Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä soittimen hankkisi kesäpäivien kuluksi?

Vierailija
22.06.2026 |

Jäin keväällä työttömäksi ja vielä pitäisi jaksaa yli 2 kuukautta ennen kuin syyskauden harrastukset pyörähtää käyntiin. Kauniina kesäpäivinä on kiva ulkoilla, mutta sadepäivät 4 seinän sisällä masentaa. Tekisi mieli hankkia joku soitin, jota voisin opetella soittamaan vaikka Youtube-videoiden avulla. Mutta mikä soitin kannattaa hankkia? Ukulele, huuliharppu, nokkahuilu vai joku muu? Budjetti on mieluiten parin kympin luokkaa, mutta ehdoton yläraja on 100 €. Käytetty soitin kelpaa myös hyvin. En tavoittele välttämättä kummoistakaan soittotaitoa, vaan tarkoituksena on lähinnä saada vaihtelua ja mielekästä tekemistä kesäpäiviin. Soitin saa siis olla haastava, muttei niin haastava ettei tuntikausien ahkeran harjoittelunkaan jälkeen huomaa mitään kehitystä. Onko kellään laittaa hyviä ehdotuksia kehiin? 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kiellettiin yhtiökokouksessa parveketupakointi ja grillaus. Hankin kesän kunniaksi säkkipillin ja olen soittanut partsilla koko kesän.

Minä hankin rumpusetin, mukava päräytellä pitkiä settejä kesäillassa parvekkeella

Vierailija
22/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään soitinta jos asut kerros- tai rivitalossa. Tai no, korkeintaan elektroninen kosketinsoitin jota voi soittaa kuulokkeet päässä.

Musiikkia saa harrastaa kerrostalossakin. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan ainakin pari tuntia päivässä menee vielä hyvin harrastuksesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan kitaraa niin pääse johonkin poikabäntiin runkuttaa lantiota.

Vierailija
24/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään soitinta jos asut kerros- tai rivitalossa. Tai no, korkeintaan elektroninen kosketinsoitin jota voi soittaa kuulokkeet päässä.

Musiikkia saa harrastaa kerrostalossakin. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan ainakin pari tuntia päivässä menee vielä hyvin harrastuksesta. 

Tuollaisella perseilyllä tienaa takuulla kusilevyjä postiluukusta ja muita kivoja yllätyksiä

Vierailija
25/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasuuna on hyvä. Naapuritkin varmasti tykkäävät.

Vierailija
26/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fagotti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huilu mainittu. Joskus meinasin ostaa Yamahan, muttei niitä saanut enää mistää, valmistus lopetettu. Akailla oli vähän vastaava,, mutta älytön hinta. Yamahalta taitais löytyi wx7, en tiedä saako sitäkään enää?

Joskus mietin myös sähköpystybassoa. Kiinnosti myös klassinen musiikki, kun myös Rockabilly.

Idea noissa oli, et vois harjotella yksinää kotona, hiljaa, ettei naapureitten tarvitsisi kuunnella ja kärsiä sitä harjottelua ja ujellusta/pomputusta.

Tubesta löytyy esimerkkejä biiseistä - todella hyviä, mut rytmipohja on tehty tietsalla (tai mv.).

....

Tuo pystybasso-idea kaatui .... no, äiti sairastui ja piti ruveta hoitelemaan hänen asioitaan. Lisäksi en tiennyt, mistä saisi koulutusta klassiseen. "T-kaupasta" eli Thomannilta noita katselin; nykyään varmaan löytyy ihan kotimaastakin. T-kauppa on Saksassa, ihan luottofirma; ostin sielä äänikortin, kaapeleita yms. Samoja löytyy nykyään meiltäkin (=nopeampi palvelu; T:stä toimitus kestää 5-10 päivää).

Vierailija
28/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasuuna on hyvä. Naapuritkin varmasti tykkäävät.

Trumpetti! Komea ääni.

 

Mutta oikeasti tamburiini. Sitä helisyttää isommatkin starat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään soitinta jos asut kerros- tai rivitalossa. Tai no, korkeintaan elektroninen kosketinsoitin jota voi soittaa kuulokkeet päässä.

Musiikkia saa harrastaa kerrostalossakin. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan ainakin pari tuntia päivässä menee vielä hyvin harrastuksesta. 

Tuollaisella perseilyllä tienaa takuulla kusilevyjä postiluukusta ja muita kivoja yllätyksiä

Musiikin harrastaminen kotona ei ole mitään perseilyä. Se on ihan eri asia, jos ottaa säkkipillin jatkuvasti parvekkeelle tai aloittaa epävireisen viulun vingutuksen kostoksi aina kun naapurista kuuluu vähänkin ääniä.

Vierailija
30/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säkkipilli on asiantuntevan muusikon valinta.

Vierailija
32/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siperialainen kurkkulaulu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, "naapurin sähköurut" .... voi, kun vissiin eläkkeellä oleva kanttori soitti ... ja niin päin "sviddua". Ihmettelin, et milläkähän ansioilla hänet oli kirkkoon palkattu??? (vrt. piiparinen :)

Pointti: jos soittaa hyvin, niin ketään ei häiritse. Jos tosiaan soittaa Fur Eliseä .... ja joka kerta väärä nuotti, niin kumma, jos ei tee mieli lähteä baariin.

Itsekö täydellinen? No en tod. siksi aikoinaan kuulokkeet korvilla.

Vierailija
34/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urkuharmooni, sellainen vanha poljettava. Niitä saa halvalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mandoliini 

Minun lapsuudenkodissani soitettiin ja laulettiin paljon. Äitini oli hyvä laulamaan ja tanssejakin hän ehti opettamaan leipätyönsä lisäksi. Isäni soitti mandoliinia ja viulua, pikkusiskoni pianoa ja minä itse harmonikkaa ja pianoa. Soittotuntejakin otin vuosikausia ja edelleen soittelen omaksi ilokseni. Hommaa viulu ja opettelet vaikka sitä soittamaan.

Vierailija
36/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alppitorvi

Vierailija
37/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelen tässä parasta aikaa mökkinaapurin rouvan karvakannelta.

Mökkinaapuri itse tekee samaa tyttäremme kanssa. Järjestämme heinäkuun alkupuolella yhteiskonsertin paikalliella torilla...yleisöllä vapaa pääsy.

 

No niin, lähdenpä taas treenaamaan.

Vierailija
38/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongorummut

Vierailija
39/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä äänestäisin kans ukulelea. Hellempi aloittelijan näpeille, löytyy opastevideoita ja suht nopeasti pääset alkuun. 

Ostin joskus verkkokaupasta semmosen 30 euron halpavehkeen lähinnä dekoratiiviksi mutta sillähän pystyi jopa soittamaan. Vire tosin menee nopeasti, mutta oppiipahan sen virityksenkin. Oikein hintansa arvoinen vehje.  Jos et ole esim kitaraa soittanut, niin sulla ei edes mene mieli niin kieroon siinä kun soitetaan soinnut aivan eri tavalla kuin kitara. 

Perus huuliharputkaan ei hirveästi maksa. 

Kumpikin vielä semmoisia, että helppo kantaa vaikka käsilaukussa mukana joka paikkaan. 

 

Jos tykkäät niin joku klassinen nailonkielinen käytetty landola kitaraksi. 

Vierailija
40/44 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitara on kiva, jos tykkää laulaa samalla. 

Ukulele on helpompi, halvempi ja menee pienempään tilaan.

Minäkin ehdotan ukulelea. Se on nokkahuilua mukavampi myös seinänaapureille, jos sellaisia on.

Muutenkin sillä saa parempaa musiikkia aikaiseksi. Voi soittaa ja laulaa samaan aikaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi