42-vuotiaalla miehellä sukuhautakivessä nimi ja syntymäaika valmiina. Miten reagoisit?
Tilanne tosiaan otsikon mukainen.
Minulla siis tuoreena tapailukumppanina 42-vuotias, tavallinen ja mukava mies, josta paljastui nyt juhannusviikonloppuna että hän kuuluu historialliseen sukuun, jolla on sukuhauta ja hautaa käydään elossa olevien perillisten kesken hoitamassa aina juhlapyhinä, nyt siis juhannuskukitus vuorossa.
Mukaan haudalle lähdettyäni havaitsin, että hautakivessä on miehen itsensä nimi ja syntymäaika valmiiksi kaiverrettuna. En sanonut mitään, mutta asia jäi karmimaan - miksi elävän ihmisen nimi pitää olla hautakivessä? Voisin kenties jollain tasolla ymmärtää ysikymppisen vanhuksen nimen kivessä, mutta terveen nelikymppisen nimen kohdalla olen sanaton.
Kivessä oli myös muiden sellaisten nimiä, joilla ei ollut vielä merkattua kuolinaikaa, eli tosiaan ihan laajempikin perinne heidän suvussaan.
Kommentit (45)
Olisin kauhistunut. Epäilisin vampyyrisuvuksi, että mies on jo haudassa ollut ja nousee välillä sieltä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuo tapa. Hautapaikkoja on rajallisesti, joten ne, jotka siihen haluavat, ovat kaiverruttaneet nimensä valmiiksi. Minä myös. KIva käydä omalla haudalla viemässä kukkia, tietää ihan oikeasti, mikä on määränpää.
Miksi ihminen ei saa päättää itse, ettei mene sukuhautaan.
En ole nähnyt tuollaista käytäntöä. Lähinnä niin, että puolison kanssa samaan ja mahdollinen sinkuksi jäänyt vanhempiensa kanssa samaan.
Mutta näin uusperheiden aikakautena voi jopa hautapaikasta tulla riita.
Pitäisikö hautapaikoista maksaa vuokraa joka kuukausi? Niin että vainajat kaivetaan ylös jos vuokra jää maksamatta?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan haudata samaan hautaa isäni ja äitipuoleni kanssa kun olen niin monta ketaa käynt kusemassa sille haudalle
Et voi estää kuolemasi jälkeen. Päädyt sinne oman kusen keskelle.
Minulle ja miehelleni (ei lapsia) on myös varattu paikka minun sukuni hautaan, mutta nimet kaiverretaan vasta sitten aikanaan. Luulin tämän olevan ihan yleistä.
Parempi syntymäaika valmiina kuin kuolinaika.
Vierailija kirjoitti:
Red flag!! Kyllä sinun naisena pitää saada päättää mitä miehelle tapahtuu kuoleman jälkeen ja minne se haudataan jos haudataan
Ei todellakaan ole. Isäni sattui naimaan aika tollon pimun vanhuuden päivillään, ja hänpä sitten aiheutti erittäin paljon pahaa mieltä kun päätti huvikseen hautauttaa isäni muualle kuin sukuhautaansa. Ilmeisesti leski oli mustasukkainen äitini kalmolle, joka makaa tuossa samassa haudassa.
Kun ollaan pikkumaisia, niin ollaan kunnolla pikkumaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan haudata samaan hautaa isäni ja äitipuoleni kanssa kun olen niin monta ketaa käynt kusemassa sille haudalle
Et voi estää kuolemasi jälkeen. Päädyt sinne oman kusen keskelle.
Tottakai voi estää. Voi hankkia oman hautapaikan ja määrätä tämän testamentissaan.
Ei kannata ainakaan puolison kanssa hankkia yhteistä hautakiveä, jossa molempien nimet valmiina, koska niitä puolisoita voi olla moniakin elämän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hautapaikoista maksaa vuokraa joka kuukausi? Niin että vainajat kaivetaan ylös jos vuokra jää maksamatta?
Riippuu hautuumaasta, miten maksellaan.
Meillä suvun haudat ovat ns. ainaispaikkoja, joissa on maksettu kaikki kerralla etukäteen, hoito ja kukat. Maksu on tapahtunut joskus kymmeniä elei lähemmä sata vuotta sitten, joten se ei voi mitenkään kattaa nykykuluja. Seurakunta yritti laittaa niihin hoitomaksun, mutta joku vei asian oikeuteen ja sen päätöksellä ovat edelleen hoitomaksuttomia. Nykyään tällaisia kertamaksullisia ainaispaikkoja ei käsittääkseni ole tarjolla, eikä tuolta hautuumaalta ole muutenkaan vuosikymmeniin saanut minkäänlaisia hautapaikkoja, vaikka vanhoja maksamattomia on vapautunut seurakunnan haltuun. Mutta kyllä, jos ei maksa hoitomaksuja niin hauta siirtyy seurakunnalle.
Mies on realisti. Onhan se jotenkin rauhoittavaa, että tietää minne sitten päätyy.
Appiukko laitatti nimensä toisen vaimonsa kiveen. Olihan se jotenkin creepyä sitä siinä katella.
Meni sitten kasikymppisenä kolmansiin naimisiin. Joskus sitä itsekseni mietin että vieläkö haluaa kakkosvaimon kanssa samaan kuoppaan.
Lapset lopulta hautasivat hänet ekan vaimon, lasten äidin, viereen. Ja kakkosvaimon sukulaiset korjautti kivensä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan jos siinä olisi tuleva kuolinpäiväkin merkittynä olisi syytä suhtautua pienellä varauksella kyseiseen henkilöön.
Voi aiheuttaa stressiä jos poikkeaa sukunsa haudalla ja huomaa oman nimen alle ilmestyneen kuolinpäivän. Päiväys parin kuukauden kukuttua.
Pappani kuoli 1985 ja hautakiveen kaiverrettiin saman tien jo mummani nimi ja syntymäaika. Mumma hoiti ja kävi haudalla normaalisti . Mumma kuoli 2004 ja sitten laitettiin mumman kuolinpäivä. Ihan normi meikkiä, ei harvinaista.
Isäni kuoli ja uurnalehtoon hänen laattansa alle laitettiin äitini laatta myös: vain kuolinpäivä puuttuu. Muuten äidin laatta olisi tosi kaukana isästä, uurnalehdossa kilpipaikat menee sitä mukaa kun vainajia on. Noin muutkin pariskunnat tekee
Isosedälläni ole kaksi hautakiveä eri hautausmailla. Hänen tutkansa on levitetty tunnuksettomalle alueelle ilman muistomerkkiä. Uskonto ja rahanahneus nääs.
Vierailija kirjoitti:
Appiukko laitatti nimensä toisen vaimonsa kiveen. Olihan se jotenkin creepyä sitä siinä katella.
Meni sitten kasikymppisenä kolmansiin naimisiin. Joskus sitä itsekseni mietin että vieläkö haluaa kakkosvaimon kanssa samaan kuoppaan.
Lapset lopulta hautasivat hänet ekan vaimon, lasten äidin, viereen. Ja kakkosvaimon sukulaiset korjautti kivensä.
Miksi mies olisi halunnut lasten äidin kanssa samaan tai edes lasten äiti? Mitä jos eivät halunneet samaan? Ihmisoikeusloukkauksia? En minä halua edes pahan äitini kanssa samaan.
Vierailija kirjoitti:
Pappani kuoli 1985 ja hautakiveen kaiverrettiin saman tien jo mummani nimi ja syntymäaika. Mumma hoiti ja kävi haudalla normaalisti . Mumma kuoli 2004 ja sitten laitettiin mumman kuolinpäivä. Ihan normi meikkiä, ei harvinaista.
Isäni kuoli ja uurnalehtoon hänen laattansa alle laitettiin äitini laatta myös: vain kuolinpäivä puuttuu. Muuten äidin laatta olisi tosi kaukana isästä, uurnalehdossa kilpipaikat menee sitä mukaa kun vainajia on. Noin muutkin pariskunnat tekee
Ap:n tapauksessa ei ole kysymys pariskunnasta. Puolison vanhempien hautaan on varattuna kaksi muutakin paikkaa, sinkkusisaruksille. Nimiä ei kuitenkaan ole valmiiksi kaiverrettu. Ikää sisaruksilla noin 50 ja 60 v.
Isosisko. kuoli päivän ikäisenä, kauan minua ennen. Isä hommasi perhehaudan. Isän nimi piti laittaa,että hautapaikka pysyy meillä. Siihen on nyt haudattu isä, äiti. ja vielä yhden siskon uurna.
Samaan hautaan voi kllä haudata myös uurnan jos vainaja on tuhkattu.