Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kotihoito vaikea työpaikka pienemmillä paikkakunnilla?

Vierailija
23.06.2026 |

Olen muuttamassa Helsingistä pois. Koulutus lähihoitaja. Olen erikoistunut päihdepuolelle, mutta sen alan töitä ei löydy sieltä mihin olen muuttamassa. Kotihoidon paikkoja olisi. Ajokortti on. Onko minkälaista hommaa? Raskasta tietysti, mutta onko mitään hyvää?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Kuulostaa kyllä omiin korviin uskomattomalta. Kuka ne roskat vie? Esim vaipparoskat on vietävä joka päivä. Usein se roskakatos on kyllä matkan varrella

Me saadaan toistaiseksi ripustaa pyykkiä ja tyhjentää tiskikone. Saa nähdä milloin tähän puututaan. Esim pyykin ripustus asiakkaan kanssa on kyllä hyvää toimintakyvyn ylläpitoa. Mitään siivouksia ei toki tehdä, mutta käytän kyllä maalaisjärkeä eli pönttöharjaa samalla, kun mummo itse nostaa pöksyjä jalkaan. 

Joo mutta ne on lukittuja aitauksia ja varsinkin aamulla siellä voi olla jos jotain majailijoita, joille kotihoidon työntekijä reppuineen ja neuloineen on hyvä kohde. Ehkä ap. entisenä päihdehoitajana ymmärtää.

Vierailija
42/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä tuosta katetroinnista (oli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu). Jouduin itsekatetroimaan, tarpeeksi paljon kun sitä teki, niin paikat tunnottomat ja tuli joskus verta. Vti oli muutaman kerran (nyt onneksi ei enää). Juttelin tuosta erään tutun kotihoidon lähärin kanssa (baarissa kylläkin), et naisilla se on vähän vaikeampaa; jokainen kun on anatomialtaan erilainen. Lisäksi vielä jos joutuu syömään voimakkaita särkylääkkeitä, niin sitä kipua ei välttämättä tunne.

Tuohon matka-/etäisyyskysymykseen en ota kantaa, kun siitä ei ollut puhetta. Tuo siis pssoten alueella.

....

Äidillä oli sekä osteoporoosi että muistisairaus. Hänellä ei tietääkseni ollut koskaan vti:ta. Aamulla pesuttelin aina hänet, ettei tulisi vti; juurikin nuo voimakkaat särkylääkkeet niin ei välttämättä tunne, jos se on levinnyt ylöspäin; yöhoitajat sitten illalla kävivät (kävin välillä myös isäni luona).

Mies on toki helpompi, kun ei voi erehtyä reiästä, mutta ei se katetrointi naisellakaan kovin vaikeaa ole, ei siellä kovin monta vaihtoehtoa kuitenkaan ole, mihin sen katetrin voi pistää. Se mistä tulee pissaa, on oikea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen ketjua, niin en enää ihmettele valitusta vanhustenhoidosta. Puuro lautaselle ja vaippa suunnilleen päälle, joku kotitakki niskaan ja lääkkeet suuhun. Heippa ja kivaa päivää! Todella lyhytnäköistä eikä todellakaan tue yhdenkään ihmisen kotona pärjäämistä, säilömistä korkeintaan. En myöskään ihmettele jos joku ei jaksa tai halua tehdä tuota työtä. Eettinen kuorma täytyy olla valtava, kun työtä ei saa tehdä kunnolla. 

Vierailija
44/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Vierailija
45/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oudompia tehtäviä on, ei ihantavallisia

Se on poikkeuksellista, jos joku asiakas on juuri kuolemassa kun menee käynnille, niin silloin ei jätetä yksin ja soitetaan toimistolle, että kotisairaalan lääkäri käy toteamassa kuoleman ja että joku hoitaa sinun listaan merkityt asiakkaat, koska ei sieltä ihan vartissa selviä seuraavaan paikkaan. Tai jos on äkillinen, niin sitten tietysti 112. Mutta ei sekään siis outoa ole, jos vanha ihminen kuolee. 

Vierailija
46/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä tuosta katetroinnista (oli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu). Jouduin itsekatetroimaan, tarpeeksi paljon kun sitä teki, niin paikat tunnottomat ja tuli joskus verta. Vti oli muutaman kerran (nyt onneksi ei enää). Juttelin tuosta erään tutun kotihoidon lähärin kanssa (baarissa kylläkin), et naisilla se on vähän vaikeampaa; jokainen kun on anatomialtaan erilainen. Lisäksi vielä jos joutuu syömään voimakkaita särkylääkkeitä, niin sitä kipua ei välttämättä tunne.

Tuohon matka-/etäisyyskysymykseen en ota kantaa, kun siitä ei ollut puhetta. Tuo siis pssoten alueella.

....

Äidillä oli sekä osteoporoosi että muistisairaus. Hänellä ei tietääkseni ollut koskaan vti:ta. Aamulla pesuttelin aina hänet, ettei tulisi vti; juurikin nuo voimakkaat särkylääkkeet niin ei välttämättä tunne, jos se on levinnyt ylöspäin; yöhoitajat sitten illalla kävivät (kävin välillä myös isäni luona).

Mies on toki helpompi, kun ei voi erehtyä reiästä, mutta ei se katetrointi naisellakaan kovin vaikeaa ole, ei siellä kovin monta vaihtoehtoa kuitenkaan ole, mihin sen katetrin voi pistää. Se mistä tulee pissaa, on oikea. 

Ja jos laitatkin katetrin ensin väärään paikkaan, jätä se merkiksi uuden laittamisen ajaksi niin et ainakaan uudestaan väärään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Vierailija
48/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Kotihoitohan ei ole mikään sellainen palvelu, josta voi tilata mitä haluaa, vaan sieltä saa mitä on arvioitu tarpeelliseksi. Usein vanhuksella on toimintakykyä jäljellä ja hän pystyy tekemään jotain itsekin. Se olisi jopa hyväksi toimintakyvyn säilymisen vuoksi. Monet vanhukset esimerkiksi tykkäävät tiskata aikansa kuluksi sen puurolautasensa ihan itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Vierailija
50/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Mutta joku on sitä mieltä, että mitä te siellä teette jos ette saa vartissa tuota kaikkea tehtyä. Asiakkaallehan ei voi myöskään väkisin myydä pidempää käyntiä mitä hän suostuu tilaamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Hmm. Oletteko kokeilleet? Noin meilläkin ennen luultiin. Mutta nykyään on huomattu, että muistisairas kyllä syö, kun kerran aloittaa. Syömiskyky säilyy kuitenkin tosi pitkään. 

Vierailija
52/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Kotihoitohan ei ole mikään sellainen palvelu, josta voi tilata mitä haluaa, vaan sieltä saa mitä on arvioitu tarpeelliseksi. Usein vanhuksella on toimintakykyä jäljellä ja hän pystyy tekemään jotain itsekin. Se olisi jopa hyväksi toimintakyvyn säilymisen vuoksi. Monet vanhukset esimerkiksi tykkäävät tiskata aikansa kuluksi sen puurolautasensa ihan itse. 

Tiedän kyllä, palvelutarpeen arviointi ja hopasu määrittävät käyntiajan ja työtehtävät.  Ihmisten kuvitelma vain nykyään tuntuu olevan että kotihoito tekee kyllä ihan mitä tahansa jos siitä käytetystä ajasta maksaa. Näin se vain ei kuitenkaan mene.

 

- vasta sen 25 vuotta kotipalvelussa/kotihoidossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Hmm. Oletteko kokeilleet? Noin meilläkin ennen luultiin. Mutta nykyään on huomattu, että muistisairas kyllä syö, kun kerran aloittaa. Syömiskyky säilyy kuitenkin tosi pitkään. 

Seuraava kävijä löytää syömättömän ruoan kylmänä pöydältä kun asiakas on hoitajan lähdettyä poistunut pöydästä takaisin sänkyyn. Syömättä jää jos ei valvota.

Vierailija
54/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Mieti vähän mitä vartissa ehtii. Meillä on päivässä yleensä 20 paikkaa. Jos joka paikassa tehdään 10 minuuttia ylimääräistä, niin siitä kertyy yhteensä jo 200 minuuttia, eli yli kolme tuntia, mikä tarkoittaa, että oma ruokatauko jää pitämättä eikä töistä pääse ajoissa kotiin, ja sitten uhriudutaan ja valitetaan. Ei näin. Vaan tehdään se, mitä on sovittu, ja jos se ei riitä, niin täytyy tehdä uusi hoidontarpeen arvio ja uusi sopimus, mikäli asiakas edes haluaa sen 25 minuutin käynnin, koska se maksaa enemmän.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Ei kyllä kiinnostaisi tehdä kodinhoitajan tai siivoojan hommia, eikä niitä saa meillä hoitajat tehdäkään. Ei niitä sen takia vain tehdä, että ehtii. Verorahoja ei saa käyttää niihin. 

Vierailija
56/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Hmm. Oletteko kokeilleet? Noin meilläkin ennen luultiin. Mutta nykyään on huomattu, että muistisairas kyllä syö, kun kerran aloittaa. Syömiskyky säilyy kuitenkin tosi pitkään. 

Seuraava kävijä löytää syömättömän ruoan kylmänä pöydältä kun asiakas on hoitajan lähdettyä poistunut pöydästä takaisin sänkyyn. Syömättä jää jos ei valvota.

No sitten sillä ei ollut nälkä. Ei nälkäinen ihminen poistu ruoan äärestä. 

Vierailija
57/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Ei kyllä kiinnostaisi tehdä kodinhoitajan tai siivoojan hommia, eikä niitä saa meillä hoitajat tehdäkään. Ei niitä sen takia vain tehdä, että ehtii. Verorahoja ei saa käyttää niihin. 

Asiakas itse (tai esim. omainen, läheinen, sukulainen, joku muu) maksaa siitä ajasta joka asiakkaan tarvitsemiin apuihinsa käytetään. Ei veronmaksajat.

Vierailija
58/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Hmm. Oletteko kokeilleet? Noin meilläkin ennen luultiin. Mutta nykyään on huomattu, että muistisairas kyllä syö, kun kerran aloittaa. Syömiskyky säilyy kuitenkin tosi pitkään. 

Seuraava kävijä löytää syömättömän ruoan kylmänä pöydältä kun asiakas on hoitajan lähdettyä poistunut pöydästä takaisin sänkyyn. Syömättä jää jos ei valvota.

No sitten sillä ei ollut nälkä. Ei nälkäinen ihminen poistu ruoan äärestä. 

Muistisairaus, varsinkin pidemmälle edetessään, aiheuttaa varsin usein sairaudentunnottomuutta sekä nälän tunteen katoamisen, samoin syömisen funktio menettää merkityksensä ihan täysin. Sama tapahtuu usein muistisairaan peseytymisen ja hygieniasta huolehtimisen kanssa.

Vierailija
59/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Kuulostaa kyllä omiin korviin uskomattomalta. Kuka ne roskat vie? Esim vaipparoskat on vietävä joka päivä. Usein se roskakatos on kyllä matkan varrella

Me saadaan toistaiseksi ripustaa pyykkiä ja tyhjentää tiskikone. Saa nähdä milloin tähän puututaan. Esim pyykin ripustus asiakkaan kanssa on kyllä hyvää toimintakyvyn ylläpitoa. Mitään siivouksia ei toki tehdä, mutta käytän kyllä maalaisjärkeä eli pönttöharjaa samalla, kun mummo itse nostaa pöksyjä jalkaan. 

Usein hopasussa on arvioitu, että vanhus kykenee itse viemään roskat. Omatoimisuuteen on hyvä kannustaa. Ei se ole niin, että kotihoidon pitäisi tehdä kaikki työt. Teidän kunnassa näköjään saa käyttää verorahoja pyykkihuoltoonkin. Meillä se on ehdottomasti kielletty. 

Vierailija
60/61 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotihoidossa miten paljon ns, teknistä osaamista vaativia juttuja, kuten katetrointia, haavan hoitoa jne? Saako niihin perehdytyksen (ei paljoa päihdepuolella tarvinnut tehdä ja koulun opit on jo unohtuneet)? Minkälaisia ne käynnit yleensä on?

ap

Katetrointia voi olla jollakin asikkaalla monta kertaa päivässä, mutta jos teidän kunnassa ei ole ketään sellaista, niin sitten yleensä tosi harvoin, ja se on yleensä aina kertakatetrointia ja helppoa. Älä ole huolissasi siitä, varmasti opit. 

Samoin haavanhoito keskittyy usein samoille tietyille henkilöille. Ihan varmasti opit. 

Käynneillekään ei ole yhtä ainoaa kaavaa, vaan riippuu asiakkaan tuen tarpeesta. Jollekin riittää pelkkä kauppatilauksen teko, ja kauppias tuo ruokakassin kotiin, mutta jollekin toiselle pitää keittää aamulla puuro tai lämmittää päivällä ruoka ja katsoa että syö. Lääkkeet annetaan tietysti myös. Aika monia täytyy käyttää vessassa, koska tarvitsevat siihen apua. Moni tarvitsee apua myös suihkussa, esimerkiksi jos ei näe shampoo- ja hoitoainepulloja ilman silmälaseja tai jos kädet ei enää nouse hiusten pesuun. Pukemisessa jotkut tarvitsevat apua, jos siis ovat vielä liikkuvia. Etenkin sukat ovat monelle vaikeita pukea. Osa voi olla sängyssäkin. 

Sitten voi  olla kaikenlaista, verenpaineen mittausta, verensokerien mittausta, insuliinin antamista. Etenkin parempikuntoisten kanssa olisi hyvä ehtiä myös vähän ulkoilla ja seurustella. 

Jakki tämä max 15 minuutin käynnin aikana?

Meillä lounaskäynnit ja päivlliskäynnit voi olla 15min. Aamu+ ilta on kyllä pidempi, osalla menee lähemmäs tunti.

: O 

Tuollaiseen luksukseen ei kyllä meillä ole varaa, että saataisi käyttää tunti. Aamu- ja iltakäynnit on yleensä ihan tavallisia vartin käyntejä. Nopeasti vain huomenet, puurohiutaleet lautaselle, vettä päälle ja mikroon. Sillä aikaa autetaan ylös sängystä jos ei ole jo, otetaan puurolautanen mikrosta vähän jähtymään, käytetään vessassa ja katsotaan mitä vaatteita on saanut päälleen ja voidaan antaa esim. mekko tai aamutakki lisäksi, mitataan verensokerit jos on tarve, annetaan inskat ja lääkkeet ja jätetään asiakas keittiöön syömään puuroa. Kyllä sen just vartissa tekee ja voi siinä samalla seurustella kun tekee. 

Apua! Vartissa en kyllä useimmalle saa tehtyä aamukäyntiä. Tukisukat vuoteessa, vessaan, pikkupesut, vaipanvaihto, autetaan vaatteet päälle, pedin petaaminen joko hoitaja tai yhdessä asiakkaan kanssa, aamupala tarjolle, kahvit pulloon, asiakas tekee itse leivät ja mitä pystyy. Lääkkeet, mittaukset. Tiskit koneeseen/pikkutiski käsin.  Keittiö omilta jäljiltä siistiksi, kirjaa ja vie roskat mennessä. 

Tiedän, että ollaan hyvässä asemassa, Toki jos yhdelle asiakkaalle ajaa 20-30min niin vartin käynnissä ei mitään järkeä.

 

Toki jos on esim pelkkä insuliini tai silmätipat niin voi olla 5min käynti

 

On niitä asiakkaita, jotka täytyy saattaa takaisin vuoteeseen ja silloin voi mennä suunnitellusti 40-50min

Me ei saada viedä roskia, kun siihen roskakatoksella käyntiin kuluu aikaa, eikä se ole asiakkaan hoitamista vaan kodinhoitoa. Eikä keitetä kahvia tai laiteta sitä pulloon. Tiskiäkään ei käytännössä tule aamukäynnillä, koska puuro tehdään mikrossa lautaselle ja asiakas jää syömään sitä. Seuraava käynti nostaa lautasen sitten pöydästä tiskikoneeseen, ellei asiakas ole itse pessyt sitä. Tukisukkien laitosta saa 5 minuuttia lisäaikaa. 

Pakko kysyä, mitä te sitten oikein siellä käynnillä työksenne teette? Kyllä aamiaisen laitto sisältyy normaaleihin töihin, oli se sitten se kahvi, voileipää tai puuroa. Samalla sen kahvin laittaa pulloonkin kun muutenkin keitetään. Kaikilla asiakkailla ei ole tiskikonetta, osalla ei edes mikroakaan.

Jos asiakas on tilannut vain 15 minuutin käynnin, niin tehdään ihan kaikki ne työt mitä siinä 15 minuutissa ehtii. Jos tarvitsee enemmän, siihen pitää olla perusteet ja pitää tilata pidempi käynti. Sehän maksaa enemmän, eikä kaikki halua. Esimerkiksi puuro tehdään tai annetaan viili tai jugurtti jääkaapista, miten on sovittu aamupalat, mutta eihän kahvi mikään pakollinen ole kenellekään, eikä sitä kaikki juo. Mutta kyllä se siis voidaan keittää, jos siihen on varattu aikaa. Tiskit nyt joka tapuksessa jää seuraavan vuoron huoleksi, koska ei me jäädä odottamaan asiakkaan viereen ja katselemaan kun hän syö. 

Meillä ainakin on paljon kotona asuvia muistisairaita, joiden syöminen on valvottava, muuten ruoka jää lautaselle jos vain lyödään lautanen eteen ja jätetään yksin syömään.. Toki käyntiaika on sitten myös sen ruokailun vaatiman ajan mukainen. Siinä ruokailua valvoessa ehtii esim. tiskata, keittää kahvin pulloon, tehdä voileipiä valmiiksi jääkaappiin, laittaa pyykit pesuun tai kuivumaan (pyykinpesu edellyttää että asiakkaalla on oma pesukone) ja pestä vessan.

Ei kyllä kiinnostaisi tehdä kodinhoitajan tai siivoojan hommia, eikä niitä saa meillä hoitajat tehdäkään. Ei niitä sen takia vain tehdä, että ehtii. Verorahoja ei saa käyttää niihin. 

Asiakas itse (tai esim. omainen, läheinen, sukulainen, joku muu) maksaa siitä ajasta joka asiakkaan tarvitsemiin apuihinsa käytetään. Ei veronmaksajat.

Kyllä siitä suuren osan maksaa veronmaksajat. Maksu määräytyy vanhusten tulojen mukaan, vain rikkaimmat maksavat kokonaan itse. Köyhimmille se on maksutonta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi