Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois, lomat lyhyemmiksi ja työterveysjärjestelmä roskiin

Vierailija
23.06.2026 |

"Järjestö haluaa myös lisätä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia entisestään, jotta työehdoista voitaisiin sopia ”joustavammin” yritysten ja työntekijöiden välillä. Yrittäjäjärjestön mielestä lainsäädäntöä tulisi muuttaa niin, että työpaikoilla voitaisiin sopia työehtosopimuksista poiketen, mikäli työnantaja ja työntekijät näin yhdessä haluavat."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012093774.html?fbclid=Iwb21leASm97…

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sunnuntaivuoroista ei saa tuplapalkkaa, niin en enää tee sunnuntaivuoroista. Ei sen hankalampaa. Yrittäkääpä löytää työntekijöitä iltoihin ja viikonloppuihin ilman lisiä. Ollaan kaikki varmaan flunssassa joka viikonloppu.

Vierailija
62/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kirkkoon kuuluvien määrä putoaa alle 50 % voidaan kaikki sunnuntaikorvaukset ja arkipyhät joulua ja pääsiäistä myöten poistaa Suomesta.

Ranskassa kirkko ja valtio on erotettu toisistaan jo 200 vuotta sitten mutta edelleen sunnuntait on tuplapalkallisia ja jouluakin vietetään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sunnuntaista tarvitse mitään tuplapalkkoja maksella, eihän suurin osa enää pyhitä lepopäivää muutenkaan. Työterveys kannattaa tarjota vain sellaisille oikeille avainhenkilöille, jotka ovat firmalle arvokkaita. Perustyöläinen on kuin lyijykynä, kun se on teroitettu eli käytetty loppuun, se heitetään menemään ja otetaan jonosta seuraava.

Mene sinä vain aina sunnuntaiksi töihin kun perheesi ja ystäväsi ovat vapaalla ja ole itse vapaalla kun he ovat töissä. Kyllä nopeasti olet erimieltä. 

Vierailija
64/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sunnuntaivuoroista ei saa tuplapalkkaa, niin en enää tee sunnuntaivuoroista. Ei sen hankalampaa. Yrittäkääpä löytää työntekijöitä iltoihin ja viikonloppuihin ilman lisiä. Ollaan kaikki varmaan flunssassa joka viikonloppu.

Jonossa riittää porukka tilallesi.

Vierailija
65/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sunnuntaista tarvitse mitään tuplapalkkoja maksella, eihän suurin osa enää pyhitä lepopäivää muutenkaan. Työterveys kannattaa tarjota vain sellaisille oikeille avainhenkilöille, jotka ovat firmalle arvokkaita. Perustyöläinen on kuin lyijykynä, kun se on teroitettu eli käytetty loppuun, se heitetään menemään ja otetaan jonosta seuraava.

Sunnuntaista maksetaan haittalisää sen takia, että raahaudut töihin kun muut ovat vapaalla. Se "muut" sisältää myös mahdolliset lapsesi.

Kyllä siitä pitääkin maksaa lisää, että menettää vapaa-aikansa lisäksi myös ajan lastensa kanssa, kun nämä ovat koko päivän vapaalla koulusta. Aika monelle se aika on arvokasta.

Sinun työpanostasi tarvitaan, jotta työnantaja menestyy. Siinä kisassa lapsesi jäävät kakkoseksi. Yritys ensin ja sen jälkeen muut asiat. Duunarin elämän tärkein tehtävä on kasvattaa työnantajansa hyvinvointia.

Hyvinvointia eli lompakkoa.

Vierailija
66/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vassarin ulina on musiikkia korville.

Mitä sinäkin muka omistat? Montako työntekijää sinulla on?

Ei se mitään omista, on vaan persaukinen kokkarekannattaja joka elää harhoissaan et kun on äänestänyt kokkareita kuuluu heihin ja voittajiin eikä huomaa kun kokkareet poraa häntä prseeseen 24/7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveysjärjestelmähän on jo nyt aika lailla paskottu. Et saa kunnolla saikkua, jos olet oikeasti kipeä vaan haet sitä pätkissä, tai sinulle yritetään kehitellä toista työtehtävää joka ei kuitenkaan käytännössä onnistu, et pääse lääkäriin jos olet niin kipeä ettet jaksa roikkua puhelimessa/netissä, vammoja vähätellään, ei ole työhöntulotarkastuksia enää, et pääse kuviin...

Niin paljon olen nyt kuullut työkavereiden kohdalla tehtyjä tahallisia laiminlyöntejä, että menen terveyskeskuksen päivystykseen, jos tulen kipeäksi.

Olen eri mieltä.


Suomessa on kolmen tason terveysjärjestelmä. Yksityisellä saat parasta hoitoa, työterveydessä hyvää hoitoa ja kaikki muut (työttömät, eläkeläiset, lapset, opiskelijat ja tietty ne työntekijät joilla ei ole työterveydenhoitoa) tippuvat sille huonolle eli yleiselle.


Järjetön systeemi. Työterveys ja yleinen pitäisi yhdistää.

Vierailija
68/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltoa on nakerrettu jo sen verran huonoksi ettei sillä oikein ole enää mitään virkaa. Moni on jo sellaisessa pallottelukierteessä, ettei huolita työterveyteen eikä terveyskeskukseen vaivojensa kanssa kun kumpaisenkin tahon mielestä toisen kuuluu se hoitaa. Mulla osa asioista kuuluu työterveyteen ja osa terveyskeskukseen tai sitten joudun itse maksamaan yksityisellä. Joka kerta työterveydessä Mehiläisessä joutuu kysymään joka seikasta erikseen, että kuuluuko työterveyssopimukseen sillä en aio maksaa itse.

Terveystaossa onneksi kertovat etukäteen, mitä ei työnantaja korvaa. Mutta oma sairaus ei kyllä ratkennut yhtään, kun työterveys ja terveyskeskus pompottelivat päätöksenteon vastuuta aina vaan toinen toiselleen. En tiedä vieläkään, mikä minua vaivaa, ja hoito-ohjeita oireihin yritän kysellä tekoälyltä, kun niitä ei tullut kummaltakaan. Kyllä sen pitää olla yksi taho, joka hoitaa sairauden alusta loppuun. Työterveyden kun lopettaisivat, voisi olla hyväkin juttu, terveyskeskukset hoitaisivat sitten kaiken alusta loppuun saakka, ei jäisi kesken. Ja yksityiset kuolisivat, kun työnantajat ei pitäisi niitä keinotekoisesti pystyssä. Ei niitä itse omat lääkärilaskunsa maksavia niin montaa Suomessa ole. Tosin monessa kunnassa terveyskeskuksen virkaa hoitaa jo joku pörriäinen. Toinen ongelma on muuten se, ettei Suomessa ole tarpeeksi hyviä lääkäreitä, arvuuttelijoita sitäkin enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kirkkoon kuuluvien määrä putoaa alle 50 % voidaan kaikki sunnuntaikorvaukset ja arkipyhät joulua ja pääsiäistä myöten poistaa Suomesta.

Missä olen kuullut tämän aikaisemmin? Sitä ennustettiin silloin, kun kaupat saivat vapaasti olla auki sunnuntaina ja juhlapyhinä. Joku epäili, että tulee päivä, jolloin ei enää pidetä tarpeellisena maksaa ylimääräistä palkkaa pyhäpäivistä. Silloin voisi pitää ravintolat auki sunnuntaina, kun nyt osa on kiinni johtuen suurista palkkakuluista.

Vierailija
70/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sunnuntaivuoroista ei saa tuplapalkkaa, niin en enää tee sunnuntaivuoroista. Ei sen hankalampaa. Yrittäkääpä löytää työntekijöitä iltoihin ja viikonloppuihin ilman lisiä. Ollaan kaikki varmaan flunssassa joka viikonloppu.

Jonossa riittää porukka tilallesi.

Ei riitä, ei ole työhöntulijoita vaikka haku auki. Meillä nuorimmat vakituiset työntekijät on 80 luvulla syntyneitä ja vanhimmat on osa-aikaeläkkeellä. Nuoria ei kiinnosta. Ohis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveysjärjestelmähän on jo nyt aika lailla paskottu. Et saa kunnolla saikkua, jos olet oikeasti kipeä vaan haet sitä pätkissä, tai sinulle yritetään kehitellä toista työtehtävää joka ei kuitenkaan käytännössä onnistu, et pääse lääkäriin jos olet niin kipeä ettet jaksa roikkua puhelimessa/netissä, vammoja vähätellään, ei ole työhöntulotarkastuksia enää, et pääse kuviin...

Niin paljon olen nyt kuullut työkavereiden kohdalla tehtyjä tahallisia laiminlyöntejä, että menen terveyskeskuksen päivystykseen, jos tulen kipeäksi.

Olen eri mieltä.


Suomessa on kolmen tason terveysjärjestelmä. Yksityisellä saat parasta hoitoa, työterveydessä hyvää hoitoa ja kaikki muut (työttömät, eläkeläiset, lapset, opiskelijat ja tietty ne työntekijät joilla ei ole työterveydenhoitoa) tippuvat sille huonolle eli yleiselle.


Järjetön systeemi. Työterveys ja yleinen pitäisi yhdistää.

Kaikkein vakavimmat sairaudet ja onnettomuudet hoidetaan keskussairaaloissa, eli yleisellä puolella.

Vierailija
72/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kirkkoon kuuluvien määrä putoaa alle 50 % voidaan kaikki sunnuntaikorvaukset ja arkipyhät joulua ja pääsiäistä myöten poistaa Suomesta.

Missä olen kuullut tämän aikaisemmin? Sitä ennustettiin silloin, kun kaupat saivat vapaasti olla auki sunnuntaina ja juhlapyhinä. Joku epäili, että tulee päivä, jolloin ei enää pidetä tarpeellisena maksaa ylimääräistä palkkaa pyhäpäivistä. Silloin voisi pitää ravintolat auki sunnuntaina, kun nyt osa on kiinni johtuen suurista palkkakuluista.

Boikotoin kaikkia ravintoloita niin kauan kun uhataan sunnuntailisien poistolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sunnuntaivuoroista ei saa tuplapalkkaa, niin en enää tee sunnuntaivuoroista. Ei sen hankalampaa. Yrittäkääpä löytää työntekijöitä iltoihin ja viikonloppuihin ilman lisiä. Ollaan kaikki varmaan flunssassa joka viikonloppu.

Jonossa riittää porukka tilallesi.

Joo mutta mä olen paras.

Vierailija
74/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltoa on nakerrettu jo sen verran huonoksi ettei sillä oikein ole enää mitään virkaa. Moni on jo sellaisessa pallottelukierteessä, ettei huolita työterveyteen eikä terveyskeskukseen vaivojensa kanssa kun kumpaisenkin tahon mielestä toisen kuuluu se hoitaa. Mulla osa asioista kuuluu työterveyteen ja osa terveyskeskukseen tai sitten joudun itse maksamaan yksityisellä. Joka kerta työterveydessä Mehiläisessä joutuu kysymään joka seikasta erikseen, että kuuluuko työterveyssopimukseen sillä en aio maksaa itse.

Terveystaossa onneksi kertovat etukäteen, mitä ei työnantaja korvaa. Mutta oma sairaus ei kyllä ratkennut yhtään, kun työterveys ja terveyskeskus pompottelivat päätöksenteon vastuuta aina vaan toinen toiselleen. En tiedä vieläkään, mikä minua vaivaa, ja hoito-ohjeita oireihin yritän kysellä tekoälyltä, kun niitä ei tullut kummaltakaan. Kyllä sen pitää olla yksi taho, joka hoitaa sairauden alusta loppuun. Työterveyden kun lopettaisivat, voisi olla hyväkin juttu, terveyskeskukset hoitaisivat sitten kaiken alusta loppuun saakka, ei jäisi kesken. Ja yksityiset kuolisivat, kun työnantajat ei pitäisi niitä keinotekoisesti pystyssä. Ei niitä itse omat lääkärilaskunsa maksavia niin montaa Suomessa ole. Tosin monessa kunnassa terveyskeskuksen virkaa hoitaa jo joku pörriäinen. Toinen ongelma on muuten se, ettei Suomessa ole tarpeeksi hyviä lääkäreitä, arvuuttelijoita sitäkin enemmän.

Meillä just meni pörriäinen kokonaan kiinni ja paikkakunnan terveyskeskuksentapainen on auki yhtenä päivänä viikossa. Nyt työterveyteen pitää hakeutua naapuripaikkakunnalle. Ihanaa tämä pahoinvointialue systeemi, kun pomoille ja aluevaltuutetuille riittää rahaa, mutta ei veronmaksajien hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten noi Keski-Euroopan maat menestyvät, vaikka heillä tuntuu olevan lomapäiviä + muita kansallisia vapaapäiviä enemmän kuin Suomessa ja työaikakin taitaa joissain maissa olla lyhyempi. Ei näytä siellä vaikuttavan tuottavuuteen, joten miten tää Suomessa sitten on niin vaikeaa?

Ja Sveitsissä on minimipalkka jotain 3000-4000/kk:n  luokkaa.

Joo, mutta siellä Sveitsissä joku peruslounas perusravintolassa maksaa myös 30 euroa. Toi sun vertaus kuuluu samaan sarjaan, kun ne, että Slovakiassa neliön vuokra ison kaupungin keskustassa on 300 euroa. Niin varmaan onkin, mutta siellä keskiverto palkansaaja tienaa jotain 500 euroa kuukaudessa. Eli ei kannata tuijottaa vain yksittäistä lukua.

Vierailija
76/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VIELÄ KUN SAISIVAT SELLAISEN LAIN ETTÄ TYÖNTEKIJÄN TÄYTYY MAKSAA ETTÄ SAA TULLA TEKEMÄÄN MILJOONA OMAISUUKSIA YRITTÄJILLE NIIN OLISIVATKO TYYTYVÄISIÄ  

Tämän kirjoittaja tuskin ymmärsi miten loistavan idean hän esitti. Eli ei ole olemassa instituutiota duunari. Paitsi että on. Vain nimi on muuttunut, ja toimintatapa. Ainoa keino päästä töihin on ostaa firman osakkeita. Palkka määräytyy yhdistelmänä työpanoksesta ja omistusosuudesta. Progressiokin joudutaan kyllä liittämään kuvioon.

 

Tässä konseptissa työntekijä kokee olevansa omistaja ja tekee kaikkensa jotta 1) omistusosuus kasvaisi 2) firma menestyisi. Aloituspanoksilla merkkaa työn määrä, suuremmilla kuukausittaiset osingot.

Vierailija
77/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VIELÄ KUN SAISIVAT SELLAISEN LAIN ETTÄ TYÖNTEKIJÄN TÄYTYY MAKSAA ETTÄ SAA TULLA TEKEMÄÄN MILJOONA OMAISUUKSIA YRITTÄJILLE NIIN OLISIVATKO TYYTYVÄISIÄ  

Tämän kirjoittaja tuskin ymmärsi miten loistavan idean hän esitti. Eli ei ole olemassa instituutiota duunari. Paitsi että on. Vain nimi on muuttunut, ja toimintatapa. Ainoa keino päästä töihin on ostaa firman osakkeita. Palkka määräytyy yhdistelmänä työpanoksesta ja omistusosuudesta. Progressiokin joudutaan kyllä liittämään kuvioon.

 

Tässä konseptissa työntekijä kokee olevansa omistaja ja tekee kaikkensa jotta 1) omistusosuus kasvaisi 2) firma menestyisi. Aloituspanoksilla merkkaa työn määrä, suuremmilla kuukausittaiset osingot.

Itse asiassa tiedän yrittäjiä ja toimitusjohtajia, jotka ovat joutuneet "ostamaan työpaikkansa", eli heidät pakotetaan ostamaan tietty osuus firman osakkeista, että saavat työpaikan. Näistä ei vain kauheasti huudella, kun eihän ne mitään ylpeydenaiheita ole, jos ei osakkeet raketoi. Ja moni duunari pakotetaan kevytyrittäjäksi jo nyt, eli esim. hankkimaan työvälineensä ja työtilansa itse.

Vierailija
78/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten noi Keski-Euroopan maat menestyvät, vaikka heillä tuntuu olevan lomapäiviä + muita kansallisia vapaapäiviä enemmän kuin Suomessa ja työaikakin taitaa joissain maissa olla lyhyempi. Ei näytä siellä vaikuttavan tuottavuuteen, joten miten tää Suomessa sitten on niin vaikeaa?

Ja Sveitsissä on minimipalkka jotain 3000-4000/kk:n  luokkaa.

Joo, mutta siellä Sveitsissä joku peruslounas perusravintolassa maksaa myös 30 euroa. Toi sun vertaus kuuluu samaan sarjaan, kun ne, että Slovakiassa neliön vuokra ison kaupungin keskustassa on 300 euroa. Niin varmaan onkin, mutta siellä keskiverto palkansaaja tienaa jotain 500 euroa kuukaudessa. Eli ei kannata tuijottaa vain yksittäistä lukua.

Joo, mutta Lidlin hinnat on siellä halvempia.

Vierailija
79/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kirkkoon kuuluvien määrä putoaa alle 50 % voidaan kaikki sunnuntaikorvaukset ja arkipyhät joulua ja pääsiäistä myöten poistaa Suomesta.

Missä olen kuullut tämän aikaisemmin? Sitä ennustettiin silloin, kun kaupat saivat vapaasti olla auki sunnuntaina ja juhlapyhinä. Joku epäili, että tulee päivä, jolloin ei enää pidetä tarpeellisena maksaa ylimääräistä palkkaa pyhäpäivistä. Silloin voisi pitää ravintolat auki sunnuntaina, kun nyt osa on kiinni johtuen suurista palkkakuluista.

Ravintolat ei menesty Suomessa, koska täällä on ihmisillä, kansalla, niin pienet palkat veroihin ja yleiseen hintatasoon verrattuna. Ihmisillä ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi rahaa syödä ulkona. Sunnuntai-aukiolo ei muuttaisi tätä ikävää tosiseikkaa millään lailla. Se että jos Harry Harkimo saisi sunnuntaina syödä ravintolassa kohtuuhintaan, se ei riitä, asiakkaita pitää olla paljon enemmän, että kannattaa pitää auki. Ne arkihinnatkin on taviksille liian korkeat. Silloin arkena vain on usein monen pakko syödä ulkona ainakin se työlounas, jos työpaikalla ei ole ruokailutilaa.

Vierailija
80/81 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten noi Keski-Euroopan maat menestyvät, vaikka heillä tuntuu olevan lomapäiviä + muita kansallisia vapaapäiviä enemmän kuin Suomessa ja työaikakin taitaa joissain maissa olla lyhyempi. Ei näytä siellä vaikuttavan tuottavuuteen, joten miten tää Suomessa sitten on niin vaikeaa?

Ja Sveitsissä on minimipalkka jotain 3000-4000/kk:n  luokkaa.

Joo, mutta siellä Sveitsissä joku peruslounas perusravintolassa maksaa myös 30 euroa. Toi sun vertaus kuuluu samaan sarjaan, kun ne, että Slovakiassa neliön vuokra ison kaupungin keskustassa on 300 euroa. Niin varmaan onkin, mutta siellä keskiverto palkansaaja tienaa jotain 500 euroa kuukaudessa. Eli ei kannata tuijottaa vain yksittäistä lukua.

Joo ja kulta on yhtä kallista Suomessa.

Turha verrata yläluokan oloja, kun puhutaan duunaritason palkoista ja työehdoista. Duunarit ei näistä yläluokan hinnoista kärsi missään, kun ei ole varaa yläluokan kerskakulutukseen kuitenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi