Onko Oulun seudulla jotenkin vaikeampaa puutiaisaivokuumetta jos 17 diagnosoitua ja heistä muutama kuollut?
Kommentit (25)
Joko voitaisiin lailla kieltää se metsästäjien harrastama talviruokinta? En tiedä Oulun tilanteesta mutta Varsinais-Suomessa tuo on syy peura- ja kauriskantojen (ja siten punkkien) räjähdysmäiseen kasvuun.
Oululaiset ei halua ottaa rokotetta. Luulisi noilla lukemilla rokotuksen olevan sillä asuville ilmainen.
No mitä nyt oululaisilta voi muuta odottaakaan
Vierailija kirjoitti:
Punkki-Suomen vaarallisin eläin.
Punikki-suomen toiseksi vaarallisin kuppari. Ei ylitä vaarallisuudessa millään kuppaavaa demaritorakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset ei halua ottaa rokotetta. Luulisi noilla lukemilla rokotuksen olevan sillä asuville ilmainen.
Ainoastaan Oulussa Kaakkurin (90410) postinumeroalueella se on ilmainen
ammoisten mrna-hötsien sivuvaikutuksia vain....kahdeksas piikki vapauttaa elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset ei halua ottaa rokotetta. Luulisi noilla lukemilla rokotuksen olevan sillä asuville ilmainen.
Ainoastaan Oulussa Kaakkurin (90410) postinumeroalueella se on ilmainen
Ai sielläkö ne kaikki asustaa. Miksi juuri siellä? Onko siellä paljon peuroja?
Puutiaisaivokuumeeseen on rokote olemassa mutta eihän sitä voi rokotekriittiset ottaa. Jotenkin tuntuu että osa sairastuneista saatta jäädä diagnosoimatta kun tuntuu että täällä eteläisessä sairaalassa on potilaita jatkuvsasti. Ks. https://thl.fi/data-ja-tilastot/infektiotaudit/muut-infektiotaudit#puut…
Ensin minulla tuli mieleen että diagnoosin saaminen ei ole helppoa. Masennus on todennäköisempi.
Tuo oli viime vuonna. Onko tieto vieläkö puutiaisaivokuumeeseen kuolee Oulun seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset ei halua ottaa rokotetta. Luulisi noilla lukemilla rokotuksen olevan sillä asuville ilmainen.
Ei ole ilmainen. Lisäksi täällä et meinaa millään päästä lääkäriin, jos et mene yksityiselle. Eli siksi varmaan jengi kuolee.
Ei lyhyttä kesää kannata käyttää punkkipelon luomiseen. Antaa Iltapelkojen itse ryösiä omissa kauhupsykooseissaan ja katastrofineurooseissaan
Vierailija kirjoitti:
Ensin minulla tuli mieleen että diagnoosin saaminen ei ole helppoa. Masennus on todennäköisempi.
Diagnoosin tekeminen ei ole helppoa jos ei ole tietoa punkin puremasta. Kerran osallistuin potilaan hoitoon päivystyksessä kun potilas tuli toisen kerran. Tutkittiin laboratoriokokeita laajasti ja tietokonetomigrafia tehtiin myös oireitten mukaan mutta ei jäänyt käteen oikein mitään vakuuttavaa. Myöhemmin alkoi luomi roikkumaan ja lopulta löytyi borrelioosi ja puutiaisaivokuume molemmat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset ei halua ottaa rokotetta. Luulisi noilla lukemilla rokotuksen olevan sillä asuville ilmainen.
Ei ole ilmainen. Lisäksi täällä et meinaa millään päästä lääkäriin, jos et mene yksityiselle. Eli siksi varmaan jengi kuolee.
Rokote maksaa apteekissa 35 euroa kappale ja kolme tarvitaan. Ei ole ilmainen mutta ei superkalliskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli viime vuonna. Onko tieto vieläkö puutiaisaivokuumeeseen kuolee Oulun seudulla.
Tieto tulee viiveellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset ei halua ottaa rokotetta. Luulisi noilla lukemilla rokotuksen olevan sillä asuville ilmainen.
Ei ole ilmainen. Lisäksi täällä et meinaa millään päästä lääkäriin, jos et mene yksityiselle. Eli siksi varmaan jengi kuolee.
Rokote maksaa apteekissa 35 euroa kappale ja kolme tarvitaan. Ei ole ilmainen mutta ei superkalliskaan.
Itsekö sen pistät jos et vastaanotosta maksa mitään?
Uudessa Lääkärilehdessä oli juttua puutiaisaivokuumeesta. Laboratoriossa vahvistetut tapaukset ovat nousseet reilussa kymmenessä vuodessa jostain 50 lukemasta reiluun 200 tapaukseen. Ruotsalaisen seroprevalenssitutkimusten mukaan tilastoidut tautitapaukset edustavat vain 3,1 prosenttia TBE-infektioista. Suurin osa sairastaa taudin lievänä eikä hakeudu ollenkaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oululaiset ei halua ottaa rokotetta. Luulisi noilla lukemilla rokotuksen olevan sillä asuville ilmainen.
Ainoastaan Oulussa Kaakkurin (90410) postinumeroalueella se on ilmainen
Ai sielläkö ne kaikki asustaa. Miksi juuri siellä? Onko siellä paljon peuroja?
Tuohon postinumeroon kuuluu Äimäraution siirtolapuutarha-alue, joka on Perämeren rannikolla. Eli punkeille ideaali elinympäristö, ja ihmiset viettävät luonnossa mökillään pitkiä aikoja. Eiköhän niitä tartuntoja silloin tule enemmän.
Muualla 90410 alueella on sitten valtavasti koiria, jotka kuskaa peurojen/kauriiden lailla punkkeja turkissaan paikasta toiseen.
Ihan turha Suomessa pelätä jotain ebolaa kun meillä on tämäkin