Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

42-vuotiaalla miehellä sukuhautakivessä nimi ja syntymäaika valmiina. Miten reagoisit?

Vierailija
21.06.2026 |

Tilanne tosiaan otsikon mukainen.

Minulla siis tuoreena tapailukumppanina 42-vuotias, tavallinen ja mukava mies, josta paljastui nyt juhannusviikonloppuna että hän kuuluu historialliseen sukuun, jolla on sukuhauta ja hautaa käydään elossa olevien perillisten kesken hoitamassa aina juhlapyhinä, nyt siis juhannuskukitus vuorossa.

Mukaan haudalle lähdettyäni havaitsin, että hautakivessä on miehen itsensä nimi ja syntymäaika valmiiksi kaiverrettuna. En sanonut mitään, mutta asia jäi karmimaan - miksi elävän ihmisen nimi pitää olla hautakivessä? Voisin kenties jollain tasolla ymmärtää ysikymppisen vanhuksen nimen kivessä, mutta terveen nelikymppisen nimen kohdalla olen sanaton.

Kivessä oli myös muiden sellaisten nimiä, joilla ei ollut vielä merkattua kuolinaikaa, eli tosiaan ihan laajempikin perinne heidän suvussaan.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko arkku pakollinen? Sukuhautaan voisi kaataa kaikki 100 sukulaista

Vierailija
82/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meistä jompikumpi kuolee, niin ei meillä ole  yhtään säästöjä. Osan kuluista ehkä mies pystyy maksamaan on vähän parempi eläke. Minä en yhtään kun olen kansaneläkkeellä. Loput jää sosiaali kolmen maksettavaksi. Miten nyt sitten nykyisin auttavat. On kai pakko johonkin ruumis lain mukaan laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän outoa, eikä välttämä ihan loppuun aati ajateltua. Se että on jo eläessä kirjoitettu nimi ja syntymäaika tietyn hautapaikan hautakiveen viittaa siihen että on jo päätetty, että sinne haudataan sitten aikanaan. Elämässä voi kuitenkin tapahtua kaikenlaista, ja elämä viedä ihan eri suuntaan. Ja entä sitten jos mieli muuttuu? Esimerkiksi muuttaa toiselle paikkakunnalle, tai toiseen maahan, ja haluaakin tulla haudatuksi sinne.

Omasta perheestäni kuoli kolme ihmistä samassa onnettomuudessa kun olin lapsi, olisi ollut aika outoa, jos isän nimi ja syntymäaika olisi jo valmiina siinä samassa hautakivessä missä vaimonsa ja lapsensa. Varsinkin, kun isä tutustui uuteen kumppaniin joitain vuosia myöhemmin, ja jonka kanssa on elää edelleen.

Vierailija
84/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietysti pyytää rahallista apua läheisiltä,.vaikka sisaruksista. Nekin niin  köyhiä ettei ole millä auttaa.  Työttömän  hautajaiset kyllä joutuu sosiaalitoimi tai Kela  maksamaan. Ei sellaisia rahoja mistään saada

Vierailija
85/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luullaan että ihminen haluaa sukuhautaan. Moni haluaa elää ja kuolla yksilönä. Sekä maaseudun rauhan.

Vierailija
86/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti tiedä, miten selviäisin tuosta tilanteesta nauramatta ääneen.

Vierailija
87/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun.äitikin laittoi isän kuoltua 82 nimensä kiveen ja kuoli 2000 vuonna Mitä tosta??ihan ok.Ikinä tiedä milloin kuolee ja lapset pääsee halvemmalla mikäli niitä on,tai ei.

Vierailija
88/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli  yksinelävä tuttava hän sanoi ja piti huolen että säästöä  oli sen verran ettei suvun tarvitse hautajaisia maksaa. Eikä  varmasti tarvinnut.

Vierailija
89/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylopilliset sairaalat ottavat vastaan  ruumiita lääketieteellistä opetusta varten Pitää olla ruumiin luovutus testamentti. Yliopisto vastaa hatauksen tai tuhkaksen.  Ollut viime aikoina täyttä etteivät ottaneet uusia. Muitakin syitä   on esteenä. Ystäväni on jo kauan sitten sairaalan kanssa  tehnyt  testamentin. Hänen kauttaan sain tuon tietää.

Vierailija
90/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuolee joskus, joten eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Paikka on varattuna valmiiksi niin ei sitten tarvitse enää lähdön jälkeen sukulaisten säätää sen asian kanssa. 

Vierailija
91/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luullaan että ihminen haluaa sukuhautaan. Moni haluaa elää ja kuolla yksilönä. Sekä maaseudun rauhan.

No mitäpä lottoot, miksi luullaan, jos kivessäkin nimi valmiina :D

Vierailija
92/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tavannut pari päivää sitten heilan ja nyt on jo hautapaikkakin käyty katsomassa :D Aikamoinen kiirus teillä siellä Porvoossa :D

Vierailija
93/93 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa suvussani on ollut ihan normaalikäytäntö, että hautapaikka varataan valmiiksi esim. aviopuolison kanssa samasta kohdasta. Meilläkin puolisoni kanssa ollut jo vuosia hautapaikat varattuina.