Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tuli kova lista yrittäjiltä: Sunnuntailisät pois, ylityölisät alas, arkipyhistä palkattomia

Vierailija
23.06.2026 |

Mahtavaa, vai mitä?

Kommentit (271)

Vierailija
241/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alle 25-vuotiaan on haettava yhteishaussa opiskelemaan, jos ei ole peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoa eikä saa töitä."

www.tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomyystu…

Opiskelijan pitää nostaa opiskelukuukausilta opintolaina, muuten ei saa tt-tukea.

Ja kun valmistuu eikä saa töitä niin opintolaina ei ole meno tt-tuessa.

Vierailija
242/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä ajattelette. Tulevaisuudessa nämä poistuu jokatapauksessa. Vierastyövoima tekee nämä työt koska ovat tottuneet ettei tällaisia etuja ole muuallakaan. Olemme itse äänestämällä punavihreitä arvoja ja -talousosaamista halunneet tuhota hyvinvointi Suomen. Nyt sitten nautitaan tuloksista!

Naiviudella ja tyhmyydellä on hintansa.

Ja tulevatko myös asiakkaat ulkomailta, kun suomalaisilla ei ole rahaa ostaa mitään.

Kyllä, Suomessa on erinomaiset rantakelit tammikuussa.

Yhtä hyvä kuin Espanjassa mihin turistit menevät aurinkoa ottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot sekä säästöt. Lainat ei ole menoja tt-tuessa. Ei saa omistaa kesämökkiä tai asuntovaunua tai venettä tai moottoripyörää, ne pitää myydä ja käyttää niistä saadut rahat lasten ruokiin ja lääkkeisiin.

Pitää kuitenkin korjata, että tuo sääntö ei koske kaikkia veneitä. Pienet veneet ei ole rekisterissä, niin monenkaan pienen veneen omistajaa ei edes tiedetä. 

 

Toisaalta oikein paskat ja arvottomat laivat ovat usein jonkun luottotiedottoman omistuksessa. Siis sellaiset, jotka pitäisi romuttaa, kun arvo on negatiivinen. Näitä ei kukaan halua omistukseensa, paitsi luottotiedoton voi ottaa, kun sille tarjoaa laatikon kaljaa.

Vierailija
244/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on sitten helppoa. Lopetan ylityöt ja pyhäpäivätyöt ja jotenkin kummasti arkipyhien jälkeen on asiaa lääkärille saikkua hakemaan.

Vierailija
245/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en oo muutenkaan oo ymmärtänyt tuota sunnuntain tuplapalkkaa. Itse tekisin sunnuntaisin ihan mielelläni töitä, ei se ole mulle mikään erityispäivä. Mieluummin otan arkivapaita jolloin pääsee hoitamaan juoksevia asioita. 

Minulle kelpaa tuplapalkka ja arkivapaa.

Vierailija
246/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on freelancerin elämä jo ennestään. Ei työaikaa, ei palkallisia vapaita, ei työterveyshuoltoa eikä muitakaan työsuhde-etuja. Tervetuloa todellisuuteen.

Samaa olen usein miettinyt. Olen ollut yrittäjänä kohta 30 vuotta ja itse asiassa ihan hyvin pärjännyt, vaikka kukaan ei ole maksanut pyhätöistä ekstraa ja itse on pitänyt terveyhdenhoitokin maksaa. Ei se nyt niin kamalaa ole. Enkä tosiaankaan ole mikään isotuloinen, ihan päinvastoin, yrittäjänä en ole koskaan saanut töistäni lisiä taikka ekstroja, töitä tehnyt arkena ja sunnuntaina ilman kelan osittain maksamia lomia tai sairaspäiviä. Ainoa kerta kun olen saanut kelasta mitään on ollut kahden lapsen äitiyspäivärahat, joista tietenkin olen kiitollinen. Mutta en tajua miten surkeat elämänhallintataidot palkansaajilla on, kun eivät osaa sen vertaa järjestellä talouttaan, että pystyisivät itse maksamaan vaikkapa lomansa ja pyhävapaansa.

Et sä ole yrittäjä vaan duunari joka työllistää itsensä. Yrittäjä on se joka elää työntekijöidensä työn lisäarvosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Sitten pitäkööt puljunsa auki vain arkena.

Vierailija
248/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ulosottolaitos myy edullisesti omistusasunnot ja kesämökit, jos ihmisillä ei ole rahaa pitää niitä.

Vierailija
250/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kelan lääkelainat voivat ajaa pienituloisia ulosottoon."

https://yle.fi/a/74-20206493

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa lääkkeisiin eikä sairaalalaskuihin, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Osa lääkkeistä ei kuulu maksukattoon.

Vierailija
252/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."

www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me voidaan palata siihen vanhaan systeemiin että sunnuntai on pyhä päivä ja vapaapäivä elikkä kaupat kiinni silloin.  Oli rauhallista myös . Ja koululaiset kuin perheet lepäsi ja valmistautui seuraavaan arki päivään . Kun sunnuntaina oli kaupat kiinni ei siellä riehunut ketään .  Yrittäjät oli kotonaan perheensä kanssa ja myyjät. Lauantaina kaupat meni kiinni siinä 16-18 viimeistään.  

Tätä itsekin toivon. Nykyisin suuremmissa kaupungeissa ilta-ajat on lähinnä peukkulaisille ja muille häröille ja kaupoissa varsin levotonta. Ennenkin osattiin suunnitella viikko siten, että ehdittiin käymään kaupassa, vaikka ne olivat auki arkipäivisin ja lauantaisin.  nykyisin tuntuu olevan trendi, että kaupassa pitää käydä päivittäin. Ihan turhaa. 

Vierailija
254/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä tehdä tulonsiirtoa noille halpahallin, nakkioskin ja peräkylän mutteripajan pitäjille. Nämä kotimarkkinayritykset ovat toisarvoisia kansantalouden kannalta. Onko viennin vaikeudet saanut nousemaan päähän näillä vai mistä heille on syntynyt kuvitelma kuin Suomi ei olisi enää viennistä riippuvainen kansantalous. Viennin arvon lasku on juurisyy Suomen vaikeuksiin eikä siinä asiassa ole näiden halpahallikauppiaiden ja siivousliikkeen pitäjien aivoista apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tietoa mitä kuuluu Hussin maksukattoon ja mitä ei.

www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu

Vierailija
256/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en oo muutenkaan oo ymmärtänyt tuota sunnuntain tuplapalkkaa. Itse tekisin sunnuntaisin ihan mielelläni töitä, ei se ole mulle mikään erityispäivä. Mieluummin otan arkivapaita jolloin pääsee hoitamaan juoksevia asioita. 

Kaupat sun muut voivat olla sunnuntaina kiinni, 6 ostospäivää viikossa riittää kyllä. Pidetään sunnuntai vapaapäivänä ja heille joiden on pakko käydä töissä maksetaan siitä kunnon korvaus.

Vierailija
257/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei saa lääkkeisiin eikä sairaalalaskuihin, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Osa lääkkeistä ei kuulu maksukattoon.

Aivan!

Olen ollut pitkällä sairauslomalla työstäni. Työterveyshuolto on se lain vaatima minimi. Vähäiset säästöt ovat menneet julkisella puolella sairaanhoitokuluihin - ja nyt varojen loputtua en voi hoidattaa itseäni. Ei ole rahaa edes asialliseen ruokaan. Omistan 25 vuotta vanhan auton, jonka arvo on tankissa (tyhjä) olevan polttoaineen määrä ja perinnöksi saadun puolen hehtaarin kesantopellon, joten toimeentulotukea ei tipu. Sosiaalista luottoakaan en ole onnistunut saamaan, koska takaisinmaksukykyni on todettu huonoksi. 

Vierailija
258/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on freelancerin elämä jo ennestään. Ei työaikaa, ei palkallisia vapaita, ei työterveyshuoltoa eikä muitakaan työsuhde-etuja. Tervetuloa todellisuuteen.

Samaa olen usein miettinyt. Olen ollut yrittäjänä kohta 30 vuotta ja itse asiassa ihan hyvin pärjännyt, vaikka kukaan ei ole maksanut pyhätöistä ekstraa ja itse on pitänyt terveyhdenhoitokin maksaa. Ei se nyt niin kamalaa ole. Enkä tosiaankaan ole mikään isotuloinen, ihan päinvastoin, yrittäjänä en ole koskaan saanut töistäni lisiä taikka ekstroja, töitä tehnyt arkena ja sunnuntaina ilman kelan osittain maksamia lomia tai sairaspäiviä. Ainoa kerta kun olen saanut kelasta mitään on ollut kahden lapsen äitiyspäivärahat, joista tietenkin olen kiitollinen. Mutta en tajua miten surkeat elämänhallintataidot palkansaajilla on, kun eivät osaa sen vertaa järjestellä talouttaan, että pystyisivät itse maksamaan vaikkapa lomansa ja pyhävapaansa.

Jotta sitä taloutta voi itse järjestellä, pitää duunarillakin olla kohtuullinen palkka.

Olen tehnyt erilaisia töitä, erilaisilla palkoilla. Yksineläjänä

2- 3 tonnilla maksetaan vain pakolliset laskut, ei järjestellä mitään.

4 tonnilla voi jo ostaa lomamatkoja muitakin kuin peruutusmatkoista, mutta ei vielä maksaa lomarahoja itse itselleen.

6 tonnilla ja siitä ylöspäin voisi jo ostaakin palkatonta vapaata itselleen.

Pyhävapaa oli saavuttamatonta luksusta myöskin perheyrityksessä aikoinaan, kun siellä painoi sesongit pahasti päälle. Eli kokemusta on niin yrittämisestä kuin duunarina olostakin. Otsikon ehdotus on kaikin puolin sairas.

"2- 3 tonnilla maksetaan vain pakolliset laskut, ei järjestellä mitään."

 

Jos on noin, niin henkilö ei osaa käyttää rahaa. 

Vierailija
259/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös työterveyden alasajosta on puhuttu. Kiitos, ei ole itsellä enää tarvetta pian käydä töissä.

Yrittäjät työntäisivät myös työntekijöiden terveyden yhteiskunnan vastuulle, mutta mistä rahat, kun itse eivät halua maksaa verojaan Suomeen?

Vierailija
260/271 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet matalammin koulutetut työntekijät tienaavat samassa firmassa ihan yhtä paljon kuin korkeastikoulutettu ja vastuullisessa asemassa (esim. päällikkö, erityisasiantuntija) oleva ylempi toimihenkilö. Koska Suomessa toimihenkilöiden palkat on perinteisesti pieniä, mutta työntekijöiden suuria, ja siihen vielä progressiivinen verotus, niin käteen jää kaikille saman verran, mikä ei kannusta ottamaan vastuuta tai kouluttautumaan pidemmälle.

Ylemmät töimihenkilötkään eivät saa yhtään ylimääräistä rahaa siitä, että tekevät sunnuntaina töitä tai tekevät ylitöitä. Eivät saa edes ylityöajan peruspalkkaa. Tutkitusti noissa rooleissa tehdään kuitenkin paljon vastikkeetonta ylityötä. Eikä se kk-palkka tosiaan ole monissakaan firmoissa juuri sen enempää, kuin työtekijöiden kokonaistienestit. 

Lisäksi kaikenlaiset lisä-himmelit vain hankaloittavat asioita. Eikö voisi alunperinkin sopia sellaisen palkan, joka kattaa työn vaatimukset. Olisi vähemmän laskentaa ja byrokratiaa, eli vähemmän turhia kuluja. Sama homma kuin verovähennysten kanssa - miksei voi suoraan laskea veroprosentteja ja unohtaa vähennykset, varsinkin kun moni vähennys on kaikille palkansaajille sama. Ihme byrokratiapyörittelyä, että ensin otetaan ja sitten annetaan takaisin jne. ja sitten ihmetellään, kun julkipuolen kulut on tähtitaivaalliset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme