"miten noin nätti tyttö uskaltaa olla yksin täällä metsässä", Linnea Leinon HIRVITTÄVÄ KOKEMUS metsäreissulla???
Joko on kriisiapu paikalla ja ne miehet vankilassa, APUAAAAAA"!!!!!!!!!
Kommentit (1051)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko hän hirvittävä? Ei, vaan epämukava. Puhuiko hän kaikista miehistä? Ei, vaan muutamasta kokemuksesta. Nimenomaan hän korosti, että suurin osa kohtaamisista on ollut mukavia.
Mikä tarve joillakin on ottaa itseensä naisen kokemuksista ja jopa olla uskomatta niitä? Sinun ei tarvitse loukkaantua tällaisesta jos et itse ole osa ongelmaa, eli ahdistelija. Ja ei, et ole ahdistelija pelkällä olemassaolollasi tai normaalisti keskustelemalla.
Tästä lähten kun tapaan vaelluksillani huo*ia, niin en sano heille mitään, koska en ole limainen mies.
Turha kaikkien naisten ottaa itseensä tästä.
Jos olet ihan mykkä kun kohtaat metsässä huol'ia, niin sitten ne uikuttaa että mies oli ihan pelottavan mykkä, siitä oikein huokui pahuus/himo/synti/jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan pihalla naisnäkökulman kanssa.
Jopa oma mieheni ihmetteli joskus, että miksi naiset kokevat miesten lähestymisyritykset baarissa niin epämiellyttävinä. Sanoin hänelle, että kuvittelepa viettäväsi kivaa iltaa kavereiden kanssa pubissa, kun paikalle tulee häntä isompi ja voimakkaampi, humalainen homomies nojailemaan häneen ja ehdottelemaan jotain. Olisiko se hänestä kivaa? Hän totesi, että eipä kyllä olisi. Huomautin, että yhtä miellyttävältä se miesten lähentelykin yleensä naisista tuntuu.
Ei tuo sun antamas esimerkki oikein toimi.
Ensiksikin, lähtökohtahan tässä kai on, että tuo nainen jota lähestytään on hetero? Ja että tuo miehesi, jota homo lähestyisi, on myös hetero.
Heteromiehet eivät yleensä ilahdu, jos homomies tulisi ehdottelemaan. Sen sijaan heteronaisen Luulisi olevan erilaisella asenteella, koska eikö hän kuitenkin lähtökohtaisesti pidä miehistä jos kerta on hetero? Eli se että mies lähestyy yllättäen näitä esimerkkitapauksia, on lähtökohtaisesti siis erilainen.
Ja näin homomiehenä voin sanoa, että tuo esimerkkisi siitä että miestäsi joka on kavereidensa kanssa baarissa, joku humalainen homomies tulisi avoimesti ehdottelemaan siihen pöytään, on todella epäuskottava. Meillä homoilla on kuitenkin se kuuluisa "homotutka" eli aistimme aika herkästi toisen homon. Jos "kaukoihastumme" esim. baarissa johonkin siellä olevaan heteromieheen, joka vieläpä on kavereidensa kanssa, emme kyllä lähtökohtaisesti uskalla lähestyä tuolla tavalla ehdottelemaan, koska itsesuojeluvaisto.
Kyllä se vertaus toimii koska nainen on tyypillisesti aina se altavastaaja, joten jokainen tilanne on sellainen jossa voit joutua vaaraan. Eli kaikissa ei-toivotuissa kohtaamisissa herää jonkinlainen itsesuojeluvaisto, teillä miehillä vain harvoin. Sinulle siis toimisi ehkä vertaus jossa olet yksin metsässä ja isokokoinen fyysisesti selvästi vahvempi homomies, josta et pätkääkään ole kiinnostunut, sanoisi "miten noin nätti poika uskaltaa olla yksin täällä metsässä".
Näin miehenä täytyy sanoa, että en voi samaistua koska olen aina enemmän tai vähemmän aseistettu.
Ehkä meidän naistenkin pitäisi aseistautua aina yksin kulkiessa jotta valtasuhteet muuttuisi 🤔
No tämä on pointtini. Aseet on suurin tasa-arvottaja tässä maailmassa. Ihme että feministit on usein asevastaisia, vaikka eikö ne ole täydellisiä tasa-arvottajia?
Ase ei tee naisesta vahvempaa. Ase on hyvin helppo menettää ja sitten ollaankin roimasti huonommassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan pihalla naisnäkökulman kanssa.
Jopa oma mieheni ihmetteli joskus, että miksi naiset kokevat miesten lähestymisyritykset baarissa niin epämiellyttävinä. Sanoin hänelle, että kuvittelepa viettäväsi kivaa iltaa kavereiden kanssa pubissa, kun paikalle tulee häntä isompi ja voimakkaampi, humalainen homomies nojailemaan häneen ja ehdottelemaan jotain. Olisiko se hänestä kivaa? Hän totesi, että eipä kyllä olisi. Huomautin, että yhtä miellyttävältä se miesten lähentelykin yleensä naisista tuntuu.
Ei tuo sun antamas esimerkki oikein toimi.
Ensiksikin, lähtökohtahan tässä kai on, että tuo nainen jota lähestytään on hetero? Ja että tuo miehesi, jota homo lähestyisi, on myös hetero.
Heteromiehet eivät yleensä ilahdu, jos homomies tulisi ehdottelemaan. Sen sijaan heteronaisen Luulisi olevan erilaisella asenteella, koska eikö hän kuitenkin lähtökohtaisesti pidä miehistä jos kerta on hetero? Eli se että mies lähestyy yllättäen näitä esimerkkitapauksia, on lähtökohtaisesti siis erilainen.
Ja näin homomiehenä voin sanoa, että tuo esimerkkisi siitä että miestäsi joka on kavereidensa kanssa baarissa, joku humalainen homomies tulisi avoimesti ehdottelemaan siihen pöytään, on todella epäuskottava. Meillä homoilla on kuitenkin se kuuluisa "homotutka" eli aistimme aika herkästi toisen homon. Jos "kaukoihastumme" esim. baarissa johonkin siellä olevaan heteromieheen, joka vieläpä on kavereidensa kanssa, emme kyllä lähtökohtaisesti uskalla lähestyä tuolla tavalla ehdottelemaan, koska itsesuojeluvaisto.
Kyllä se vertaus toimii koska nainen on tyypillisesti aina se altavastaaja, joten jokainen tilanne on sellainen jossa voit joutua vaaraan. Eli kaikissa ei-toivotuissa kohtaamisissa herää jonkinlainen itsesuojeluvaisto, teillä miehillä vain harvoin. Sinulle siis toimisi ehkä vertaus jossa olet yksin metsässä ja isokokoinen fyysisesti selvästi vahvempi homomies, josta et pätkääkään ole kiinnostunut, sanoisi "miten noin nätti poika uskaltaa olla yksin täällä metsässä".
Näin miehenä täytyy sanoa, että en voi samaistua koska olen aina enemmän tai vähemmän aseistettu.
Ehkä meidän naistenkin pitäisi aseistautua aina yksin kulkiessa jotta valtasuhteet muuttuisi 🤔
Erinomainen ajatus. Kannattaa todellakin metsässä kantaa puukkoa vyöllä. Siitä sen voi nopeasti ottaa käyttöön tilanteessa kuin tilanteessa. Ja jos se antaa myön turvallisuuden tunnetta niin aina parempi.
M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on ongelmallista, jos mies lähestyy naista aavistuksen seksuaalissävytteisesti? Eikö se ole aika luonnollista? Ihan yhtä luonnollista on osata peräytyä kun ei saa vastakaikua.
Minusta nätiksi kutsuminen ei ole mikään härski ehdotus eikä loukkaus.
Niinpä. Toisekseen tuollainen nätiksi tytöksi puhuttelu ei ole edes seksuaalissävytteistä vaan enemmänkin vaan sellainen kehun ja taivastelun risteymä jolla kommentoija toteaa naispuolisen tekevän jotain kommentoijalle itselleen yllättävää. Ei tuollainen kommentti sitä meinaa että metsässä olisi mikään jotenkin sen vaarallisempaa naiselle kuin miehellekään, mutta useammin ne on naisia jotka kirkuu nähdessään käärmeen tai hämähäkin.
Ihan käsittämätöntä että nykyään jaksetaan pahoittaa mieli ihan viattomasta keskustelun avauksesta. Joo, vähän on kömpelöä smalltalkia ja etenkin nykypäivään, mutta ei siitä nyt tuollaisesta mitään piruja tarvitse alkaa seinille maalailemaan. Siinä ei tasan taatusti ole ehdotettu puskapanoa tälle näyttelijättärelle eikä mitään muutakaan vaan ennemminkin kysytty että harrastatko paljonkin vaeltamista. Eikä sitäkään siksi, että voisi lähteä seuraamaan jne.
Nykyään nähdään kauheita vaaroja siellä missä niitä ei ole ja niistä aletaan rääkymään kuin mielipuolet, mutta sitten ne ihan oikeat vaaranpaikat vaietaan ihan kokonaan eikä vastaavalla tavalla esim varoitella siitä mitä liian monelle taksilla kulkeneelle naiselle on tapahtunut viimeisten vuosien aikana. Siitä se äläkkä pitäisi nostaa jos kokee tarvetta moiselle.
Naiset kirkuu nähdessään hämähäkin tai käärmeen? Joo, tuollaisia fobioita on mutta tuskin nämä on vaeltamassa. Toisekseen olen kyllä hyvin monen miehenkin kuullut kiljaisevan kun käärme on yllättäen pihapiirissä tai metsäpolulla nenän alla.
Yksikään karhu ei ole minua pelotellut, mutta sitten jotenkin ne limaiset naiset.
Olen kohdannut vaelluksilla naisia, jotka ovat kyselleet minulta epäasialliseen sävyyn ”miten noin komea mies uskaltaa olla yksin täällä metsässä”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha. Tää on just näitä miituu-juttuja. Lähinnä säälittää koko miessukupuolen puolesta. Ei voi edes sanaa sanoa naiselle polulla kun heti se on "creepyä" ja "ahdistelua". Linnea on oikeasti idiootti. Panikoikohan se jos mies sanoo "anteeksi" kun ohittaa kaupassa kärryjen kera?
Olen nainen ja pidän koko tuota artikkelia ja Linnean avautumista täytenä pelleilynä.
Joo, ihan tavallista jutustelua, varsinkin toiselta vaeltajalta. Suomalainen metsäluonto ei ole aina hyvä ja kiltti. Yksinvaeltajalle voi sattua mitä tahansa, ja jos ei ole kaveria mukana, niin kuka hoitaa apua paikalle mikäli loukkaantuu eikä pääse jatkamaan matkaa. Kännykät eivät välttämättä joka paikassa toimi, ja akkukin voi tyhjetä, joten jonkun on pakko päästä ihmisten ilmoille hakemaan apua.
No jos on tarkoitus jutustella yksin vaeltamisen vaaroista, voi senkin tehdä kuten tekisi miesporukassa. Kertoen vaikka ettei itse kyllä näin vellihousuna uskaltaisi, kun kaikkea voi sattua. Ei siinä tarvitse päivitellä miten nimenomaan tuollainen nätti ihminen uskaltaa.
Taitaa täälläkin nyt moni esittää tyhmempää kuin on, jos todella ei niinku yhtään ymmärrä tavallisen jutustelun ja seksuaalissävytteisen vihjailun eroa. Tuo on ihan hyvä vinkki, että puhu kuin puhuisit itseäsi vanhemmalle tai isommalle miehelle. Ei tarvitse heittäytyä "mitään ei enää uskalla sanoa"-marttyyriksi, jos oikeasti ei ole niin tyhmä.
Enemmänkin ketjusta näkee jonkun wiestintä-wannaben yritykset vääntää puoliväkisin totuuskäsitys siihen että tuo lausahdus olisi ollut automaattisesti seksuaalinen. Tuotahan tuo jankuttaa läpi ketjun kommentista toiseen eri sanoin ja hakkaa itselleen yläpeukkuja.
Olisiko siis ollut yhtä ok ja neutraalia jos se mies olisi sanonut jollekin vastaantulevalle teinipojalle "miten noin nätti poika uskaltaa olla yksin täällä metsässä"?
Tämä. Jos lausahduksessa ei kerran ollut minkäänlaista seksuaalista sävyä niin silloinhan saman voi sanoa kaikille vastaantuleville miehillekin. Eikö vain?
Ei ihan. Kielenkäytön historian, semantiikan, kontekstisidonnaisuuden ja sanojen konnotaatioiden ja tuntemuksen myötä tulkinta olisi kovinkin erilainen.
Eli myönnät sukupuoliasetelman? Kyse ei ollut neutraalista lausahduksesta jonka voisi sanoa kenelle tahansa?
Asetelmia on monenlaisia. Voin keskustelussa todeta esim. että jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään. En kuitenkaan sanoisi noin vanhemmalle, jonka ainoa lapsi on riistänyt hengen itseltään.
Ja mitä sukupuoliasetelmiin tulee, lähtökohtaisesti miespuolisia ei sanota näteiksi. Eikä naisia salskeiksi, ei ainakaan varauksettoman myönteisessä mielessä.
Elä nyt, hyvinkin joku karski karju voisi sanoa sua nätiksi pojaksi. Siinä sitten voit miettiä mitä sillä on mielessä.
Niinpä. Mutta tyttöjä on sanottu näteiksi Agricolan ajoista asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan pihalla naisnäkökulman kanssa.
Jopa oma mieheni ihmetteli joskus, että miksi naiset kokevat miesten lähestymisyritykset baarissa niin epämiellyttävinä. Sanoin hänelle, että kuvittelepa viettäväsi kivaa iltaa kavereiden kanssa pubissa, kun paikalle tulee häntä isompi ja voimakkaampi, humalainen homomies nojailemaan häneen ja ehdottelemaan jotain. Olisiko se hänestä kivaa? Hän totesi, että eipä kyllä olisi. Huomautin, että yhtä miellyttävältä se miesten lähentelykin yleensä naisista tuntuu.
Ei tuo sun antamas esimerkki oikein toimi.
Ensiksikin, lähtökohtahan tässä kai on, että tuo nainen jota lähestytään on hetero? Ja että tuo miehesi, jota homo lähestyisi, on myös hetero.
Heteromiehet eivät yleensä ilahdu, jos homomies tulisi ehdottelemaan. Sen sijaan heteronaisen Luulisi olevan erilaisella asenteella, koska eikö hän kuitenkin lähtökohtaisesti pidä miehistä jos kerta on hetero? Eli se että mies lähestyy yllättäen näitä esimerkkitapauksia, on lähtökohtaisesti siis erilainen.
Ja näin homomiehenä voin sanoa, että tuo esimerkkisi siitä että miestäsi joka on kavereidensa kanssa baarissa, joku humalainen homomies tulisi avoimesti ehdottelemaan siihen pöytään, on todella epäuskottava. Meillä homoilla on kuitenkin se kuuluisa "homotutka" eli aistimme aika herkästi toisen homon. Jos "kaukoihastumme" esim. baarissa johonkin siellä olevaan heteromieheen, joka vieläpä on kavereidensa kanssa, emme kyllä lähtökohtaisesti uskalla lähestyä tuolla tavalla ehdottelemaan, koska itsesuojeluvaisto.
Kyllä se vertaus toimii koska nainen on tyypillisesti aina se altavastaaja, joten jokainen tilanne on sellainen jossa voit joutua vaaraan. Eli kaikissa ei-toivotuissa kohtaamisissa herää jonkinlainen itsesuojeluvaisto, teillä miehillä vain harvoin. Sinulle siis toimisi ehkä vertaus jossa olet yksin metsässä ja isokokoinen fyysisesti selvästi vahvempi homomies, josta et pätkääkään ole kiinnostunut, sanoisi "miten noin nätti poika uskaltaa olla yksin täällä metsässä".
Näin miehenä täytyy sanoa, että en voi samaistua koska olen aina enemmän tai vähemmän aseistettu.
Ehkä meidän naistenkin pitäisi aseistautua aina yksin kulkiessa jotta valtasuhteet muuttuisi 🤔
Erinomainen ajatus. Kannattaa todellakin metsässä kantaa puukkoa vyöllä. Siitä sen voi nopeasti ottaa käyttöön tilanteessa kuin tilanteessa. Ja jos se antaa myön turvallisuuden tunnetta niin aina parempi.
M55
Puukon mukana kantaminen lisää huomattavasti sen todennäköisyyttä, että joutuu itse puukotuksen uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha. Tää on just näitä miituu-juttuja. Lähinnä säälittää koko miessukupuolen puolesta. Ei voi edes sanaa sanoa naiselle polulla kun heti se on "creepyä" ja "ahdistelua". Linnea on oikeasti idiootti. Panikoikohan se jos mies sanoo "anteeksi" kun ohittaa kaupassa kärryjen kera?
Olen nainen ja pidän koko tuota artikkelia ja Linnean avautumista täytenä pelleilynä.
Joo, ihan tavallista jutustelua, varsinkin toiselta vaeltajalta. Suomalainen metsäluonto ei ole aina hyvä ja kiltti. Yksinvaeltajalle voi sattua mitä tahansa, ja jos ei ole kaveria mukana, niin kuka hoitaa apua paikalle mikäli loukkaantuu eikä pääse jatkamaan matkaa. Kännykät eivät välttämättä joka paikassa toimi, ja akkukin voi tyhjetä, joten jonkun on pakko päästä ihmisten ilmoille hakemaan apua.
No jos on tarkoitus jutustella yksin vaeltamisen vaaroista, voi senkin tehdä kuten tekisi miesporukassa. Kertoen vaikka ettei itse kyllä näin vellihousuna uskaltaisi, kun kaikkea voi sattua. Ei siinä tarvitse päivitellä miten nimenomaan tuollainen nätti ihminen uskaltaa.
Taitaa täälläkin nyt moni esittää tyhmempää kuin on, jos todella ei niinku yhtään ymmärrä tavallisen jutustelun ja seksuaalissävytteisen vihjailun eroa. Tuo on ihan hyvä vinkki, että puhu kuin puhuisit itseäsi vanhemmalle tai isommalle miehelle. Ei tarvitse heittäytyä "mitään ei enää uskalla sanoa"-marttyyriksi, jos oikeasti ei ole niin tyhmä.
Enemmänkin ketjusta näkee jonkun wiestintä-wannaben yritykset vääntää puoliväkisin totuuskäsitys siihen että tuo lausahdus olisi ollut automaattisesti seksuaalinen. Tuotahan tuo jankuttaa läpi ketjun kommentista toiseen eri sanoin ja hakkaa itselleen yläpeukkuja.
Olisiko siis ollut yhtä ok ja neutraalia jos se mies olisi sanonut jollekin vastaantulevalle teinipojalle "miten noin nätti poika uskaltaa olla yksin täällä metsässä"?
Kyseessähän ei ollut suora sitaatti, vaan Linnea muisteli että tuohon tyyliin olisi ihmetelty. Voi siis olla, että on, mutta voi olla ettei olekaan. Tämä on Linnean kokemus.
Tottakai joku on voinut kutsua nätiksi. Ehkä Linnea on ollut ihastuttava näky keskellä metsää, ja epäilemättä onkin. Hän on myös aika hento ja siro, ehkä on viitattu jotenkin siihen. Ovat yllättyneet näkemästään.
Enemmän kiinnostaa, että mitä nämä "creepyt" miehet sitten TEKIVÄT. Lähtivätkö seuraamaan, pyrkivätkö yöksi samaan telttaan, runkkailivatko äänekkäästi lähellä, kävivätkö käsiksi? Että olivatko oikeasti uhkaavia ja creepyjä?
Miesten tuntuu olevan todella vaikea asettua naisen asemaan ja ymmärtää, että pelkkä asiattomalta tuntuva kommentointi saa aikaan ikävän ja ahdistavan olon. Ei tarvitse r unkata vieressä. Nainen on lähtökohtaisesti heikompi ja tuossa tilanteessa varsinkin ahdistunut olo tulee helposti kun muita ihmisiä ei ole mailla halmeilla. Ajattele että olisit yksin kaukana kaikesta ja sinua reilusti isompi mies tulee kommentoimaan sinua ho mo se ksuaaliseen sävyyn. Onko hyvä olo?
Olen nainen ja koen miesten huomion pääsääntöisesti positiivisena asiana. Juttelen paljon erilaisten kohtaamieni ihmisten kanssa. Muutama ystävällinen sana sinne tänne. Kaikki ihmiset eivät ole yhtä sosiaalisesti ketteriä kuin toiset. Useimmiten ihmiset alkavat jollain tavalla päteä uuden ihmisen seurassa. Jokaikinen lääkäri kertoo kymmenen ensimmäisen minuutin sisällä olevansa lääkäri. Tällainen ihminen on minusta paljon vastenmielisempi kuin sellainen, joka yrittää iskeä minua metsässä. Ja tuo "nätti tyttö"-kommentti kertoo lähinnä siitä, että mies näkee tilanteessa muutakin kuin itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan pihalla naisnäkökulman kanssa.
Jopa oma mieheni ihmetteli joskus, että miksi naiset kokevat miesten lähestymisyritykset baarissa niin epämiellyttävinä. Sanoin hänelle, että kuvittelepa viettäväsi kivaa iltaa kavereiden kanssa pubissa, kun paikalle tulee häntä isompi ja voimakkaampi, humalainen homomies nojailemaan häneen ja ehdottelemaan jotain. Olisiko se hänestä kivaa? Hän totesi, että eipä kyllä olisi. Huomautin, että yhtä miellyttävältä se miesten lähentelykin yleensä naisista tuntuu.
Ei tuo sun antamas esimerkki oikein toimi.
Ensiksikin, lähtökohtahan tässä kai on, että tuo nainen jota lähestytään on hetero? Ja että tuo miehesi, jota homo lähestyisi, on myös hetero.
Heteromiehet eivät yleensä ilahdu, jos homomies tulisi ehdottelemaan. Sen sijaan heteronaisen Luulisi olevan erilaisella asenteella, koska eikö hän kuitenkin lähtökohtaisesti pidä miehistä jos kerta on hetero? Eli se että mies lähestyy yllättäen näitä esimerkkitapauksia, on lähtökohtaisesti siis erilainen.
Ja näin homomiehenä voin sanoa, että tuo esimerkkisi siitä että miestäsi joka on kavereidensa kanssa baarissa, joku humalainen homomies tulisi avoimesti ehdottelemaan siihen pöytään, on todella epäuskottava. Meillä homoilla on kuitenkin se kuuluisa "homotutka" eli aistimme aika herkästi toisen homon. Jos "kaukoihastumme" esim. baarissa johonkin siellä olevaan heteromieheen, joka vieläpä on kavereidensa kanssa, emme kyllä lähtökohtaisesti uskalla lähestyä tuolla tavalla ehdottelemaan, koska itsesuojeluvaisto.
Kyllä se vertaus toimii koska nainen on tyypillisesti aina se altavastaaja, joten jokainen tilanne on sellainen jossa voit joutua vaaraan. Eli kaikissa ei-toivotuissa kohtaamisissa herää jonkinlainen itsesuojeluvaisto, teillä miehillä vain harvoin. Sinulle siis toimisi ehkä vertaus jossa olet yksin metsässä ja isokokoinen fyysisesti selvästi vahvempi homomies, josta et pätkääkään ole kiinnostunut, sanoisi "miten noin nätti poika uskaltaa olla yksin täällä metsässä".
Näin miehenä täytyy sanoa, että en voi samaistua koska olen aina enemmän tai vähemmän aseistettu.
Ehkä meidän naistenkin pitäisi aseistautua aina yksin kulkiessa jotta valtasuhteet muuttuisi 🤔
Erinomainen ajatus. Kannattaa todellakin metsässä kantaa puukkoa vyöllä. Siitä sen voi nopeasti ottaa käyttöön tilanteessa kuin tilanteessa. Ja jos se antaa myön turvallisuuden tunnetta niin aina parempi.
M55
Puukon mukana kantaminen lisää huomattavasti sen todennäköisyyttä, että joutuu itse puukotuksen uhriksi.
Metsässä?
Nyt puhutaan kyllä todella pienistä todennäköisyyksistä. Milloin viimeksi on raiskattu tai puukotettu joku retkeilijä?
Neutraali ilme tai lievä hymy ja nyökkäys. Tuolla taktiikalla olen pärjännyt monelaisen vastaantulijan kanssa enkä ole kokenut tarvetta kommentoida heidän ikää,sukupuolta tai vaatetusta. Eipä ole kukaan valittanut.
M33
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan mies luule tuota kommenttia neutraaliksi? Noin sanoo vain juurikin limainen setämies, jonka aikeena on harrastaa seksiä keskustelukumppaninsa kanssa. Eihän muuten kellekään tule edes mieleen yhdistää toisen kaunista ulkonäköä hänen turvallisuuteensa.
Rumaa ei kukaan raiskaa.
Setämies aina, ihan aina, toivoo eroottista yhteyttä kohtaamansa kaunottaren kanssa, se on aivan eri asia kuin aikomus, limaakaan ei vielä tuossa toiveen vaiheessa erity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kommentointi on inhottavaa. Siinä samalla se ukko kyylää rasvaisilla silmillään päästä varpaisiin ja kuvittelee seksiajatuksia. Te miehet ette tiedä miten yököttävää tuollainen on. Teistä se on vain hauskaa ajanvietettä, mutta naiselle se on pelottavaa ja kuvottavaa. Jokainen noin kommentoiva mies on potentiaalinen uhka kun hänellä herää halut.
Kyse on sinun tulkinnassa. Siihen ei voi ikävä kyllä vaikuttaa muut, kuin sinä itse. Olen vastuussa sanoistani, mutten siitä miten sinä tulkitset sen. Uhat ja pelot on sinun pääsi sisällä. Miksi naiset uhriutuvat?
Edelleenkään ei voi tietää, kuka miehistä on se potentiaalinen hullu ja päällekarkaaja. Tätä on niin saaaatanan väsyttävää selittää teille v a j u k e i l l e jatkuvasti. Teillä ei ole kokemusta naisena elämisestä, mutta naisten kokemuksia osaatte kyllä vähätellä ja irvailla niille ihan loputtomasti. Miksi?
No miksi suostut uhriksi? Aika rajoittavaa elää pelossa ja ajatella kuka on "potentiaalinen raiskaaja" koko ajan. Vanha sanonta kuuluu: Jumala loi ihmisen, mutta Samuel Colt teki ihmisistä tasa-arvoisia. Tälläinen uhrimentaliteetti ei vain mahdu ymmärrykseen.
Eli mikä on neuvosi? Lopetetaan kaikki varovaisuus? Mennään yksin kenen tahansa hotellihuoneeseen jne?
Ei, vaan otetaan oma elämä haltuun. Jos koet väkivallan uhkaa, etkä koe voivasi puolustautua niin hommaa ne välineet sitä varten. Ei tämä nyt kauhean vaikeaa ole. Uhriksi ei pidä ryhtyä.
Tai sitten vain opettelette kamppailulajitaitoja. Aikanaan, kun itsekin tavoitteellisesti treenasin, niin salin naiset harjoituksissa heitteli mua ihan ammattilaisen ottein. Nämä eivät turhia muutenkaan pelänneet ja jokaista kommenttia ylianalysoineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan pihalla naisnäkökulman kanssa.
Jopa oma mieheni ihmetteli joskus, että miksi naiset kokevat miesten lähestymisyritykset baarissa niin epämiellyttävinä. Sanoin hänelle, että kuvittelepa viettäväsi kivaa iltaa kavereiden kanssa pubissa, kun paikalle tulee häntä isompi ja voimakkaampi, humalainen homomies nojailemaan häneen ja ehdottelemaan jotain. Olisiko se hänestä kivaa? Hän totesi, että eipä kyllä olisi. Huomautin, että yhtä miellyttävältä se miesten lähentelykin yleensä naisista tuntuu.
Ei tuo sun antamas esimerkki oikein toimi.
Ensiksikin, lähtökohtahan tässä kai on, että tuo nainen jota lähestytään on hetero? Ja että tuo miehesi, jota homo lähestyisi, on myös hetero.
Heteromiehet eivät yleensä ilahdu, jos homomies tulisi ehdottelemaan. Sen sijaan heteronaisen Luulisi olevan erilaisella asenteella, koska eikö hän kuitenkin lähtökohtaisesti pidä miehistä jos kerta on hetero? Eli se että mies lähestyy yllättäen näitä esimerkkitapauksia, on lähtökohtaisesti siis erilainen.
Ja näin homomiehenä voin sanoa, että tuo esimerkkisi siitä että miestäsi joka on kavereidensa kanssa baarissa, joku humalainen homomies tulisi avoimesti ehdottelemaan siihen pöytään, on todella epäuskottava. Meillä homoilla on kuitenkin se kuuluisa "homotutka" eli aistimme aika herkästi toisen homon. Jos "kaukoihastumme" esim. baarissa johonkin siellä olevaan heteromieheen, joka vieläpä on kavereidensa kanssa, emme kyllä lähtökohtaisesti uskalla lähestyä tuolla tavalla ehdottelemaan, koska itsesuojeluvaisto.
Kyllä se vertaus toimii koska nainen on tyypillisesti aina se altavastaaja, joten jokainen tilanne on sellainen jossa voit joutua vaaraan. Eli kaikissa ei-toivotuissa kohtaamisissa herää jonkinlainen itsesuojeluvaisto, teillä miehillä vain harvoin. Sinulle siis toimisi ehkä vertaus jossa olet yksin metsässä ja isokokoinen fyysisesti selvästi vahvempi homomies, josta et pätkääkään ole kiinnostunut, sanoisi "miten noin nätti poika uskaltaa olla yksin täällä metsässä".
Näin miehenä täytyy sanoa, että en voi samaistua koska olen aina enemmän tai vähemmän aseistettu.
Ehkä meidän naistenkin pitäisi aseistautua aina yksin kulkiessa jotta valtasuhteet muuttuisi 🤔
Erinomainen ajatus. Kannattaa todellakin metsässä kantaa puukkoa vyöllä. Siitä sen voi nopeasti ottaa käyttöön tilanteessa kuin tilanteessa. Ja jos se antaa myön turvallisuuden tunnetta niin aina parempi.
M55
Puukon mukana kantaminen lisää huomattavasti sen todennäköisyyttä, että joutuu itse puukotuksen uhriksi.
Ai metsässäkö? Älä nyt höpsi. Koska Suomessa olisi kukaan saanut puukosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha. Tää on just näitä miituu-juttuja. Lähinnä säälittää koko miessukupuolen puolesta. Ei voi edes sanaa sanoa naiselle polulla kun heti se on "creepyä" ja "ahdistelua". Linnea on oikeasti idiootti. Panikoikohan se jos mies sanoo "anteeksi" kun ohittaa kaupassa kärryjen kera?
Olen nainen ja pidän koko tuota artikkelia ja Linnean avautumista täytenä pelleilynä.
Joo, ihan tavallista jutustelua, varsinkin toiselta vaeltajalta. Suomalainen metsäluonto ei ole aina hyvä ja kiltti. Yksinvaeltajalle voi sattua mitä tahansa, ja jos ei ole kaveria mukana, niin kuka hoitaa apua paikalle mikäli loukkaantuu eikä pääse jatkamaan matkaa. Kännykät eivät välttämättä joka paikassa toimi, ja akkukin voi tyhjetä, joten jonkun on pakko päästä ihmisten ilmoille hakemaan apua.
No jos on tarkoitus jutustella yksin vaeltamisen vaaroista, voi senkin tehdä kuten tekisi miesporukassa. Kertoen vaikka ettei itse kyllä näin vellihousuna uskaltaisi, kun kaikkea voi sattua. Ei siinä tarvitse päivitellä miten nimenomaan tuollainen nätti ihminen uskaltaa.
Taitaa täälläkin nyt moni esittää tyhmempää kuin on, jos todella ei niinku yhtään ymmärrä tavallisen jutustelun ja seksuaalissävytteisen vihjailun eroa. Tuo on ihan hyvä vinkki, että puhu kuin puhuisit itseäsi vanhemmalle tai isommalle miehelle. Ei tarvitse heittäytyä "mitään ei enää uskalla sanoa"-marttyyriksi, jos oikeasti ei ole niin tyhmä.
Enemmänkin ketjusta näkee jonkun wiestintä-wannaben yritykset vääntää puoliväkisin totuuskäsitys siihen että tuo lausahdus olisi ollut automaattisesti seksuaalinen. Tuotahan tuo jankuttaa läpi ketjun kommentista toiseen eri sanoin ja hakkaa itselleen yläpeukkuja.
Lausahdus on kirjoitettuna vain lausahdus, mutta kun siihen liittää kehonkielen, äänensävyn ja muuta asiat jotka vaikuttavat ihmisten välisessä viestinnässä, voi siitä tulla seksuaalissävytteinen ja jopa pelottavakin. Siksi on typerää kyseenalaistaa toisen kokemusta tilanteesta.
Juuri näin. Tuliko mies esimerkiksi hieman liian lähelle sanomaan sen jne? Kyse ei ole pelkästään sanoista.
Niin, tuliko? Vai oliko kaikki uhka lumihiutaleen päässä?
Tuli tai ei niin oliko tarpeen sanoa jotain tuollaista? Jos et voi sanoa samaa kelle tahansa vastaantulijalle niiin älä yksinkertaisesti sano sitä.
Mikä helvetin sääntö tuo on?
Ihminen kommunikoi ihan tilanteen ja tarpeen mukaan. Jos olen metsässä ja vessapaperi loppuu, niin enkö saa pyytää sitä valitsemaltani vastaantulijalta? Täytyy sitten kaikille karjua, että nyt on alushousupyykin tarvetta, antakaa paperia?
Tarviiko sun kommentoida ulkonäköä samalla kun pyydät sitä paskapaperias?
Ei, mutta se paperi tuleekin eri tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. Tätä tilannetta voisi verrata mielestäni siihen, että olisin turistina syrjäisellä kujalla yksinäni, ja minun eteeni tulisi joukko rotevia hymyileviä nuoria miehiä. Ja ihan viattomasti pysäyttäisivät kulkuni ja kysyisivät miten noin nätti poika uskaltaa kävellä täällä yksin?
Täydellisessä maailmassa tossa ei olisi mitään pelättävää. Todellisessa maailmassa, valitettavan usein siinä on jotain pelättävää. Ja sen vuoksi se aiheuttaa ihan ymmärrettävän epämukavuuden tunteen.
Voithan sinä verrata vaikka appelsiinia ja banaania, mutta ei siinä ole samasta asiasta kyse. Kovasti näet vaivaa maalataksesi tarinasta jotain ihan muuta.
Tarinassa oli käsittääkseni kyse yksittäisestä miehestä, ei miesjoukosta. Siinä on suuri ero.
Ei ollut mitään puhetta miehen koosta, iästä tai muusta habituksesta. Ihan hyvin saattoi olla kuiva rimpula vanha ukko, ei mikään roteva korsto.
Ei ollut myöskään mainintaa siitä, että mies olisi pysäyttänyt Linnean tai estänyt hänen kulkunsa jossain kapeikossa joka vertautuisi kujaan. Tuohan olisi todella creepyä.
Kyse oli kohtaamisesta metsässä. Siellä on kyllä yleensä tilaa ohitella.
No onhan noi asiattomia kommentteja, miksi noin pitäisi sanoa naiselle, joka tulee vastaan metsäretkellä?
Vierailija kirjoitti:
Neutraali ilme tai lievä hymy ja nyökkäys. Tuolla taktiikalla olen pärjännyt monelaisen vastaantulijan kanssa enkä ole kokenut tarvetta kommentoida heidän ikää,sukupuolta tai vaatetusta. Eipä ole kukaan valittanut.
M33
Tervehdyskin on seksuaalista ahdistelua.
oikeasti ongelma taitaa olla että myös rumat ja tylsät miehet kehtaavat joskus puhua naisille.
muistahan eivät naiset valita, vaikka tekisivät mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. Tätä tilannetta voisi verrata mielestäni siihen, että olisin turistina syrjäisellä kujalla yksinäni, ja minun eteeni tulisi joukko rotevia hymyileviä nuoria miehiä. Ja ihan viattomasti pysäyttäisivät kulkuni ja kysyisivät miten noin nätti poika uskaltaa kävellä täällä yksin?
Täydellisessä maailmassa tossa ei olisi mitään pelättävää. Todellisessa maailmassa, valitettavan usein siinä on jotain pelättävää. Ja sen vuoksi se aiheuttaa ihan ymmärrettävän epämukavuuden tunteen.
Voithan sinä verrata vaikka appelsiinia ja banaania, mutta ei siinä ole samasta asiasta kyse. Kovasti näet vaivaa maalataksesi tarinasta jotain ihan muuta.
Tarinassa oli käsittääkseni kyse yksittäisestä miehestä, ei miesjoukosta. Siinä on suuri ero.
Ei ollut mitään puhetta miehen koosta, iästä tai muusta habituksesta. Ihan hyvin saattoi olla kuiva rimpula vanha ukko, ei mikään roteva korsto.
Ei ollut myöskään mainintaa siitä, että mies olisi pysäyttänyt Linnean tai estänyt hänen kulkunsa jossain kapeikossa joka vertautuisi kujaan. Tuohan olisi todella creepyä.
Kyse oli kohtaamisesta metsässä. Siellä on kyllä yleensä tilaa ohitella.
Niin. Pointti oli myös se, että tuo kuvailemani tilannehan on ihan ystävällinen. Eikä siinä tapahdu mitään pahaa. Pojathan toivottaisivat vaan mulle hyvää matkaa ja neuvoisivat perille minne olisinkaan menossa.
Mutta silti. Se tuntuisi pahalta. Vai? Syyt miksi se tuntuisi pahalta, todennäköisesti muistuttavat niitä syitä miksi naiset kokevat miesten osalta tulevat #"nättityttö" utelut suuremmalti osalti epämiellyttävinä.
En oikeen osaa siten loukkaantuakaan niistä. Vaikka mies olenkin.
Maailmassa ja varsinkin ihmisissä on väkisinkin variaatioita. Ei niistä eroonkaan pääse joten kannattaisi mieluummin opetella elämään niiden kanssa.
Noiden poistamista vaativat on kuin tää helsinkiläinen pyöräaktivistikerho joka raivoaa että mäet on poistettava helsingin pyöräteiltä. Kaiken on oltava tasaista ja ennustettavaa koska joku ei kestä vaihteluita eikä halua polkea ylämäkeen.