Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.

- n70v -

Kommentit (308)

Vierailija
281/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 60 ja makaronilaatikko, lihamureke ja verimakkarat. Itse inhosin monen suosikkeja eli tillilihaa, kaaliruokia ja kanaviillokkia.

Vierailija
282/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki ja se ihana mustaherukkahillo, jota sen kanssa tarjottiin!

Itse en ymmärtänyt lapsena enkä vieläkään makeaa hilloa ruuan kanssa. Maksalaatikkoni syön vieläkin ketsupin kanssa enkä veriletuillekaan kaipaa puolukkahilloa.

Nyt puhut asiaa! Esimerkiksi tykkään todella paljon mustasta makkarasta, mutta se muuttuu lähes syömäkelvottomaksi, jos siihen panee puolukkahilloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kouluruokia olivat perunat ja sianlihakastike, tilliliha, kaalilaatikko, sipatti, maksalaatikko,  jauhelihamurukastike ja perunamuusi.

 

M62

Vierailija
284/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruoka on hyvää, kun on todella nälkä. Ruotsissa ja Kiinassa keitettiin nälänhädän aikana nahkavöitä ja kenkiä ruuaksi vain saadakseen elää. 1

Suomessa syötiin pettuleipää. Siitä vain kokeilemaan, miten helppoa ja hyvää se on.

Vierailija
285/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut, hernekeitto ja kaikki puurot. 
N35

Vierailija
286/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka oli hyvää, koska se valmistettiin koulun keittiössä alusta loppuun, eikä ollut tiukkoja vaatimuksia suolan ja rasvan suhteen. On helpompi luetella ne ruoat, mistä en pitänyt: pinaattikeitto, kesäkeitto ja veriletut. 

Kaikki muu sapuska maistui, eikä ällöruokapäivinäkään harmittanut kuitata energiavajetta näkkärillä, voilla ja maidolla 😊 

N62

Kesäkeitto oli kasvavalle pojalle kyllä aika kevyt ateria. 

liian vaikeaa kai että santsaa?

Saiko teillä santsata? En siis veetuile, kun ihan aidosti mietin. Meillä nimittäin (ihan ymmärrettävästi toki) motkotettiin ruokahävikistä sen verran runsaasti, että olisi ollut tosi kätevää, jos olisi saanut ottaa ensin vähän ja sitten käydä hakemassa lisää, jos tykkäsi. En tiedä sitten vaikuttiko lama, olin lapsi ja nuori 90-luvulla.

Kesäkeittoa itse kyllä rakastin eikä se minusta ollut liian kevyttä lounasta, kun kuitenkin oli maitopohjainen. Ymmärrän kyllä, että jollekin urheilevalle ei varmaan ihan riitä, vaikka yrittäisi jatkaa näkkärillä tms.

Lamasta huolimatta ruoka oli kyllä meillä oikein hyvää ja suurimmasta osasta pidin. Mantelikala, kanaviillokki ja puolukkapuuro olivat suuria suosikkeja! Sen muistan, että ruokien nimet aiheuttivat yleistä hilpeyttä, kun ne olivat tyyliä lempeä kanakeitto, iloinen uunipata jne. Hyvin vähän oli suoria inhokkeja, niistä pahimpana pinaattikeitto. Se ei vain ole ruokaa. Olin aina tosi nälkäinen pinaattikeittopäivänä, kun piti elää puolikkaalla kananmunalla ja keittotilkalla (söin käytännössä kananmunaa keitolla enkä toisinpäin) ja näkkärillä.

Koulunäkkiin taas kyllästyin niin totaalisesti, että näin nelikymppisenäkin puistattaa sen paketin näkeminen kaupan hyllyllä. Ei siinä mitään vikaa ollut, mutta kun ei oikein koskaan saatu mitään muuta. Sen kanssa oli myös aina ja ikuisesti pelkästään keijua tai floraa ja ne vain maistuvat niin kauheilta, että söin näkkärini mieluummin ilman, vaikka se oli kuiviltaan vielä ankeampaa.

Sukulaissielu! Inhosin pinaattikeittoa, vieläkin. Näkkäriä oli pakko syödä joka aterialla, jäi pitkäksi aikaa kammo. Nyt kyllä maistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
287/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Keiju on pahaa, samoin flora

Vierailija
288/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernerokka. Ikää on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
289/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ketju ja hieman piti tulla ihmettelemään muistojani kouluruokailusta. Oli peltiastiat ja muki ja jo silloin hämmästelin verilettuja ja Pohjois-Pohjanmaalla, kun oltiin, niin myös rössypotut eli verestä tehty sekin. Silloin tällöin niitä joutui syömään tai ainakin piti yrittää.

 

Tykkäsin kyllä kesäkeitosta ja oisko ollut kanaviillokki ja riisi. Joskus kävimme vuorollamme kuorimassa keittiöllä perunoita.

Salaateista mieleen jäänyt raaste jossa puolukoita, olisko lanttu tai nauris ollut. 48v.

Keräkaalisalaatti ainakin omassa lapsuudessa sisälsi puolukoita. Oli pahaa, mutta meni siinä muun pääruuan sivussa.

Vierailija
290/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että yksikään ruoka olisi ollut pahaa 00 taitteessa. Tonnikalapasta ehkä suosikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
291/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin: veripalttu! Tarjoiltiin perunoiden ja valkokastikkeen kanssa. Oli niin hyvää!!

 

N.61v

Minun kouluaikaan veripaltun kanssa puolukkahilloa ei mitään perunoita ja kastiketta. Stadissa -70 luvulla.

Vierailija
292/308 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruoka on hyvää, kun on todella nälkä. Ruotsissa ja Kiinassa keitettiin nälänhädän aikana nahkavöitä ja kenkiä ruuaksi vain saadakseen elää. 1

Suomessa syötiin pettuleipää. Siitä vain kokeilemaan, miten helppoa ja hyvää se on.

Kaikki koulu ja sairaala ruoka on nykyään ala arvoista ja mikään pettuleipä ei sitä oikeuta! Pilaavat lähinnä hyviä raaka aineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
293/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ainoa mitä söin edes neutraalein tuntemuksin oli näkkileipä.  Yksikään ruoka ei herättänyt ruokahalua edes vähäisessä määrin.

N 60+

Vierailija
294/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokana olisi ollut vaikka pelkkiä perunoita, mutta ne olisivat olleet juuri keitettyjä, sekin ratkaisu olisi toiminut paremmin kuin kaikenkirjavat mössöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
295/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisin eritysemmin pitänyt mistään kouluruoasta. Mutta tuohan oli jonkun vantaan laitoskeittiön tuottamaa jossa mausteita säästettiin ja perunat oli sitä kumiperunalaatua.

Se ns. risotto joka siis ei oikeasti ollut risottoa oli joskus ok, kun siinä oli edes jotain maustetta. Välillä sekin oli kuivaa ällöä. 

Vierailija
296/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha. N 54.

Vierailija
297/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ketju ja hieman piti tulla ihmettelemään muistojani kouluruokailusta. Oli peltiastiat ja muki ja jo silloin hämmästelin verilettuja ja Pohjois-Pohjanmaalla, kun oltiin, niin myös rössypotut eli verestä tehty sekin. Silloin tällöin niitä joutui syömään tai ainakin piti yrittää.

 

Tykkäsin kyllä kesäkeitosta ja oisko ollut kanaviillokki ja riisi. Joskus kävimme vuorollamme kuorimassa keittiöllä perunoita.

Salaateista mieleen jäänyt raaste jossa puolukoita, olisko lanttu tai nauris ollut. 48v.

Keräkaalisalaatti ainakin omassa lapsuudessa sisälsi puolukoita. Oli pahaa, mutta meni siinä muun pääruuan sivussa.

Punakaalin joukkoon on yleensä laitettu puolukoita. Meidän piti kouluun kerätä litra puolukoita syksyllä jokaisen. Koulun keittäjä teki sitten puolukkahillloa. Aloitin ala-asteen 1980. 

Vierailija
298/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikot (tai erityisesti ne sellaiset neliön malliset paksumpikuoriset), kermaviilikastike ja perunamuusi.

 

Meilläkin kerättiin puolukoita koululle vielä 90-luvulla. Tai mentiin siis koulun kanssa metsään yhdeksi päiväksi keräämään.

Vierailija
299/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokana olisi ollut vaikka pelkkiä perunoita, mutta ne olisivat olleet juuri keitettyjä, sekin ratkaisu olisi toiminut paremmin kuin kaikenkirjavat mössöt.

Joo jos ne perunat olis ollu 'oikeita' perunoita, ei niitä kumiperunoita. 

Vierailija
300/308 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto, kaurapuuro, perunat ja lihapullakastike. M34

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi