Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

42-vuotiaalla miehellä sukuhautakivessä nimi ja syntymäaika valmiina. Miten reagoisit?

Vierailija
21.06.2026 |

Tilanne tosiaan otsikon mukainen.

Minulla siis tuoreena tapailukumppanina 42-vuotias, tavallinen ja mukava mies, josta paljastui nyt juhannusviikonloppuna että hän kuuluu historialliseen sukuun, jolla on sukuhauta ja hautaa käydään elossa olevien perillisten kesken hoitamassa aina juhlapyhinä, nyt siis juhannuskukitus vuorossa.

Mukaan haudalle lähdettyäni havaitsin, että hautakivessä on miehen itsensä nimi ja syntymäaika valmiiksi kaiverrettuna. En sanonut mitään, mutta asia jäi karmimaan - miksi elävän ihmisen nimi pitää olla hautakivessä? Voisin kenties jollain tasolla ymmärtää ysikymppisen vanhuksen nimen kivessä, mutta terveen nelikymppisen nimen kohdalla olen sanaton.

Kivessä oli myös muiden sellaisten nimiä, joilla ei ollut vielä merkattua kuolinaikaa, eli tosiaan ihan laajempikin perinne heidän suvussaan.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt tuollaista käytäntöä. Lähinnä niin, että puolison kanssa samaan ja mahdollinen sinkuksi jäänyt vanhempiensa kanssa samaan. 

Mutta näin uusperheiden aikakautena voi jopa hautapaikasta tulla riita. 

Tiedän tapauksen, jossa hautapaikasta todellakin tuli iso riita ja uusperhe kuviohan siinä oli kyseessä. Sellaisen välttämiseksi voi tietysti olla hyvä varata paikat valmiiksi. Itse en kyllä taitaisi haluta nähdä omaa nimeäni hautakivessä.

Vierailija
42/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä elämässä ei ole mikään varmaa paitsi kuolema.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan yleinen käytäntö. Ei kannata hermostua.

Vierailija
44/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko kaavoihin kangistunut? Oletko muutenkin rajoittunut?

Vierailija
45/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan Kätilöopistolla raskauden aikaisten oireiden vuoksi, luonnollisesti huolissani. Lääkäri sanoi: rouva, muuta ei ole varmaa kuin verotus ja kuolema.

Vierailija
46/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä törmännyt, vaikka olen yli 70v. Yleensä , kuten omassa suvussa on jätetty tyhjä tila, johon voi kaivertaa  seuraavaksi kuolleen nimen. 

Ja jo käytännön syistä kuulostaa oudolta, jos nimi valmiina, kun eihän edes tiedä kuka seuraavaksi kuolee tai voidaanko ylipäätä haudata kirkkomaahan. 

Vierailija
47/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on varma, mutta ei hautapaikka. 

Vierailija
48/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellista väkeä, Laihialta? Ovat olettaneet ettei vainajalle tule omaa perhettä. Huolestuttas ehkä jos kuolinpäiväkin olisi valmiina. 

Vierailija
49/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ainakaan haudata samaan hautaa isäni ja äitipuoleni kanssa kun olen niin monta ketaa käynt kusemassa sille haudalle

Olen kieltänyt hautaamiseni isän kanssa samaan hautaan. Sitähän ei tiedä silti mihin joku päättää tuhkat laittaa. Kusemassa en voi haudalla käydä koska siellä on äiti samassa haudassa. Muuten voisin käydä.

Vierailija
50/93 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoo aina,.että suonsilmään  voi hänet laittaa. Totesin.että tuo on rikos. Kyllä itse  pitää sinne suolle mennä.  Haluan että  tuhkani  siroiteltaisi järveen. Jos se on jo laillista 

Vierailija
51/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyinpaikkakunnallani tuo on melko tavallista, äskettäin käyskentelin siellä hautausmaalla ja etsin tuttavieni hautoja. Monessa hautakivessä oli  etunimikin   valmiiksi laitettu.  Omassa suvussani tuollainen käytäntö on vieras. 

Vierailija
52/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihmiset yleensä haudataan oman tai puolison suvun kanssa samaan hautaan (tai hautoihin, jos pienempiä). Ehkä tuo nimi kivessä on jonkinlainen paikkavaraus ja samalla muistutus kuolevaisuudesta, toivottavasti myös puolisolle löytyy paikka samasta haudasta. En ole usein vastaavaan törmännyt, mutten pidä mitenkään kovin outona.

Miksi puolison pitää olla samassa haudassa?

Entäs jos on monta puolisoa ollut matkan varrella?

Vierailija
53/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies sanoo aina,.että suonsilmään  voi hänet laittaa. Totesin.että tuo on rikos. Kyllä itse  pitää sinne suolle mennä.  Haluan että  tuhkani  siroiteltaisi järveen. Jos se on jo laillista 

Luvanvaraista ja kenties siis mahdollista.

Vierailija
54/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan utopiaa sanotaan,että hautajaiset ovat kalliimmat kun. häät. Vaikka kutsui hautajaisiin vain lähimmät omaiset ja onkin kahvi  / ruoka. Halvinkin arkku on kallis . Ei varmaan ongelmaa tehdä jotain halvempaa. Hautapaikan ja muut pakolliset maksut. Papin palkka. Kukkakoriste .Niin ja hautapaikka maksu nousee koko ajan.  Monet tietty pistää isoja summia hääpukuun ja itse juhlaa. Toiset käyttävät maalaisjärjeä

Vierailija
55/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa olisi mitään outoa, jos tapailukumppanisi olisi +70 vuotta. Esimerkiksi meidän perheessä, kun ukki kuoli ja hautakiveen kaiverrettiin hänen tietonsa, niin samalla siihen kaiverrettiin myös mummin tiedot. Mummi oli tuolloin hiukan alle kasikymppinen. Halusi itse näin ja koki ehkä jollakin lailla lohduttavaksikin sen, että hänelle oli rakkaan puolison vieressä paikka varattuna. 

Mutta pidän kyllä outona, enkä ole ennen tuota kuullut, että nuorella ihmisellä, mitä nelikymppinen minusta on, olisi jo hautakiveen nimi kaiverrettuna. Outoa!

Vierailija
56/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Red flag!! Kyllä sinun naisena pitää saada päättää mitä miehelle tapahtuu kuoleman jälkeen ja minne se haudataan jos haudataan

Niinpä niin, aviomieshän ei saa itse päättää edes hautapaikkaansa. 

Vierailija
57/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa olisi mitään outoa, jos tapailukumppanisi olisi +70 vuotta. Esimerkiksi meidän perheessä, kun ukki kuoli ja hautakiveen kaiverrettiin hänen tietonsa, niin samalla siihen kaiverrettiin myös mummin tiedot. Mummi oli tuolloin hiukan alle kasikymppinen. Halusi itse näin ja koki ehkä jollakin lailla lohduttavaksikin sen, että hänelle oli rakkaan puolison vieressä paikka varattuna. 

Mutta pidän kyllä outona, enkä ole ennen tuota kuullut, että nuorella ihmisellä, mitä nelikymppinen minusta on, olisi jo hautakiveen nimi kaiverrettuna. Outoa!

Voit pitää tapaa outona, se on sinun ongelmasi.

Vierailija
58/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat realisteja ja tietävät että jokainen kuolee täydellä varmuudella. Minua vähän huvittaa tuollainen kauhistelu. Aikoinaan isoäitini oli niin huonossa hapessa että oli selvää, että parin kuukauden sisään on hautajaiset. Olin äitini kanssa kaupungilla ja sanoin vaatekaupassa, että nyt kun tässä on näitä jakkuja niin pitäisiköhän mun ostaa hautajaisiin sopivat. Äitini (joka ei siis ole isoäitini tytär vaan miniä) suuttui että tällainen asia sanotaan ääneen jo ennen kuolemaa. Itse en ihan ymmärrä, olisiko ne hautajaiset jääneet tapahtumatta jos teeskennellään että yhdeksänkymppinen syöpäsairas ei kuolekaan. 

Vierailija
59/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihan utopiaa sanotaan,että hautajaiset ovat kalliimmat kun. häät. Vaikka kutsui hautajaisiin vain lähimmät omaiset ja onkin kahvi  / ruoka. Halvinkin arkku on kallis . Ei varmaan ongelmaa tehdä jotain halvempaa. Hautapaikan ja muut pakolliset maksut. Papin palkka. Kukkakoriste .Niin ja hautapaikka maksu nousee koko ajan.  Monet tietty pistää isoja summia hääpukuun ja itse juhlaa. Toiset käyttävät maalaisjärjeä

Papille ei tarvitse maksaa euroakaan. Arkun voi tehdä itse, kunhan noudattaa määräyksiä - ei ole kiva, jos ruumiinnesteet vuotavat alttarilla matolle.

Hautajaiset ei välttämättä maksa  euroakaan, hautaaminen maksaa. Siitäkään ei tarvitse maksaa euroakaan, jos ruumis viedään suoraa krematorioon, silloin maksat arkusta, kuljetuksesta ja tuhkaamisesta. Tuhkat saa maksutta viskoa erityisiin muistolehtoihin.

Eihän kenekään elämä ole niin arvokas, että sitä haluttaisiin yhdessä muistella.

Vierailija
60/93 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla matkaillessa tulee välillä käytyä myös hautausmailla. Useasti se hautaan haudatun nimi ja syntymä- ja kuolinpäivä on laitettu muistomerkkiin messinkilaatalla. Tuohan vaikuttaa aika näppärältä kun vertaa siihen, että tiedot hakataan siihen kiveen. Suomessa en muista vastaavaa nähneeni, oletteko muut nähneet näitä messinkilaattoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi