Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (492)
Ala-asteella oli koulun oma keittiö ja tekivät todella hyviä kaalikääryleitä. Veikkaisin että niiden syömisessä ennätys on edelleen minulla. Kiitos vanhan liiton keittäjille. Kaalikääryle rakastaja m45.
Porkkanaraaste: luokkakaverin kanssa kävimme oikein pyytämässä reseptin siihen kyläkoulun keittäjältä, kun ei kotona ollut yhtään samanlaista. Maistuihan se kun siihen tuli sokeria!
N45.
51v ja en muista oikeastaan että mitään ruokaa olisin inhonnut. Kanaviillokki, keitot, puurot kaikki upposi enemmän kuin hyvin. Pinaattiletuista en niin välitä, mutta söin. Niiden kanssa sai makaronisalaattia ja se oli hyvää. Näkkileipä oli niin hyvää, ei sellaista mistään enää saa.. ja kylmä maito "peltilehmästä". Karjalanpiirakka oli sellainen extra. Samoin ne tikkujäätelöt jota joskus oli tarjolla. Nälkäisenä ei tarttenut koskaan koulussa olla, kun köksä alkoi seiskalla niin ai että.. itse tehdyt jauhemaksapihvit, nam!
Tämäntyyppisistä kyselyistä tulee aina mieleen 2000-luvun alun chatit joissa saattoi tulla privaviestiä tyyliin: "Ikäs ja mist??!!", sitten kun alkoi kirjoittamaan "kakskyt..." ei kerennyt sen pidemmälle niin tuli jo vihainen vastaus: "vtun vanhuxet!!!!" xD
Poronkäristys oli juhlaa koulussa
m41
Olen yli 60v nainen ja olen aina pitänyt kanaviillokista ja tillilihasta.
Lihamureke oli ehdoton ykkönen. Varmaan kun ei kotona ikinä tehty, muut ruuat oli tuttuja tai jotakin inhokkia. Kouluruoka oli ainakin vielä 2010 asti ihan hyvää. En minäkään kaikesta pitänyt, mutta 90% oli tavallista, ravitsevaa kotiruokaa.
90 luvulla molemmat vanhemmat jäi työttömiksi. Kyllä kouluruoka olikin hyvää kun kotona kaikesta säästettiin.
Kaikki ruoka on hyvää, kun on todella nälkä. Ruotsissa ja Kiinassa keitettiin nälänhädän aikana nahkavöitä ja kenkiä ruuaksi vain saadakseen elää. 1
Meidän koulussa oli köyhän perheen poika. Päivän ainoa ateria oli kouluruoka. Kaikki oli hänestä hyvää. Tankkasi kaikkea niin paljon kuin mahdollista koko päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60v nainen ja olen aina pitänyt kanaviillokista ja tillilihasta.
Tämä ihmetyttää kyllä kovasti, kun minusta ne oli molemmat ihan kamalia ja mielestäni ei niitä syönyt kukaan muukaan. Tilliliha oli sellaista valkoista limaa jossa kumisia palloja harvakseltaan seassa. Eikä niissä muissakaan ruuissa ollut hurraamista, muistan ainoastaan grillimaustetut paistetut perunat oli syötäviä. Ehkä eri puolella suomea oli paremmat tarjoilut kun meillä turussa oli ala-arvoista ruokaa.
M53
Oppisin vasta ammattikoulussa että perunat pitää laittaa lautasen reunoihin ja perunat pitää nopeasti talloa haarukalla jotta lautaselle mahtuu enemmän ruokaa, perunat pysyvät muurina jotta lautaselle mahtuu enemmän ruokaa, jos on voita perunoiden päälle niin se on suurta plussaa
Ammattimainen syöminen kouluissa olisi myös hyvä, kouluruoka on pikemmin muonaa mutta tuleehan sitä muonaa muuallakin syötyä, mieluiten koulussa
Tykkäsin niistä ruuista jotka oli yhteensopivia reseptin ja suurtalouskeittiön kokkausvälineillä, jotkut ruoat ja ruoanlaitto välineet eivät tiedä hyvää suurtalouskeittiöissä ja niissä ruuissa missä on vikaa niin niitä ruokia pitäisi valmistaa enemmän rakkaudella
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko, uunimakkara. N60
Nuo oli minunkin suosikit. Minun aikana ei onneksi pakotettu syömään kasvisruokaa vaan saatiin hyvää ruokaa.
Kinkkukiusaus se rapea pinta ja salaatti 🤤
Jauhelihakastike ja spaghetti
Kanakastike ja riisi salaatilla
Jotenkin ruoka on sellaista mitä ei koskaan unohda.
Muistan kouluruoat paremmin kuin koulun oppitunnit
Lihapullat ja muussi
Janssoninkiusaus
Ainakin ohrapuuro, kanaviillokki, kalakeitto, veripalttu ja lasagne oli suosikkeja. Ala-asteella kaikki ruoka oli todella hyvää, kun kävin pientä koulua jossa oli oma keittäjä. Sen jälkeen ei ollut enää ihan niin hyvää, mutta kelvollista kuitenkin. Ekaluokalle menin 82.
Meillä oli pelkkiä lusikkaruokia sekä kansakoulussa että oppikoulussa (keskikoulu ja lukio). Makaronivelliä, vehnävelliä, kaurapuuroa, puolukkapuuroa itse keräämistämme puolukoista, klimppisoppaa, jauhelihakeittoa, lauantaisin kiisseliä ja puuroa. Ei leipää eikä voita, ei jälkkäreitä. Ja oppikoulussa meiltä kerättiin ruokamaksu.
T. Ahne ja kaiken ilmaiseksi saanut sukupolvi
Puolukkaruispuuro, aprikoosipuuro ja suklaapuuro.
Ikä: 69 v