Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois, lomat lyhyemmiksi ja työterveysjärjestelmä roskiin

Vierailija
23.06.2026 |

"Järjestö haluaa myös lisätä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia entisestään, jotta työehdoista voitaisiin sopia ”joustavammin” yritysten ja työntekijöiden välillä. Yrittäjäjärjestön mielestä lainsäädäntöä tulisi muuttaa niin, että työpaikoilla voitaisiin sopia työehtosopimuksista poiketen, mikäli työnantaja ja työntekijät näin yhdessä haluavat."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012093774.html?fbclid=Iwb21leASm97…

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, palataan teollistumisen alkuaikoihin, 14 tunnin työpäiviin ja olemattomaan palkkaan.

Vierailija
22/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yrittäjät esittää, että paikallisen sopimisen mahdollisuuksia lisättäisiin niin, että työpaikoilla voitaisiin sopia työehdoista myös työehtosopimuksista poiketen, jos työnantaja ja työntekijät näin yhdessä haluavat."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen... tuntuu ettei SY ymmärrä mitä se tarkoittaa. Lain ali ei voi sopia ja työntekijöiden on hyväksyttävä sopimus aina. Lisäksi se on irtisanottavissa yksipuolisesti jos toinen osapuoli niin päättää.

Vierailija
24/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten noi Keski-Euroopan maat menestyvät, vaikka heillä tuntuu olevan lomapäiviä + muita kansallisia vapaapäiviä enemmän kuin Suomessa ja työaikakin taitaa joissain maissa olla lyhyempi. Ei näytä siellä vaikuttavan tuottavuuteen, joten miten tää Suomessa sitten on niin vaikeaa?

Suomessa laiskottelu on aivan Euroopan huippua.

Entäs kun asiakkaat valittaa, ettei meitä myyjiä löydä koskaan, eikä ketään ehdi pysäyttää kun juostaan pää kolmantena jalkana hommasta toiseen.

Vierailija
25/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajapuolella on ollut tapana aina silloin tällöin heitellä näitä koepalloja ja katsoa reaktioita. Tulevaa kaupantekoa varten pitää olla hintapyynnöt tiedossa.

Vierailija
26/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää hyvinvointia toisten kustannuksella. Siihenhän menestynyt yrittäjä pyrkii. Kukaan yksin mitään tehtaita pyöritä saatikka valmista tuhansia tuotteita päivässä. Työpanoksesta luotu voitto jakaantuu epätasaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yrittäjät esittää, että paikallisen sopimisen mahdollisuuksia lisättäisiin niin, että työpaikoilla voitaisiin sopia työehdoista myös työehtosopimuksista poiketen, jos työnantaja ja työntekijät näin yhdessä haluavat."

Tuo ei käytännössä tarkoita yhtään mitään.

Vierailija
28/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten joku muu kun tekee ne mun pyhävuorot, joita on kolme neljässä viikossa.  Mikä olis se puolue joka olis duunarin asialla? Nimenomaan Suomalaisen duunarin asialla. Nykyiset vasemmistopuolueet nimittäin eivät ole, vaikka ay liikkeiden rahat kyllä kelpaa vaalikassaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sunnuntaista tarvitse mitään tuplapalkkoja maksella, eihän suurin osa enää pyhitä lepopäivää muutenkaan. Työterveys kannattaa tarjota vain sellaisille oikeille avainhenkilöille, jotka ovat firmalle arvokkaita. Perustyöläinen on kuin lyijykynä, kun se on teroitettu eli käytetty loppuun, se heitetään menemään ja otetaan jonosta seuraava.

Kyllä mä oon sunnuntaisin lepäillyt. Sehän se sunnuntain idea on alunperin ollut Raamatussakin. "Ja seitsämäntenä päivänä Jumala lepäsi..."

Vierailija
30/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI

EI

ja

EI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, voihan ne esimiehet, jotka Kokoomusta äänestävätkin, tehdä ne sunnuntait, illat, aatot ja juhlapyhät kuukausipalkallaan. Lomat voitte lyhentää valtion- ja kuntatyöntekijöiltä.

Joo, aloittaisivat siitä että poistetaan pitkät lomat ja lyhyet työpäivät julkiselta, katsellaan sit muita sen jälkeen.

ne ovat tulleet aikanaan vastineeksi alemmista palkankorotuksista. Homma voidaan hoitaa siis siten että julkiselta poistetaan pitkät lomat ja palkkaa nostetaan vastaavasti

Vierailija
32/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vassarin ulina on musiikkia korville.

Siis sulta lähtee rahaa, lomia ja terveydenhoito? Mutta tämä on ok koska myös toiset kärsivät?!


Ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookoo, poistetaan vaan ne sunnuntailisät, mutta tehdään sitten kaikissa hommissa myös niitä viikonloppuja!

Vierailija
34/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomeen kannata jäädä töihin jos on hyvä koulutus. Ulkomaille vaan!

Työnsaanti tulee muuallakin vaikeutumaan. Jossain maissa se näkyy jo. Tekoäly ei ainakaan helpota asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi SY vaatii tarveharkinnasta luopumista. 

Vierailija
36/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta tekin valitatte. Itse ymmärrän oikein hyvin, että yrittäjät haluavat sääntelyn pois. Ja samalla näen, että yritykset tulevat kilpailemaan työntekijöistä noilla etuuksilla. 

Tietty, jos itsellä työmoraali on alhainen, niin eihän sitä tykkää, ettei itse saa etuuksia.

Vierailija
37/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, palataan teollistumisen alkuaikoihin, 14 tunnin työpäiviin ja olemattomaan palkkaan.

Ja meidän kun piti tehdä vähemmän työtä koska AI ja whatever.

Vierailija
38/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten noi Keski-Euroopan maat menestyvät, vaikka heillä tuntuu olevan lomapäiviä + muita kansallisia vapaapäiviä enemmän kuin Suomessa ja työaikakin taitaa joissain maissa olla lyhyempi. Ei näytä siellä vaikuttavan tuottavuuteen, joten miten tää Suomessa sitten on niin vaikeaa?

Suomessa laiskottelu on aivan Euroopan huippua.

Entäs kun asiakkaat valittaa, ettei meitä myyjiä löydä koskaan, eikä ketään ehdi pysäyttää kun juostaan pää kolmantena jalkana hommasta toiseen.

Se on omistajan ongelma kun ei resursoi.

Vierailija
39/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät puhuvat suulla suuremmalla. Yrittäjistä kuuluu ainoastaan 20 prosenttia Suomen yrittäjiin!
Nuo 80 prosenttia yrittäjistä eivät luota Suomen yrittäjien järjestöön.
Jos luottaisivat niin eiköhän tuo prosentimäärä olisi reippaasti yli viidenkymmenen jäsenistössä!
Itsekkin olin yrittäjänä 16-27 ikävuoteen asti. 
Naureskelin paikalliselle yrittäjien yhdistykselle kun koittivat saada jäsenekseen :)

Vierailija
40/80 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sunnuntaista tarvitse mitään tuplapalkkoja maksella, eihän suurin osa enää pyhitä lepopäivää muutenkaan. Työterveys kannattaa tarjota vain sellaisille oikeille avainhenkilöille, jotka ovat firmalle arvokkaita. Perustyöläinen on kuin lyijykynä, kun se on teroitettu eli käytetty loppuun, se heitetään menemään ja otetaan jonosta seuraava.

Sunnuntaista maksetaan haittalisää sen takia, että raahaudut töihin kun muut ovat vapaalla. Se "muut" sisältää myös mahdolliset lapsesi.

Kyllä siitä pitääkin maksaa lisää, että menettää vapaa-aikansa lisäksi myös ajan lastensa kanssa, kun nämä ovat koko päivän vapaalla koulusta. Aika monelle se aika on arvokasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän