Onko järkevää antaa lääkärin kirjata mt-diagnoosi, jos sillä saa jonkin edun?
Jos siis ei ole oikeasti mt-ongelmainen.
Mielestäni ei ole järkevää eikä oikein.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Juu tämä tapahtui.
Mitä etua on epävakaa-diagnoosista?
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisin diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis esim. jos on aivosyöpä ja lääkäri sanoo, että saat keskustelutukea ainoastaan mt-diagnoosilla. -AP
Mullakin on aivosyöpä. Toki tutkittiin kaikki muukin, mm. persehäiriöt, läpi ensin. Nyt keskitytään fysiologiseen ongelmaan. Enkä ajatellut hakea mitään diagnooseja, vaan antaa lääkärin tehdä sellaisen ihan itse.
Mutta tässähän oli aloittajalla vissiin avioero mielessä ja työnhaku, ei halunnut että työkkäristä tiettyjä ammatteja enää suositellaan. Tunnen monta sairaanhoitajaa, jotka ovat väsyneet työhönsä, ja pieni kystalöydös päälaella saattaisi tuntua vapautukselta. Yksikin vanha tuttuni on hokenut 15 vuotta, kuinka VIHAA hoitajan töitä. Niihin työvoimakoulutuksen kautta aikoinaan päätyi. Hyvin siisti, pikkutarkka, vähän outo, totinen ihminen. Voisin kuvitella että jopa asperger. Ei ole kiva assun lillua vanhainkodin p^skajätteessä. (Esimerkkinä vain, tuntuu että hän kirjoittaisi)
Itse otan tuet kipurahoina kaikesta pompottelusta ja vääryydestä, kuten väärä mt-diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Diagnoosit eivät ole syy viedä lapsia.
Ei, mutta itse voin päättää kokea, että persoonallisuushäiriöni haittaa lasten kasvua ja kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Vierailija kirjoitti:
Itse saikutan masennuksella aina, kun työkkäri ottaa yhteyttä.
Siis 3 kk:n välein. Just niin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Olen todistettavasti ollut masentunut kymmeniä kertoja ja maanisiutta on helppo näytellä. Toisella vanhemmallani on 2-suuntainen.
ADHD:ta ei tunnettu 80-90-luvulla, joten sen esiintymistä lapsuudessa ei voida sulkea pois, kaikki on oman kertomani varassa.
Niin, tuli mieleen, että miksi et vai sanoisi suoraan aviomiehellesi, että koet, ettei tällaisen persoonallisuushäiriön kantaja ole sopiva ainoaksi vanhemmaksi?
Tein itsekin sellaisen päätöksen, kun päätin olla hankkiatta lapsia, sen verta on ollut rankkaa vanhempieni kanssa, että ihan varalta; helpompi koko maailmalle, jos en hanki.
Samasta syystä hoitoala ei ole ideaali ala mullekaan, kirjoitin tuosta ystävästäni joka vihaa työtään, äsken.
Tukihuijareita en hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis esim. jos on aivosyöpä ja lääkäri sanoo, että saat keskustelutukea ainoastaan mt-diagnoosilla. -AP
Tuohan on aivan ymmärretävää. Aivosyöpä ei keskustelemalla parane, niin ei sillä perusteella voi sitä tukea saada. Mutta jos se syöpä ahdistaa, niin siihen ahdistukseen voi saada keskustelutukea.
Mutta onko syövästä ahdistuminen täysin normaalia vai tautiluokitukseen kuuluva mielenterveyden häiriö?
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuli mieleen, että miksi et vai sanoisi suoraan aviomiehellesi, että koet, ettei tällaisen persoonallisuushäiriön kantaja ole sopiva ainoaksi vanhemmaksi?
Tein itsekin sellaisen päätöksen, kun päätin olla hankkiatta lapsia, sen verta on ollut rankkaa vanhempieni kanssa, että ihan varalta; helpompi koko maailmalle, jos en hanki.
Samasta syystä hoitoala ei ole ideaali ala mullekaan, kirjoitin tuosta ystävästäni joka vihaa työtään, äsken.
Tukihuijareita en hyväksy.
En ole nyt eroamassa, tämä on ainoastaan varotoimenpide.
Olen työelämässä ja minulla on yksityinen sairausvakuutus, joten diagnoosien hakeminen ei ole mikään ongelma.
Minä taas olen päättämällä päättänyt hankkia lapsia.
Hoitoalalla en ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Olen todistettavasti ollut masentunut kymmeniä kertoja ja maanisiutta on helppo näytellä. Toisella vanhemmallani on 2-suuntainen.
ADHD:ta ei tunnettu 80-90-luvulla, joten sen esiintymistä lapsuudessa ei voida sulkea pois, kaikki on oman kertomani varassa.
Jos sinulla on nuo sairaudet, niin se muuttaa asian. Bipolaarihäiriö ei edellytä maanisuutta, vaan on olemassa sellainenkin tautimuoto, johon kuuluu vain masennusjaksoja. Ei siis tarvitse näytellä sellaista mitä ei ole.
Neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon kirjaukset on kyllä käytävä läpi ennen ADHD-diagnoosin tekemistä, joten oman kertomuksesi varassa tuo ei ole. Diagnoosia on harvoin tehty valmiiksi (niitäkin kyllä välillä löytyy), mutta usein 80-90-luvun kirjauksista löytyy, että on vilkas lapsi, keskittymisvaikeuksia tms. jos niitä on ollut. Silloin ei ole kyse siitä, että lääkäri kirjoittaisi sinulle diagnoosin jostain, mitä sinulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis esim. jos on aivosyöpä ja lääkäri sanoo, että saat keskustelutukea ainoastaan mt-diagnoosilla. -AP
Tuohan on aivan ymmärretävää. Aivosyöpä ei keskustelemalla parane, niin ei sillä perusteella voi sitä tukea saada. Mutta jos se syöpä ahdistaa, niin siihen ahdistukseen voi saada keskustelutukea.
Mutta onko syövästä ahdistuminen täysin normaalia vai tautiluokitukseen kuuluva mielenterveyden häiriö?
On normaalia, kuten ahdistus yleensäkin on normaalia. Ahdistus on mielen suojakeino. Esimerkiksi kivikauden ihmisen ahdistus piti hengissä, kun osasi pelätä erilaisia eläimiä, tuntemattomia ruokia, outoja makuja, pimeitä paikkoja jne. Mutta siihen voi silti saada terapiasta apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Olen todistettavasti ollut masentunut kymmeniä kertoja ja maanisiutta on helppo näytellä. Toisella vanhemmallani on 2-suuntainen.
ADHD:ta ei tunnettu 80-90-luvulla, joten sen esiintymistä lapsuudessa ei voida sulkea pois, kaikki on oman kertomani varassa.Jos sinulla on nuo sairaudet, niin se muuttaa asian. Bipolaarihäiriö ei edellytä maanisuutta, vaan on olemassa sellainenkin tautimuoto, johon kuuluu vain masennusjaksoja. Ei siis tarvitse näytellä sellaista mitä ei ole.
Neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon kirjaukset on kyllä käytävä läpi ennen ADHD-diagnoosin tekemistä, joten oman kertomuksesi varassa tuo ei ole. Diagnoosia on harvoin tehty valmiiksi (niitäkin kyllä välillä löytyy), mutta usein 80-90-luvun kirjauksista löytyy, että on vilkas lapsi, keskittymisvaikeuksia tms. jos niitä on ollut. Silloin ei ole kyse siitä, että lääkäri kirjoittaisi sinulle diagnoosin jostain, mitä sinulla ei ole.
Missähän ne 40-oppilaan maalaiskylän pikkukoulun kiertävän terveydenhoitajan kirjaukset 80-luvulta ovat luettavissa? Perheemme ei käyttänyt julkista terveydenhuoltoa käytännössä lainkaan. 90-luvulla kävin usein eri yksityislääkäreillä kolmessa eri kaupungissa. Mistähän näiden yksityisten terveysasemien (suurinta osaa niistä ei ole enää olemassa) kirjaukset löytyvät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis esim. jos on aivosyöpä ja lääkäri sanoo, että saat keskustelutukea ainoastaan mt-diagnoosilla. -AP
Tuohan on aivan ymmärretävää. Aivosyöpä ei keskustelemalla parane, niin ei sillä perusteella voi sitä tukea saada. Mutta jos se syöpä ahdistaa, niin siihen ahdistukseen voi saada keskustelutukea.
Mutta onko syövästä ahdistuminen täysin normaalia vai tautiluokitukseen kuuluva mielenterveyden häiriö?
Olen saanut apua terapiasta syöpädiagnoosin jälkeen. Oikeastaan jo ensimmäinen tapaaminen poisti ahdistuksen, lähete oli 3 kertaa, joten kävin ne loputkin. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Olen todistettavasti ollut masentunut kymmeniä kertoja ja maanisiutta on helppo näytellä. Toisella vanhemmallani on 2-suuntainen.
ADHD:ta ei tunnettu 80-90-luvulla, joten sen esiintymistä lapsuudessa ei voida sulkea pois, kaikki on oman kertomani varassa.Jos sinulla on nuo sairaudet, niin se muuttaa asian. Bipolaarihäiriö ei edellytä maanisuutta, vaan on olemassa sellainenkin tautimuoto, johon kuuluu vain masennusjaksoja. Ei siis tarvitse näytellä sellaista mitä ei ole.
Neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon kirjaukset on kyllä käytävä läpi ennen ADHD-diagnoosin tekemistä, joten oman kertomuksesi varassa tuo ei ole. Diagnoosia on harvoin tehty valmiiksi (niitäkin kyllä välillä löytyy), mutta usein 80-90-luvun kirjauksista löytyy, että on vilkas lapsi, keskittymisvaikeuksia tms. jos niitä on ollut. Silloin ei ole kyse siitä, että lääkäri kirjoittaisi sinulle diagnoosin jostain, mitä sinulla ei ole.
Missähän ne 40-oppilaan maalaiskylän pikkukoulun kiertävän terveydenhoitajan kirjaukset 80-luvulta ovat luettavissa? Perheemme ei käyttänyt julkista terveydenhuoltoa käytännössä lainkaan. 90-luvulla kävin usein eri yksityislääkäreillä kolmessa eri kaupungissa. Mistähän näiden yksityisten terveysasemien (suurinta osaa niistä ei ole enää olemassa) kirjaukset löytyvät?
Ei se ole sinun päänsärky. Lain mukaan ne on pakko jossain olla, ja ammattilaiset osaa selvittää. Kouluterveydenhuollon kirjaukset löytyy useimmiten kunnan kirjaamosta, yksityiset eri paikoista. Myös vanhempia pitää haastatella. Mutta joskus käy niinkin, että jos kirjauksia ei ole lapsuudesta, että on asunut ulkomailla tms. eikä vanhempia tai muita sukulaisia ole elossa, joita voisi haastatella, niin ADHD-diagnoosia ei voi enää aikuisena tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Olen todistettavasti ollut masentunut kymmeniä kertoja ja maanisiutta on helppo näytellä. Toisella vanhemmallani on 2-suuntainen.
ADHD:ta ei tunnettu 80-90-luvulla, joten sen esiintymistä lapsuudessa ei voida sulkea pois, kaikki on oman kertomani varassa.
Kyllä sinä ap. vaikutat sairaalta. Ei mitään diagnoosia kuitenkaan tehdä vain sen perusteella, että sen esiintymistä 80-luvulla ei voi sulkea pois. Höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis esim. jos on aivosyöpä ja lääkäri sanoo, että saat keskustelutukea ainoastaan mt-diagnoosilla. -AP
Tuohan on aivan ymmärretävää. Aivosyöpä ei keskustelemalla parane, niin ei sillä perusteella voi sitä tukea saada. Mutta jos se syöpä ahdistaa, niin siihen ahdistukseen voi saada keskustelutukea.
Mutta onko syövästä ahdistuminen täysin normaalia vai tautiluokitukseen kuuluva mielenterveyden häiriö?
Olen saanut apua terapiasta syöpädiagnoosin jälkeen. Oikeastaan jo ensimmäinen tapaaminen poisti ahdistuksen, lähete oli 3 kertaa, joten kävin ne loputkin. Suosittelen.
Kiva kuulla, että oli apua! Olitko julkisella puolella? Tarvitsitko mt-diagnoosin noin lyhyeen terapiaan? Yst. terv. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Olen todistettavasti ollut masentunut kymmeniä kertoja ja maanisiutta on helppo näytellä. Toisella vanhemmallani on 2-suuntainen.
ADHD:ta ei tunnettu 80-90-luvulla, joten sen esiintymistä lapsuudessa ei voida sulkea pois, kaikki on oman kertomani varassa.Kyllä sinä ap. vaikutat sairaalta. Ei mitään diagnoosia kuitenkaan tehdä vain sen perusteella, että sen esiintymistä 80-luvulla ei voi sulkea pois. Höpö.
Tuon kirjoittaja ei ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Bipolaarihäiriötä et ainakaan pysty feikkaamaan. Sehän on pitkäaikaissairaus, nousuineen ja laskuineen. Samoin ADHD pitää ilmetä jo lapsena, neuvolassa ja alakoulussa. Pelkällä kertaluonteisella masennuksella et eläkkeelle pääse. Mikset voi vain sanoa, että et koe tietynlaisia töitä itsellesi sopiviksi? Niin me muut teemme.
Olen todistettavasti ollut masentunut kymmeniä kertoja ja maanisiutta on helppo näytellä. Toisella vanhemmallani on 2-suuntainen.
ADHD:ta ei tunnettu 80-90-luvulla, joten sen esiintymistä lapsuudessa ei voida sulkea pois, kaikki on oman kertomani varassa.Jos sinulla on nuo sairaudet, niin se muuttaa asian. Bipolaarihäiriö ei edellytä maanisuutta, vaan on olemassa sellainenkin tautimuoto, johon kuuluu vain masennusjaksoja. Ei siis tarvitse näytellä sellaista mitä ei ole.
Neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon kirjaukset on kyllä käytävä läpi ennen ADHD-diagnoosin tekemistä, joten oman kertomuksesi varassa tuo ei ole. Diagnoosia on harvoin tehty valmiiksi (niitäkin kyllä välillä löytyy), mutta usein 80-90-luvun kirjauksista löytyy, että on vilkas lapsi, keskittymisvaikeuksia tms. jos niitä on ollut. Silloin ei ole kyse siitä, että lääkäri kirjoittaisi sinulle diagnoosin jostain, mitä sinulla ei ole.
Missähän ne 40-oppilaan maalaiskylän pikkukoulun kiertävän terveydenhoitajan kirjaukset 80-luvulta ovat luettavissa? Perheemme ei käyttänyt julkista terveydenhuoltoa käytännössä lainkaan. 90-luvulla kävin usein eri yksityislääkäreillä kolmessa eri kaupungissa. Mistähän näiden yksityisten terveysasemien (suurinta osaa niistä ei ole enää olemassa) kirjaukset löytyvät?
Ei se ole sinun päänsärky. Lain mukaan ne on pakko jossain olla, ja ammattilaiset osaa selvittää. Kouluterveydenhuollon kirjaukset löytyy useimmiten kunnan kirjaamosta, yksityiset eri paikoista. Myös vanhempia pitää haastatella. Mutta joskus käy niinkin, että jos kirjauksia ei ole lapsuudesta, että on asunut ulkomailla tms. eikä vanhempia tai muita sukulaisia ole elossa, joita voisi haastatella, niin ADHD-diagnoosia ei voi enää aikuisena tehdä.
Niinpä. Siinä on varmasti etsimistä. Sitten lääkärin täytyy vain todeta, että ADHD-diagnoosin kaikki kriteerit täyttyvät, mutta diagnoosia ei voi tehdä.
Todennäköisesti etsisin lääkärin, jolta saisin haluamani diagnoosin - vaikka jostakin toisesta EU-maasta. Minulla on yksityinen sairausvakuutus, joka kattaa kaikki lääkärikäynnit, tutkimukset ja lääkkeet EU-alueella.
Diagnoosit eivät ole syy viedä lapsia.