Ranskalainen paradoksi: Ranskassa käytetään maailman eniten kovia rasvoja, mutta silti ranskalaiset elävät mm. suomalaisia pidempään
Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa käytetään voita groisanttiin . Ja kermavaahtoon. Kuin juustoihin. Te puhutte aina paskaa.
Croissant. Eikä ole erityisen suosittu Espanjassa. Jogurtteja syödään, mutta ne ovat vain 1 dl kokoisia, hedelmiä ja paahtoleipää, jonka päälle ei suinkaan sotketa voita ja marmeladia vaikka niitä hotelleissa tarjotaankin turisteille, vaan oliiviöljyä ja murskattua tomaattia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teollisuusruokavalio on vaarallinen. Ranskalaiset syövät luonnollista harmaata merisuolaa ja mahdollisimman käsittelemätöntä maitoa. Lähiruokaa, viiniä, juusto on kypsytettyä ja vehnä käsitelty oikein (hapattaminen sieniorganismien avulla). Lisäksi eivät ylensyö ja nauttivat auringosta.
GMO, siemenöljyt, tiedemiesten kehittämä pöytäsuola, prosessoitu ruoka, ylensyönti, auringon välttely, yhdistettynä tiettyihin huonoihin elintapoihin kuten steroideihin+seksiin, ym. Loppuvaiheessa myös sen myrkkysuolan välttely kokonaan, vaikka on yksi ihmiskehon tärkeimpiä ravintoaineita.
Pariisin kokoisessa kaupungissa on täysin mahdotonta, että suurin osa asukkaista söisi lähiruokaa. Auringon mainitseminen on kuitenkin hyvä, sillä ruokavalio ei ole ainoa elinajanodotteeseen vaikuttava asia. Ranskassa ja Espanjassa on Suomea lämpimämpi ilmasto, jolla on merkitystä. Yksinäisyys on terveydelle vaarallista ja melkein kaikkialla ihmoset ovat sosiaalisempia ja yhteisöllisempiä kuin Suomessa.
Pariisista löytyy jokaisesta kaupunginosasta joka päiväinen tori, jonne maalaiset tulevat myymään tuotteitaan. Lähiruokaa siis löytyy ihan päivittäin. Näin se on muuallakin eteläisemmässä Euroopassa. Kauppahallit lisäksi. Et ole tainnut paljonkaan kierrellä näissä maissa tai isoissa kaupungeissa.
Se, että Pariisista tai Berliinistä saa lähiruokaa, ei tarkoita sitä, että sitä syötäisiin enimmäkseen tai suurin osa ihmisistä sitä söisi. Lähiruokaa löytyy ihan päivittäin Helsingistäkin.
Leipä ja kasvikset on usein Keski-Euroopassa tapana ostaa torilta, mutta markettikamaa pääosin sielläkin vedetään. Ranskan juoduin maito on kevytmaito muovipullossa eikä se todellakaan ole mahdollisimman käsittelemätöntä. Ranskan tilastokeskuksen mukaan 10 % Ranskassa myydyistä elintarvikkeista luokitellaan paikallisiksi.
Asioiden yhteiskunnallisen tason ymmärtäminen ei ole sidoksissa ihmisen kokemukseen, vaikka toki ymmärrän tarpeen päteä vähättelemällä. Tiedostan toki asiantuntemukseni rajallisuuden tässä asiassa, vaikka työkentelen elintarvikelogistiikan parissa ja olen asunut Saksassa n. 1,5 vuotta (Bonn, Freiburg, Berliini) sekä Englannissa vuoden verran. Vierailen myös suhteellisen usein Euroopassa, esim. ystäväni Pariisissa sijaitsevalla asunnolla, sillä työskentelin aiemmin EU-tehtävissä.
Voi mahoton vai niin ja tänään taas rintamalla kuoli parikymppinen nuori mies luotiin ja jossain päin maailmaa lapsi nälkään joten anna olla jo niiden läskikasojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUNKKi PÄIVÄSSÄ JA PIZZA NIIN KUOLEE 5 vuoden sisään. Kuolekuolekuolekuolemallakuilemooses .
Jännä juttu sitten miten naapurin deeku 30:ttä vuotta rännittämässä kaljaa ja vetelee sätkää. Ei näytä kuolemisen merkkejä.
Katsosku sitä yhtä selviytyjää kohden on se 10 000 kuollutta deekua .
Vähissä on aiheet kun ylipaino ja niiden maininta on koko ajan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset polttaa paljon. Oisko sillä tekemistä asian kanssa? Jokainen tupakoinnin lopettanut tietää että painon kanssa saattaa ongelmia lopettamisen jälkeen.
Tupakoinnin lopettaville tiedoksi: ei pidä paikkaansa että paino nousee
Mitä eliniän pitenemisellä on saatu Suomessa muuta kuin hoivakodit täyteen dementikkoja joista osalle hoitaja mättää ruuankin suuhun. Ne jotka ovat pitkäikäisiä ovat sitä aina koska kysymys on geeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset polttaa paljon. Oisko sillä tekemistä asian kanssa? Jokainen tupakoinnin lopettanut tietää että painon kanssa saattaa ongelmia lopettamisen jälkeen.
Tupakoinnin lopettaville tiedoksi: ei pidä paikkaansa että paino nousee
Joo toisilla nousee toisilla ei, joten se on kiikunkaakun.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa ja Ranskassa ollaan ulkona läpi vuoden uidaan veneillään ja syödään ulkoilmassa . Torilla . Me ei voida täällä istua torilla talvella ulkona .
Kyllä Suomessa voi talvella ulkoilla ja liikkua kun hommaa kunnolliset talvivaatteet ja opettelee kerrospukeutumisen. Kysymys on ainoastaan viitseliäisyydestä. Naurattaa oman kylän asukkaat kun niitä näkee kävelemässä kävelykadun ohi ainostaan +20 aurinkoisina päivinä kesäisin. Muina aikoina ei näy ristinsielua. Naurettavaa miten herkkiä entisestä korpikansasta on tullut.
Ketään tuskin kiinnosta minun anonyymin ruokavalio mutta itseäni kiinnostaa jos jollain tulee siitä ajatuksia.
En voi hyvin vähärasvaisella ruokavaliolla. Päänsärkyä, voimattomuutta, mielialaoireita koska kiukku. Maapähkinävoita menee paljon ja oliiviöljy/rypsiöljy myös maistuu. Liika vilja on huono, banaani, taatelit ja hedelmät toimii. Vihreä salaatti hyvä mutta pitää olla muualta kaloreita.
Sokeri vaikuttaa voimakkaasti, siksi vain kerran viikossa ja vähän.
Pellavansiemenet on kaksijakoinen juttu. Hetken aikaa hyvä mutta sitten tulee tunne että se tekee huonoa. Siemenleipiä en ole siis syönyt enää vuosiin. Ruisleipää aamulla. Mantelimaitoon on välillä himo mutta siinä on jotain mikä pierettää.
Vierailija kirjoitti:
MUNKKi PÄIVÄSSÄ JA PIZZA NIIN KUOLEE 5 vuoden sisään. Kuolekuolekuolekuolemallakuilemooses .
Jos syö yhden munkin päivässä, joka on tehty hyvistä raaka-aineista ja vetää pizzan mikä ei ole einestä, niin ei noissa ole mitään epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko oli Ranskassa jään vahvuus ? Anna nyt ihmeessä tukirahaa jäänmurtajiin.
Tässäkö meidän uusi palstahullu? Tulet sotkemaan ja sekoilemaan keskusteluihin ilman mitään omaa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Toki yksittäistapaus, mutta mun isä laittoi aina paljon, siis hyvin paljon, voita leivälle. Käytti myös ruuanlaitossa paljon voita ja kermaa. Hoikka oli silti ja nuorempana urheilullinen. Eli yli satavuotiaaksi.
Minun isoisä söi koko ikänsä aitoa voita, rasvaisia ruokia kuten tirripaistia, joi täysmaitoa suoraan purkin suusta niin että oli maitoparta, ja eli 100-vuotiaaksi. Isoäiti oli samaa maata ja eli 97-vuotiaaksi. Molemmat toki olivat tehneet nuorena fyysistä työtä ja olivat hoikkia. Mutta polttivat myös aikanaan tupakkaa jne. Sen sijaan toinen sukulainen, joka oli hyvin tarkka ruokavaliostaan, kuolla kyhnähti jo 70-vuotiaana kun kroppa petti. Ja hänellä oli myös alkava dementia. Siinä samassa missä minun mummoni ja pappani korskuivat terveyttä tämä toinen romahti täysin.
Geenit.
Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.
"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa ja Ranskassa ollaan ulkona läpi vuoden uidaan veneillään ja syödään ulkoilmassa . Torilla . Me ei voida täällä istua torilla talvella ulkona .
Kyllä Suomessa voi talvella ulkoilla ja liikkua kun hommaa kunnolliset talvivaatteet ja opettelee kerrospukeutumisen. Kysymys on ainoastaan viitseliäisyydestä. Naurattaa oman kylän asukkaat kun niitä näkee kävelemässä kävelykadun ohi ainostaan +20 aurinkoisina päivinä kesäisin. Muina aikoina ei näy ristinsielua. Naurettavaa miten herkkiä entisestä korpikansasta on tullut.
Ei riitä pukeutumiset jos on niin astmaattinen että kylmästä ilmasta saa hengenahdistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.
"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."
Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa ja Ranskassa ollaan ulkona läpi vuoden uidaan veneillään ja syödään ulkoilmassa . Torilla . Me ei voida täällä istua torilla talvella ulkona .
Kyllä Suomessa voi talvella ulkoilla ja liikkua kun hommaa kunnolliset talvivaatteet ja opettelee kerrospukeutumisen. Kysymys on ainoastaan viitseliäisyydestä. Naurattaa oman kylän asukkaat kun niitä näkee kävelemässä kävelykadun ohi ainostaan +20 aurinkoisina päivinä kesäisin. Muina aikoina ei näy ristinsielua. Naurettavaa miten herkkiä entisestä korpikansasta on tullut.
Sitä paitsi Suomessa ulkoillaan keskimäärin aika hitokseen enemmän kuin Ranskassa. Suomessa tunnen pilvin pimein ihmisiä, jotka harrastavat hiihtämistä, vaeltamista, metsästystä, kalastusta, veneilyä, mökkeilyä, telttailua, marjastusta, sienestystä, ihan vain pihan kuopimista jne, kun taas Ranskassa tutustuin kymmenessä vuodessa juuri ja juuri pariin kaveriin, jotka harrastivat pyöräilyä (sikäläiseen tapaan toki kilpalajina eikä ulkoilumuotona), mutta sen, mitä itsekin olen luistelua harrastanut, Ranskassa se tapahtui 100-prosenttisesti hallissa, Suomessa vastaavasti 99-prosenttisesti ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja tuoretta lähiruokaa, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä on ympäri vuoden tarjolla. Aina on jonkun hedelmän sesonki menossa.
Asun 1500 asukkaan tuppukylässä Suomessa ja 200 metrin päässä on ihana K-kauppa josta saan joka aamu croissantin + kahvin ja suomalaista tuorettä lähiruokaa, vihanneklsia, marjoja ja hedelmiä ympäri vuoden. En tuhlaa mihinkään muuhun kuin siihen että saan parasta mitä ruokakauppa tarjoaa. Vaikuttaa muuten paljon jaksamiseen kun syö terveellisesti.
Ranskassa on varmasti miljoona kertaa parempi terveydenhuolto.
Jännä juttu sitten miten naapurin deeku 30:ttä vuotta rännittämässä kaljaa ja vetelee sätkää. Ei näytä kuolemisen merkkejä.