Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.

- n70v -

Kommentit (258)

Vierailija
221/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merimiespihvi :) n52

Vierailija
222/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha ja kanaviillokki. N60.

Kotona ei koskaan saanut tillilihaa. Pidin siitä. Myös kanaviillokista. Mustaherukkahilloa siihen mukaan. Yksi mitä muistan myös lämmöllä oli sipatti.

En muista yhtään sellaista ruokaa, jota olisin inhonnut koulussa. Puuropäivinä jäi kyllä vähän nälkä ja keitetyt kuorimattomat perunat eivät jäähtyneinä olleet erityisen herkullisia. Keitoissa ja padoissa oli outoja mausteita, mutta niistäkin pidin. Kunpa saisikin niitä ala-asteen pataruokia yhä. Nämä siis 1970 ja 1980 luvulla.

 

Myöhemmin olen syönyt lapsien kouluruokia aina kun on päässyt kokeilemaan 2000-2010 välillä, eikä niissäkään mitään vikaa ole ollut.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaalilaatikko sekä palapaisti.

Vierailija
224/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppisin vasta ammattikoulussa että perunat pitää laittaa lautasen reunoihin ja perunat pitää nopeasti talloa haarukalla jotta lautaselle mahtuu enemmän ruokaa, perunat pysyvät muurina jotta lautaselle mahtuu enemmän ruokaa, jos on voita perunoiden päälle niin se on suurta plussaa

 

Ammattimainen syöminen kouluissa olisi myös hyvä, kouluruoka on pikemmin muonaa mutta tuleehan sitä muonaa muuallakin syötyä, mieluiten koulussa

 

Tykkäsin niistä ruuista jotka oli yhteensopivia reseptin ja suurtalouskeittiön kokkausvälineillä, jotkut ruoat ja ruoanlaitto välineet eivät tiedä hyvää suurtalouskeittiöissä ja niissä ruuissa missä on vikaa niin niitä ruokia pitäisi valmistaa enemmän rakkaudella

Tämä :D Oikein! 

"perunat pysyvät muurina jotta lautaselle mahtuu enemmän ruokaa,"

Myöhemmin olen oppinut, että kannattaa syödä ensimmäiset 20 minuuttia reippaasti, koska kylläisyyden tunne tulee juuri silloin. 

Tarkoitatko tätä "ammattimaisella syömisellä"? 

Vierailija
225/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka oli hyvää, koska se valmistettiin koulun keittiössä alusta loppuun, eikä ollut tiukkoja vaatimuksia suolan ja rasvan suhteen. On helpompi luetella ne ruoat, mistä en pitänyt: pinaattikeitto, kesäkeitto ja veriletut. 

Kaikki muu sapuska maistui, eikä ällöruokapäivinäkään harmittanut kuitata energiavajetta näkkärillä, voilla ja maidolla 😊 

N62

Kesäkeitto oli kasvavalle pojalle kyllä aika kevyt ateria. 

Vierailija
226/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kaalikääryleet olivat hyviä näin jälkikäteen ajaltetuina, kun niitå ei eää saa. Puolukkahilloa oheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Hernekeitto lieni syötävin. Kaikki ruoka oli lusikalla syötävää . Kerran viikossa sulatejuusto kolmio, makkaraviipale tai grahamsämpylä muuten näkkäri ilman mitään voin tapaista . Olikohan sitäkään joka päivä.

N70

Kymmenen vuotta nuorempana meillä oli kyllä aina voita. Yleensä taisi olla niitä vanhemman mallisia käärittyjä nappeja, joidenka koko pieneni jossain vaiheessa. Olisiko ollut ensin 15 g ja sitten 10? Sulatejuustoa oli myös, mutten oikein tykännyt niistä. Siinä pyöreässä pakkauksessa taisi olla kolmioita eri makuja ja aina ei päässyt valitsemaan. Ne kolmiot oli myös ärsyttäviä avata, kun se folio repeytyi helposti ja palasia jäi juustoon. Niitä sitten koitti saada pois viimeistään hampaiden välistä. 

Vierailija
228/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilinen papari kansakoulussa  viiskytluvulla.

Hah, kiitos! Enpä ole kuullut tuota sanaa vuosikymmeniin, vaikka se oli aikoinaan laajalti käytössä.

Mitä on papari?

Papusoppaa eli hernekeittoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkuna-vehnänjyvävuoka mustaherukkahillolla.

N33

Vierailija
230/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään. 

Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta. 

Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.

Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.

Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa". 

Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.

Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle? 

Hyvä lähde on siinä pakkauksessa oleva ainesosaluettelo.

Minulle sanoi oma työterveyshoitaja yli 20 vuotta sitten, että hänen käsityksensä mukaan lapsille ei saisi antaa margariinia ollenkaan niiden transrasvojen takia. Asiasta tuli puhe silloin, kun itse olin saanut lievän ylipainoni pois vaihtamalla margariinin Oivariiniin ja kurrin kevytmaitoon silloin, kun maitoa tarvitsee eli harvoin. Tuo tth oli aivan täysjärkisten kirjoissa kulkeva ihminen, ei mihinkään hörhöilyyn päin oleva ihminen.

Margariineissa ole nykyään enää transrasvoja, mutta ei ne silti ihmisen ravintoa ole.

Maitorasvoissa on transrasvoja, mutta se on eri kuin noissa keinorasvoissa.

 

Miksi muuten aidon ravinnon puolustajia pidetään jotenkin aivovammaisina? Ei todella missään muualla kuin Suomessa.

Koska ihmiset on aivopesty uskomaan, että einekset on terveellisiä... Siihen vaikuttaa myös laiskuus ja kyvyttömyys kokata itse. Vege-eines ei todellakaan tee siitä automaattisesti terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrapuuro, appelsiinipossukastike, kanaviillokki. Erityismaininta koulun näkkärille, jota oli ruokalan pöydillä vapaasti otettavissa. N57

Vierailija
232/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaiselle oli mieluisin yllätys Oslo-aamiainen eli kaakaota, sämpylä, voinappi, kolmiosulatejuusto ja keitetty kananmuna. T: 60-vuotias

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut ja kanaviillokki.

45

Vierailija
234/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 60v nainen ja olen aina pitänyt kanaviillokista ja tillilihasta.

Tämä ihmetyttää kyllä kovasti, kun minusta ne oli molemmat ihan kamalia ja mielestäni ei niitä syönyt kukaan muukaan. Tilliliha oli sellaista valkoista limaa jossa kumisia palloja harvakseltaan seassa. Eikä niissä muissakaan ruuissa ollut hurraamista, muistan ainoastaan grillimaustetut paistetut perunat oli syötäviä. Ehkä eri puolella suomea oli paremmat tarjoilut kun meillä turussa oli ala-arvoista ruokaa.

 

M53

Samat muistot tillilihasta, ettei oikein kukaan siitä välittänyt. Kanaviillokki sen sijaan oli suosittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Liisa oli keittiöpäällikkönä ja ruoka oli aina hyvää (paitsi tilliliha ja kanaviillokki : )

 

Erityisesti on jäänyt mieleen maksaperunasoselaatikko, jauhemaksapihvit ja -pullat, maksalaatikko. Eli maksaa käytettiin ja opimme kaikki mukulat tykkäämään siitä. Olen myöhemmin huomannut että monet vierastavat maksaa. Verilettuja oli myös koulussa ja kyllä olivat hyviä. Varsinkin ulkomailla monet vierastavat veripohjaisia ruokia. Kiitos Anna-Liisalle. Osasimme arvostaa jo silloin lapsena. Turun lähelle menee terveiset.

M61

Vierailija
236/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipatti on hyvää, vaikka näyttää lautaselliselta spermaa jossa lilluu esinahkan riekaleita.  M62

Vierailija
237/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko oli kaikkien suosikki, myös minun. Se tehtiin alusta loppuun koulun omassa keittiössä. Näin vielä 70-luvulla. N62

Vierailija
238/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyin oikeasti syömään koulussa kaikkea ekaluokalta lähtien. Myös joitan ruokia, jotka ei olleet niin hyviä. Nykyään menisi nekin kevyesti. Ihmisen makuaisti kehittyy valtavasti. Tuskin olisin 8-vuotiaana tykännyt esimerkiksi oluesta tai viskistäkään.

Vierailija
239/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lempiruoka taisi olla perunamuusi ja uunimakkara. Se taidettiin valmistaa HKn:sinisestä. Ihmekös jos kaikille muillekin maistui. HK:n sinisen resepti on tänä päivänä erilainen.

Vierailija
240/258 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko oli kaikkien suosikki, myös minun. Se tehtiin alusta loppuun koulun omassa keittiössä. Näin vielä 70-luvulla. N62

90-luvun lamalaatikko oli pahaa, koska makaroneina käytettiin niitä sileäpintaisia ja kaikkein halvimpia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän