Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.

- n70v -

Kommentit (258)

Vierailija
241/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipatti on hyvää, vaikka näyttää lautaselliselta spermaa jossa lilluu esinahkan riekaleita.  M62

Meidän koulussa tuo oli kaikista kamalin ruoka, mitä voi olla olemassakaan. Kaikki inhosivat sitä, aika oli 70-luvun alussa.

Vierailija
242/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hyvät ruuat niin  yhteiskoulussa kuin kansakoulussakin. Veripalttua  rakastin, kuten moni muukin silloin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin  meillä oli

Vierailija
244/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään. 

Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta. 

Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.

Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.

Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa". 

Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.

Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle? 

Jos on kovetettua kasvisrasvaa, ei se terveysruokaa ole

Vierailija
245/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut vielä väittää että Vauva-palstalla ei ole suurin osa kirjoittajista vanhuksia :D 

Vierailija
246/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin kanaviillokista. 39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrapuuro, pinaattilätyt, veriletut, kalapuikot.

Vierailija
248/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattikeitto, lihamakaronilaatikko, lihapiirakat (graham?),  kalapuikot. Olen nainen 61v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelikala! Pk-seudun koulussa 80-luvulla. 

 

Edelleen tykkäisin, jos jostain saisi valmiina.

 

N52

Vierailija
250/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalaiselle oli mieluisin yllätys Oslo-aamiainen eli kaakaota, sämpylä, voinappi, kolmiosulatejuusto ja keitetty kananmuna. T: 60-vuotias

Muistan, kun kaakao tuotiin isossa ämpärissä ja siitä keittäjä jakoi astiaan. Kananmunia en muista syöneeni ikinä lapsuudessa keitettyinä tai lisukkeina. Kaakao oli kyllä superherkku 60 luvun lopulla 1-2 luokilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun top5 

 

Perunamuusi ja kalatäytepihvit

Pinaattiletut 

Makaronilaatikko

Hernekeitto

Pinaattikeitto

 

N54

Vierailija
252/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalaiselle oli mieluisin yllätys Oslo-aamiainen eli kaakaota, sämpylä, voinappi, kolmiosulatejuusto ja keitetty kananmuna. T: 60-vuotias

Muistan, kun kaakao tuotiin isossa ämpärissä ja siitä keittäjä jakoi astiaan. Kananmunia en muista syöneeni ikinä lapsuudessa keitettyinä tai lisukkeina. Kaakao oli kyllä superherkku 60 luvun lopulla 1-2 luokilla. 

Mun piti just tulla kirjoittamaan tuosta samasta. Pienessä maaseutupitäjässä tarjoiltiin myös kuuman kaakaon kanssa...siihen pehmeä sämpylä, juustoa päälle ja aina oli keitetty kananmuna, se oli herkkua se, jota odotettiin aamusta asti, ku ope kerto että lapset, tänään on Oslon aamiainen...Mulle oli pienoinen ylläri että se tunnettiin myös muualla Suomessa ku pelkästään Turun seudulla. Missähän kaikkialla? Vois olettaa että tuskin isoissa kaupungeissa...Täytyykin joku päivä helliä itteään sellaisella vanhojen aikojen muistoksi! Toitottaa: Turun paappa (Myös Googeli tunnisti asian...toinen ylläri! Olin aina tähän päivään asti kuvitellut että se oli silloisen keittäjän viritys ku ylä asteella ei tuohon enää törmännyt.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalaiselle oli mieluisin yllätys Oslo-aamiainen eli kaakaota, sämpylä, voinappi, kolmiosulatejuusto ja keitetty kananmuna. T: 60-vuotias

Muistan, kun kaakao tuotiin isossa ämpärissä ja siitä keittäjä jakoi astiaan. Kananmunia en muista syöneeni ikinä lapsuudessa keitettyinä tai lisukkeina. Kaakao oli kyllä superherkku 60 luvun lopulla 1-2 luokilla. 

Mun piti just tulla kirjoittamaan tuosta samasta. Pienessä maaseutupitäjässä tarjoiltiin myös kuuman kaakaon kanssa...siihen pehmeä sämpylä, juustoa päälle ja aina oli keitetty kananmuna, se oli herkkua se, jota odotettiin aamusta asti, ku ope kerto että lapset, tänään on Oslon aamiainen...Mulle oli pienoinen ylläri että se tunnettiin myös muualla Suomessa ku pelkästään Turun seudulla. Missähän kaikkialla? Vois olettaa että tuskin isoissa kaupungeissa...Täytyykin joku päivä helliä itteään sellaisella vanhojen aikojen muistoksi! Toitottaa: Turun paappa (Myös Googeli tunnisti asian...toinen ylläri! Olin aina tähän päivään asti kuvitellut että se oli silloisen keittäjän viritys ku ylä asteella ei tuohon enää törmännyt.)

Toiselta puolen Suomea kerron, etten ikinä ole moisesta kuullutkaan. Oliko tämä Oslon aamiainen siis ihan ateria? Aika vähäiseltä kuulostaa, jos pelkkä juustoleipä ja kanamuna ollut ruokana.

Vierailija
254/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalaiselle oli mieluisin yllätys Oslo-aamiainen eli kaakaota, sämpylä, voinappi, kolmiosulatejuusto ja keitetty kananmuna. T: 60-vuotias

Muistan, kun kaakao tuotiin isossa ämpärissä ja siitä keittäjä jakoi astiaan. Kananmunia en muista syöneeni ikinä lapsuudessa keitettyinä tai lisukkeina. Kaakao oli kyllä superherkku 60 luvun lopulla 1-2 luokilla. 

Mun piti just tulla kirjoittamaan tuosta samasta. Pienessä maaseutupitäjässä tarjoiltiin myös kuuman kaakaon kanssa...siihen pehmeä sämpylä, juustoa päälle ja aina oli keitetty kananmuna, se oli herkkua se, jota odotettiin aamusta asti, ku ope kerto että lapset, tänään on Oslon aamiainen...Mulle oli pienoinen ylläri että se tunnettiin myös muualla Suomessa ku pelkästään Turun seudulla. Missähän kaikkialla? Vois olettaa että tuskin isoissa kaupungeissa...Täytyykin joku päivä helliä itteään sellaisella vanhojen aikojen muistoksi! Toitottaa: Turun paappa (Myös Googeli tunnisti asian...toinen ylläri! Olin aina tähän päivään asti kuvitellut että se oli silloisen keittäjän viritys ku ylä asteella ei tuohon enää törmännyt.)

Toiselta puolen Suomea kerron, etten ikinä ole moisesta kuullutkaan. Oliko tämä Oslon aamiainen siis ihan ateria? Aika vähäiseltä kuulostaa, jos pelkkä juustoleipä ja kanamuna ollut ruokana.

Eräässä itärajan isohkossa kunnassa, nykyisessä kaupungissa kyllä tuota tarjottiin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 60v nainen ja olen aina pitänyt kanaviillokista ja tillilihasta.

Meidän pikku kyläkoulussa oli oma keittäjä ja muistan myös pitäneeni näistä yleisesti inhotuista ruoista. Ilmeisesti hän laittoi ne hyvin tai sai käyttöönsä hyviä raaka-aineita? Kumpaakaan en ole syönyt ala-asteen jälkeen.

Kanaviillokki oli keltaista currykastiketta ja siinä oleva kana muistutti grillibroilerista suikaleiksi riivittyä "nyhtökanaa", olisiko paistanut kokonaisen kanan uunissa ja pilkkonut siitä kastikkeeseen? 

Tilliliha oli palapaistia, ilmeisesti naudanlihaa vaaleassa kastikkeessa. Kunhan erotteli läskit pois lihoista, se oli ihan maukasta, ei mitenkään limaista tai sitkeää, ja pidin tillin mausta, joka siinä kyllä oli voimakas. Perunatkin olivat hyviä, eivät mitään lama-ajan "kumiperunoita" vaan ihan oikeita.

N48v

Vierailija
256/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalaiselle oli mieluisin yllätys Oslo-aamiainen eli kaakaota, sämpylä, voinappi, kolmiosulatejuusto ja keitetty kananmuna. T: 60-vuotias

Muistan, kun kaakao tuotiin isossa ämpärissä ja siitä keittäjä jakoi astiaan. Kananmunia en muista syöneeni ikinä lapsuudessa keitettyinä tai lisukkeina. Kaakao oli kyllä superherkku 60 luvun lopulla 1-2 luokilla. 

Mun piti just tulla kirjoittamaan tuosta samasta. Pienessä maaseutupitäjässä tarjoiltiin myös kuuman kaakaon kanssa...siihen pehmeä sämpylä, juustoa päälle ja aina oli keitetty kananmuna, se oli herkkua se, jota odotettiin aamusta asti, ku ope kerto että lapset, tänään on Oslon aamiainen...Mulle oli pienoinen ylläri että se tunnettiin myös muualla Suomessa ku pelkästään Turun seudulla. Missähän kaikkialla? Vois olettaa että tuskin isoissa kaupungeissa...Täytyykin joku päivä helliä itteään sellaisella vanhojen aikojen muistoksi! Toitottaa: Turun paappa (Myös Googeli tunnisti asian...toinen ylläri! Olin aina tähän päivään asti kuvitellut että se oli silloisen keittäjän viritys ku ylä asteella ei tuohon enää törmännyt.)

Toiselta puolen Suomea kerron, etten ikinä ole moisesta kuullutkaan. Oliko tämä Oslon aamiainen siis ihan ateria? Aika vähäiseltä kuulostaa, jos pelkkä juustoleipä ja kanamuna ollut ruokana.

Eräässä itärajan isohkossa kunnassa, nykyisessä kaupungissa kyllä tuota tarjottiin,

Kappas, liekö ollut sitten koulukohtaista? :)

Vierailija
257/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli hyvät ruuat niin  yhteiskoulussa kuin kansakoulussakin. Veripalttua  rakastin, kuten moni muukin silloin

Veripalttu oli lempiruokani koulussa. Maksalaatikostakin opin tykkäämään, vaikka aluksi oli outoa. Uunikala oli myös yksi lempiruuistani, sekä Oslo-aamiainen, jota tarjottiin muistaakseni perjantaisin. Hernekeitto kuului myös suosikkeihin. 

Vierailija
258/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki, lapintapa (jauhelihaperunamuusivuoka), nakkikastike, jauhelihakastike, mantelikala, ainakin. Hyvät sapuskat yleensä omasta keittiöstä, paitsi hernekeittoa eivät osanneet tehdä: kovia herneitä ja ylikypsiä porkkanoita laihassa liemessä. Kanaviillokkia taas söin kerran eri koulussa ja olivatpa osanneet pilata, kellertävää limaista kastiketta. N59 Helsinki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi