Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ranskalainen paradoksi: Ranskassa käytetään maailman eniten kovia rasvoja, mutta silti ranskalaiset elävät mm. suomalaisia pidempään

Vierailija
21.06.2026 |

Ranskassa syödään juustoa ja kulutetaan voita maailman eniten per capita. Herää väkisin kysymys, että ovatko kovat rasvat todellakin niin vaarallisia kuin meille kerrotaan? 

Kommentit (238)

Vierailija
101/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja tuoretta lähiruokaa, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä on ympäri vuoden tarjolla. Aina on jonkun hedelmän sesonki menossa. 

Vierailija
102/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset saa reilusti enemmän kovaa rasvaa nestemäisistä maitotuotteista, joita täällä kulutetaan jopa 120 kg vuodessa. Ranskalaiset noin kolmasosan tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Jos olet ollut Espanjassa niin tiedät kyllä että siellä syödään leipää lähes joka välillä:  aamukahvin kanssa, aamupalalla, lounaalla, välipalalla ja illallisella. Lisäksi syövät siellä paljon leivonnaisia pitkin päivää jotka on tehty vehnästä. Leipä ja leivonnaiset on oleellinen osa kahvittelu- ja tapaskulttuuria.

Tilastotiedon mukaan Suomessa kulutetaan sokeria 50 kg per capita per vuosi, kun taas Espanjassa kulutetaan sokeria 34 kg per capita per vuosi. Lihaa syödään Suomessa 72 kg per capita per vuosi, kun taas Espanjassa syödään lihaa 105 kg per capita per vuosi. Espanjalaisten elinaikaodote on suomalaisia korkeampi.

Ero sokerissa selittynee suomalaisella karkkikulttuurilla, jollaista ei ole missään muualla samassa mittakaavassa (eli että aikuiset ihmiset syö kilokaupalla karkkia).

Väitän, että Suomessa karkinsyönti toimii piristeenä ja alakuloisen mielialan nostattajana. 

Istutaan sohvilla ja napostellaan irtokarkkia ja sipsejä. Vieraita ei saa käydä, ovea ei avata jos ovikello soi. Mörötellään yksin kotona kaikki eri huoneissa jos on perhettä. Sosiaalisuus kadonnut, kaikilla puhelin liimaantunut käsiin. Pitää saada olla rauhassa Suomessa... kyllä siinä alakuloa syntyykin. 

Suomalaiset ovat silti ihan tutkitusti maailman onnellisimpia ihmisiä. 

Ei ole, vaan meillä ollaan tyytyväisimpiä. Sekin vain, koska emme vaadi parempaa, enemmän.

Meillä on puitteet (kulissit) näennäisesti kunnossa, kun tilastoista lukuja vertaillaan.

Onnellisuustutkimus pitäisi tehdä kyselytutkimuksena, satunnaisotantana suoraan kansalaisilta.

Vierailija
104/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki yksittäistapaus, mutta mun isä laittoi aina paljon, siis hyvin paljon, voita leivälle. Käytti myös ruuanlaitossa paljon voita ja kermaa. Hoikka oli silti ja nuorempana urheilullinen. Eli yli satavuotiaaksi. 

Vierailija
105/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammainen aloitti taas .   Jäätyykö RANSKASSA MERI TALVELLA ? HÄ.  ONKO TIET JÄÄSSÄ ?   

Mitä pakkanen ja jäätyneet tiet vaikuttavat ruokavalioon?

Kylmässä pitää syödä enemmän, mutta vain sen verran enenmmän mitä energiantarve kasvaa.

Väittäisin, että Suomessa sisätilat ovat talvella lämpimämmät kuin Ranskassa.

Paluumuuttajana voin sanoa, että Suomessa sisätilat ovat ihan ympäri vuoden paljon lämpimämmät kuin Ranskassa: talvella lämmitetään aivan holtittomasti, ja kesällä taas on heti tuhottoman kuuma, jos yhtään aurinko paistaa, kun talot ja asunnot on aina rakennettu ja rakennetaan edelleen vain siitä näkökulmasta, että talvella on kylmä ja siksi lämpöä pitää suorastaan haalia (isot etelänpuoleiset ikkunat, ei puhettakaan mistään ikkunaluukuista, mustat peltikatot ja muut mahdollisimman paljon lämpöä imevät ja varastoivat rakennusmateriaalit jne jne jne).

Vierailija
106/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksejä tutkimalla sekin selviää. Itse asun Espanjassa, eikä täälläkään mussuteta ruokaa koko ajan. Aamupala, lounas klo 14 ja illallinen myöhään, jos ollenkaan. Voita ei kyllä käytetä yhtään pelkästään oliiviöljyä, eikä leipäkään ole kovin suosittua (huonoa se onkin).

Voita ja marmeladia on aamulla ja voisarvissa groissant ja paistettu ruoka perunat on auringon kukka öljyssä . Öljyssä on vitamiinit . Kuin auringossa on. Kala on Espanjassa kallista kaupassa mutta ihmisillä on omat veneet . Kalastajat hoitaa itse . Patonki ei ole ainoa leipä Ranska Espanja vaan on hyviä maalaisleipiä. Espanjassa saa saksalaista mustaa leipää.  Suomalaista ruskeaahapanleipää ja merkadosta löytyy mitä tahansa. Kasvata vaan itse tomaattia ja sitruunapuu. Katkarapuja ja simpukkaa saa aina ! Merestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa käytetään voita groisanttiin . Ja kermavaahtoon. Kuin juustoihin.  Te puhutte aina paskaa.  

Vierailija
108/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan peruna paistetaan öljyssä mikä on rasvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa on maitokerma tuotteet CREME BONJOUR . JA ESPANJASSA.  

Vierailija
110/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviin tulee kermaa ja maitojauhetta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Koska siellä ei ole talvea ja pimeyttä. Vehnää ei pidä pelätä. Kyse on kokonaisuudesta mitä lautaselle mättää. Jos vetelee vehnäleipää ja makaronilaatikkoa, niin kasvisten osuus on aika minimissään. Kovaa rasvaakaan ei pidä pelätä aivot tarvitsevat sitä. Mutta ei kiloa kerralla.

Vierailija
112/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset syövät kohtuullisia määriä pysyäkseen normaalipainoisina, toisin kuin monet suomalaiset.

Annoskoko!  Siinä sen salaisuus.

Tyttäreni asui pitkään Italiassa ja totesi saman. Laihtui 10 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa ja Ranskassa ollaan ulkona läpi vuoden uidaan veneillään ja syödään ulkoilmassa . Torilla . Me ei voida täällä istua torilla talvella ulkona . 

Vierailija
114/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki yksittäistapaus, mutta mun isä laittoi aina paljon, siis hyvin paljon, voita leivälle. Käytti myös ruuanlaitossa paljon voita ja kermaa. Hoikka oli silti ja nuorempana urheilullinen. Eli yli satavuotiaaksi. 

Mun 1910-luvulla syntyneet isovanhempani menevät samaan kategoriaan: ruuassa oli aina reilusti voita ja suolaa, ja tyyppiesimerkki lapsuuteni herkuista oli uunituore voilla sivelty karjalanpiirakka, jossa oli ns. hampaanpaksuisesti munavoita. Kaikki neljä elivät ysikymppisiksi, paradoksaalisesti vielä se kaikkein suurin herkkusuu kaikkein vanhimmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaan kumma, että vaikka kuinka ihmiset (oletettavasti) syövät kasvirasvatuotteita, vähärasvaisia vaihtoehtoja ja mitä lie kasviskorvikkeita niin sydän- ja verisuonitaudit on siltikin tappaja numero 1 Suomessa ja niihin liittyviä lääkkeitä kiskoo valtava määrä suomalaisia.

Suomalaisilla on geneettinen alttius noihin tauteihin.

Kohta tämä muuttuu, kun yhä useamman suomalaisen nimi on Mohammed tai Fatima.

Muuttuuhan se, mutta mihin suuntaan https://fi.wikipedia.org/wiki/Serkusavioliitto

Vierailija
116/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vehnä tappaa olet itsekin jo kuollut .  Kaikki pitsapohjat on vehnää ja patongit kuin  pitaleivät on ja kakut kuin leivokset ja pullat kuin spagetti . Kuole kuole kuole . 

Vierailija
117/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurttia piimää ja kermaa . Dippaa kermaviiliin.   Ennemmin tappaa paistöljyt kun ne on vanhoja maistuu lahdelle joku munkki. 

Vierailija
118/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ja Ranskassa ollaan ulkona läpi vuoden uidaan veneillään ja syödään ulkoilmassa . Torilla . Me ei voida täällä istua torilla talvella ulkona . 

No ei kyllä ainakaan Pariisin ilmastossa istuta talvella ulkona; talvi siellä muistuttaa kuta kuinkin eteläsuomalaista marraskuuta vain vähän vähemmän pimeänä versiona. Sitä paitsi Ranskassakin ihmiset käyvät töissä, ja kun työpäiviin pistää päälle yli tunnin työmatkaa per suunta, niin ei siellä kyllä ainakaan enempää ulkoilla kuin Suomessa. 

Vierailija
119/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUNKKi PÄIVÄSSÄ JA PIZZA NIIN KUOLEE 5 vuoden sisään. Kuolekuolekuolekuolemallakuilemooses . 

Vierailija
120/238 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen terveystiedon mukaan valkoinen vehnä tappaa 100% kaiken elävän sadan kilometrin säteellä.  Jännä juttu miten valkoisella vehnällä elävissä Etelä-Euroopan maissa eletään silti terveellisemmin ja pidempään kuin Suomessa 🤔

Leipää ei puputeta joka välissä. Esim Patonkia syödään keiton kanssa. Suomessa syödään leipää aanaisella, välipalalla ja iltapalalla. Asuin itse Espanjassa 11 vuotta eikä meillä ollut koskaan muuta leipää kuin tuore vehnäpatonki josta otettiin alkuruaalla paloja tai syötiin pala paahtolripää oliiviöljyllä. Suomessa leipä kuuluu joka väliin ja valikoimat ovat valtavat. Margarinia ja meetvurstia päälle.

Lopetin kuukausi sitten kokonaan leivän pastan ja riisin käytön, enkä enää tee kastikkeita jauhoista. Olo on paljon kepeämpi. Kaikki nuo korvasin juureksilla, tuoreilla kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla. Maitotuotteita käytän mutta on kovasti prosessoitua juustoa. Suomesta ei saa kunnollista juustoa. Lisäksi Knossoksen oliiviöljyä, rypsiöljyä tai Valion meijerivoita. Lohesta, kanasta ja possusta saa myös erittäin hyviä rasvoja. Munat ja äyriäiset päälle ja mauste/yrttikaapista löytyy vaikka mitä. Eineksiä en syö pois lukien jokunen grillimakkara silloin tällöin, pekonia tai pieni sipsipussi. Valkoiseen sokeriin en koske. Jos tarvitsen makeutta, niin käytän suomalaista kukkaishunajaa.

 

Tämä kokonaisuus vaikuttaa minuun ihan helvetim positiivisesti.