Nyt tuli kova lista yrittäjiltä: Sunnuntailisät pois, ylityölisät alas, arkipyhistä palkattomia
Kommentit (416)
Eikös tässä ole nyt mahtava keino työllistää työttömät hoitajat tekemään viikonloput ja yöt? Se on win-win tilanne :) Olen muuten itsekin hoitaja ja mielelläni tekisin vain viikolla vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
No en oo muutenkaan oo ymmärtänyt tuota sunnuntain tuplapalkkaa. Itse tekisin sunnuntaisin ihan mielelläni töitä, ei se ole mulle mikään erityispäivä. Mieluummin otan arkivapaita jolloin pääsee hoitamaan juoksevia asioita.
Niin... Voisihan se varsinainen tuntipalkka kaupanalalla olla sellainen, että pyhälisiä ei tarvitse. Nyt lisillä saa palkan hilattua sinne 2000 €/ kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukana ollaan niistä ajoista, kun 70-luvulla menin ensimmäiseen työpaikkaani. Silloin työntekijöitä pidettiin firman tärkeänä voimavarana, nyt työntekijät ovat enää se pakollinen paha. Onneksi pääsen itse ensi vuonna eläkkeelle ja pois nykyisestä läpimädästä työelämästä, mutta sääliksi käy nuoria, joilla työelämä on vasta alussa.
Jokainen voi alkaa yrittäjäksi niin ei tarvitse olla kenenkään kyykytettävänä. Olisiko niin että nykypäivänä työntekijät osaavat käyttää hyväksi heille suotuja etuja ja työnteko jää joskus vähemmälle huomiolle. Pari vuotta sitten oli juttu lahtelaisesta kangaskaupppiaasta joka palkkasi työntekijän mutta aika pian sai kuulla tämän jäävän vanhempainvapaalle ja hän joutui ottamaan pankkilainaa tämän vuoksi. Maksoi siis rahaa mutta työpanos jäi saamatta.
Työpaikkoja on varmasti monenlaisia ja jos tuntuu että ei viihdy niin kannattaa vaihtaa paikkaa jos vain mahdollista. Työskentelen sairaalassa ja ainakaan itsellä ei ole mitenkään pahaa sanottavaa työstä. Jos sama henkilöstö viihtyy vuosikymmenien ajan niin sitten varmaan viihtyy tai on niin tyhmä että ei ymmärää lähteä niin kuin yksi työkaveri kerran sanoi.
Potkulaki koskee myös sairaaloita ja vuoden työsopimukset ilman perustetta, jotka tulivat kesäkuun alussa voimaan.
Hoitoalalla maksetaan älyttömät määrät erilaisia lisiä eri päivinä ja vuorokaudenaikoina tehdyistä töistä ja ihan siitäkin, että on antanut numeronsa, jotta siihen voi soittaa työvuoron ulkopuolisina aikoina. On yli-, lisä- ja kaikenlaisia aputöitä, joista maksetaan moninkertaista palkkaa. Nämä jos oikeasti saataisiin kitkettyä edes puoleen nykyisestä, siihen loppuisi julkisen sektorin rahoitusongelmat.
Normaalissa vuorossa arkipäivinä iltatyölisä klo 18-22, yötyölisä 22-07. Lauantai-työlisä lauantaisin klo 6-18, jonka jälkeen su-työkorvaus su klo 24 asti. Mistä älyttömistä määristä lisistä sinä oikein puhu ja mikä moninkertainen palkka? Kun 38,25 h/vk täyttyy, maksetaan yksinkertaista tuntipalkkaa 40 h asti (lisätyön nimellä). Yksityisellä puolella maksetaan myös ilta- ja yötyökorvauksia, lauantailisää, su-lisää, lisätyötä sekä ylityötä.
Paljonko on lauantain lisä klo 6-18?
Onkohan se 20%? Eli jos olet lauantaina 12 tuntia töissä, niin saat siitä ehkä 20e/h arkena mutta lauantaina ko.tunneilla 24e/h.
Kunhan keskiansiot eivät laske, eli reilu korotus palkkoihin monella alalla. Ja pakko tehdä kaikkien kaikkia vuoroja. Ei haittaa. Viranomaiset, koulut, päiväkodit 24/7 auki. Ja kaikki. Muuten olisi epäoikeudenmukaista. Säästöä kiinteistökuluissa, tuskin muuta. Ennen oli vitsi, että verot valtion maksettaviksi. Tämä vitsi vain on aika huono. Kokoomuskokelaan ideapaja keksinyt. Tai sitten puolueen tuholainen.
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Totta Topi Sukari ja Kyösti Kakkonenkin teki hommia ilman iltalisiä.
Kovaa on yrittäjän elämä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki on voimassa. Jos ei suostu sunnuntaitöihin onko se irtisanomisperuste?
Miten voidaan irtisanoa jos ei ole sopimusta vaan sitä vasta laaditaan?
Kyllä sairaaloissa ja kaupoissa monella on työsopimus tällä hetkellä.
Niin eli sopimus on laadittu ennen tulevaa uudistusta. Ei silloin siinä ole noita mistä aloituksessa puhutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oo muutenkaan oo ymmärtänyt tuota sunnuntain tuplapalkkaa. Itse tekisin sunnuntaisin ihan mielelläni töitä, ei se ole mulle mikään erityispäivä. Mieluummin otan arkivapaita jolloin pääsee hoitamaan juoksevia asioita.
Ihanko oikeasti???? Entäs kun työ on pääasiassa vuorotyötä. Poliisit, pelastajat, hoitajat, lääkärit. Jne
Sinä vissiin voit valita, mutta suurimmassa osassa vuorotyötä tekeviä ammatteja ei voi valita.
Kuka vi t tu tekee vuorotyötä, jos niistä ei makseta erikorvauksia? On töissä jouluna, juhannuksen ja vappuna kun muut on vapaalla ja perhe myös?
He joilla on kutsumus auttaa läheistä kuten Poliisit, pelastajat, hoitajat, lääkärit
Mikä kutsumus?
Haluatko mieluummin ammattitaitoisen ja osaavan hoitajan tai lääkärin vai kutsumuksesta työtä tekevän?
Jos vastaus on jälkimmäinen, niin sillä viitataan keskiajan " sairaaloihin" ja hoitoon: sielun pelastamiseksi ihmiset kävivät kirkoissa hoitamassa sairaita ihmisiä. Siis kouluttautumattomat ihmiset.
Työnnän sinä ja muut tuo kutsumus preikääsi!
On kahdenlaisia ihmisiä.
Niitä jotka tekee sen rahasta ja niitä jotka tekee sen halusta eli empatiaa ja sympatia.
Toivon hartaasti että koet omakohtaisesti jonakin päivänä sen käden jäljen lihassasi joka tekee sen ALIPALKATTUNA ilman empatiaa ja sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oo muutenkaan oo ymmärtänyt tuota sunnuntain tuplapalkkaa. Itse tekisin sunnuntaisin ihan mielelläni töitä, ei se ole mulle mikään erityispäivä. Mieluummin otan arkivapaita jolloin pääsee hoitamaan juoksevia asioita.
Ihanko oikeasti???? Entäs kun työ on pääasiassa vuorotyötä. Poliisit, pelastajat, hoitajat, lääkärit. Jne
Sinä vissiin voit valita, mutta suurimmassa osassa vuorotyötä tekeviä ammatteja ei voi valita.
Kuka vi t tu tekee vuorotyötä, jos niistä ei makseta erikorvauksia? On töissä jouluna, juhannuksen ja vappuna kun muut on vapaalla ja perhe myös?
He joilla on kutsumus auttaa läheistä kuten Poliisit, pelastajat, hoitajat, lääkärit
Lääkärin työt iltoina, viikonloppuina ja juhlapyhinä loppuu minulta heti! Samoin monilta muilta lääkäreiltä.
Meillä on varaa tehdä niin. Yksityiselle puolelle töihin ja ei tarvitse tehdä kuin 4 päivää viikossa.
Tai sitten voi lähteä Suomesta pois.
Taisit skipata myös lääkäri valan? Jos joku joutuu onnettomuuteen isket varmaan ensin hinnaston ennen elvytystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.
Mutta voitot keräävät taskuunsa.
Se lienee yrittämisen perusajatus joo. Ja kantavat tappioriskin. Kommunismiako kaipaat?
No vittuako sitten valittavat jos riskin ovat valinneet?
Olisit varmaan onnellisempi jos yrityksiä olisi puolet vähemmän ja työttömiä moninkertaisesti enemmän vai miten kuvittelit yhteiskunnan pyörivän?
Nämä ovat näitä, joiden mielestä sähkö tulee töpselistä ja raha seinästä. Todella tyypillistä vassareille.
Itse duunarina todella pettynyt tähän hallitukseen, en voi äänestää oikein ketään. Perinteiset vasemmistopuolueet ajavat nykyään tuilla elävien ja maahan tulleiden asiaa sekä intersektionaalisia etuoikeuskehiä.
Kok/pers on EK:n talutushihnassa. Heikentävät palkansaajan, kuluttajan ja velallisen asemaa jatkuvasti samalla kun nurisevat, että miksi ette kuluta...
Viimeksi olen äänestänyt kauan sitten ja vaaliuurnille ei näköjään ole kiirettä.
Eli et halua muutosta kun et äänestä vai miksi ruikutat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oo muutenkaan oo ymmärtänyt tuota sunnuntain tuplapalkkaa. Itse tekisin sunnuntaisin ihan mielelläni töitä, ei se ole mulle mikään erityispäivä. Mieluummin otan arkivapaita jolloin pääsee hoitamaan juoksevia asioita.
Ihanko oikeasti???? Entäs kun työ on pääasiassa vuorotyötä. Poliisit, pelastajat, hoitajat, lääkärit. Jne
Sinä vissiin voit valita, mutta suurimmassa osassa vuorotyötä tekeviä ammatteja ei voi valita.
Kuka vi t tu tekee vuorotyötä, jos niistä ei makseta erikorvauksia? On töissä jouluna, juhannuksen ja vappuna kun muut on vapaalla ja perhe myös?
He joilla on kutsumus auttaa läheistä kuten Poliisit, pelastajat, hoitajat, lääkärit
Mikä kutsumus?
Haluatko mieluummin ammattitaitoisen ja osaavan hoitajan tai lääkärin vai kutsumuksesta työtä tekevän?
Jos vastaus on jälkimmäinen, niin sillä viitataan keskiajan " sairaaloihin" ja hoitoon: sielun pelastamiseksi ihmiset kävivät kirkoissa hoitamassa sairaita ihmisiä. Siis kouluttautumattomat ihmiset.
Työnnän sinä ja muut tuo kutsumus preikääsi!
Olen tuntenut tasan yhden "kutsumuslääkärin", oli lääkärin äiti, joka oli tyrkyttämässä aina vääriä hoito-ohjeitaan meille työkavereille, koska "kyllä hän tietää, kun hänen lapsensa on lääkäri, ja se on kertonut hänelle".
Erikoista että joku opiskelee ensin 6 vuotta alaa joka ei selkeästi kiinnosta. Tähän päälle vuodet erikoistumiseen ja vielä alalle missä pitää välittää muustakin kuin omasta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä ajattelette. Tulevaisuudessa nämä poistuu jokatapauksessa. Vierastyövoima tekee nämä työt koska ovat tottuneet ettei tällaisia etuja ole muuallakaan. Olemme itse äänestämällä punavihreitä arvoja ja -talousosaamista halunneet tuhota hyvinvointi Suomen. Nyt sitten nautitaan tuloksista!
Naiviudella ja tyhmyydellä on hintansa.
Sitten yrittäjiltä verotetaan kaikki rahat näiden halpistyöläisten asumistukiin ja tt-tukiin. Olette keksineet ikiliikkujan, suomalaiset yrittäjät.
Tajutkaa jo, että hyväpalkkaiset duunarit on teidän hyviä asiakkaitanne. Ja halvat duunarit te elätätte jollain tapaa aina. Ei Suomessa elä tammikuussa tonnilla ilman kattoa pään päällä.
Halppistyöläinen ei oles uomalainen joten ei kuulu suomen sosiaaliturvan piiriin. Koittakaa jo ymmärtää että esim. virolainen on virolainen joka käy suomessa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Totta Topi Sukari ja Kyösti Kakkonenkin teki hommia ilman iltalisiä.
Kovaa on yrittäjän elämä...
Ja Elon Musk. Tuskin edes sairasajan palkkaa sai...Voih.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan miten muualla euroopassa toimitaan lisien kanssa? Ja ylipäätään maailmalla. Maksetaanko sunnuntailisiä ym?
Jos verrataan meidän pääkilpailijamaihin niin maksetaan kyllä
Vierailija kirjoitti:
Niin tän hihhelipentikäisen mielestä on siis ok teettää pyhätyötä, muttei ole ok korvata sitä?
Jopas on taas lessulla mielenkiintoiset tulkinnat Jeesuksen opetuksista ja lähimmäisenrakkaudesta.
Pentikäisellä on kaksi tuntomerkkiä, joista voi päätellä, ettei hän ole mikään älykkö:
1. oikeistolaisuus
2. uskovaisuus
Kumpikin korreloi keskimääräistä matalamman älykkyyden kanssa.
Kyllä vain kaikki tehdyt tutkimukset todistaa tuon ja sen kyllä huomaa nykyisestä oikeisto hallituksestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukana ollaan niistä ajoista, kun 70-luvulla menin ensimmäiseen työpaikkaani. Silloin työntekijöitä pidettiin firman tärkeänä voimavarana, nyt työntekijät ovat enää se pakollinen paha. Onneksi pääsen itse ensi vuonna eläkkeelle ja pois nykyisestä läpimädästä työelämästä, mutta sääliksi käy nuoria, joilla työelämä on vasta alussa.
Jokainen voi alkaa yrittäjäksi niin ei tarvitse olla kenenkään kyykytettävänä. Olisiko niin että nykypäivänä työntekijät osaavat käyttää hyväksi heille suotuja etuja ja työnteko jää joskus vähemmälle huomiolle. Pari vuotta sitten oli juttu lahtelaisesta kangaskaupppiaasta joka palkkasi työntekijän mutta aika pian sai kuulla tämän jäävän vanhempainvapaalle ja hän joutui ottamaan pankkilainaa tämän vuoksi. Maksoi siis rahaa mutta työpanos jäi saamatta.
Työpaikkoja on varmasti monenlaisia ja jos tuntuu että ei viihdy niin kannattaa vaihtaa paikkaa jos vain mahdollista. Työskentelen sairaalassa ja ainakaan itsellä ei ole mitenkään pahaa sanottavaa työstä. Jos sama henkilöstö viihtyy vuosikymmenien ajan niin sitten varmaan viihtyy tai on niin tyhmä että ei ymmärää lähteä niin kuin yksi työkaveri kerran sanoi.
Potkulaki koskee myös sairaaloita ja vuoden työsopimukset ilman perustetta, jotka tulivat kesäkuun alussa voimaan.
Hoitoalalla maksetaan älyttömät määrät erilaisia lisiä eri päivinä ja vuorokaudenaikoina tehdyistä töistä ja ihan siitäkin, että on antanut numeronsa, jotta siihen voi soittaa työvuoron ulkopuolisina aikoina. On yli-, lisä- ja kaikenlaisia aputöitä, joista maksetaan moninkertaista palkkaa. Nämä jos oikeasti saataisiin kitkettyä edes puoleen nykyisestä, siihen loppuisi julkisen sektorin rahoitusongelmat.
Normaalissa vuorossa arkipäivinä iltatyölisä klo 18-22, yötyölisä 22-07. Lauantai-työlisä lauantaisin klo 6-18, jonka jälkeen su-työkorvaus su klo 24 asti. Mistä älyttömistä määristä lisistä sinä oikein puhu ja mikä moninkertainen palkka? Kun 38,25 h/vk täyttyy, maksetaan yksinkertaista tuntipalkkaa 40 h asti (lisätyön nimellä). Yksityisellä puolella maksetaan myös ilta- ja yötyökorvauksia, lauantailisää, su-lisää, lisätyötä sekä ylityötä.
Paljonko on lauantain lisä klo 6-18?
Onkohan se 20%? Eli jos olet lauantaina 12 tuntia töissä, niin saat siitä ehkä 20e/h arkena mutta lauantaina ko.tunneilla 24e/h.
Mistä sä saat kaupanalalla 20€/h????????????
Mulla oli pari vuotta sitten täydet kokemusvuodet (yli 8v) ja tuntipalkka 13€ ja risat.
Ainoa kannustin tehdä lauantaina ja sunnuntaina töitä on se, että siitä saa enemmän rahaa. Kaikki kivat tapahtumat on viikonloppuisin. Jatkossa, mikäli viikonloppulisät viedään, tulen kieltäytymään viikonlopputöistä jotta minäkin saan pitää hauskaa viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontuen lakkauttamista suunnitellaan.
En kyllä ymmärrä tuota kotihoidontuen lopettamista. Eikö se tule yhteiskunnallekin paljon kalliimmaksi ?
Onhan se melko naurettavaa, kun Suomessa kaikki ravintolat ovat kiinni silloin kun ihmisillä olisi aikaa käydä niissä.
Töitä ei muka ole, eikä palkka riitä elämiseen. Tästä voi kiittää kaikkia puolueita ja ay-liikettä tasapuolisesti. Puolueet ovat onnistuneet rohmuamaan 60 % Suomen bruttokansantuotteesta julkiselle ja ay on naulannut kiinni kaikkien työn hinnat. Nyt enää julkisella on varaa palkata suunnittelijaa, koordinaattoria, tarkastajaa, säätieteilijää, metsäntutkijaa ja muita tuikitärkeitä tekijöitä. Muut voivat pyörittää peukaloitaan kun asiakkailla ei ole varaa, eikä halua tuplapalkkoihin. Vain pakollinen tekee kauppaa. Sitä tulee joka päivä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukana ollaan niistä ajoista, kun 70-luvulla menin ensimmäiseen työpaikkaani. Silloin työntekijöitä pidettiin firman tärkeänä voimavarana, nyt työntekijät ovat enää se pakollinen paha. Onneksi pääsen itse ensi vuonna eläkkeelle ja pois nykyisestä läpimädästä työelämästä, mutta sääliksi käy nuoria, joilla työelämä on vasta alussa.
Jokainen voi alkaa yrittäjäksi niin ei tarvitse olla kenenkään kyykytettävänä. Olisiko niin että nykypäivänä työntekijät osaavat käyttää hyväksi heille suotuja etuja ja työnteko jää joskus vähemmälle huomiolle. Pari vuotta sitten oli juttu lahtelaisesta kangaskaupppiaasta joka palkkasi työntekijän mutta aika pian sai kuulla tämän jäävän vanhempainvapaalle ja hän joutui ottamaan pankkilainaa tämän vuoksi. Maksoi siis rahaa mutta työpanos jäi saamatta.
Työpaikkoja on varmasti monenlaisia ja jos tuntuu että ei viihdy niin kannattaa vaihtaa paikkaa jos vain mahdollista. Työskentelen sairaalassa ja ainakaan itsellä ei ole mitenkään pahaa sanottavaa työstä. Jos sama henkilöstö viihtyy vuosikymmenien ajan niin sitten varmaan viihtyy tai on niin tyhmä että ei ymmärää lähteä niin kuin yksi työkaveri kerran sanoi.
Potkulaki koskee myös sairaaloita ja vuoden työsopimukset ilman perustetta, jotka tulivat kesäkuun alussa voimaan.
Hoitoalalla maksetaan älyttömät määrät erilaisia lisiä eri päivinä ja vuorokaudenaikoina tehdyistä töistä ja ihan siitäkin, että on antanut numeronsa, jotta siihen voi soittaa työvuoron ulkopuolisina aikoina. On yli-, lisä- ja kaikenlaisia aputöitä, joista maksetaan moninkertaista palkkaa. Nämä jos oikeasti saataisiin kitkettyä edes puoleen nykyisestä, siihen loppuisi julkisen sektorin rahoitusongelmat.
Normaalissa vuorossa arkipäivinä iltatyölisä klo 18-22, yötyölisä 22-07. Lauantai-työlisä lauantaisin klo 6-18, jonka jälkeen su-työkorvaus su klo 24 asti. Mistä älyttömistä määristä lisistä sinä oikein puhu ja mikä moninkertainen palkka? Kun 38,25 h/vk täyttyy, maksetaan yksinkertaista tuntipalkkaa 40 h asti (lisätyön nimellä). Yksityisellä puolella maksetaan myös ilta- ja yötyökorvauksia, lauantailisää, su-lisää, lisätyötä sekä ylityötä.
Paljonko on lauantain lisä klo 6-18?
Onkohan se 20%? Eli jos olet lauantaina 12 tuntia töissä, niin saat siitä ehkä 20e/h arkena mutta lauantaina ko.tunneilla 24e/h.
Mistä sä saat kaupanalalla 20€/h????????????
Mulla oli pari vuotta sitten täydet kokemusvuodet (yli 8v) ja tuntipalkka 13€ ja risat.
No ei ehkä kaupan alalla mutta varmaan sairaanhoitajat saavat tuon verran ja lähärit siihen lähelle.
Ja nämä työt tapahtuvat juurikin viikonloppuina, kun silloin ei ole muita leikattavia. Vai miten itse olet selittänyt nämä 60 000 euroa vuodessa tienaavat sairaanhoitajat?