Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ovat nyt sellaiset korkeakoulututkinnot, joiden veikkaatte työllistävän 5v päästä parhaiten?

Vierailija
20.06.2026 |

Tulevaisuuden työmarkkinoita on vaikea ennustaa, mutta mitä kehottaisitte opiskelemaan tai mitä opiskelisitte nyt itse, jos tavoitteena olisi mahdollisimman varma työllistyminen?

Itsellä tulee mieleen lähinnä lääketiede ja jotkin DI-alat.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku sanoo, että "tälle alalle tarvitaan osaajia" tai etenkin jos "tälle alalle tarvitaan lisää naisia", se on iso varoitusmerkki, ja ensimmäisen kysymyksen pitäisi olla; kuka näin sanoo, ja onko hänellä valtaa avara työpaikka ja varaa maksaa palkkaa. 

Kaikki muu on tyhjää länkytystä. Mihinkään etujärjestöjen ja koulutuksen tarjoajien juttuihin ei pidä uskoa, ei myöskään maalaisjärkeen ja toiveajatteluun. Vain oikea työllistämiskyky on kovaa faktaa.

T. naisinsinööri

Olen samaa mieltä. Aikanaan julistettiin fysiikasta, että "tämän alan osaajille on suuri tarve yrityksissä". No, jo kesätyöt olivat kiven alla, paikkoja oli yksi ja hakijoita 300. Ottivat sellaisen, joka oli ollut siellä edellisenäkin vuonna. Valmistumisen jälkeen työpaikat olivat edelleen kiven alla. Onnistuin saamaan vähän alaa sivuavan työn, joskin määräaikaisen, kavereista moni lähti muille paikkakunnille tai muille aloille. Kun oma työni loppui, ei mihinkään enää päässyt. Siinä kohtaa toki finanssikriisi vaikutti asiaan, mutta lopputulos kuitenkin oli, ettei fysiikan alan koulutuksella päässyt töihin, vaikka muuta lupailtiin.

Näin jälkikäteen olen tajunnut, että olisi pitänyt yrittää edetä röyhkeästi itseään tyrkyttäen ja vaikka reittä pitkin. Ei vain tullut silloin mieleen. Nyt olen liian vanha ja rupsahtanut, jotta tuo toimisi.

Vierailija
82/87 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisopettajat

Tämä. Opiskelija-aines muuttuu koko ajan, aina vain (laita sana tähän). 
Erkka - opo yhdistelmä olis varmaan aika kova. Siihen sivuaineeksi vielä joku TKT perusopintokokonaisuus.

Ja palkka 1862e

Lukiossa lähtöpalkka, siis aloittavan palkka alkaa numerolla 4. Vaikkei se ole suurista suurin, niin asiaa kompensoi pitkät lomat ja lyhyet työpäivät

Siis mistä lähtien aloituspalkka on ollut noin suuri?! Onko inflaatio tosiaan syönyt rahan arvoa niin, että kahdessakymmenessä vuodessa palkkaan on tullut tuosta vain 1500 lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpuolustusala ja rajavartio

Vierailija
84/87 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja--- Röntgenhoitaja  vaatii paljon erilaisten ihmisten kohtaamista. Sairaalansinööri  joka voi olla töissä myös laitteta  myyvässä  firmassa. Se  teknologia   k ehittyy  valtavalla  vauhdilla.  Erikoislääkäriä ei  tekoäly koskaan voi korvata. Psykiatrnen sairaanhoitaja.

Vierailija
85/87 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Logopedia, puheterapeutit heitä tarvitaan. Pienet lapset eivät opi puhumaan kun heille annetaan tabletti käteen ja ei lueta kirjoja. Aikuisilla monia sairauksia, jotks vievät puhekyvyn. He voivat myös työllistyä tutkijoiksi."

Tarvitaan, mutta onko yhteiskunta edelleen valmis maksamaan tarpeeksi kattavan kuntoutuksen? En menisi siitä takuuseen, terapiamäärät (per asiakas) vähenevät koko ajan. Lisäksi puheterapeutteja koulutetaan tällä hetkellä liikaa. En voi hyvällä omalla tunnolla suositella tällä hetkellä hakeutumista logopediaan ja olen siis itse alalla.

Vierailija
86/87 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan voi tietää kun aloittaa opiskelun, mikä on työtilanne, kun valmistuu, kun siihen vaikuttavat  maailman tilanne  ja suhdanteet.

Esim.lääkäreitä ja hoitajia valmistui suoraan työttömäksi 90-luvun alussa ja työn perässä muuttivat ulkomaille. Sama nykyisin hoitajilla, mutta lääkärit hyvin työllistettyjä, mutta mikä on tilanne 10-20v lääkäreillä,  kun suuret ikäluokat kuolevat ja ikärakenne nuorenee, jolloin tarvitaan vähemmän terv.hoidon palveluita. 

Vierailija
87/87 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merikapteeni.Moniosaaja.  Laivassa pitää  olla kunnon pomo johtamassa isoa  jättilaivaa.