Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (308)
Pinaattiletut nakeilla, kala tartarkastikkeella, risotto, nakkikastike muusilla.
55vee
Olen 63 v. Kävin kouluni noin 6000 asukkaan paikkakunnalla 1970-luvulla ja -80-luvun alussa; kansakoulu, yhteiskoulu, lukio. Kouluissa oli omat keittiöt ja keittäjät. Ei ollut ruuista valittamista. Tietenkään en kaikista välttämättä tykännyt, mutta ei tullut mielenkään syyttää siitä kuin omaa makua. Olen vakavaraisesta perheestä, jossa syötiin yksinkertaisesti, mutta terveellisesti sen ajan mittapuun mukaan, myös paljon hedelmiä ja erilaisia kasviksia. Opin, että kaikki ruoka on tärkeää ja arvokasta, vaikka siitä ei aina tykkäisikään ja vaikka ruoka ei olisi oma lempiruoka, sen voi silti syödä. En ymmärrä nykyajan nirsoilua esim. kouluruuan kanssa. Tosin en tiedä, onko ruuan taso todella aivan surkea vai onko vain joku esim. trendi ylenkatsoa sitä ilman mitään hyvää syytä. Meillä koululaisilla on hieno mahdollisuus saada vatsansa täyteen ainakin kerran päivässä, mutta sitä ylenkatsotaan. Pienellä asennemuutoksella olisi paikka ja aika nyt.
Ai niin :) - kansakoulussa veripalttu ja joku mikälie hillo sen kanssa. Sen muistan vieläkin.
Hernekeitto ja kaikki puurot sillä ihanalla mehukeitolla <3
N61 v
Kävin ala-asteen 70-luvulla pienessä kyläkoulussa jossa oli oma keittäjä. Merimiespihvi ja hernekeitto oli lempparit. Olen aina ollut melkolailla kaikkiruokainen, mutta janssoninkiusaus ja etikkapunajuuret eivät uppoa vieläkään.
N60
Ai niin: veripalttu! Tarjoiltiin perunoiden ja valkokastikkeen kanssa. Oli niin hyvää!!
N.61v
Vierailija kirjoitti:
Ja jotkut vielä väittää että Vauva-palstalla ei ole suurin osa kirjoittajista vanhuksia :D
:) varmaan niin, mutta sinä tämänpäivän nuori et tule koskaan kokemaan esim. 70-luvun kouluruokailua, koska nykykoulujen ruuat tulee linjastoilta jossa lämmitetään suurten einesvalmistajien toimittamat ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Kanaviillokki ja se ihana mustaherukkahillo, jota sen kanssa tarjottiin!
Itse en ymmärtänyt lapsena enkä vieläkään makeaa hilloa ruuan kanssa. Maksalaatikkoni syön vieläkin ketsupin kanssa enkä veriletuillekaan kaipaa puolukkahilloa.
Kiva ketju.
Kanaviillokki mustaherukkahyytelöllä, kalapuikot tartarkastikkeella,hernekeitto ja eskimopuikko,makaronilaatikko,kaali-jauhelihalaatikko,makkarakastike,
ihania muistoja ja kiitos keittiölle.
Arvostan tekijöitä ja maukasta ruokaa.
Meillä piti 70-luvulla kyläkouluun kaikkien oppilaitten (n. 60) tuoda syksyisin 2 litraa siivottuja puolukoita (jotkut toivat enemmänkin). Sehän tekee vähintään 120 litraa. Muutaman kerran vuodessa tarjottu puolukkahillolusikallinen maksaruokien kanssa tuskin vastasi tätä. Mihin lie loput puolukat menneet..!
Erityisesti tykkäsin kanaviillokista mustaherukkahillolla. Olen 48 vuotias.
Kiva ketju ja hieman piti tulla ihmettelemään muistojani kouluruokailusta. Oli peltiastiat ja muki ja jo silloin hämmästelin verilettuja ja Pohjois-Pohjanmaalla, kun oltiin, niin myös rössypotut eli verestä tehty sekin. Silloin tällöin niitä joutui syömään tai ainakin piti yrittää.
Tykkäsin kyllä kesäkeitosta ja oisko ollut kanaviillokki ja riisi. Joskus kävimme vuorollamme kuorimassa keittiöllä perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju ja hieman piti tulla ihmettelemään muistojani kouluruokailusta. Oli peltiastiat ja muki ja jo silloin hämmästelin verilettuja ja Pohjois-Pohjanmaalla, kun oltiin, niin myös rössypotut eli verestä tehty sekin. Silloin tällöin niitä joutui syömään tai ainakin piti yrittää.
Tykkäsin kyllä kesäkeitosta ja oisko ollut kanaviillokki ja riisi. Joskus kävimme vuorollamme kuorimassa keittiöllä perunoita.
Salaateista mieleen jäänyt raaste jossa puolukoita, olisko lanttu tai nauris ollut. 48v.
Makaronilaatikko, kaalikääryleet, makkarakeitto
N65
Lihapullat oli herkkua, ruisvelli taas yök yök.
N66
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko, uunimakkara. N60
Makaronilaatikko, kanaviilokki, kalapuikot. Meillä ei stadissa koskaan ollut uunimakkaraa ja olen 3 vuotta vanhempi kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin koulussa merianturasta, mikä tarjottiin duchesse-perunoiden kera mukana sesongin vihanneksia.
Olet vissiin käynyt koulusi Hausjärvellä? Merianturaa siellä oli joskus tarjolla, mutta en muista tuota kastiketta.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/tarinoita-ja-muistoja-…
Jopa teillä ollut hienot sapuskat koulussa. Stadissa -70 luvulla ei edes uneksittu tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Juuriskapuuro, peruna ja maksakastike, broilerin koipireidet, tilliliha. 80-luvun pikkukylän ala-asteella ruoat oli kaikki hyviä, kun siellä oli omat keittäjät, jotka tekivät paljon itse.
N48
Mitähän tuollainen puuro on? Broilerin koipireisiä en ole koskaan kouluruokana syönyt tosin -70 luvulla kävin koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka oli hyvää, koska se valmistettiin koulun keittiössä alusta loppuun, eikä ollut tiukkoja vaatimuksia suolan ja rasvan suhteen. On helpompi luetella ne ruoat, mistä en pitänyt: pinaattikeitto, kesäkeitto ja veriletut.
Kaikki muu sapuska maistui, eikä ällöruokapäivinäkään harmittanut kuitata energiavajetta näkkärillä, voilla ja maidolla 😊
N62
Kesäkeitto oli kasvavalle pojalle kyllä aika kevyt ateria.
liian vaikeaa kai että santsaa?
Saiko teillä santsata? En siis veetuile, kun ihan aidosti mietin. Meillä nimittäin (ihan ymmärrettävästi toki) motkotettiin ruokahävikistä sen verran runsaasti, että olisi ollut tosi kätevää, jos olisi saanut ottaa ensin vähän ja sitten käydä hakemassa lisää, jos tykkäsi. En tiedä sitten vaikuttiko lama, olin lapsi ja nuori 90-luvulla.
Kesäkeittoa itse kyllä rakastin eikä se minusta ollut liian kevyttä lounasta, kun kuitenkin oli maitopohjainen. Ymmärrän kyllä, että jollekin urheilevalle ei varmaan ihan riitä, vaikka yrittäisi jatkaa näkkärillä tms.
Lamasta huolimatta ruoka oli kyllä meillä oikein hyvää ja suurimmasta osasta pidin. Mantelikala, kanaviillokki ja puolukkapuuro olivat suuria suosikkeja! Sen muistan, että ruokien nimet aiheuttivat yleistä hilpeyttä, kun ne olivat tyyliä lempeä kanakeitto, iloinen uunipata jne. Hyvin vähän oli suoria inhokkeja, niistä pahimpana pinaattikeitto. Se ei vain ole ruokaa. Olin aina tosi nälkäinen pinaattikeittopäivänä, kun piti elää puolikkaalla kananmunalla ja keittotilkalla (söin käytännössä kananmunaa keitolla enkä toisinpäin) ja näkkärillä.
Koulunäkkiin taas kyllästyin niin totaalisesti, että näin nelikymppisenäkin puistattaa sen paketin näkeminen kaupan hyllyllä. Ei siinä mitään vikaa ollut, mutta kun ei oikein koskaan saatu mitään muuta. Sen kanssa oli myös aina ja ikuisesti pelkästään keijua tai floraa ja ne vain maistuvat niin kauheilta, että söin näkkärini mieluummin ilman, vaikka se oli kuiviltaan vielä ankeampaa.
Juuriskapuuro, peruna ja maksakastike, broilerin koipireidet, tilliliha. 80-luvun pikkukylän ala-asteella ruoat oli kaikki hyviä, kun siellä oli omat keittäjät, jotka tekivät paljon itse.
N48