Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä soittimen hankkisi kesäpäivien kuluksi?

Vierailija
22.06.2026 |

Jäin keväällä työttömäksi ja vielä pitäisi jaksaa yli 2 kuukautta ennen kuin syyskauden harrastukset pyörähtää käyntiin. Kauniina kesäpäivinä on kiva ulkoilla, mutta sadepäivät 4 seinän sisällä masentaa. Tekisi mieli hankkia joku soitin, jota voisin opetella soittamaan vaikka Youtube-videoiden avulla. Mutta mikä soitin kannattaa hankkia? Ukulele, huuliharppu, nokkahuilu vai joku muu? Budjetti on mieluiten parin kympin luokkaa, mutta ehdoton yläraja on 100 €. Käytetty soitin kelpaa myös hyvin. En tavoittele välttämättä kummoistakaan soittotaitoa, vaan tarkoituksena on lähinnä saada vaihtelua ja mielekästä tekemistä kesäpäiviin. Soitin saa siis olla haastava, muttei niin haastava ettei tuntikausien ahkeran harjoittelunkaan jälkeen huomaa mitään kehitystä. Onko kellään laittaa hyviä ehdotuksia kehiin? 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittelen tässä parasta aikaa mökkinaapurin rouvan karvakannelta.

Mökkinaapuri itse tekee samaa tyttäremme kanssa. Järjestämme heinäkuun alkupuolella yhteiskonsertin paikalliella torilla...yleisöllä vapaa pääsy.

 

No niin, lähdenpä taas treenaamaan.

Luulenpa, että *lehdelle olet jäänyt soittelemaan!*

Vierailija
42/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitara. Ja opettele tää. Mäkin opettelen. Intro sujuu jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukulele.

Vierailija
44/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianoja saa ilmaiseksi. Virittäminen maksaa sitten sen satasen.

Vierailija
45/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, "naapurin sähköurut" .... voi, kun vissiin eläkkeellä oleva kanttori soitti ... ja niin päin "sviddua". Ihmettelin, et milläkähän ansioilla hänet oli kirkkoon palkattu??? (vrt. piiparinen :)

Pointti: jos soittaa hyvin, niin ketään ei häiritse. Jos tosiaan soittaa Fur Eliseä .... ja joka kerta väärä nuotti, niin kumma, jos ei tee mieli lähteä baariin.

Itsekö täydellinen? No en tod. siksi aikoinaan kuulokkeet korvilla.

Aikanaan kotopuolessa vaikutti harrastajamuusikko joka sulostutti monena kauniina kesäpäivänä sähköurkujen soitollaan. Soitanta alkoi sillä, että syntikasta kaikki tehosteet sekä rytmit päälle ja sitten aletaan soittamaan jotain valssi- / humppakappaleita tyyliin kaksi nuottia oikein, kolme väärin eiku, kaksi väärin eiku... Sinnikäs kaveri tuo oli - ei sen puoleen, vaikka ihmiset häntä ja hänen soittoansa pilkkasivatkin, niin eipä mennyt musikantilta sisu kaulaan vaan taas seuraavana päivänä hän oli taas soittimensa kanssa asialla.

Vierailija
46/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitara on kiva, jos tykkää laulaa samalla. 

Ukulele on helpompi, halvempi ja menee pienempään tilaan.

Ja naurettavampi 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitara on kiva, jos tykkää laulaa samalla. 

Ukulele on helpompi, halvempi ja menee pienempään tilaan.

Minäkin ehdotan ukulelea. Se on nokkahuilua mukavampi myös seinänaapureille, jos sellaisia on.

Muutenkin sillä saa parempaa musiikkia aikaiseksi. Voi soittaa ja laulaa samaan aikaan 

Nokkahuilulla voi soittaa klassisen musiikin mestariteoksia, joiden rinnalla ukulelen möly kalpenee.

Vierailija
48/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, "naapurin sähköurut" .... voi, kun vissiin eläkkeellä oleva kanttori soitti ... ja niin päin "sviddua". Ihmettelin, et milläkähän ansioilla hänet oli kirkkoon palkattu??? (vrt. piiparinen :)

Pointti: jos soittaa hyvin, niin ketään ei häiritse. Jos tosiaan soittaa Fur Eliseä .... ja joka kerta väärä nuotti, niin kumma, jos ei tee mieli lähteä baariin.

Itsekö täydellinen? No en tod. siksi aikoinaan kuulokkeet korvilla.

Aikanaan kotopuolessa vaikutti harrastajamuusikko joka sulostutti monena kauniina kesäpäivänä sähköurkujen soitollaan. Soitanta alkoi sillä, että syntikasta kaikki tehosteet sekä rytmit päälle ja sitten aletaan soittamaan jotain valssi- / humppakappaleita tyyliin kaksi nuottia oikein, kolme väärin eiku, kaksi väärin eiku... Sinnikäs kaveri tuo oli - ei sen puoleen, vaikka ihmiset häntä ja hänen soittoansa pilkkasivatkin, niin eipä mennyt musikantilta sisu kaulaan vaan taas seuraavana päivänä hän oli taas soittimensa kanssa asialla.

Mutta sähköisiä soittimia voi käyttää myös kuulokkeiden kanssa.

Vierailija
50/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittelen tässä parasta aikaa mökkinaapurin rouvan karvakannelta.

Mökkinaapuri itse tekee samaa tyttäremme kanssa. Järjestämme heinäkuun alkupuolella yhteiskonsertin paikalliella torilla...yleisöllä vapaa pääsy.

 

No niin, lähdenpä taas treenaamaan.

Luulenpa, että *lehdelle olet jäänyt soittelemaan!*

Iso pino vanhoja Jalluja ja Rattoja sillä on eikä mitään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/51 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, "naapurin sähköurut" .... voi, kun vissiin eläkkeellä oleva kanttori soitti ... ja niin päin "sviddua". Ihmettelin, et milläkähän ansioilla hänet oli kirkkoon palkattu??? (vrt. piiparinen :)

Pointti: jos soittaa hyvin, niin ketään ei häiritse. Jos tosiaan soittaa Fur Eliseä .... ja joka kerta väärä nuotti, niin kumma, jos ei tee mieli lähteä baariin.

Itsekö täydellinen? No en tod. siksi aikoinaan kuulokkeet korvilla.

Aikanaan kotopuolessa vaikutti harrastajamuusikko joka sulostutti monena kauniina kesäpäivänä sähköurkujen soitollaan. Soitanta alkoi sillä, että syntikasta kaikki tehosteet sekä rytmit päälle ja sitten aletaan soittamaan jotain valssi- / humppakappaleita tyyliin kaksi nuottia oikein, kolme väärin eiku, kaksi väärin eiku... Sinnikäs kaveri tuo oli - ei sen puoleen, vaikka ihmiset häntä ja hänen soittoansa pilkkasivatkin, niin eipä mennyt musikantilta sisu kaulaan vaan taas seuraavana päivänä hän oli taas soittimensa kanssa asialla.

Mutta sähköisiä soittimia voi käyttää myös kuulokkeiden kanssa.

Voi toki, mutta huomasin tässä - jäi tuosta kirjoitelmastani pois se, että tämä musikantti soitteli toreilla, puistoissa ja välillä räkälöitten terassien vierustoilla. Pahoittelen ajatuskatkosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän