Onko järkevää antaa lääkärin kirjata mt-diagnoosi, jos sillä saa jonkin edun?
Jos siis ei ole oikeasti mt-ongelmainen.
Mielestäni ei ole järkevää eikä oikein.
Kommentit (43)
Mitä etuja ajattelit saavasi, lääkkeitä ja saikkua?
Miten asiakas voisi päättää, kirjaako lääkäri vai ei?
Ei lääkäri kirjaa sinulle diagnoosia sairaudesta, jota sinulla ei ole. Joskus ihminen on itse sairaudentunnoton, mikä voi liittyä siihen mielisairauteen.
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä etuja ajattelit saavasi, lääkkeitä ja saikkua?
Sairauspäivärahaan ainakin tarvitsee diagnoosin. Joillakin diagnooseilla voi saada myös alennuksia uimahallista yms. jos tulee merkintä Kela-korttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri kirjaa sinulle diagnoosia sairaudesta, jota sinulla ei ole. Joskus ihminen on itse sairaudentunnoton, mikä voi liittyä siihen mielisairauteen.
Kirjaa kyllä. Ei heillä ole ilman haastattelua mitään välinettä kertoa mikä potilaalla on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.
Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Itse saikutan masennuksella aina, kun työkkäri ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri kirjaa sinulle diagnoosia sairaudesta, jota sinulla ei ole. Joskus ihminen on itse sairaudentunnoton, mikä voi liittyä siihen mielisairauteen.
Kirjaa kyllä. Ei heillä ole ilman haastattelua mitään välinettä kertoa mikä potilaalla on.
Vihjaatko siis että lääkäri kirjoittaa diagnoosin näkemättä potilasta? Millä perusteella? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä etuja ajattelit saavasi, lääkkeitä ja saikkua?
Sairauspäivärahaan ainakin tarvitsee diagnoosin. Joillakin diagnooseilla voi saada myös alennuksia uimahallista yms. jos tulee merkintä Kela-korttiin.
MT-ongelmat tuskin oikeuttavat alennukseen uimalipusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Mitä etua sinulle on epävakaa-diagnoosista? Sehän ei ole varsinainen sairaus vaan persoonallisuushäiriö, niin ei siitä ainakaan sairauslomaa tule.
Voin perustella, mikseivät tietynlaiset työt sovellu minulle. Avioeron sattuessa lapset jäisivät miehelle, koska vetoaisivat diagnoosiin. Jos haluan työkyvyttömyyseläkkeelle, haen tuohon vielä 2-suuntaisen, ADHD:n ja masennuksen dg:n kylkeen. Kela-korvattavaan psykoterapiaan pääsee helposti tuolla diagnoosilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.
Juu tämä tapahtui.
Eli siis esim. jos on aivosyöpä ja lääkäri sanoo, että saat keskustelutukea ainoastaan mt-diagnoosilla. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Juu tämä tapahtui.
Lääkärin käyttämän testin kysymykset ovat niin ilmeisiä, ettei niihin voi vastata väärin.
Koko vastaanotto kesti kokonaisuudessaan 20min. Diagnosointi perustuu pelkästään tuohon testiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä etuja ajattelit saavasi, lääkkeitä ja saikkua?
Sairauspäivärahaan ainakin tarvitsee diagnoosin. Joillakin diagnooseilla voi saada myös alennuksia uimahallista yms. jos tulee merkintä Kela-korttiin.
MT-ongelmat tuskin oikeuttavat alennukseen uimalipusta.
Kela-korttiin tulee joistakin mielisairauksista koodi, joka oikeuttaa näiden sairauksien lääkkeiden isompaan alennukseen apteekissa. Koodi toimii apuna myös muissa palveluissa, sillä useat kunnat ja kaupungit (kuten Helsinki ja Vantaa) myöntävät koodin perusteella alennetun hinnan uimahalleihin ja kuntosaleille.
Enpä osaa sanoa, itselläni pari yllämainittua "pikku"ongelmaakin, mutta en ajatellut ruveta näyttelemään mitään. Ihan normisti jatkan osapäivätöissä käyntiä ja työnhakua. Tuntuu epärehelliseltä koko keskusteluketju. Siis sen takia näyttelisit mt-diagnoosia, että saisit avioerossa lapsesi jäämään miehellesi?
Vain siinä tapauksessa, että tuo on totta, toivon, että näytelmäsi onnistuu. Jos äiti ajattelee jo etukäteen noin, hän ei ole ansainnutkaan lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis esim. jos on aivosyöpä ja lääkäri sanoo, että saat keskustelutukea ainoastaan mt-diagnoosilla. -AP
Tuohan on aivan ymmärretävää. Aivosyöpä ei keskustelemalla parane, niin ei sillä perusteella voi sitä tukea saada. Mutta jos se syöpä ahdistaa, niin siihen ahdistukseen voi saada keskustelutukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut yksityiseltä epävakaa-diagnoosin, koska savuton sillä tiettyjä etuja.
Monet mt-diagnoosit (esim. masennus, uupumus, 2-suuntainen, ADHD sekä persoonallisuushäiriöt) pystyy helposti näyttelemään, kun vähän perehtyy niiden piirteisiin.Juu tämä tapahtui.
Mitä etua on epävakaa-diagnoosista?
Vierailija kirjoitti:
Enpä osaa sanoa, itselläni pari yllämainittua "pikku"ongelmaakin, mutta en ajatellut ruveta näyttelemään mitään. Ihan normisti jatkan osapäivätöissä käyntiä ja työnhakua. Tuntuu epärehelliseltä koko keskusteluketju. Siis sen takia näyttelisit mt-diagnoosia, että saisit avioerossa lapsesi jäämään miehellesi?
Vain siinä tapauksessa, että tuo on totta, toivon, että näytelmäsi onnistuu. Jos äiti ajattelee jo etukäteen noin, hän ei ole ansainnutkaan lapsiaan.
Minusta ei tunnu epärehelliseltä, ainoastaan normi taktikoinnilta. Miksi ei saisi olla kaikessa toiminnassaan tavoitteellinen?
Lapsia ei ansaita. Itse olen muuten hankkinut lapset ivf-hoidoilla.
Mistä lähtien lääkärit on kyselleet lupaa ihmisiltä diagnoosien kirjaamisiin