No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?
https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…
Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?
Kommentit (196)
- Pakkaa fiksusti, tilaa säästäen ja itsellesi tarpeellisia tavaroita, älä pakkaa liikaa
- Ota eväitä, jos koet tarvitsevasi. Muista, ettet voi viedä juomia turvatarkastuksen läpi (siis esim. puolen litran vesipulloa tai vastaavaa)
- Noudata koneessa matkustamohenkilökunnan ohjeita, heillä on asiantuntemus ja he tietävät turvallisuudesta
- Käyttäydy koneessa fiksusti: ei liikaa juomia (varsinkaan alkoholia), huomioi muut matkustajat, saat käydä vessassa tai kävelemässä tarpeen mukaan, verryttäviä jumppaliikkeitä voi tehdä myös paikallaan istuen
- Kun kone on pysähtynyt, noudata silloinkin crew:n ohjeistusta, ovelle ei tarvitse rynniä
- Kerää kamppeesi tarkasti, ettei mitään jää etkä joudu palaamaan vastavirtaa hakemaan jotain unohtunutta
Itseäni ällistyttää tämä uusi muoti saapua lentokentälle yöpuvussa. Luulin ensin että kyse on mielenterveyspotilaista. Aiheessa pysyen: jos lento on pitkä, käytä riittävästi aikaa mahdollisimman mukavien, mutta silti huomio! päivävaatteiden valitsemiseen lentoa varten. Itselläni toimii parhaiten pellavahousut, puuvillapaita ja varmuuden vuoksi lämmittävä neule, esimerkiksi merinovillaa. Sekä lentosukat, aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minullapa on Silver kortti Finskille
"Finskin" työntekijänä tuo kortti ei merkitse mitään. He luulevat olevansa jotain erityistä, mutta sikailevat todella paljon. En yleistä. Useimmat osaavat käyttäytyä.
Millaisia kultakorttilaiset ovat?
Vierailija kirjoitti:
Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta.
Niissä eväissä kannattaa huomioida myös se, että miten kauan kestää matka lentokentältä itse kohteeseen. Vaikka sen lentokoneruoan söisi, ei se välttämättä auta enää siinä vaiheessa, kun istut taksissa/uberissa/junassa/bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ällistyttää tämä uusi muoti saapua lentokentälle yöpuvussa. Luulin ensin että kyse on mielenterveyspotilaista. Aiheessa pysyen: jos lento on pitkä, käytä riittävästi aikaa mahdollisimman mukavien, mutta silti huomio! päivävaatteiden valitsemiseen lentoa varten. Itselläni toimii parhaiten pellavahousut, puuvillapaita ja varmuuden vuoksi lämmittävä neule, esimerkiksi merinovillaa. Sekä lentosukat, aina.
Flanelliyöhousut taitavat olla muotia noin muutenkin. Tai ainakin olleet. Itsekin liputan löysien pellavahousujen puolesta. Eivät ole liian kuumat eivätkä kylmät. Lisäksi isohko t-paita (että mahdollisimman vähän ihoa osuu penkkiin) ja paksu lämmin huppari (jotta hupun saa nukkuessa päähän).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta.
Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, millaista ruokaa saa koneessa. Finnairin turistiluokan ruoka, joka kuuluu lipun hintaan, on matkustajien aliarvioimista. En syö sitä, mutta otan sen ateriaan kuuluvan sämpylän ja voin jemmaan aamukahville (koska aamulla tulee vain se juustolta haiseva munakas eikä mitään leipää). Ne Euroopan lennoille erikseen tilattavat ateriat on paljon parempia.
Finnairin turistiluokassa EI KUULU mitään ruokaa (ei ole kuulunut vuosikausiin) jos et sitten ole tilannut ateriaa ja maksanut siitä.
Business luokassa kuuluu aina joku ateria sekä juomat, riippuen lennon pituudesta.
T: Finnairin kanta-asiakas vuodesta 1994.
Älä pyydä toista ihmistä siirtymään omalta paikalta (etenkään ikkuna tai käytäväpaikalta) sen takia, että haluatkin istua kumppanisi vieressä, mutta olit liian pihi ostaaksesi viereiset paikat.
Ei kannata ottaa tuosta keskustelusta liian kovaa stressiä.
Siellä menee joillakin ylimääräisillä kierroksilla jutut. Jokainen mies istuu haarat levällään spagaatissa, lapset huutaa ja riehuu vanhempien nukkuessa, sekä jokainen laskee tuolinsa selkänojan vaaka-asentoon koko lennon ajaksi.
Tuntuu vähän siltä, että heille on kerran käynyt ikävästi lennolla, mutteivät silloin aukaisseet suutaan ja nyt on hyvä anonyymisti syytellä toisia huonosta käyttäytymisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta.
Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, millaista ruokaa saa koneessa. Finnairin turistiluokan ruoka, joka kuuluu lipun hintaan, on matkustajien aliarvioimista. En syö sitä, mutta otan sen ateriaan kuuluvan sämpylän ja voin jemmaan aamukahville (koska aamulla tulee vain se juustolta haiseva munakas eikä mitään leipää). Ne Euroopan lennoille erikseen tilattavat ateriat on paljon parempia.
Finnairin turistiluokassa EI KUULU mitään ruokaa (ei ole kuulunut vuosikausiin) jos et sitten ole tilannut ateriaa ja maksanut siitä.
Business luokassa kuuluu aina joku ateria sekä juomat, riippuen lennon pituudesta.
T: Finnairin kanta-asiakas vuodesta 1994.
Lennetään Aasiaan finskillä ihan turistiluokassa ja kyllä siellä ainakin ruuat kuuluvat hintaan ja kaikille se tarjotaan. Saa myös lonkeronkin ilmaiseksi ruuan kanssa.
Muista vaihtaa pyjama päälle jos otat torkut lennon aikana.
Minusta täällä on hyviä vinkkejä. Sanoisin vielä, että turha stressata siitä miten paljon käy vessassa tai laskeeko selkänojaa, jos nukkuu. En muista yhtään lentoa, missä muiden vessassa käynnit tai selkänojan kallistumiset olisivat häirinneet. Ei ne oikeasti häiritse kuin todella isokokoisia ja huonosti liikkuvia. Ihmisille telefax vain hyvää nousta siitä penkistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta.
Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, millaista ruokaa saa koneessa. Finnairin turistiluokan ruoka, joka kuuluu lipun hintaan, on matkustajien aliarvioimista. En syö sitä, mutta otan sen ateriaan kuuluvan sämpylän ja voin jemmaan aamukahville (koska aamulla tulee vain se juustolta haiseva munakas eikä mitään leipää). Ne Euroopan lennoille erikseen tilattavat ateriat on paljon parempia.
Sama. Aasian lennolla otan siitä ateriasta jemmaan sämpylän, voin ja Suffelin. Ne syön aamulla. Muu ei ole syötävää, ja murukahvikin on pahaa, mutta menee jos ei parempaakaan ole.
Jos joku väitti, että Finnairin turistiluokassa ei kuulu ateriaa lipun hintaan, niin Euroopan lennoilla ei kuulu, mutta mannertenvälisillä lennoilla kuuluu. mutta se ruoka on oikeasti tosi pahaa. Ihmettelen, kuka sitä syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minullapa on Silver kortti Finskille
"Finskin" työntekijänä tuo kortti ei merkitse mitään. He luulevat olevansa jotain erityistä, mutta sikailevat todella paljon. En yleistä. Useimmat osaavat käyttäytyä.
Millaisia kultakorttilaiset ovat?
Olen vastikään tippunut Finnairin kultakorttiluokasta hopeakorttiluokkaan, koska en lentänyt Finnairilla tarpeeksi usein. Jouduin viime vuonna matkustamaan paljon sellaisiin paikkoihin, mihin Finnair ei lennä, niin tuli käytettyä enemmän muita yhtiöitä. Ihan yhtä paljon sikailen kuin ennenkin. Hah. No en. Korttilaiset on yleensä niitä, jotka lentää paljon pitkiä lentoja. Ei lyhyistä lennoista yleensä tule niin paljon pisteitä, että tasokertymä täyttyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minullapa on Silver kortti Finskille
"Finskin" työntekijänä tuo kortti ei merkitse mitään. He luulevat olevansa jotain erityistä, mutta sikailevat todella paljon. En yleistä. Useimmat osaavat käyttäytyä.
Millaisia kultakorttilaiset ovat?
Kultakorttilaiset lentää usein Finnairilla. He ovat joko niin kännissä, että heitä ei haittaa että ruoka on pahaa, tai sitten eivät muuten vaan syö mitään muutenkaan.
Onnettomuuden varalta varaa paikka poistumisovien läheltä. Pidä passi taskussa tms. tunnistamista varten.
Muista ottaa kylpytakki jos lennät suihkukoneessa.
Pyjaman voi ihan hyvin vaihtaa käytävällä. Ei tarvitse vessaa varata.
Yölennolla ei todellakaan olla päällysvaatteilla vaan vaihdetaan siihen yöpukuun. Ällöttää ihmiset jotka nukkuu päivävaatteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta täällä on hyviä vinkkejä. Sanoisin vielä, että turha stressata siitä miten paljon käy vessassa tai laskeeko selkänojaa, jos nukkuu. En muista yhtään lentoa, missä muiden vessassa käynnit tai selkänojan kallistumiset olisivat häirinneet. Ei ne oikeasti häiritse kuin todella isokokoisia ja huonosti liikkuvia. Ihmisille telefax vain hyvää nousta siitä penkistä
Joo, ilman muuta telefax.
Paljon lentävänä haluan sanoa että minua ei koskaan haittaa se että ihmiset liikkuvat / käyvät vessassa usein. Vierustoveri pyyteli kerran hurjasti aina anteeksi noustessaan vessaan. Ihan turhaa ja suurin osa lennoilla on ystävällisiä normaaleja ihmisiä. Mulla on itsellänikin ibs ja laskimovaivoja niin käyn monta kertaa lennon aikana vessassa jotta tulee noustua ylös.
Olet vaan normaali ystävällinen kaikille niin matka sujuu hienosti.