Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (447)

Vierailija
441/447 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehdottomasti vuokralla tässä taloustilanteessa.

jos jäät työttömäksi vuokralaisena, kela maksaa koko elämäsi. jos taas asut omistusasunnossa, olet kusessa. et saa tukia.

Ei vuokralainen voi jäädä työttömäksi, kun se on jo ja koko elämänsä elänyt tuilla.

Olen niin onnellinen että sun kaltaisilta paskaläjiltä on leikattu tukia.

nyt hinnat saisivat nousta vielä kovemmin kun tukien indeksit on jäädytetty niin olisit vielä naurettavampi pelle.

Huutelet täällä varmaan kymmenelle eri ihmiselle tuota :D

Paljo leikkas sulta buaha haaaaa!

Vierailija
442/447 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain yksi kysymys. Missä on kaikki mediaanipalkallaan tuon helpon strategian avulla vaurastuneet 66-vuotiaat miljonäärit? Niitähän pitäisi olla satoja tuhansia, ellei miljoona tai pari.

 

Tämä! 

Tilastojen mukaan Suomessa on n 100 000 kotitaloutta (ei yksilöä siis) joiden nettovarallisuus (omaisuus, sijoitukset tai säästöt) ovat 1 Me tai yli.

Km säästöjä tai sijoituksia on n 21 000e. Aika kaukana miljonääristä vielä:)

Joku mättää tuossa aiemmin mainitussa rikastumissuunnitelmassa:) Ehkä ne on niitä vaimottomia ja lapsettomia vanhojapoikia?? Perheelliselle keskituloiselle mahdottomuus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/447 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vain yksi kysymys. Missä on kaikki mediaanipalkallaan tuon helpon strategian avulla vaurastuneet 66-vuotiaat miljonäärit? Niitähän pitäisi olla satoja tuhansia, ellei miljoona tai pari.

 

Tämä! 

Tilastojen mukaan Suomessa on n 100 000 kotitaloutta (ei yksilöä siis) joiden nettovarallisuus (omaisuus, sijoitukset tai säästöt) ovat 1 Me tai yli.

Km säästöjä tai sijoituksia on n 21 000e. Aika kaukana miljonääristä vielä:)

Joku mättää tuossa aiemmin mainitussa rikastumissuunnitelmassa:) Ehkä ne on niitä vaimottomia ja lapsettomia vanhojapoikia?? Perheelliselle keskituloiselle mahdottomuus!

Mut mieti potkulaki homolla on miljoonien sijoitukset kun hän asuu vuokralla.

Vierailija
444/447 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki ihan oikeilla luvuilla oikeasta elämästä: Ostimme melkein tasan 25 vuotta sitten kesäkuun 2001 loppupuolella omakotitalon Espoosta. Talo maksoi varsinsiirtoveroineen 304 000 euroa. Maksoimme siitä 240 000 euroa vanhan velattoman asuntomme myyntituloilla, 80 000 euroa edellisen 10 vuoden aikana palkasta säästämillämme rahoilla ja 84 000 euroa 10 vuoden pankkilainalla, jonka korko oli aluksi viiden prosentin luokkaa. Maksoimme tuosta lainasta yhteensä lyhennyksiä ja korkoja noin 96 000 e, mutta koska korot sai vähentää siihen aikaan verotuksessa, lasken meidän maksaneen yhteensä 90 000 e.

Oletetaan, että emme olisikaan ostaneet taloa, vaan olisimme muuttaneet vuokralle ja sen sijaan maksaneet  vuokraa kuluneen 25 vuoden ajan keskimäärin 2500 e/kk. Siitä olisi kertynyt yhteensä 750 000 e, josta tosin voi vähentää 90 000 e, koska emme olisi tässä vaihtoehdossa maksaneet lainaa. Siitä huolimatta maksettavaa olisi kertynyt 660 000 e, joka tuntuu huikealta summalta tyhjään heitettyä rahaa.

Jatkuu

Vierailija
445/447 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

444 jatkaa. Ensinnäkin edelliseen viestiin jäi virhe. Maksoimme talosta 140 000 e (ei siis 240 000 e) edellisen asunnon myyntituloilla, 80 000 e säästöillä ja 84 000 e pankkilainalla.

Mutta jos olisimme asuneet vuokralla, olisimme voineet sijoittaa osakkeisiin sen 220 000 e, joka meillä oli omaa rahaa, kun ostimme ko. omakotitalon. Esimerkiksi Seligsonin Suomi -osakeindeksirahaston osuuden arvo on kasvanut kesäkuun 2001 lopusta tähän päivään 8-kertaiseksi. (Otin tämän rahaston, koska sen arvokehitys oli helposti saatavilla ja kuvaa hyvin minkä tahansa hyvin hajautetun suomalaisiin pörssiosakkeisiin tehdyn sijoituksen arvon kehitystä tällä aikavälillä.)

Toisin sanoen tuon 220 000 euron alkupääoman arvo olisi tänään 1 760 000 euroa. Olisimme kyllä joutuneet maksamaan vuokraa yhteensä 660 000 eikä meillä olisi nykyistä velatonta omakotitaloa, jonka nykyinen arvo on alle 450 000 e, mutta siitä huolimatta olemme yli puoli miljoonaa tappiolla siihen verrattuna, että olisimme muuttaneet vuokralle ja sijoittaneet meillä 25 vuotta sitten käytössä olleet rahat.

Vierailija
446/447 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksiö versus okt, nääh!"

 

Iso peritty ja velaton arvoasunto keskustasta versus okt, nääh!

 

Bongattu AV:n yksisarvinen! Varmaan sama jolla miljoonia sijoituksissa:)

Ei. Pointti oli vain se, että kuka tahansa voi anonyyminä kertoa mitä tahansa, esim. asuvansa halvalla isossa okt:ssa ja olevansa suurikin sijoitushai ja monimiljonääri. Joku voi sellainen ollakin, mutta ei välttämättä just se, joka palstalla niin väittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
447/447 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vain yksi kysymys. Missä on kaikki mediaanipalkallaan tuon helpon strategian avulla vaurastuneet 66-vuotiaat miljonäärit? Niitähän pitäisi olla satoja tuhansia, ellei miljoona tai pari.

 

Tämä! 

Tilastojen mukaan Suomessa on n 100 000 kotitaloutta (ei yksilöä siis) joiden nettovarallisuus (omaisuus, sijoitukset tai säästöt) ovat 1 Me tai yli.

Km säästöjä tai sijoituksia on n 21 000e. Aika kaukana miljonääristä vielä:)

Joku mättää tuossa aiemmin mainitussa rikastumissuunnitelmassa:) Ehkä ne on niitä vaimottomia ja lapsettomia vanhojapoikia?? Perheelliselle keskituloiselle mahdottomuus!

Suurin syy siihen, miksi Suomessa ei ole enempää miljonäärejä on se, että niin harva suomalainen sijoittaa osakkeisiin pitkäjänteisesti. Näin ihan siitä riippumatta, asuuko vuokralla vai omistusasunnossa.

Olen itse lähtenyt tyhjästä (kun valmistuin DI:ksi, minulla oli 40 000 mk enemmän opintolainaa kuin säästöjä) ja kerännyt yli puolen miljoonan euron omaisuuden. Miljoonaan en kuitenkaan pääse, koska aloitin sijoittamisen vasta 41-vuotiaana ja silloinkin kovin varovasti sen sijaan, että olisin heti alussa sijoittanut suurimmaksi osaksi osakkeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä