Mitkä ovat nyt sellaiset korkeakoulututkinnot, joiden veikkaatte työllistävän 5v päästä parhaiten?
Tulevaisuuden työmarkkinoita on vaikea ennustaa, mutta mitä kehottaisitte opiskelemaan tai mitä opiskelisitte nyt itse, jos tavoitteena olisi mahdollisimman varma työllistyminen?
Itsellä tulee mieleen lähinnä lääketiede ja jotkin DI-alat.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettajat
Tämä. Opiskelija-aines muuttuu koko ajan, aina vain (laita sana tähän).
Erkka - opo yhdistelmä olis varmaan aika kova. Siihen sivuaineeksi vielä joku TKT perusopintokokonaisuus.Ja palkka 1862e
Lukiossa lähtöpalkka, siis aloittavan palkka alkaa numerolla 4. Vaikkei se ole suurista suurin, niin asiaa kompensoi pitkät lomat ja lyhyet työpäivät
Siis mistä lähtien aloituspalkka on ollut noin suuri?! Onko inflaatio tosiaan syönyt rahan arvoa niin, että kahdessakymmenessä vuodessa palkkaan on tullut tuosta vain 1500 lisää?
Sairaanhoitaja--- Röntgenhoitaja vaatii paljon erilaisten ihmisten kohtaamista. Sairaalansinööri joka voi olla töissä myös laitteta myyvässä firmassa. Se teknologia k ehittyy valtavalla vauhdilla. Erikoislääkäriä ei tekoäly koskaan voi korvata. Psykiatrnen sairaanhoitaja.
"Logopedia, puheterapeutit heitä tarvitaan. Pienet lapset eivät opi puhumaan kun heille annetaan tabletti käteen ja ei lueta kirjoja. Aikuisilla monia sairauksia, jotks vievät puhekyvyn. He voivat myös työllistyä tutkijoiksi."
Tarvitaan, mutta onko yhteiskunta edelleen valmis maksamaan tarpeeksi kattavan kuntoutuksen? En menisi siitä takuuseen, terapiamäärät (per asiakas) vähenevät koko ajan. Lisäksi puheterapeutteja koulutetaan tällä hetkellä liikaa. En voi hyvällä omalla tunnolla suositella tällä hetkellä hakeutumista logopediaan ja olen siis itse alalla.
Eihän kukaan voi tietää kun aloittaa opiskelun, mikä on työtilanne, kun valmistuu, kun siihen vaikuttavat maailman tilanne ja suhdanteet.
Esim.lääkäreitä ja hoitajia valmistui suoraan työttömäksi 90-luvun alussa ja työn perässä muuttivat ulkomaille. Sama nykyisin hoitajilla, mutta lääkärit hyvin työllistettyjä, mutta mikä on tilanne 10-20v lääkäreillä, kun suuret ikäluokat kuolevat ja ikärakenne nuorenee, jolloin tarvitaan vähemmän terv.hoidon palveluita.
Merikapteeni.Moniosaaja. Laivassa pitää olla kunnon pomo johtamassa isoa jättilaivaa.
Olen samaa mieltä. Aikanaan julistettiin fysiikasta, että "tämän alan osaajille on suuri tarve yrityksissä". No, jo kesätyöt olivat kiven alla, paikkoja oli yksi ja hakijoita 300. Ottivat sellaisen, joka oli ollut siellä edellisenäkin vuonna. Valmistumisen jälkeen työpaikat olivat edelleen kiven alla. Onnistuin saamaan vähän alaa sivuavan työn, joskin määräaikaisen, kavereista moni lähti muille paikkakunnille tai muille aloille. Kun oma työni loppui, ei mihinkään enää päässyt. Siinä kohtaa toki finanssikriisi vaikutti asiaan, mutta lopputulos kuitenkin oli, ettei fysiikan alan koulutuksella päässyt töihin, vaikka muuta lupailtiin.
Näin jälkikäteen olen tajunnut, että olisi pitänyt yrittää edetä röyhkeästi itseään tyrkyttäen ja vaikka reittä pitkin. Ei vain tullut silloin mieleen. Nyt olen liian vanha ja rupsahtanut, jotta tuo toimisi.