Helsingissä kadonnut intialainen nuori miesopiskelija
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012091255.html
"Iltapäivällä maanantaina 4. toukokuuta opiskelija lähetti tekstiviestin äidilleen. Hän kysyi, saisiko käyttää tämän luottokortilta rahaa ystävien kanssa syömiseen.
Opiskelija oli käyttänyt Suomessa äitinsä pankkitiliin liitettyä luottokorttia. Hän oli vielä koti-Intiasta lähtiessään alaikäinen ja täytti kahdeksantoista maaliskuussa.
– Hän kiitti ja lupasi soittaa äidilleen vielä saman päivän iltana. Hän ei soittanut, Reddy kertoo.
Seuraavana päivänä siskonpoika ei enää vastannut puhelimeen. Reddyn mukaan luottokortin tilitapahtumia ja puhelimen sijaintisovelluksen lokitietoja yhdistelemällä siskonpojan liikkeistä muodostui kokonaiskuva.
Bussilippu Lahdessa, junalippu Lahden juna-asemalla, osto hampurilaispaikassa Helsingissä ja osto ruokakaupassa noin iltakahdeksalta.
Myöhemmin poliisi on julkaissut kaupan valvontakamerakuvan. Poliisin kuvasta ei selviä, milloin tai missä kaupassa kuva on otettu.
Viimeisenä sijaintina oli Saaristolaivastonkadun pääty Helsingin Kruunuvuorenrannassa noin kolme tuntia myöhemmin.
Sinne sijaintisovellus Find My iPhonen lokikirjaus siskonpojan puhelimen sijainnista näyttää noin iltayhdentoista aikaan 5. toukokuuta."
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, mutta minulle oli iso yllätys kun luin, että valkoisia turisteja kohdellaan Intiassa kuin kuninkaallisia. Luulin pitkään, että intialaiset inhoavat länsimaalaisia ja varsinkin valkoihoisia. Niin huonot kokemukset minulla heistä on.
Intialaiset suhtautuvat länsimaisiin turisteihin yleensä lämpimän vieraanvaraisuuden, luonnollisen uteliaisuuden ja huvittuneisuuden yhdistelmällä. Vaikka paikalliset ovat innokkaita jakamaan kulttuuriaan ja ovat usein avuliaita, jotkut pitävät tiettyjä länsimaisten turistien tapoja – kuten paikallisten pukukoodien tietämättömyyttä – liian rentoina tai jopa epäkunnioittavina.
Intialainen pukukoodi (tarkistamaton tieto) viittaa tyypillisesti vaatimattomaan, kulttuurisesti kunnioittavaan arkipukeutumiseen tai juhlavaan etniseen pukeutumiseen. Siihen kuuluu hartioiden ja polvien peittäminen, liian tiukkojen vaatteiden välttäminen.No nuo länsimaissa asuvat intialaiset taitaa olla sitten aika eri porukkaa, ilmeisesti huomattavasti rikkaampia kuin tavallinen perusintialainen. 99 % he ovat tekemisissä vain muiden intialaisten kanssa, ovat yleensä leuhkia, ylimielisiä, tylyjä ja hyvin oman arvonsa tuntevia. Yleensä myös huippukoulutettuja. Jos Rillit huurussa-sarja olisi totuudenmukainen, niin tämä intialainen hahmo Rajesh Koothrapali ei olisi niin hyvissä väleissä valkoisten kavereidensa kanssa, vaan seurustelisi muiden intialaisten kanssa. Olen lukenut myös, että keskiluokan/ylemmän keskiluokan intialaiselle tavallisen ruumiillisen työn tekijä( esim.siivooja, tarjoilija jne) ei ole edes ihminen ja heitä kohdellaan melkeinpä kuin jotakin saastaa. Edes sairaanhoitajia ei kunnioiteta Intiassa ollenkaan, vaikka heillä on kuitenkin korkea koulutus. Ikävää..
Eikä millään tavallisella intialaisella ole varaa maksaa lukukausimaksuja Suomessa. Ovat vähintään 10 000 euroa lukuvuodessa.
Eikä mikään riksakuskin vaimo saa luottokorttia. Kyllä tämän pojan perhe on keskiluokkaa, varakasta kansanosaa, vaikkeivät toki miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, mutta minulle oli iso yllätys kun luin, että valkoisia turisteja kohdellaan Intiassa kuin kuninkaallisia. Luulin pitkään, että intialaiset inhoavat länsimaalaisia ja varsinkin valkoihoisia. Niin huonot kokemukset minulla heistä on.
Intialaiset suhtautuvat länsimaisiin turisteihin yleensä lämpimän vieraanvaraisuuden, luonnollisen uteliaisuuden ja huvittuneisuuden yhdistelmällä. Vaikka paikalliset ovat innokkaita jakamaan kulttuuriaan ja ovat usein avuliaita, jotkut pitävät tiettyjä länsimaisten turistien tapoja – kuten paikallisten pukukoodien tietämättömyyttä – liian rentoina tai jopa epäkunnioittavina.
Intialainen pukukoodi (tarkistamaton tieto) viittaa tyypillisesti vaatimattomaan, kulttuurisesti kunnioittavaan arkipukeutumiseen tai juhlavaan etniseen pukeutumiseen. Siihen kuuluu hartioiden ja polvien peittäminen, liian tiukkojen vaatteiden välttäminen.No nuo länsimaissa asuvat intialaiset taitaa olla sitten aika eri porukkaa, ilmeisesti huomattavasti rikkaampia kuin tavallinen perusintialainen. 99 % he ovat tekemisissä vain muiden intialaisten kanssa, ovat yleensä leuhkia, ylimielisiä, tylyjä ja hyvin oman arvonsa tuntevia. Yleensä myös huippukoulutettuja. Jos Rillit huurussa-sarja olisi totuudenmukainen, niin tämä intialainen hahmo Rajesh Koothrapali ei olisi niin hyvissä väleissä valkoisten kavereidensa kanssa, vaan seurustelisi muiden intialaisten kanssa. Olen lukenut myös, että keskiluokan/ylemmän keskiluokan intialaiselle tavallisen ruumiillisen työn tekijä( esim.siivooja, tarjoilija jne) ei ole edes ihminen ja heitä kohdellaan melkeinpä kuin jotakin saastaa. Edes sairaanhoitajia ei kunnioiteta Intiassa ollenkaan, vaikka heillä on kuitenkin korkea koulutus. Ikävää..
Eikä millään tavallisella intialaisella ole varaa maksaa lukukausimaksuja Suomessa. Ovat vähintään 10 000 euroa lukuvuodessa.
Koskee yleensä vain noin 40 %, parhaat saavat jonkun stipendin (tarkistamaton tieto). Muille ehkä noin 12000 €.
Opiskelija on ollut niin nuori Suomeen tullessaan, että epäilen onko saanut stipendiä. Eipä tuossa iässä oikein ole vielä näyttöjä akateemisista ansioista.
Vierailija kirjoitti:
Intian väkiluku on noin 1,5 miljardia, haittanneeko nyt niin kauheasti, jos yksi sattuu katoamaan:DD
Tyhmä kommentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo Kruununvuorenranta kyllä vaikuta parhaalta mahdolliselta paikalta liikkua iltahämärässä. En tiedä kuinka keskeneräistä siellä vielä on, mutta jos on esim. oikaissut rakenteilla olevan alueen läpi veden äärellä, niin todella helposti on voinut kompastua ja käydä huonosti.
häh? rauhallinen uusi asuinalue, jossa kovanrahan asuntoja.
Mihin oikaissut? meri ympäröi aluetta.
kannattaisko olla keskustelematta asioista, joissa ei ole mitään hajuakaan?
No sehän se pointti juuri oli, että jos hämärässä liikkuu meren lähellä tuntemattomalla alueella, niin voi vahingossa päätyä veteen. Niin on käynyt lukemattomia kertoja aiemminkin.
Alueen rauhattomuudesta en ole väittänyt yhtään mitään.
Kummallista spekulointia.
Poika tullut a) vartavasten Helsinkiin b) on ilmeisesti itse vapaasta tahdostaan tullut Kruunuvuorenrantaan, nähnyt Google Mapsista että se on meren lähellä ja todennut tämän tänne tullessaankin, koska illalla on vielä valoisaa. Tuskin olisi odottanut kello 22 saakka ja lähtenyt sitten hämärässä toikkaroimaan Kallioille ja vahingossa pudonnut. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
muistelen, että kirjaantuminen suomen järjestelmiin vaatii puhelimeen koodin eli ei sitä ulkopuolinen kykene siis käyttämään. kaveri on varmaan painunut maan alle, iltasanomien mukaan eno oli vaatinut ulkomaan opintoja. miksiköhän.
Surullista, että jonkun vi dun intialaisen muukalaisen katoaminen liikuttaa täällä enemmän kuin mikään suomalaisen katoaminen. Intialaisia kyllä riittää maailmassa.
Törmäsikö kenties persumieheen? Pelkäämme nyt pahinta...
Omaisillaan on varmasti kamala hätä, mutta lehtijutuista saa aika raskaan kuvan. Ehkä sillä on jotain tuttuja jonka luona majailee, kesälomakin. Kruunuvuorenrannassa taitaa olla Hoasin asuntojakin jo.
Pa jeetti on kalanruokaa. Hajaantukaa, ketjun ma mupatjat.
Joku kuljetti veneellä jonnekin?
epäilen kanssa, että vapaaehtoisesti ottanut hatkat.
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu sitä että poika on saattanut joutua viharikoksen kohteeksi? Rasisti natseille helppo kohde. Nuori yksinäinen ulkomaalainen nörttipoika. Viharikoksia on ollut useampia viime aikoina.
Hah, juurihan kehitysmaalaiset lemmikkisi järjestivät joukkotappelun Hgin ydinkeskustassa juhannusaattona kun älykkäät valkoiset olivat hiljentyneenä katselemaan palavaa kokkoa kuka missäkin. Saatananpalvojan sielu ei löydä levollisuutta milloinkaan ja sehän purkautuu länsimaalaisille vieraana raivona ja nujakointina.
Onko osoitettu, että on kadonnut Helsingissä, joten otsikko voisi olla että Lahdessa opiskeleva intialainen on kadonnut (mahdollisesti Helsingissä).
Vierailija kirjoitti:
Onko lehtijutun kuva r-kioskilta?
Koko elämäni Lahdessa asuneena sanoisin sata prosenttisella varmuudella, että kyseessä on Lahden rautatieaseman R-kioski. Kioskiin on muutama porras alas päin ja siksi siinä on myös ramppi esteettömyyttä takaamassa. Maustehyllykin vanhalla tutulla paikalla rampin vieressä. Myös Pääkaupunkiseudun etsintä Ry:n sivuilla ollut toinen kuva on selkeästi Lahden rautatieasemalta. Tullut paikallisliikenteen bussilla tunneliin, josta noussut portaat, mennyt putkea pitkin asemalle ja kioskille. Onko kuvamateriaalia Helsingistä? Luulisi että olisi vähintään kaupan nauhalle päätynyt. Toisaalta jos vaatetus on sama niin sillä kauheasti ole merkitystä. Oletan ettei mitään ystäviä ole muissa kuvissa näkynyt, koska muuten varmasti heidän peräänsä olisi kuuluteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo Kruununvuorenranta kyllä vaikuta parhaalta mahdolliselta paikalta liikkua iltahämärässä. En tiedä kuinka keskeneräistä siellä vielä on, mutta jos on esim. oikaissut rakenteilla olevan alueen läpi veden äärellä, niin todella helposti on voinut kompastua ja käydä huonosti.
häh? rauhallinen uusi asuinalue, jossa kovanrahan asuntoja.
Mihin oikaissut? meri ympäröi aluetta.
kannattaisko olla keskustelematta asioista, joissa ei ole mitään hajuakaan?
No sehän se pointti juuri oli, että jos hämärässä liikkuu meren lähellä tuntemattomalla alueella, niin voi vahingossa päätyä veteen. Niin on käynyt lukemattomia kertoja aiemminkin.
Alueen rauhattomuudesta en ole väittänyt yhtään mitään.
Kummallista spekulointia.
Poika tullut a) vartavasten Helsinkiin b) on ilmeisesti itse vapaasta tahdostaan tullut Kruunuvuorenrantaan, nähnyt Google Mapsista että se on meren lähellä ja todennut tämän tänne tullessaankin, koska illalla on vielä valoisaa. Tuskin olisi odottanut kello 22 saakka ja lähtenyt sitten hämärässä toikkaroimaan Kallioille ja vahingossa pudonnut. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Tarinassa on niin paljon ristiriitaisuuksia, ettei mitään määrää. Kellonajoista ja perheen tarinoinnista lukien.
Kai se nyt sentään on selvitetty että kuka kirjautui yliopiston järjestelmään oletetun katoamisen jälkeen hänen tunnuksillaan. Missä opiskelijakortti on, asunnolla vai kadoksissa, entä passi: tätä kaiketi ei ole kerrottu toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lehtijutun kuva r-kioskilta?
Koko elämäni Lahdessa asuneena sanoisin sata prosenttisella varmuudella, että kyseessä on Lahden rautatieaseman R-kioski. Kioskiin on muutama porras alas päin ja siksi siinä on myös ramppi esteettömyyttä takaamassa. Maustehyllykin vanhalla tutulla paikalla rampin vieressä. Myös Pääkaupunkiseudun etsintä Ry:n sivuilla ollut toinen kuva on selkeästi Lahden rautatieasemalta. Tullut paikallisliikenteen bussilla tunneliin, josta noussut portaat, mennyt putkea pitkin asemalle ja kioskille. Onko kuvamateriaalia Helsingistä? Luulisi että olisi vähintään kaupan nauhalle päätynyt. Toisaalta jos vaatetus on sama niin sillä kauheasti ole merkitystä. Oletan ettei mitään ystäviä ole muissa kuvissa näkynyt, koska muuten varmasti heidän peräänsä olisi kuuluteltu.
Jos on ylipäätään Helsinkiin matkustanut, niin pakkohan, eikö niin, siellä ole näkyä jossain katukamerassa siitä lukien milloin olisi bussista astunut ulos. Kaipa kuljettaja sen sentään muistaisi.
Suomalaisten vieraskoreus ja pohjattoman alhainen itsetunto ovat kyllä jotain aivan käsittämätöntä. Kamala itku ja parku jonkun tänne kuulumattoman intialaisen katoamisesta. Harmitellaan, että nyt jossain INTIASSA saatetaan ajatella, että Suomi on turvaton maa ulkomaalaisille. Mitä vit tua? Samalla suomalaiset ollaan syrjäyttämässä omassa maassaan, heitä hyväksikäytetään ja tyttöjä rais kataan jatkuvasti järkyttävä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Intiaaneilla on järjestettyjä avioliittoja, vaikka ovatkin länsimaalaisia, yksi tällainen järjestetty avioliitto oli se missä se nainen tapettiin etelä-afrikassa ja mies joutui oikeuteen, mies oli homou. Olisiko jotain tällaista taustalla ja kaveri halusi kadota, katsoi vain netistä sitten, että onko kurssit menneet läpi. Hänhän on kirjautunut sinne katoamisen jälkeen.
Totta, niinpä olisi voinut tarkistaa tenttituloksiaan; milloin viimeinen tentti oli. Menikö läpi tai kaikki kevään opinnot.
Höpsis. Kyllä tutkivat, mutta koska ei ole mitään tietoa, että kyseessä olisi rikos, eivät tiedota asiasta julkisesti.