Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ranskalainen paradoksi: Ranskassa käytetään maailman eniten kovia rasvoja, mutta silti ranskalaiset elävät mm. suomalaisia pidempään

Vierailija
21.06.2026 |

Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan? 

Kommentit (238)

Vierailija
141/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki yksittäistapaus, mutta mun isä laittoi aina paljon, siis hyvin paljon, voita leivälle. Käytti myös ruuanlaitossa paljon voita ja kermaa. Hoikka oli silti ja nuorempana urheilullinen. Eli yli satavuotiaaksi. 

Mun 1910-luvulla syntyneet isovanhempani menevät samaan kategoriaan: ruuassa oli aina reilusti voita ja suolaa, ja tyyppiesimerkki lapsuuteni herkuista oli uunituore voilla sivelty karjalanpiirakka, jossa oli ns. hampaanpaksuisesti munavoita. Kaikki neljä elivät ysikymppisiksi, paradoksaalisesti vielä se kaikkein suurin herkkusuu kaikkein vanhimmaksi.

Kyse on geeneistä ja myös siitä, että näillä ihmisillä on ollut ihan hillitön pohjakunto sen nuoruuden usein fyysisen raatamisen ja jatkuvan ulkoilma-elämän vuoksi. Kun nuorena hommaa kovan peruskunnon se kantaa vanhaksi asti. Mutta sekin on toki myönnettävä, että 60- ja 70-luvuilla miehiä kuoli kuin kärpäsiä sydänjuttuihin.

Vierailija
142/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.

Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Espanjassa syödään paljon katuruokaa ja eri tavoin täytettyjä burritoja  joissa vehnää.

Vierailija
144/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki yksittäistapaus, mutta mun isä laittoi aina paljon, siis hyvin paljon, voita leivälle. Käytti myös ruuanlaitossa paljon voita ja kermaa. Hoikka oli silti ja nuorempana urheilullinen. Eli yli satavuotiaaksi. 

Mun 1910-luvulla syntyneet isovanhempani menevät samaan kategoriaan: ruuassa oli aina reilusti voita ja suolaa, ja tyyppiesimerkki lapsuuteni herkuista oli uunituore voilla sivelty karjalanpiirakka, jossa oli ns. hampaanpaksuisesti munavoita. Kaikki neljä elivät ysikymppisiksi, paradoksaalisesti vielä se kaikkein suurin herkkusuu kaikkein vanhimmaksi.

Kyse on geeneistä ja myös siitä, että näillä ihmisillä on ollut ihan hillitön pohjakunto sen nuoruuden usein fyysisen raatamisen ja jatkuvan ulkoilma-elämän vuoksi. Kun nuorena hommaa kovan peruskunnon se kantaa vanhaksi asti. Mutta sekin on toki myönnettävä, että 60- ja 70-luvuilla miehiä kuoli kuin kärpäsiä sydänjuttuihin.

Toisaalta 1910-luvulla syntyneillä on ollut terveyden puolesta heikot lähtökohdat, kun sekä sisällissodan että talvi-jatkosodan Suomessa on ollut niukkuutta kaikesta, ruumiillinen työ on rikkonut paikat ja terveydenhuolto on ollut lähellekään nykykantimissa, kun nämä ovat olleet melkein eläkeikäisiä.

Vierailija
145/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskassa suositaan itse tehtyä ruokaa tuoreista aineista ei lisäaineita. syövät oikeaa kermaa ja voita jossa ei ole keinotekoisia kovettimia jne prosessointi juttua.

 

syövät kasviksia ja pienempiä annoksia.panostavat ruuan laatuun. ei eineksiä niin paljoa.

Vierailija
146/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset polttaa paljon.  Oisko sillä tekemistä asian kanssa?  Jokainen tupakoinnin lopettanut tietää että painon kanssa saattaa ongelmia lopettamisen jälkeen.

Tupakoinnin lopettaville tiedoksi: ei pidä paikkaansa että paino nousee

Kyllä nousee jos himon kohde siirtyy tupakasta esimerkisi syömiseen kun ruokahalu paranee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ja Ranskassa ollaan ulkona läpi vuoden uidaan veneillään ja syödään ulkoilmassa . Torilla . Me ei voida täällä istua torilla talvella ulkona . 

Kyllä Suomessa voi talvella ulkoilla ja liikkua kun hommaa kunnolliset talvivaatteet ja opettelee kerrospukeutumisen. Kysymys on ainoastaan viitseliäisyydestä. Naurattaa oman kylän asukkaat kun niitä näkee kävelemässä kävelykadun ohi ainostaan +20 aurinkoisina päivinä kesäisin. Muina aikoina ei näy ristinsielua. Naurettavaa miten herkkiä entisestä korpikansasta on tullut.

Ei riitä pukeutumiset jos on niin astmaattinen että kylmästä ilmasta saa hengenahdistuksen.  

Jos on hengityselinsairaus, niin talvella auttaa hengitysilman lämmitin.

Vierailija
148/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ja Ranskassa ollaan ulkona läpi vuoden uidaan veneillään ja syödään ulkoilmassa . Torilla . Me ei voida täällä istua torilla talvella ulkona . 

Kyllä Suomessa voi talvella ulkoilla ja liikkua kun hommaa kunnolliset talvivaatteet ja opettelee kerrospukeutumisen. Kysymys on ainoastaan viitseliäisyydestä. Naurattaa oman kylän asukkaat kun niitä näkee kävelemässä kävelykadun ohi ainostaan +20 aurinkoisina päivinä kesäisin. Muina aikoina ei näy ristinsielua. Naurettavaa miten herkkiä entisestä korpikansasta on tullut.

Ei riitä pukeutumiset jos on niin astmaattinen että kylmästä ilmasta saa hengenahdistuksen.  

Älä yleistä. Emme me kaikki ole vammaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Kaikki rasvat on terveellisiä aivoille ja nivelille kohtuudella...

Vierailija
150/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.

Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.

En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

A frikassa syödään vehnää, hedelmiä ja v uohta. Hyvin näyttävät pärjäävän. Miksi sensuuri?

Vierailija
152/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Espanjassa syödään paljon katuruokaa ja eri tavoin täytettyjä burritoja  joissa vehnää.

Syön helvetisti Santa Marian burritoja. Juurikin niitä vehnäburritoja, mutta täytän ne aina salsalla, sipuleilla, chilillä, salaatilla ja muilla tuoreilla vihanneksilla. Avokadoa myös ja sitten joku kiva proteiini. Erittäin herkullista ja terveellistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.

Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.

En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...

Tiedätkö mistä saadaan voita?

Vierailija
154/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.

Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.

En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...

Eihän tuossa maidon juomisesta mitään sanottukaan.

Maitorasva on kiinteässä muodossa voita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Mitä... meillä on sitten kovin erilaiset näkemykset. Asuin 15 vuotta Espanjassa ja leipä kuului suunnilleen joka väliin. Muita vaihtoehtoja vaikka aamiaiselle kuin sämpylät ei edes tunneta. Jopa tortilla on käytännössä leipä. Ja tapaksien kanssa aina leipää. Ja tapaksien lisukkeeksi leipää.

Vierailija
156/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.

Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.

Ravinnon ja sydänterveyden välistä suhdetta koskeva, yli 80 000 naiseen kohdistunut tutkimus (Halton ym. 2006) osoitti, ettei eläinrasva ole yhteydessä infarktiriskiin. Ravinnon suuri hiilihydraattikuorma (glycemic load) sen sijaan on.

Vierailija
157/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Jos olet ollut Espanjassa niin tiedät kyllä että siellä syödään leipää lähes joka välillä:  aamukahvin kanssa, aamupalalla, lounaalla, välipalalla ja illallisella. Lisäksi syövät siellä paljon leivonnaisia pitkin päivää jotka on tehty vehnästä. Leipä ja leivonnaiset on oleellinen osa kahvittelu- ja tapaskulttuuria.

Tilastotiedon mukaan Suomessa kulutetaan sokeria 50 kg per capita per vuosi, kun taas Espanjassa kulutetaan sokeria 34 kg per capita per vuosi. Lihaa syödään Suomessa 72 kg per capita per vuosi, kun taas Espanjassa syödään lihaa 105 kg per capita per vuosi. Espanjalaisten elinaikaodote on suomalaisia korkeampi.

Ero sokerissa selittynee suomalaisella karkkikulttuurilla, jollaista ei ole missään muualla samassa mittakaavassa (eli että aikuiset ihmiset syö kilokaupalla karkkia).

En ole ikinä välittänyt karkeista. Mieluummin syön kunnon pihvin. Karkkien kilohinta on kyllä huvittavaa katsella kun tietää mistä ne tehdään. Jos mä haluan karkkia, niin ostan omenaa, banaaania ja mandariineja. Pilkon niitä kulhoon ja lisään maustamatonta jugurttia + suomalaista aitoa metsähunajaa.

Vierailija
158/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.

Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.

Ravinnon ja sydänterveyden välistä suhdetta koskeva, yli 80 000 naiseen kohdistunut tutkimus (Halton ym. 2006) osoitti, ettei eläinrasva ole yhteydessä infarktiriskiin. Ravinnon suuri hiilihydraattikuorma (glycemic load) sen sijaan on.

Ihmisen kannattaa syödä kaikkea muuta paitsi paikallaan seisovia tuotantoeläimiä, joille syötetään kaikkea muuta kuin mitä ne luontaisesti luonnosta söisivät. Sama homma viljoissa.

Vierailija
159/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerit ja viljat on parasta muutta alkoholeiksi. Proteiinit ja kasvikset on kaiken A ja O.

Vierailija
160/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytti kovien rasvojen haitallisuudesta osoitettiin vääräksi jo kauan sitten.

 

"Pohjois-Karjala-projektin viimeiseksi jääneessä vuonna 1997 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että siirtyminen runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävästä voista teollisia transrasvoja sisältävään margariiniin olikin lisännyt sydänkuolleisuutta, vaikka margariiniin siirtymisen tarkoituksena oli ollut vähentää sitä. Sepelvaltimotaudin esiintyvyys oli noin 20 prosenttia ja sydänkuolleisuus 40 prosenttia suurempaa eniten teollisia transrasvoja nauttineen viidenneksen keskuudessa vähiten teollisia transrasvoja nauttineisiin verrattuna. Lähes kaikki teollinen transrasva oli peräisin etenkin pöytämargariinista."

Kovat rasvat ovat SILTI haitallisempia kuin oliiviöljy, joka on terveellistä. Vaikka margariini on vielä vaarallisempaa. 

Saman projektin tuloksista selviää aikana, että mitään näyttöä tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta ei ollut löytynyt, vaan maitorasvan oli päin vastoin havaittu suojaavan sydäntaudeilta.

Lisäksi heillä, jotka vaihtoivat voin margariiniin, todettiin huomattavaa painon nousua.

En ole ikinä kuullut että ihminen kuolisi sen takia että juo maitoa...

Eihän tuossa maidon juomisesta mitään sanottukaan.

Maitorasva on kiinteässä muodossa voita.

No ei sanottu mutta maitoakaan ei kananttanut yhdessä välissä juoda. Kyllä maito, kerma, voi ja juusto on äärettömän tärkeitä ravintoaineita. Puhumattakaan siitä miten paljon nillä on vaikutusta kokkaamiseen ja leipomiseen.