Mitkä ovat nyt sellaiset korkeakoulututkinnot, joiden veikkaatte työllistävän 5v päästä parhaiten?
Tulevaisuuden työmarkkinoita on vaikea ennustaa, mutta mitä kehottaisitte opiskelemaan tai mitä opiskelisitte nyt itse, jos tavoitteena olisi mahdollisimman varma työllistyminen?
Itsellä tulee mieleen lähinnä lääketiede ja jotkin DI-alat.
Kommentit (596)
Roskakuskin tai kaatopaikanhoitajien hommat ei lopu. Ei myöskään paskanpolttolaitosten hoitajien.
Maailma on täynnä härveleitä. Luulisi korjaajille olevan tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologian maisteri ja siinä opinnoissa erikoistumunen papiksi + pappisvohkimys.
Perustelu: niin kauan kuin ihmisiä kuolee, tarvitaan jokin siirtymäriitti elämän päättymisen jälkeen.
Nykyinen konsepti toimii hyvin ja yli 90% hautajaisista toimittaa pappi.
Tuskin keksitään kilpailevaa konseptia, jonka suosio ylittäisi nykyisen konseptin saavuttaman suosion.
Pappeja on jo nykyään työttöminä. Kirkon jäsenmäärä laskee koko ajan = seurakunnat saa vähemmän varoja palkata pappeja.
Jo kymmenkunta vuotta sitten maassa tehtiin selvitys Teologian alan koulutustarpeesta ja johtopäätös oli, että koulutuspaikkoja vähennettiin hieman
Kirkon jäsenmäärä ei vaikuta kuolevien määrään.
Useimmiten omaiset haluavat, että vainaja siunataan haudan lepooon, vaikka hän ei ole kuulunut kirkkoon.
Suuret ikäluokatkin kuolevat piakoin.
Suomessa teologia on tulevaisuuden ala. Ennem se oli teknologia.
Vierailija kirjoitti:
Kirkon töissä alkaa olla ainakin nyt pulaa diakoneista ja nuorisotyöntekijöistä. Vaikka kirkon jäsenmäärä laskee, niin lähinnä henkistä tukea tarvitsevia on näinä säästöjen aikana entistä enemmän sekä nuorison että eri-ikäisten keskuudessa. Säästöt ja leikkauksethan todennäköisesti jatkuvat.
Kirkkohan tarjoaa tukea "jäsenyydestä" eli kirkkoon kuulumisesta riippumatta.
Kyllä. Monet kirkkoon kuulumattomien omaiset tarvitsevat pappia. Pappia pyydetään toimittamaan hautajaiset; kuoleman rituaali meidän kulttuurissamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon töissä alkaa olla ainakin nyt pulaa diakoneista ja nuorisotyöntekijöistä. Vaikka kirkon jäsenmäärä laskee, niin lähinnä henkistä tukea tarvitsevia on näinä säästöjen aikana entistä enemmän sekä nuorison että eri-ikäisten keskuudessa. Säästöt ja leikkauksethan todennäköisesti jatkuvat.
Kyllä. Monet kirkkoon kuulumattomien omaiset tarvitsevat pappia. Pappia pyydetään toimittamaan hautajaiset; kuoleman rituaali meidän kulttuurissamme.
En osta tätä näkemystä.
EV-lut.Kirkon palkalliset työt tulevat vähenemään. Ihmiset haluavat tuhkansa heitettävän mökin metsään yms. Pappi pysyköön kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kannattaa tehdä jotain, mitä kukaan ei halua tehdä. Silloin markkinat on sinun.
Esim likaviemärisukeltaja.
Tämä on hyvä.
Yksi puolituttu on oikea sukeltaja, joka käy ennen rakennustöitä pohjassa katsomassa että kaikki OK ja myös hitsaa vedenalla. Laskutettavaa summat aika muhkeita.
Unohda heti alkuun kaikki huuhaa humanismi alat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta pääaineeni oli englanti (filologia), ja oman alan töitä on riittänyt kiitettävästi vuosikymmeniä.
Saako kysyä, millaisia töitä tarkalleen ottaen? Kiinnostaa itsekin näin kielten opiskelijana.
Käännöksiä.
Olen myös auktorisoitu kääntäjä.
Tekoäly vie nämä työt lähitulevaisuudessa. En itse panostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta tätä näkemystä.
EV-lut.Kirkon palkalliset työt tulevat vähenemään. Ihmiset haluavat tuhkansa heitettävän mökin metsään yms. Pappi pysyköön kaukana.
Suomi on sadan vuoden päästä täynnä ateisteja ja muslimeja?
Mielenterveysammattilaiset, haudankaivajat, putkimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans sisällön tuottaminen.
Onlyfans-tieteen maisteri
Vierailija kirjoitti:
Unohda heti alkuun kaikki huuhaa humanismi alat
Ei ole mitään huuhaa-aloja olemassakaan.
Humanistet alat ovat juuri ne joita tekoäly ei voi koskaan kokonaan korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta pääaineeni oli englanti (filologia), ja oman alan töitä on riittänyt kiitettävästi vuosikymmeniä.
Saako kysyä, millaisia töitä tarkalleen ottaen? Kiinnostaa itsekin näin kielten opiskelijana.
Käännöksiä.
Olen myös auktorisoitu kääntäjä.
Tekoäly vie nämä työt lähitulevaisuudessa. En itse panostaisi.
Et ymmärtänyt sanaa auktorisoitu ilmeisesti.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta tätä näkemystä.
No minä olen pappina nähnyt tämän hyvin läheltä: hautajaiset halutaan pitää seurakunnan omistamassa siunauskappelissa. Niihin halutaan seuurakunnan kanttori sekä pappi.
Aina olen sanutt koulutusta vadtasvaa työtä, kun olen halunnut.
Tällä koulutuksella on muuten helppo saada hyvin monenlaisia töitä.
Lisäksi voi opiskella esim. psykoterapeutiksi tai elämänkatsomustiedon opettajaksi, mikäli kyllästyy ainaisiin hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettajat
Oppilaiden ja opiskelijoiden määrähän on romahtamassa lähitulevaisuudessa. Eivätkös kaikenlaiset opettajat ole juurikin jäämässä pian työttömäksi?
Ei nyt kuitenkaan niin lähitulevaisuudessa. Mitään yhtäkkistä totaalista romahdusta lapsimäärissä ei ole tapahtunut, mutta trendi on toki laskeva.
Tämä ei tosin ihan ekana koske nimenomaan erityisopettajia. Tai niin luulisi. Olin tosin yli vuosikymmen sitten vielä itsekin opettajana ja silloin oli jo ennustettavissa ja nähtävissäkin kova pula erityisopettajista. No, sitten sellaisiksi kouluttautui aika moni ja nyttemmin iski myös säästöt. Olen ymmärtänyt ihan viime vuosina joiltakin entisiltä työkavereilta, että erityisopettajien tilanne ei enää todellakaan olisi mikään varma työpaikka edes pk-seudulla. Jos koulutusmäärät ei jostain syystä romahda, luulen tuon kyllä jatkuvan ja jopa pahenevan. Ihan vaan siksi, että lapsimäärät tosiaan pienenee, säästöjen vuoksi eriytymistä vaan vähennetään ja erityinen tuki toteutetaan lähinnä huonommin palkatuilla koulunkäyntiavustajilla ison luokan mukana. Surullista mutta totta.
Jo heti alussa sanottiinkin: lääkärit ja jotkut di-alat todella varmoja nakkeja. Tekoälykin lähinnä lisää joidenkin di-alojen koulutuksen tarvetta, vaikka aina horistaan sen vievän työpaikkoja. Joo, jotain se vie, mutta jotain se tuo lisää. DI-puolella varmaan lähinnä lisää, mutta amk-insseillä voi olla vähän ikävämpi tilanne. Riippuu toki, miten kankeat korkeakoulut taipuu tähän muutokseen. Surullisena pannut merkille, että rahoitus siellä lähinnä julkisen varassa ja prole-aate kukoistaa, niin en hengitystäni pidätä, että hyvin menisi. Toista oli omaan opiskeluaikaan, kun oltiin lähinnä Nokia-korkeakoulu. Ihan mahtavaa aikaa oli se.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pöljä vastaus tuo, ettei tekoäly pysty kääntämään kaunokirjallisuutta. Tekoäly TEKEE jo kaunokirjallisuutta ja oppii koko ajan taitavammaksi kääntämisessä. Nyt kun aloittaa 5-6v yliopistossa, niin 110% varmuudella on työtön kun valmistuu.
No mitenkäs luulet, että tekoäly kääntäisi vaikka Harry Potteri -kirjoissa olevat keksityt sanat englannista suomeen???? Entäpä jos kirjailija käyttää sanoja, joilla on alkukielessä kaksinaismerkitys ja ne olisivat tärkeitä? Miten sujuu AI:ltä sarkasmi? Entäs runous? Entäs käännökset puhutuista kielistä, joiden kieliopista ja sanastosta ei ole tarpeeksi digitaalista dataa?
Ei mikään. Tyydy elämääsi duunarina tai ole ilman työtä.
Melkein kannattaa tehdä jotain, mitä kukaan ei halua tehdä. Silloin markkinat on sinun.
Esim likaviemärisukeltaja.