Minkä soittimen hankkisi kesäpäivien kuluksi?
Jäin keväällä työttömäksi ja vielä pitäisi jaksaa yli 2 kuukautta ennen kuin syyskauden harrastukset pyörähtää käyntiin. Kauniina kesäpäivinä on kiva ulkoilla, mutta sadepäivät 4 seinän sisällä masentaa. Tekisi mieli hankkia joku soitin, jota voisin opetella soittamaan vaikka Youtube-videoiden avulla. Mutta mikä soitin kannattaa hankkia? Ukulele, huuliharppu, nokkahuilu vai joku muu? Budjetti on mieluiten parin kympin luokkaa, mutta ehdoton yläraja on 100 €. Käytetty soitin kelpaa myös hyvin. En tavoittele välttämättä kummoistakaan soittotaitoa, vaan tarkoituksena on lähinnä saada vaihtelua ja mielekästä tekemistä kesäpäiviin. Soitin saa siis olla haastava, muttei niin haastava ettei tuntikausien ahkeran harjoittelunkaan jälkeen huomaa mitään kehitystä. Onko kellään laittaa hyviä ehdotuksia kehiin?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään soitinta jos asut kerros- tai rivitalossa. Tai no, korkeintaan elektroninen kosketinsoitin jota voi soittaa kuulokkeet päässä.
Musiikkia saa harrastaa kerrostalossakin. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan ainakin pari tuntia päivässä menee vielä hyvin harrastuksesta.
varmaan kitaraa niin pääse johonkin poikabäntiin runkuttaa lantiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään soitinta jos asut kerros- tai rivitalossa. Tai no, korkeintaan elektroninen kosketinsoitin jota voi soittaa kuulokkeet päässä.
Musiikkia saa harrastaa kerrostalossakin. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan ainakin pari tuntia päivässä menee vielä hyvin harrastuksesta.
Tuollaisella perseilyllä tienaa takuulla kusilevyjä postiluukusta ja muita kivoja yllätyksiä
Pasuuna on hyvä. Naapuritkin varmasti tykkäävät.
Huilu mainittu. Joskus meinasin ostaa Yamahan, muttei niitä saanut enää mistää, valmistus lopetettu. Akailla oli vähän vastaava,, mutta älytön hinta. Yamahalta taitais löytyi wx7, en tiedä saako sitäkään enää?
Joskus mietin myös sähköpystybassoa. Kiinnosti myös klassinen musiikki, kun myös Rockabilly.
Idea noissa oli, et vois harjotella yksinää kotona, hiljaa, ettei naapureitten tarvitsisi kuunnella ja kärsiä sitä harjottelua ja ujellusta/pomputusta.
Tubesta löytyy esimerkkejä biiseistä - todella hyviä, mut rytmipohja on tehty tietsalla (tai mv.).
....
Tuo pystybasso-idea kaatui .... no, äiti sairastui ja piti ruveta hoitelemaan hänen asioitaan. Lisäksi en tiennyt, mistä saisi koulutusta klassiseen. "T-kaupasta" eli Thomannilta noita katselin; nykyään varmaan löytyy ihan kotimaastakin. T-kauppa on Saksassa, ihan luottofirma; ostin sielä äänikortin, kaapeleita yms. Samoja löytyy nykyään meiltäkin (=nopeampi palvelu; T:stä toimitus kestää 5-10 päivää).
Vierailija kirjoitti:
Pasuuna on hyvä. Naapuritkin varmasti tykkäävät.
Trumpetti! Komea ääni.
Mutta oikeasti tamburiini. Sitä helisyttää isommatkin starat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään soitinta jos asut kerros- tai rivitalossa. Tai no, korkeintaan elektroninen kosketinsoitin jota voi soittaa kuulokkeet päässä.
Musiikkia saa harrastaa kerrostalossakin. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan ainakin pari tuntia päivässä menee vielä hyvin harrastuksesta.
Tuollaisella perseilyllä tienaa takuulla kusilevyjä postiluukusta ja muita kivoja yllätyksiä
Musiikin harrastaminen kotona ei ole mitään perseilyä. Se on ihan eri asia, jos ottaa säkkipillin jatkuvasti parvekkeelle tai aloittaa epävireisen viulun vingutuksen kostoksi aina kun naapurista kuuluu vähänkin ääniä.
Säkkipilli on asiantuntevan muusikon valinta.
Heh, "naapurin sähköurut" .... voi, kun vissiin eläkkeellä oleva kanttori soitti ... ja niin päin "sviddua". Ihmettelin, et milläkähän ansioilla hänet oli kirkkoon palkattu??? (vrt. piiparinen :)
Pointti: jos soittaa hyvin, niin ketään ei häiritse. Jos tosiaan soittaa Fur Eliseä .... ja joka kerta väärä nuotti, niin kumma, jos ei tee mieli lähteä baariin.
Itsekö täydellinen? No en tod. siksi aikoinaan kuulokkeet korvilla.
Urkuharmooni, sellainen vanha poljettava. Niitä saa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Mandoliini
Minun lapsuudenkodissani soitettiin ja laulettiin paljon. Äitini oli hyvä laulamaan ja tanssejakin hän ehti opettamaan leipätyönsä lisäksi. Isäni soitti mandoliinia ja viulua, pikkusiskoni pianoa ja minä itse harmonikkaa ja pianoa. Soittotuntejakin otin vuosikausia ja edelleen soittelen omaksi ilokseni. Hommaa viulu ja opettelet vaikka sitä soittamaan.
Soittelen tässä parasta aikaa mökkinaapurin rouvan karvakannelta.
Mökkinaapuri itse tekee samaa tyttäremme kanssa. Järjestämme heinäkuun alkupuolella yhteiskonsertin paikalliella torilla...yleisöllä vapaa pääsy.
No niin, lähdenpä taas treenaamaan.
Mä äänestäisin kans ukulelea. Hellempi aloittelijan näpeille, löytyy opastevideoita ja suht nopeasti pääset alkuun.
Ostin joskus verkkokaupasta semmosen 30 euron halpavehkeen lähinnä dekoratiiviksi mutta sillähän pystyi jopa soittamaan. Vire tosin menee nopeasti, mutta oppiipahan sen virityksenkin. Oikein hintansa arvoinen vehje. Jos et ole esim kitaraa soittanut, niin sulla ei edes mene mieli niin kieroon siinä kun soitetaan soinnut aivan eri tavalla kuin kitara.
Perus huuliharputkaan ei hirveästi maksa.
Kumpikin vielä semmoisia, että helppo kantaa vaikka käsilaukussa mukana joka paikkaan.
Jos tykkäät niin joku klassinen nailonkielinen käytetty landola kitaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitara on kiva, jos tykkää laulaa samalla.
Ukulele on helpompi, halvempi ja menee pienempään tilaan.
Minäkin ehdotan ukulelea. Se on nokkahuilua mukavampi myös seinänaapureille, jos sellaisia on.
Muutenkin sillä saa parempaa musiikkia aikaiseksi. Voi soittaa ja laulaa samaan aikaan
Minä hankin rumpusetin, mukava päräytellä pitkiä settejä kesäillassa parvekkeella