Ranskalainen paradoksi: Ranskassa käytetään maailman eniten kovia rasvoja, mutta silti ranskalaiset elävät mm. suomalaisia pidempään
Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.
"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."
Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa.
Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.
Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.
En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...
Eihän tuossa maidon juomisesta mitään sanottukaan.
Maitorasva on kiinteässä muodossa voita.
No ei sanottu mutta maitoakaan ei kananttanut yhdessä välissä juoda. Kyllä maito, kerma, voi ja juusto on äärettömän tärkeitä ravintoaineita. Puhumattakaan siitä miten paljon nillä on vaikutusta kokkaamiseen ja leipomiseen.
Ja nimenomaan rasvoineen päivineen eikä mitään feikki-tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki yksittäistapaus, mutta mun isä laittoi aina paljon, siis hyvin paljon, voita leivälle. Käytti myös ruuanlaitossa paljon voita ja kermaa. Hoikka oli silti ja nuorempana urheilullinen. Eli yli satavuotiaaksi.
Mun 1910-luvulla syntyneet isovanhempani menevät samaan kategoriaan: ruuassa oli aina reilusti voita ja suolaa, ja tyyppiesimerkki lapsuuteni herkuista oli uunituore voilla sivelty karjalanpiirakka, jossa oli ns. hampaanpaksuisesti munavoita. Kaikki neljä elivät ysikymppisiksi, paradoksaalisesti vielä se kaikkein suurin herkkusuu kaikkein vanhimmaksi.
Kyse on geeneistä ja myös siitä, että näillä ihmisillä on ollut ihan hillitön pohjakunto sen nuoruuden usein fyysisen raatamisen ja jatkuvan ulkoilma-elämän vuoksi. Kun nuorena hommaa kovan peruskunnon se kantaa vanhaksi asti. Mutta sekin on toki myönnettävä, että 60- ja 70-luvuilla miehiä kuoli kuin kärpäsiä sydänjuttuihin.
Kyllä. Nämä pitkälle eläneet ovat geeneiltään ja kunnoltaan keskivertoa parempia. Näissä ennen elettiin pitkään vertailuissa unohtuu usein juuri tuo, että myös ennen kuoli paljon ihmisiä nuorena. Käykääpä katsomassa hautaumaita. Kuten edellisessä kommentissakin mainittiin, niin 50-70 luvuilla kuoli 40-60 vuoden ikäisiä suunnattomasti sydän ja verisuonitauteihin.
Teolliset margariinit sisältävät runsaasti prosessoituja ainesosia, lisäaineita tai omega-6-rasvahappoja, joiden liiallinen saanti edistää elimistön matala-asteista tulehdustilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä. Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔
Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.
Mitä... meillä on sitten kovin erilaiset näkemykset. Asuin 15 vuotta Espanjassa ja leipä kuului suunnilleen joka väliin. Muita vaihtoehtoja vaikka aamiaiselle kuin sämpylät ei edes tunneta. Jopa tortilla on käytännössä leipä. Ja tapaksien kanssa aina leipää. Ja tapaksien lisukkeeksi leipää.
Tämä. En ymmärrä miten joku voi väittää asuvansa Espanjassa näkemättä siellä leipää. Sehän on pääroolissa päivän ruokavaliossa. Kahvin tai muun juoman kanssa aina jotain tapas-juttua tai bocadilloa (jonka välissä vieläpä lähes poikkeuksetta rasvaista serranokinkkua). Ja vehnää niissä empanadaksissa ja paikallisissa paakkelsseissakin on, joita vedellään tämän tästä aterioiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä. Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔
Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.
Mitä... meillä on sitten kovin erilaiset näkemykset. Asuin 15 vuotta Espanjassa ja leipä kuului suunnilleen joka väliin. Muita vaihtoehtoja vaikka aamiaiselle kuin sämpylät ei edes tunneta. Jopa tortilla on käytännössä leipä. Ja tapaksien kanssa aina leipää. Ja tapaksien lisukkeeksi leipää.
Tämä. En ymmärrä miten joku voi väittää asuvansa Espanjassa näkemättä siellä leipää. Sehän on pääroolissa päivän ruokavaliossa. Kahvin tai muun juoman kanssa aina jotain tapas-juttua tai bocadilloa (jonka välissä vieläpä lähes poikkeuksetta rasvaista serranokinkkua). Ja vehnää niissä empanadaksissa ja paikallisissa paakkelsseissakin on, joita vedellään tämän tästä aterioiden välillä.
Mitä Espanjassa asuminen tarkoittaa?
Jos asuu suomalaisten kanssa ja on vain suomalaisten kanssa tekemisissä vs. asuu espanjalaisten kanssa ja on heidän kanssaan tekemisissä, niin näkökanta on erilainen.
Ottamatta kantaa edellisiin kommentteihin. En ole asunut Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.
"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."
Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa.
Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.
Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.
En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...
Eihän tuossa maidon juomisesta mitään sanottukaan.
Maitorasva on kiinteässä muodossa voita.
No ei sanottu mutta maitoakaan ei kananttanut yhdessä välissä juoda. Kyllä maito, kerma, voi ja juusto on äärettömän tärkeitä ravintoaineita. Puhumattakaan siitä miten paljon nillä on vaikutusta kokkaamiseen ja leipomiseen.
Ainakin kannattaa heittää romukoppaan se myytti, että maitoa juomalla saa vahvat luut.
Suomessa juodaan maitoa eniten koko maailmassa, mutta olemme osteoporoosin esiintyvyydessä kärkimaita.
"Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan?"
Tuskin. Kreetalla tai Okinawalla eletään vieläkin pidempään, ja syödään vähän kovia rasvoja, paljon vihanneksia ja mereneläviä.
Yksi ruokavalion ja eliniänodotteen välisistä yhteisistä nimittäjistä tuntuisi olevan vähän tutkittu ja vaiettu: hyvä ruoka.
Välimeren maissa ja Ranskassa ruoka on keskeinen osa elämää. Laatuun panostetaan, ja ruokailuhetket ovat tärkeä osa sosiaalista kanssakäymistä ja päin vastoin. Sama juttu monissa Aasian maissa, joissa vaikkapa sepelvaltimotautia esiintyy vähän.
Protestanttisissa maissa ruoasta nauttiminen on ollut synti, ja historiallisesti on syöty jotain velliä ja kuraa hengen pitimiksi, jotta työnteko voi jatkua. Ruoka on polttoainetta ja määrä korvaa laadun.
Se ranskalainen tai japanilainen ei vedä jotain kebab- tai makkispekkismättöä melkein sammumispisteessä, elä prosessoidulla laitosruoalla ja kumiperunoilla päiväkodista vanhainkotiin, tai ole koko ajan milläkin gluteenittomalla paleovegaanidieetillä. Eräänlainen protestanttinen itsensä kurittamisen muoto tämäkin. Esim. jenkeissä tai Pohjois-Euroopassa on hirveästi kaiken maailman allergikkoja ja erityis- sitä ja tätä. Ruokailu lähtee siitä, että mitä kukakin EI syö, ja mikä on pahasta tai syntiä ja kiellettyjen ravintosuositusten listalla (vaihtelee koko ajan).
Ruoka on prosessikuraa tuottavien elintarvikejättien kontrolloimaa, jotka sitten tuovat jotain härkistä ja kovetettuja kasvirasvoja, ja lobbaavat näitä terveellisinä, koska ovat sentään kasvipohjaisia! Miksi Suomessa on maailman eniten osteoporoosia, vaikka täällä juodaan eniten maitoa per capita, jos se maidon litkiminen aikuisena on niin elintärkeää luustolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.
"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."
Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa.
Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.
Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.
En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...
Eihän tuossa maidon juomisesta mitään sanottukaan.
Maitorasva on kiinteässä muodossa voita.
No ei sanottu mutta maitoakaan ei kananttanut yhdessä välissä juoda. Kyllä maito, kerma, voi ja juusto on äärettömän tärkeitä ravintoaineita. Puhumattakaan siitä miten paljon nillä on vaikutusta kokkaamiseen ja leipomiseen.
Ainakin kannattaa heittää romukoppaan se myytti, että maitoa juomalla saa vahvat luut.
Suomessa juodaan maitoa eniten koko maailmassa, mutta olemme osteoporoosin esiintyvyydessä kärkimaita.
Niin. Mutta tästä ei saa puhua. Kuinkahan syvällä kotimainen meijeriteollisuus on ollut tutkijoiden taskussa?
Varmaan yhtä syvällä kuin jenkkien maissiteollisuis HFCS-tutkimuksissa, tai muut ruokajätit niiden poliitikkojen taskussa kun virvoitusjuomat määriteltiin haitattomiksi kouluruokailussa ja ranskalaiset perunat vihanneksiksi, jotta saadaan suositusten mukainen grammamäärä vihanneksia.
Joku Sisilialainen mummo on todennäköisesti paljon hyödyllisempi ruokamentori kuin kaikki ravitsemusterapeutit ja "asiantuntijat" yhteensä.
Kyllähän suomalaistenkin elinajanodote on noussut vuosien varrella. Mutta kun tulee se 80 vuotta täyteen alkaa aivot mennä. Onko joku itseisarvo elää dementikkona vielä vanhemmaksi?
Kovat eläinrasvat eivät ole haitaksi, päinvastoin ovat terveellisiä rasvoja. Rasvat mitkä taasen ovat oikeaa myrkkyä on siemenöljyt kuten rypsi- ja rapsiöljy joita Suomessa paljon kulutetaan. Ne härskiintyvät nopeasti ja muuttuvat erittäin haitallisiksi yhdisteiksi. Menevät mm. aivoihin jossa ne muistuttavat liikaa EPA/DHA yhdisteitä joten aivot ottaa niitä messiin mikä ei varmaankaan ole kovin suotavaa aivotoiminnan kannalta.
Syökää juustoa, lohta, laardia, oliiviöljyä, pähkinöitä. Rypsiöljyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset polttaa paljon. Oisko sillä tekemistä asian kanssa? Jokainen tupakoinnin lopettanut tietää että painon kanssa saattaa ongelmia lopettamisen jälkeen.
Tupakoinnin lopettaville tiedoksi: ei pidä paikkaansa että paino nousee
Kyllä nousee jos himon kohde siirtyy tupakasta esimerkisi syömiseen kun ruokahalu paranee.
Herkkupersiinä lopetin tupakoinnin vuosia sitten. Ei noussut. Siksi sanoin asiasta.
Itse en näe tuossa mitään paradoksia. Maailmassa on kymmeniä ja taas kymmeniä, satoja kansoja ja valtioita missä eletään kauemmin ja terveempinä kuin Suomessa. Miksi? Koska ihmiset käyttävät järkeään, syövät hyvää, maukasta ja ravitsevaa ruokaa eivätkä tuijota lautasmallia ja syö-10-kertaa-päivässä-mutta-hiilarit-ovat-hengenvaarallisia-"suosituksia". Ihan sama missä maassa olen asunut, samalla tavalla olen syönyt aina. Ja kummasti olen hoikka ja hyvinvoiva 44-vuotias. Aamiainen ei ole päivän tärkein ateria, proteiinia ei tarvitse joka ruokailulla kahta kiloa eikä tarvitse syödä kellon vaan nälän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset polttaa paljon. Oisko sillä tekemistä asian kanssa? Jokainen tupakoinnin lopettanut tietää että painon kanssa saattaa ongelmia lopettamisen jälkeen.
Tupakoinnin lopettaville tiedoksi: ei pidä paikkaansa että paino nousee
Kyllä nousee jos himon kohde siirtyy tupakasta esimerkisi syömiseen kun ruokahalu paranee.
Herkkupersiinä lopetin tupakoinnin vuosia sitten. Ei noussut. Siksi sanoin asiasta.
Minä lihoin 30 kiloa tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Keskimäärin lihoimme siis 15 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teollisuusruokavalio on vaarallinen. Ranskalaiset syövät luonnollista harmaata merisuolaa ja mahdollisimman käsittelemätöntä maitoa. Lähiruokaa, viiniä, juusto on kypsytettyä ja vehnä käsitelty oikein (hapattaminen sieniorganismien avulla). Lisäksi eivät ylensyö ja nauttivat auringosta.
GMO, siemenöljyt, tiedemiesten kehittämä pöytäsuola, prosessoitu ruoka, ylensyönti, auringon välttely, yhdistettynä tiettyihin huonoihin elintapoihin kuten steroideihin+seksiin, ym. Loppuvaiheessa myös sen myrkkysuolan välttely kokonaan, vaikka on yksi ihmiskehon tärkeimpiä ravintoaineita.
Pariisin kokoisessa kaupungissa on täysin mahdotonta, että suurin osa asukkaista söisi lähiruokaa. Auringon mainitseminen on kuitenkin hyvä, sillä ruokavalio ei ole ainoa elinajanodotteeseen vaikuttava asia. Ranskassa ja Espanjassa on Suomea lämpimämpi ilmasto, jolla on merkitystä. Yksinäisyys on terveydelle vaarallista ja melkein kaikkialla ihmoset ovat sosiaalisempia ja yhteisöllisempiä kuin Suomessa.
Pariisista löytyy jokaisesta kaupunginosasta joka päiväinen tori, jonne maalaiset tulevat myymään tuotteitaan. Lähiruokaa siis löytyy ihan päivittäin. Näin se on muuallakin eteläisemmässä Euroopassa. Kauppahallit lisäksi. Et ole tainnut paljonkaan kierrellä näissä maissa tai isoissa kaupungeissa.
Miten ne ranskalaiset naiset ehtii käydä töissä, kun tuoreet elintarvikkeet haetaan joka päivä torilta ja pikku kaupoista ja kaikki ruokakin tehdään omin pikku kätösin?
Suvuissa ilmenevä korkea kolesteroli on lopulta aika harvinainen Suomessakin. Ne, joilla on geeni, kolesteroli nousee huippulukemiin jo nuorena eli 20+ ja heille lääkitys on tarpeen. Nyt kuitenkin Suomessa on päätetty jostain syystä lääkitä koko kansaa kolesteroli lääkkeillä ihan rutiinitoimenpiteenä, jopa yli 70v. naiset pakotetaan lääkkeille vaikka uusimmat kansainväliset tutkimukset väittää naisten hyötyvän korkeammasta kolesta.
Mikä helvetti on kova rasva? 😁 Toiseksi, eläinperäinen rasva on ERITTÄIN terveellistä ihmisille. Joillain täysin kadonnut kosketus todellisuutteen, kun edes perusjutut eivät ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset polttaa paljon. Oisko sillä tekemistä asian kanssa? Jokainen tupakoinnin lopettanut tietää että painon kanssa saattaa ongelmia lopettamisen jälkeen.
Tupakoinnin lopettaville tiedoksi: ei pidä paikkaansa että paino nousee
Kyllä nousee jos himon kohde siirtyy tupakasta esimerkisi syömiseen kun ruokahalu paranee.
Herkkupersiinä lopetin tupakoinnin vuosia sitten. Ei noussut. Siksi sanoin asiasta.
Minä lihoin 30 kiloa tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Keskimäärin lihoimme siis 15 kiloa.
No hahhah 🤣 voitit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.
"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."
Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa.
Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.
Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.
En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...
Eihän tuossa maidon juomisesta mitään sanottukaan.
Maitorasva on kiinteässä muodossa voita.
No ei sanottu mutta maitoakaan ei kananttanut yhdessä välissä juoda. Kyllä maito, kerma, voi ja juusto on äärettömän tärkeitä ravintoaineita. Puhumattakaan siitä miten paljon nillä on vaikutusta kokkaamiseen ja leipomiseen.
Ainakin kannattaa heittää romukoppaan se myytti, että maitoa juomalla saa vahvat luut.
Suomessa juodaan maitoa eniten koko maailmassa, mutta olemme osteoporoosin esiintyvyydessä kärkimaita.
Kyllähän kalsiumin pitäisi olla välttämätöntä luuston hyvinvoinnille. Maidossa on saman verran kalsiumia kuin raejuustossa ja maitorahkassa, ei siis hirmuisesti, mutta jos litran sitä päivässä juo, niin saa kyllä riittävästi kalsiumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.
"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."
Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa.
Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.
Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.
En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...
Eihän tuossa maidon juomisesta mitään sanottukaan.
Maitorasva on kiinteässä muodossa voita.
No ei sanottu mutta maitoakaan ei kananttanut yhdessä välissä juoda. Kyllä maito, kerma, voi ja juusto on äärettömän tärkeitä ravintoaineita. Puhumattakaan siitä miten paljon nillä on vaikutusta kokkaamiseen ja leipomiseen.
Ainakin kannattaa heittää romukoppaan se myytti, että maitoa juomalla saa vahvat luut.
Suomessa juodaan maitoa eniten koko maailmassa, mutta olemme osteoporoosin esiintyvyydessä kärkimaita.
Suomessa ei juoda maitoa, vaan sitä rasvatonta litkua, joka ei mitään maitoa ole.
Vastaus piilee sanassa täysjyvävehnä. Suomen tutkimukset perustuvat pitkälle valkoiseen vehnäjauhoon. Luonnollisestikin näin, koska sitä on käytetty ja käytetään yhä paljon Suomessa. Täysjyvävehnän käyttö on kuitenkin lisääntynyt täälläkin.
Täysjyvävehnä sisältää enemmän kivennäisaineita kuin valkoinen vehnäjauho, johin käytetään pelkästään jyvän ydinosaa.