42-vuotiaalla miehellä sukuhautakivessä nimi ja syntymäaika valmiina. Miten reagoisit?
Tilanne tosiaan otsikon mukainen.
Minulla siis tuoreena tapailukumppanina 42-vuotias, tavallinen ja mukava mies, josta paljastui nyt juhannusviikonloppuna että hän kuuluu historialliseen sukuun, jolla on sukuhauta ja hautaa käydään elossa olevien perillisten kesken hoitamassa aina juhlapyhinä, nyt siis juhannuskukitus vuorossa.
Mukaan haudalle lähdettyäni havaitsin, että hautakivessä on miehen itsensä nimi ja syntymäaika valmiiksi kaiverrettuna. En sanonut mitään, mutta asia jäi karmimaan - miksi elävän ihmisen nimi pitää olla hautakivessä? Voisin kenties jollain tasolla ymmärtää ysikymppisen vanhuksen nimen kivessä, mutta terveen nelikymppisen nimen kohdalla olen sanaton.
Kivessä oli myös muiden sellaisten nimiä, joilla ei ollut vielä merkattua kuolinaikaa, eli tosiaan ihan laajempikin perinne heidän suvussaan.
Kommentit (49)
Tässä elämässä ei ole mikään varmaa paitsi kuolema.
Aivan yleinen käytäntö. Ei kannata hermostua.
Ap, oletko kaavoihin kangistunut? Oletko muutenkin rajoittunut?
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan Kätilöopistolla raskauden aikaisten oireiden vuoksi, luonnollisesti huolissani. Lääkäri sanoi: rouva, muuta ei ole varmaa kuin verotus ja kuolema.
En ole ikinä törmännyt, vaikka olen yli 70v. Yleensä , kuten omassa suvussa on jätetty tyhjä tila, johon voi kaivertaa seuraavaksi kuolleen nimen.
Ja jo käytännön syistä kuulostaa oudolta, jos nimi valmiina, kun eihän edes tiedä kuka seuraavaksi kuolee tai voidaanko ylipäätä haudata kirkkomaahan.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on varma, mutta ei hautapaikka.
Taloudellista väkeä, Laihialta? Ovat olettaneet ettei vainajalle tule omaa perhettä. Huolestuttas ehkä jos kuolinpäiväkin olisi valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan haudata samaan hautaa isäni ja äitipuoleni kanssa kun olen niin monta ketaa käynt kusemassa sille haudalle
Olen kieltänyt hautaamiseni isän kanssa samaan hautaan. Sitähän ei tiedä silti mihin joku päättää tuhkat laittaa. Kusemassa en voi haudalla käydä koska siellä on äiti samassa haudassa. Muuten voisin käydä.
Tiedän tapauksen, jossa hautapaikasta todellakin tuli iso riita ja uusperhe kuviohan siinä oli kyseessä. Sellaisen välttämiseksi voi tietysti olla hyvä varata paikat valmiiksi. Itse en kyllä taitaisi haluta nähdä omaa nimeäni hautakivessä.