Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?

Vierailija
21.06.2026 |

https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…

Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkärinä lentokentän lähellä olevassa sairaalassa. Nousen ylös pissalle vähintään kerran tunnissa. Minua ei kiinnosta kuinka paljon se ihmisiä ärstyttää. 

 

Laskimoveritulppa voi syntyä myös pitkän auto- tai junamatkan aikana, mutta lentokoneen kuivan ilman aiheuttama nestehukka, matala ilmanpaine, ahtaat tilat ja paikallaan istuminen suurentavat riskiä nimenomaan pitkillä (yli 6 tunnin) lentomatkoilla. Jalkojen syvien laskimoiden veritulpan tekevät vaaralliseksi siitä mahdollisesti irtoavat pienet hyytymät, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan.

 

Käytä lentosukkia.

Muista juoda riittävästi nestettä (vähintään lasillinen vettä 1–2 tunnin välein). Vältä alkoholia, koska se kuivattaa.

Tee pieni kävely lentokoneen käytävällä 1–2 tunnin välein. WC:ssä käynti ja rakon tyhjentäminen riittävän usein on myös suotavaa.

Vierailija
82/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laita koneessa niitä tavaroita jota tarvitset lennolla ylös matkatavarasäilöön.

Älä juo niin paljon että laukkaat vessassa.

Älä käännä penkkiä taaksepäin.

Älä mölyä.

Mölyämisestä olen samaa mieltä, mutta muuten en. Jos on eturivin paikka, niin onhan ne tavarat laitettava ylös, ihan kaikki. Muutenkin pitkällä lennolla tarvitsen usein esim. niskatyynyn ja tabletin, ja pakkaan mielelläni ne myös takaisin kabiinilaukkuun jo ennen laskeutumista. Koita kestää. Ei se kiellettyä ole, eikä ole sinulta pois millään tavalla, jos joku niin tekee. Ja yölennolla todellakin käännän penkin selkänojan taakse. Vessassakin on pakko käydä, jos lento on pitkä. Esimerkiksi 12 - 13 tuntia ei ole kenenkään hyvä olla käymättä vessassa. Sitä varten ne vessat siellä koneessa on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkärinä lentokentän lähellä olevassa sairaalassa. Nousen ylös pissalle vähintään kerran tunnissa. Minua ei kiinnosta kuinka paljon se ihmisiä ärstyttää. 

 

Laskimoveritulppa voi syntyä myös pitkän auto- tai junamatkan aikana, mutta lentokoneen kuivan ilman aiheuttama nestehukka, matala ilmanpaine, ahtaat tilat ja paikallaan istuminen suurentavat riskiä nimenomaan pitkillä (yli 6 tunnin) lentomatkoilla. Jalkojen syvien laskimoiden veritulpan tekevät vaaralliseksi siitä mahdollisesti irtoavat pienet hyytymät, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan.

 

Käytä lentosukkia.

Muista juoda riittävästi nestettä (vähintään lasillinen vettä 1–2 tunnin välein). Vältä alkoholia, koska se kuivattaa.

Tee pieni kävely lentokoneen käytävällä 1–2 tunnin välein. WC:ssä käynti ja rakon tyhjentäminen riittävän usein on myös suotavaa.

Mitäpä mieltä lääkäri olet, onko hyötyä ottaa vähän aspiriinia parina lentoa edeltävänä päivänä? Lentosukat on, ja jaloittelen myös. 

Vierailija
84/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kanssamatkustajien matkustusmukavuuteen liittyvää asiaa tulee mieleen. Keskipaikka koneessa on se ahtain, joten keskipaikkalaisella etuoikeus lepuuttaa käsiä molemmilla käsinojilla. Toinen, että ei heti turvavalon sammuessa kaada istuinta lepoasentoon, vasta ruokailun jälkeen (ja Euroopan sisäisillä suotavaa, että ei lainkaan). 

Vierailija
85/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta toisesta keskustelusta tulleena, kiitos joillekin kommentoijille lisänauruista. 

 

Komppaan muita hajusteiden käytöstä sekä yleisestä hyvästä hygieniasta. Ylempänä lääkärin kommentti tukisukista on myös hyvä, jos jalat turpoaa helposti (niinkuin minulla. Sain kuulla tälläisistä vasta neuvolasta kun matkustin raskaana)

Vierailija
86/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkärinä lentokentän lähellä olevassa sairaalassa. Nousen ylös pissalle vähintään kerran tunnissa. Minua ei kiinnosta kuinka paljon se ihmisiä ärstyttää. 

 

Laskimoveritulppa voi syntyä myös pitkän auto- tai junamatkan aikana, mutta lentokoneen kuivan ilman aiheuttama nestehukka, matala ilmanpaine, ahtaat tilat ja paikallaan istuminen suurentavat riskiä nimenomaan pitkillä (yli 6 tunnin) lentomatkoilla. Jalkojen syvien laskimoiden veritulpan tekevät vaaralliseksi siitä mahdollisesti irtoavat pienet hyytymät, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan.

 

Käytä lentosukkia.

Muista juoda riittävästi nestettä (vähintään lasillinen vettä 1–2 tunnin välein). Vältä alkoholia, koska se kuivattaa.

Tee pieni kävely lentokoneen käytävällä 1–2 tunnin välein. WC:ssä käynti ja rakon tyhjentäminen riittävän usein on myös suotavaa.

Miksi on "suotavaa" tyhjentää rakko tarpeeksi usein? Ei sinne ahtaaseen kammokoppiin kukaan turhaan halua. Ja itsellä menee lennolla myös paikat paineesta jumiin niin, ettei meinaa mitään saada edes tulemaan ulos. Sen takia käyn kentällä ennen lennon lähtöä vessassa, ettei koneessa tarttisi käydä kuin kerran tai kaksi kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon että siinä edessäsi istuu ihminen. Älä siis paisko sitä tarjotinta, revi penkkiä yhtäkkiä taaksepäin noustessasi ylös tai mätki häntä kyynärpäällä takaraivoon yrittäessäsi ängetä pois penkistä. Samaten toki takanakin on se toinen pienessä tilassa kärvistelevä joka ei halua sinua syliisi jos päätät räväyttää penkkisi taakse. 

Vierailija
88/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vinkit:

Älä juo kahvia tai olutta ennen lentoa, ellet halua ravata vessassa. Pukeudu mukaviin, löysiin tummiin vaatteisiin. Löysiin, että eivät paina istuessa virtsarakkoa. Tummiin, että ei näy, vaikka vahingossa sotkisit jotain päällesi koneen pienissä tiloissa. Käy vessassa ennen boardingia.

Jos et lennä paljoa, niin ehkä olet matkustanut enemmän kaukojunilla tms. Mieti mitä olet oikeasti tarvinnut niillä reissuilla? Jos esim. päätä särkee helposti tai saat helposti allergiaa, kannattaa mukana matkustamossa olla lääkettä. Silmätippoja suosittelen myös, jos käyttää piilolinssejä tai on muuten vaan kuivat silmät. Lentokoneen ilma on todella kuivaa. Samasta syystä itselläni on lennon pituudesta riippuen 1-2 vesipulloa. Monet pitää matkustamossa myös kasvo- ja käsivoidetta, mutta itse en ole kokenut niitä tarpeellisiksi. Huulirasvan kyllä.

Itse nukun aina lennoilla, joten minulla on mukana niskatyyny, unimaski ja pieneen tilaan menevä viltti. Jos et meinaa nukkua, nämä kaikki ovat luultavasti sinulle turhia.

Sitten on vähintään yhden päivän vaatteet varalta repussa, jos ruumalaukku jää matkan varrelle. Ikinä ei ole jäänyt tosin. Pientä lämpimässä säilyvää evästä, jos tuleekin mutkia matkaan. Nämä kaikki edessä olevan penkin alle mahtuvaa reppuun ja repun päälle sadesuoja suojaamaan kaikelta lialta, mitä turvatarkastuksissa ja penkin alla luuraa.

Sitten pieneen vyölaukkuun käsidesi, puhelin, varavirta, kuulokkeet ja lompakko. Jos on pitkä lento, niin minulla on kahdet erilaiset kuulokkeet mukana. Toiset vastamelunappikuulokkeet ja toiset over ear-malliset, joita sitten vuorottelen. (Korvat väsyy molempiin pidemmän päälle).

Muuta en keksi, mutta ehkä muilla on vielä paremmin sinulle sopivia vinkkejä.

Paluulento myöhästyi, en ehtinyt kotimaan jatkolennolle, ruumalaukku piti ottaa hotelliin mukaan. Finnair tarjosi yöpymisen, Vein aamulla ruumalaukun, ei tullut samalla lennolla  Vantaalta. Kuriiri toi sen 10 h myöhemmin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa et nyt kun se juomapullo on turvan jälkeen tyhjä niin ota se käsitavaroihin. Jos tulee vessahätää pyydä emolta peittoa kun kylmää ja vetää. Pisoat siihen pulloon viltin alla ja muista sulkee. Siellä vessassa on turha juosta, joka paikka on saaastaiiinen!

Vierailija
90/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vielä, että mitä eväitä lentokoneeseen kannattaa ottaa mukaan? 
Ap

Ota sellaisia eväitä, mitä tykkäät syödä koneessa ja muutenkin. Ainahan lentokoneruoka ei maistu, niin on kiva jos on omiakin eväitä. Hedelmät valmiiksi pikottuina. 

Riippuen lennon pituudesta. Ne hedelmät menevät ällöttäviksi muutamassa tunnissa. Ja itse välttelisin kaikkea mikä haisee muiden nenään. 

Oletpas sinä huomaavainen. Kyllä sinne koneeseen voi tuoda ihan normaaleja ruokia. Tai voi sen tilatakin, jos ei halua tuoda. Jopa pizzan saa tilata lentokoneeseen. https://www.finnair.com/fi-fi/nordic-kitchen--ruoat-ja-juomat-lennolla/…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei matkatavaroita.

Kun juntit jonottavat kentällä evakkorekiään, olet itse jo keskustassa kirjautumassa hotelliin.

Tämä riippuu kyllä ihan hirveästi siitä minne on menossa ja kuinka pitkäksi aikaa. Itse teen usein pitkiä reissuja kauas. En jaksa pelleillä joka päivä  missään pesulassa, joten todellakin on iso laukku ruumassa myös.

En pelleile koko matkalla. Otan mukaan kehnot kamppeet ja jätän käytettynä kohteen köyhille.

Luuletko, että ne ”köyhät” arvostavat tekstiilijätettäsi?

En, mutta niiden jättämän tilan voi täyttää kirjoilla.

Vierailija
92/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkärinä lentokentän lähellä olevassa sairaalassa. Nousen ylös pissalle vähintään kerran tunnissa. Minua ei kiinnosta kuinka paljon se ihmisiä ärstyttää. 

 

Laskimoveritulppa voi syntyä myös pitkän auto- tai junamatkan aikana, mutta lentokoneen kuivan ilman aiheuttama nestehukka, matala ilmanpaine, ahtaat tilat ja paikallaan istuminen suurentavat riskiä nimenomaan pitkillä (yli 6 tunnin) lentomatkoilla. Jalkojen syvien laskimoiden veritulpan tekevät vaaralliseksi siitä mahdollisesti irtoavat pienet hyytymät, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan.

 

Käytä lentosukkia.

Muista juoda riittävästi nestettä (vähintään lasillinen vettä 1–2 tunnin välein). Vältä alkoholia, koska se kuivattaa.

Tee pieni kävely lentokoneen käytävällä 1–2 tunnin välein. WC:ssä käynti ja rakon tyhjentäminen riittävän usein on myös suotavaa.

Juon paljon vettä ennen lentoa ja lennon aikana, ja juon myös lasillisen tai pari jotakin mehua. Käytän aina tukisukkia. Vessassa käyn lennon aikana hyvin usein ja samalla teen elvyttäviä jumppaliikkeitä. Teen niitä myös paikallani istuen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalakorkoiset kengät ja kunnon käsineet.

Vierailija
94/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa istuinkarttaa. Boeing 787 viimeisen rivin ikkunapaikan vieressä oli kerran tilaa jumpata 8 tunnin lennon aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta. 

Vierailija
96/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vielä, että mitä eväitä lentokoneeseen kannattaa ottaa mukaan? 
Ap

Minulla on yleensä pieni paketti Reissumiestä ja pussillinen saksanpähkinöitä. Jos on lapsenlapsi mukana, niin hänelle otan oman rasian, jossa on valmiiksi pilkottu omena ja viinirypäleitä. Voi olla joskus myös pieni pussi perunalastuja. Vesipullot täytetään kentällä turvatarkastuksen jälkeen. 

Nuo on hyvät, jos lähtee Suomesta. Jos lennon hintaan ei kuulu ateriaa, niin ruokaa voi yleensä myös tilata ennakkoon. Minulla on huomenna noin 3 tunnin lento kahden Aasian kaupungin välillä, ja olen tilannut koneeseen Teriyaki-kanaa riisillä. Tuon lyhyen matkan pärjäisi kyllä ilman ruokaakin, mutta siinä kuluu aika hyvin, kun syö koneessa lounasta.

Vierailija
97/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta. 

Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, millaista ruokaa saa koneessa. Finnairin turistiluokan ruoka, joka kuuluu lipun hintaan, on matkustajien aliarvioimista. En syö sitä, mutta otan sen ateriaan kuuluvan sämpylän ja voin jemmaan aamukahville (koska aamulla tulee vain se juustolta haiseva munakas eikä mitään leipää). Ne Euroopan lennoille erikseen tilattavat ateriat on paljon parempia. 

Vierailija
98/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Porvoo Airlinesiltä, no prrrkle etkö sinä nää... elä leiki kovista, sä oot ihan hupiukko loppujen lopuks!

Vierailija
99/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkärinä lentokentän lähellä olevassa sairaalassa. Nousen ylös pissalle vähintään kerran tunnissa. Minua ei kiinnosta kuinka paljon se ihmisiä ärstyttää. 

 

Laskimoveritulppa voi syntyä myös pitkän auto- tai junamatkan aikana, mutta lentokoneen kuivan ilman aiheuttama nestehukka, matala ilmanpaine, ahtaat tilat ja paikallaan istuminen suurentavat riskiä nimenomaan pitkillä (yli 6 tunnin) lentomatkoilla. Jalkojen syvien laskimoiden veritulpan tekevät vaaralliseksi siitä mahdollisesti irtoavat pienet hyytymät, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan.

 

Käytä lentosukkia.

Muista juoda riittävästi nestettä (vähintään lasillinen vettä 1–2 tunnin välein). Vältä alkoholia, koska se kuivattaa.

Tee pieni kävely lentokoneen käytävällä 1–2 tunnin välein. WC:ssä käynti ja rakon tyhjentäminen riittävän usein on myös suotavaa.

Itse olen saanut veritulpan lennolla, ja todellakin olen sen jälkeen käynyt lennoilla vessassa ja jaloittelemassa usein. 

Vierailija
100/196 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalla pitää istua hiljaa eteenpäin tuijottaen, kerran voi käydä pikaisesti vessassa, ketään ei saa häiritä, vaihtohousut mukaan.