Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ranskalainen paradoksi: Ranskassa käytetään maailman eniten kovia rasvoja, mutta silti ranskalaiset elävät mm. suomalaisia pidempään

Vierailija
21.06.2026 |

Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan? 

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän suomalaistenkin elinajanodote on noussut vuosien varrella. Mutta kun tulee se 80 vuotta täyteen alkaa aivot mennä. Onko joku itseisarvo elää dementikkona vielä vanhemmaksi?

Virallinen suositusruoka surkastuttaa aivot. 

Vierailija
182/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla on aika olematon vaikutus. Sillä yritetään vain luoda ihmisille kontrollin tunnetta omasta elämästä, kun 99% on geeneistä ja sattumasta kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla ei ole sellaista määrää herkkuja ja karkkia tarjolla kuin Suomessa. Ne on ulkomailla pienten lasten juttu ja pientä sekin. Suomessa vedetään kuin viimistö päivää. Karkkia, suklaata, leivonnaisia, leipää ja lopputuloksen jokainen tietää ja näkee. Menkää kauppa Espanjassa, Italiassa, Kroatiassa, Kreikassa. Katsokaa mitä sieltä löytyy. Eikä ole juhlia joka toinen viikko tai on, mutta siellä. Syödään oikeaa ruokaa eikä kakkua ja kahvia, keksejä ja limukkaa. Sitten sanotaan että miksi mihin kun syön vain kotiruokaa. Höpö höpö. Lapset opetetaan syömään sitä kuraa pienestä pitäen. 

Vierailija
184/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset on paljon hoikempia kuin suomalaiset. Se on terveyden kannalta ruokavaliota tärkeämpää. Suomessa lihottaa pitkät pimeät jaksot, pitkäkestoinen huono ulkoilusää ympäri vuoden ja unen puute. Moni joutuu heräämään niin aikaisin. Pitkä pimeä aiheuttaa myös alavireisyyttä ja  masennusta, jotka lihottaa.  

Vierailija
185/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa syödään lusikalla,täällä lapiolla.

 

Ei se ole mitään sen kummempaa.

 

Selityksillä ei ole mitään merkitystä , jos ois,suomalaiset ois ollu aina lihavia koko historian ajan.

Vierailija
186/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa matkustaneena voi todeta että ranskalaiset ovat suomalaisia hoikempia. Ja vaikka viinistä tunnettuja niin eivät yhtä viinaan päin kuin suomalaiset 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Espanjassa syödään paljon katuruokaa ja eri tavoin täytettyjä burritoja  joissa vehnää.

Häh? No todellakaan ei syödä. Burrito ei ole espanjalainen ruoka. Espanjassa syödään klo 2 ip ja illalla jotkut syö illallisen, osa ei yhtään mitään.  

Vierailija
188/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syödään Ranskalaisia. Turismi Ranskasta tänne on haastavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Espanjassa syödään paljon katuruokaa ja eri tavoin täytettyjä burritoja  joissa vehnää.

Häh? No todellakaan ei syödä. Burrito ei ole espanjalainen ruoka. Espanjassa syödään klo 2 ip ja illalla jotkut syö illallisen, osa ei yhtään mitään.  

Höpsis. Espanjalainen syö tyypillisesti 5 kertaa päivässä:

- 1. aamupala (leivänsiivu + kahvi)

- 2. aamupala (pullaa + kahvi)

- lounas

- välipala 

- illallinen, eli päivän pääruoka

Vierailija
190/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla ei ole sellaista määrää herkkuja ja karkkia tarjolla kuin Suomessa. Ne on ulkomailla pienten lasten juttu ja pientä sekin. Suomessa vedetään kuin viimistö päivää. Karkkia, suklaata, leivonnaisia, leipää ja lopputuloksen jokainen tietää ja näkee. Menkää kauppa Espanjassa, Italiassa, Kroatiassa, Kreikassa. Katsokaa mitä sieltä löytyy. Eikä ole juhlia joka toinen viikko tai on, mutta siellä. Syödään oikeaa ruokaa eikä kakkua ja kahvia, keksejä ja limukkaa. Sitten sanotaan että miksi mihin kun syön vain kotiruokaa. Höpö höpö. Lapset opetetaan syömään sitä kuraa pienestä pitäen. 

Karkin suhteen näin. Sen sijaan leivonnaisissa Suomi on aivan pikkutekijä verrattuna etenkin Välimeren maihin.  Siellä on jos jonkinlaista kakkua, leivosta, pullaa ja muuta makeaa mitä syövät jatkuvasti. Ja niissä ei ole makeutta ja sokeria säästelty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Mitä... meillä on sitten kovin erilaiset näkemykset. Asuin 15 vuotta Espanjassa ja leipä kuului suunnilleen joka väliin. Muita vaihtoehtoja vaikka aamiaiselle kuin sämpylät ei edes tunneta. Jopa tortilla on käytännössä leipä. Ja tapaksien kanssa aina leipää. Ja tapaksien lisukkeeksi leipää.

Ai tapaksia söit kotona vai? Iltapäivällä syödään kunnon ruoka, joko kotona tai ravintolassa, jossa on menu del dia. Sitten jatketaan töitä iltaan asti. Kotona vedetään jotain pientä, tuttuni kuulemma yleensä keiton, salaatin, leivän tai tortillan (espanjalainen!). Tai ei mitään, vaan nukkumaan suoraan, päivät ovat pitkiä ja työmatkat myös. 

Vierailija
192/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Espanjassa syödään paljon katuruokaa ja eri tavoin täytettyjä burritoja  joissa vehnää.

Häh? No todellakaan ei syödä. Burrito ei ole espanjalainen ruoka. Espanjassa syödään klo 2 ip ja illalla jotkut syö illallisen, osa ei yhtään mitään.  

Höpsis. Espanjalainen syö tyypillisesti 5 kertaa päivässä:

- 1. aamupala (leivänsiivu + kahvi)

- 2. aamupala (pullaa + kahvi)

- lounas

- välipala 

- illallinen, eli päivän pääruoka

Ei kukaan syö noin, ketä tunnen. Luuletko, että jengi vetää jotain ravintolaillallisia, kun ensin on oltu 10-12 tuntia töissä + matkat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Espanjassa syödään paljon katuruokaa ja eri tavoin täytettyjä burritoja  joissa vehnää.

Häh? No todellakaan ei syödä. Burrito ei ole espanjalainen ruoka. Espanjassa syödään klo 2 ip ja illalla jotkut syö illallisen, osa ei yhtään mitään.  

Höpsis. Espanjalainen syö tyypillisesti 5 kertaa päivässä:

- 1. aamupala (leivänsiivu + kahvi)

- 2. aamupala (pullaa + kahvi)

- lounas

- välipala 

- illallinen, eli päivän pääruoka

Ei kukaan syö noin, ketä tunnen. Luuletko, että jengi vetää jotain ravintolaillallisia, kun ensin on oltu 10-12 tuntia töissä + matkat?

Millä planeetalla sana illallinen tarkoittaa ravintolassa syömistä?

Vierailija
194/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs alkoholi. Katsokaa millaiset mielettömät määrät olutta ja limuviinoja on kaupoissa Suomessa myynnissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemenöljyt on se syy

Vierailija
196/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset elää kyllä pidempään, mutta erot suomeen on tosi pienet

Aloitus on provo osittain.

Erot on niin pienet, että selittävää tekijää on mahdoton tietää.

Vierailija
197/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs alkoholi. Katsokaa millaiset mielettömät määrät olutta ja limuviinoja on kaupoissa Suomessa myynnissä.

Et sitten lukenut ketjua. Erot ranskalaisten ja suomalaisten kesken elinajassa on tosi pienet.

Vierailija
198/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Fransmanneilla ei olekaan metsästäjä-keräilijän genetiikka samalla tavalla kuin täällä pohjoisessa ihmisillä. Keliakiageeni on täällä yleinen. 

Vierailija
199/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset on paljon hoikempia kuin suomalaiset. Se on terveyden kannalta ruokavaliota tärkeämpää. Suomessa lihottaa pitkät pimeät jaksot, pitkäkestoinen huono ulkoilusää ympäri vuoden ja unen puute. Moni joutuu heräämään niin aikaisin. Pitkä pimeä aiheuttaa myös alavireisyyttä ja  masennusta, jotka lihottaa.  

Varmaankin näin, mutta aloituksen tarkoitus on saada ihmiset kinaamaan syömisestä. Erot eliniänodotteessa ovat tosi pieniä. 

Tulin sitten pilaamaan hyvän riitelyn. ilmoittamalla tuon asian.

Syömisiin en ota kantaa, ainoastaan tuohon pidempään elinikään, joka siis sinällään on totta.

Vierailija
200/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan?"

Tuskin. Kreetalla tai Okinawalla eletään vieläkin pidempään, ja syödään vähän kovia rasvoja, paljon vihanneksia ja mereneläviä. 

Yksi ruokavalion ja eliniänodotteen välisistä yhteisistä nimittäjistä tuntuisi olevan vähän tutkittu ja vaiettu: hyvä ruoka.

Välimeren maissa ja Ranskassa ruoka on keskeinen osa elämää. Laatuun panostetaan, ja ruokailuhetket ovat tärkeä osa sosiaalista kanssakäymistä ja päin vastoin. Sama juttu monissa Aasian maissa, joissa vaikkapa sepelvaltimotautia esiintyy vähän.

Protestanttisissa maissa ruoasta nauttiminen on ollut synti, ja historiallisesti on syöty jotain velliä ja kuraa hengen pitimiksi, jotta työnteko voi jatkua. Ruoka on polttoainetta ja määrä korvaa laadun.

Se ranskalainen tai japanilainen ei vedä jotain kebab- tai makkispekkismättöä melkein sammumispisteessä, elä prosessoidulla laitosruoalla ja kumiperunoilla päiväkodista vanhainkotiin, tai ole koko ajan milläkin gluteenittomalla paleovegaanidieetillä. Eräänlainen protestanttinen itsensä kurittamisen muoto tämäkin. Esim. jenkeissä tai Pohjois-Euroopassa on hirveästi kaiken maailman allergikkoja ja erityis- sitä ja tätä. Ruokailu lähtee siitä, että mitä kukakin EI syö, ja mikä on pahasta tai syntiä ja kiellettyjen ravintosuositusten listalla (vaihtelee koko ajan).

Ruoka on prosessikuraa tuottavien elintarvikejättien kontrolloimaa, jotka sitten tuovat jotain härkistä ja kovetettuja kasvirasvoja, ja lobbaavat näitä terveellisinä, koska ovat sentään kasvipohjaisia! Miksi Suomessa on maailman eniten osteoporoosia, vaikka täällä juodaan eniten maitoa per capita, jos se maidon litkiminen aikuisena on niin elintärkeää luustolle?

Okinawa on törkeän siisti mesta. Ihmiset on vahcoja, ystävällisiä ja ruoka todella terveellistä ja maukasta. EIpä juuri ole lisäaineita ja sen huomaa. 70-vuotiaat karatekat vetelee 2 sentin bambulevyistä nyrkillä läpi kuin se olisi pahvia.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Okinawan_cuisine