Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois, lomat lyhyemmiksi ja työterveysjärjestelmä roskiin
"Järjestö haluaa myös lisätä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia entisestään, jotta työehdoista voitaisiin sopia ”joustavammin” yritysten ja työntekijöiden välillä. Yrittäjäjärjestön mielestä lainsäädäntöä tulisi muuttaa niin, että työpaikoilla voitaisiin sopia työehtosopimuksista poiketen, mikäli työnantaja ja työntekijät näin yhdessä haluavat."
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012093774.html?fbclid=Iwb21leASm97…
Kommentit (80)
Työterveysjärjestelmähän on jo nyt aika lailla paskottu. Et saa kunnolla saikkua, jos olet oikeasti kipeä vaan haet sitä pätkissä, tai sinulle yritetään kehitellä toista työtehtävää joka ei kuitenkaan käytännössä onnistu, et pääse lääkäriin jos olet niin kipeä ettet jaksa roikkua puhelimessa/netissä, vammoja vähätellään, ei ole työhöntulotarkastuksia enää, et pääse kuviin...
Niin paljon olen nyt kuullut työkavereiden kohdalla tehtyjä tahallisia laiminlyöntejä, että menen terveyskeskuksen päivystykseen, jos tulen kipeäksi.
Miksei saman tien työsuhteiden muuttaminen kevytyrittäjyydeksi. Vastuu ja riskit työntekijöille, yrittäjä käärii rahat taskuun.
Työterveyshuoltoa on nakerrettu jo sen verran huonoksi ettei sillä oikein ole enää mitään virkaa. Moni on jo sellaisessa pallottelukierteessä, ettei huolita työterveyteen eikä terveyskeskukseen vaivojensa kanssa kun kumpaisenkin tahon mielestä toisen kuuluu se hoitaa. Mulla osa asioista kuuluu työterveyteen ja osa terveyskeskukseen tai sitten joudun itse maksamaan yksityisellä. Joka kerta työterveydessä Mehiläisessä joutuu kysymään joka seikasta erikseen, että kuuluuko työterveyssopimukseen sillä en aio maksaa itse.
Aika harvan SY-jäsenyrityksen tarvitsee olla sunnuntaina auki, jos se ei ole kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sunnuntaista tarvitse mitään tuplapalkkoja maksella, eihän suurin osa enää pyhitä lepopäivää muutenkaan. Työterveys kannattaa tarjota vain sellaisille oikeille avainhenkilöille, jotka ovat firmalle arvokkaita. Perustyöläinen on kuin lyijykynä, kun se on teroitettu eli käytetty loppuun, se heitetään menemään ja otetaan jonosta seuraava.
Sunnuntaista maksetaan haittalisää sen takia, että raahaudut töihin kun muut ovat vapaalla. Se "muut" sisältää myös mahdolliset lapsesi.
Kyllä siitä pitääkin maksaa lisää, että menettää vapaa-aikansa lisäksi myös ajan lastensa kanssa, kun nämä ovat koko päivän vapaalla koulusta. Aika monelle se aika on arvokasta.
Sinun työpanostasi tarvitaan, jotta työnantaja menestyy. Siinä kisassa lapsesi jäävät kakkoseksi. Yritys ensin ja sen jälkeen muut asiat. Duunarin elämän tärkein tehtävä on kasvattaa työnantajansa hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään, voihan ne esimiehet, jotka Kokoomusta äänestävätkin, tehdä ne sunnuntait, illat, aatot ja juhlapyhät kuukausipalkallaan. Lomat voitte lyhentää valtion- ja kuntatyöntekijöiltä.
Joo, aloittaisivat siitä että poistetaan pitkät lomat ja lyhyet työpäivät julkiselta, katsellaan sit muita sen jälkeen.
ne ovat tulleet aikanaan vastineeksi alemmista palkankorotuksista. Homma voidaan hoitaa siis siten että julkiselta poistetaan pitkät lomat ja palkkaa nostetaan vastaavasti
Suomessa on joillakin julkisilla puolilla pidemmän loman lisäksi myös paremmat palkat. Yksityisellä puolella pitäisi ennemmin poistaa se, että lauantait kuluttuavat lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta tekin valitatte. Itse ymmärrän oikein hyvin, että yrittäjät haluavat sääntelyn pois. Ja samalla näen, että yritykset tulevat kilpailemaan työntekijöistä noilla etuuksilla.
Tietty, jos itsellä työmoraali on alhainen, niin eihän sitä tykkää, ettei itse saa etuuksia.Työmoraali on alhainen? Kun joku vaatii lomia, työterveydenhoitoa, sunnuntailisän?!
Oletko sattumoisin syntynyt 1800- luvulla? Sopisit tehtaan patruunaksi.
Ei, vaan tietenkin pitää vaatia nuo asiat. Jos työnantaja haluaa pitää sinut, niin hän maksaa ne sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin pörssi kasvoi viime vuonna 34,6%.
Pörssiyritykset harvoin kuuluvat tuohon vitsijärjestöön.
Vierailija kirjoitti:
VIELÄ KUN SAISIVAT SELLAISEN LAIN ETTÄ TYÖNTEKIJÄN TÄYTYY MAKSAA ETTÄ SAA TULLA TEKEMÄÄN MILJOONA OMAISUUKSIA YRITTÄJILLE NIIN OLISIVATKO TYYTYVÄISIÄ
Odotahan kohta yrittäjät ehdottaa tätä. Voivat antaa vielä ystävällisesti aletta.
Pääset töihin puoleen hintaan, maksat vain 1000€/kk!
Kun kirkkoon kuuluvien määrä putoaa alle 50 % voidaan kaikki sunnuntaikorvaukset ja arkipyhät joulua ja pääsiäistä myöten poistaa Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään, voihan ne esimiehet, jotka Kokoomusta äänestävätkin, tehdä ne sunnuntait, illat, aatot ja juhlapyhät kuukausipalkallaan. Lomat voitte lyhentää valtion- ja kuntatyöntekijöiltä.
Joo, aloittaisivat siitä että poistetaan pitkät lomat ja lyhyet työpäivät julkiselta, katsellaan sit muita sen jälkeen.
ne ovat tulleet aikanaan vastineeksi alemmista palkankorotuksista. Homma voidaan hoitaa siis siten että julkiselta poistetaan pitkät lomat ja palkkaa nostetaan vastaavasti
Suomessa on joillakin julkisilla puolilla pidemmän loman lisäksi myös paremmat palkat. Yksityisellä puolella pitäisi ennemmin poistaa se, että lauantait kuluttuavat lomapäiviä.
joillakin ehkä mutta ei pääsääntöisesti
samalla on huomattava että mikäli korkeakoulututkinnot tulevat maksulliseksi on palkkojen noustava huomattavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten noi Keski-Euroopan maat menestyvät, vaikka heillä tuntuu olevan lomapäiviä + muita kansallisia vapaapäiviä enemmän kuin Suomessa ja työaikakin taitaa joissain maissa olla lyhyempi. Ei näytä siellä vaikuttavan tuottavuuteen, joten miten tää Suomessa sitten on niin vaikeaa?
Suomessa laiskottelu on aivan Euroopan huippua.
Entäs kun asiakkaat valittaa, ettei meitä myyjiä löydä koskaan, eikä ketään ehdi pysäyttää kun juostaan pää kolmantena jalkana hommasta toiseen.
Se on omistajan ongelma kun ei resursoi.
Ei voi olla työntekijöitä tai niillä työtunteja, kun tulos kärsii. Kun ei ole tarpeeksi myyjiä myymässä ja täyttämässä tyhjiä hyllyjä, tulos kärsii. On kuule sellainen dilemma, ettei oo tosikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään, voihan ne esimiehet, jotka Kokoomusta äänestävätkin, tehdä ne sunnuntait, illat, aatot ja juhlapyhät kuukausipalkallaan. Lomat voitte lyhentää valtion- ja kuntatyöntekijöiltä.
Joo, aloittaisivat siitä että poistetaan pitkät lomat ja lyhyet työpäivät julkiselta, katsellaan sit muita sen jälkeen.
ne ovat tulleet aikanaan vastineeksi alemmista palkankorotuksista. Homma voidaan hoitaa siis siten että julkiselta poistetaan pitkät lomat ja palkkaa nostetaan vastaavasti
Hyvä idea, varsinkin jos samalla nostetaan e.m. töistä eläkkeellle siirtyneiden nykyisiä työeläkkeitä. Miten muuten kuvittelet pientä palkkaa saaneiden viettäneen niitä kadehtimiasi pitkiä lomia? Kotona tietysti ja ilman vaihtelua ja luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Kun kirkkoon kuuluvien määrä putoaa alle 50 % voidaan kaikki sunnuntaikorvaukset ja arkipyhät joulua ja pääsiäistä myöten poistaa Suomesta.
Ne on kuule meidän pakanoiden pyhiä olleet alunperinkin. Että pidä nulikka turpasi kiinni vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vassarin ulina on musiikkia korville.
Mitä sinäkin muka omistat? Montako työntekijää sinulla on?
Viikonloppuisin joudun palkkaamaan lapsenvahdin kotiin töiden ajaksi. Lisillä se on tähän mennessä onnistunut. Miten lie jatkossa. Onneksi lapset kasvaa ja vanhimmat voi hoitaa nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta tekin valitatte. Itse ymmärrän oikein hyvin, että yrittäjät haluavat sääntelyn pois. Ja samalla näen, että yritykset tulevat kilpailemaan työntekijöistä noilla etuuksilla.
Tietty, jos itsellä työmoraali on alhainen, niin eihän sitä tykkää, ettei itse saa etuuksia.Työmoraali on alhainen? Kun joku vaatii lomia, työterveydenhoitoa, sunnuntailisän?!
Oletko sattumoisin syntynyt 1800- luvulla? Sopisit tehtaan patruunaksi.Ei, vaan tietenkin pitää vaatia nuo asiat. Jos työnantaja haluaa pitää sinut, niin hän maksaa ne sinulle.
Hahaha niinhän sä luulet. Että työnantaja oikein vapaaehtoisesti antaisi noita etuuksia.
Se on kaunista kun joku vielä uskoo ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kirkkoon kuuluvien määrä putoaa alle 50 % voidaan kaikki sunnuntaikorvaukset ja arkipyhät joulua ja pääsiäistä myöten poistaa Suomesta.
Ne on kuule meidän pakanoiden pyhiä olleet alunperinkin. Että pidä nulikka turpasi kiinni vaan!
Ja pyhälisät on neuvotelleet ay liikkeet, ei kirkko tai seurakunnat.
Työmoraali on alhainen? Kun joku vaatii lomia, työterveydenhoitoa, sunnuntailisän?!
Oletko sattumoisin syntynyt 1800- luvulla? Sopisit tehtaan patruunaksi.