutusta.
Julkisella puolella nuo mainitut ei koskaan ole kuuluneet lähihoitajille, vaan oli erikseen kodinhoitajat. Nuo on tosiaan sellaisia, mitkä voi tehdä ilman hoitoalan koulutusta.
Vasta 25 vuotta alalla, vastavalmistuneena lähihoitajana urani alussa kotipalvelussa tehtiin ihan viikottaisia kotisiivouksia ja käytiin kauppa-asioilla.
Miten päihdehoitsu voi olla ilman työtä?
Vierailija kirjoitti:
Miten päihdehoitsu voi olla ilman työtä?
Avohoitohan on mt- ja päihdepuolella ollut jo vuosikausia palveluiden suunta ja tavoite. Ihmiset ovat käytännössä ihan heitteillä ja vailla säännöllisiä hoitokontakteja.
Mitä oudompia tehtäviä on, ei ihantavallisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.
Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin. Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä.
Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.
Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti
On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min
Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.
Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin. Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä.
Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.
Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti
On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min
Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa.
Kuulostaa kyllä omiin korviin uskomattomalta. Kuka ne roskat vie? Esim vaipparoskat on vietävä joka päivä. Usein se roskakatos on kyllä matkan varrella
Me saadaan toistaiseksi ripustaa pyykkiä ja tyhjentää tiskikone. Saa nähdä milloin tähän puututaan. Esim pyykin ripustus asiakkaan kanssa on kyllä hyvää toimintakyvyn ylläpitoa. Mitään siivouksia ei toki tehdä, mutta käytän kyllä maalaisjärkeä eli pönttöharjaa samalla, kun mummo itse nostaa pöksyjä jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.
Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin. Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä.
Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.
Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti
On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min
Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa.
Kuka sen aamukahvin keittää jos ei esim muistisairas osaa käyttää keitintä?
Vierailija kirjoitti:
Miehenä tuosta katetroinnista (oli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu). Jouduin itsekatetroimaan, tarpeeksi paljon kun sitä teki, niin paikat tunnottomat ja tuli joskus verta. Vti oli muutaman kerran (nyt onneksi ei enää). Juttelin tuosta erään tutun kotihoidon lähärin kanssa (baarissa kylläkin), et naisilla se on vähän vaikeampaa; jokainen kun on anatomialtaan erilainen. Lisäksi vielä jos joutuu syömään voimakkaita särkylääkkeitä, niin sitä kipua ei välttämättä tunne.
Tuohon matka-/etäisyyskysymykseen en ota kantaa, kun siitä ei ollut puhetta. Tuo siis pssoten alueella.
....
Äidillä oli sekä osteoporoosi että muistisairaus. Hänellä ei tietääkseni ollut koskaan vti:ta. Aamulla pesuttelin aina hänet, ettei tulisi vti; juurikin nuo voimakkaat särkylääkkeet niin ei välttämättä tunne, jos se on levinnyt ylöspäin; yöhoitajat sitten illalla kävivät (kävin välillä myös isäni luona).
Usein ensimmäinen oire mistä VTI:n huomaa vanhuksella, on jonkilainen sekavuus. Siis sellaisella, joka nyt muuten ei ole yleensä kovin sekava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.
Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin. Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä.
Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.
Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti
On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min
Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa.
Kuka sen aamukahvin keittää jos ei esim muistisairas osaa käyttää keitintä?
Hän ei sitten enää yleensä muista kaivata kahviakaan. Se vaan jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Jakki tämä...?
Jos Uudellamaalla haluat pysyä, Raaseporissa on kotihoidossa töitä. Asuminen on myös halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?
ap
Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit.
Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit.
Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin.
Sitten voi olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella.
Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?
Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.
Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin. Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä.
Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.
Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti
On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min
Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa.
Kuulostaa kyllä omiin korviin uskomattomalta. Kuka ne roskat vie? Esim vaipparoskat on vietävä joka päivä. Usein se roskakatos on kyllä matkan varrella
Me saadaan toistaiseksi ripustaa pyykkiä ja tyhjentää tiskikone. Saa nähdä milloin tähän puututaan. Esim pyykin ripustus asiakkaan kanssa on kyllä hyvää toimintakyvyn ylläpitoa. Mitään siivouksia ei toki tehdä, mutta käytän kyllä maalaisjärkeä eli pönttöharjaa samalla, kun mummo itse nostaa pöksyjä jalkaan.
Usein asiakkaalle tekisi hyvää käydä itse viemässä roskat. Tulisi vähän liikuntaa tutulla lähialueella. Mutta jos ei enää kykene, tai ei halua, niin hän tilaa kotipalvelun ja maksaa sen itse. Ei meillä verorahoja käytetä tuollaiseen.
: O
Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee.