Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen haluaa ammattikorkeakouluun?

Vierailija
19.06.2026 |

Minkälainen ihminen haluaa ammattikorkeaan? Minä itse ja kaikki tuttavani tähtäsivät ensisijaisesti yliopistoon. Onko jokin syy, miksi joku haluisi juuri AMKiin yliopiston sijaan?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maisterin tutkinto (työura omalla alalla). Lapseni, joilla on AMK- tai ylempi AMK-tutkinto, saavat reilusti parempaa palkkaa.

Vierailija
82/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua edes lukioon. Olen yläkoulun opettaja ja huomaan joka kevät, että monet ysiluokkalaiset, jotka pääsisivät heittämällä lukioon, valitsevat ammattikoulun. He haluavat kosmetologeiksi ja sähköasentajiksi. Samalla tavoin moni haluaa käytännönläheisemmän koulutuksen ja valitsee ammattikorkean eikä yliopistoa. Jotkut haluavat asua isossa kaupungissa, toiset maaseudulla, ihmiset ovat erilaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun ja pikkukaupunkien nuoret menevät AMKhon koska se on lähellä. Monille heistä on epäselvää mikä on AMKn ja yliopiston ero eikä kukaan kerro sitä heille. Jos AMKsta saa barchelors degreen niinkuin suomalaisista yliopistoista ja maailman huippuyliopistoista niin eivätkös ne sitten ole sama asia? 

Näin taitaa olla, että maaseudun nuoret eivät tiedä että heidän olisi mahdollista mennä yliopistoon. Erinomaiset paperit maaseudun lukiosta kirjoittanut hakeutuu lähellä olevaan AMK:hon, vaikka kaikki ovet olisivat avoinna.

Niin tai sitten kotiseuturakkaus painaa? Monella voi olla yritys tai maataloustoimintaa syrjäseudulla, joka estää muuton isompaan kaupunkiin yliopistoon. Amk tarjoaa useimmiten paremman mahdollisuuden suorittaa opintoja joustavammi. monimuotona, toisin kuin yliopistot.

Vierailija
84/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa vaikka sairaanhoitajaksi, sosionomiksi, insinööriksi... Esimerkiksi käy sähköpuolen ammattikoulussa, mutta haluaakin edetä sähköinsinööriksi, niin se on ihan hyvä valinta tai haluaa lähihoitajasta sairaanhoitajaksi. Mikä vika AMK:ssa? 

AMK:ssa ei itsessään ole mitään vikaa mutta liian moni niistä tarjoaa 'leikkii-laulaa' -opetusta. Jos sitäkään.

Pakollisissa kursseissa tällaista ei ollut, mutta valinnaisissa oli sitten myös jänniä vaihtoehtoja. Mutta niitähän ei ollut mikään pakko valita, vaan otti sitten jotain järkevämpää tilalle.

Itse kävin amk:n, koska tarvitsin paremmin työllistävän tutkinnon. Ei ollut aikaa alkaa selvittää miten menisi yliopistossa, laskut piti maksaa ja jääkaappi täyttää.

Että ihan sellaisesta syystä.

Vierailija
85/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät halua edes lukioon. Olen yläkoulun opettaja ja huomaan joka kevät, että monet ysiluokkalaiset, jotka pääsisivät heittämällä lukioon, valitsevat ammattikoulun. He haluavat kosmetologeiksi ja sähköasentajiksi. Samalla tavoin moni haluaa käytännönläheisemmän koulutuksen ja valitsee ammattikorkean eikä yliopistoa. Jotkut haluavat asua isossa kaupungissa, toiset maaseudulla, ihmiset ovat erilaisia. 

Jep ja mikään ei estä hakemasta maisteriin amk:n jälkeen, jos vain löytyy maisteriohjelma jonka hakuehdot oma amk-tutkinto täyttää.

Vierailija
86/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua istua pitkään koulussa, vaan päästä töihin. Oikeisiin sellaisiin.

Ai ettei yliopistokoulutustyöt ole oikeita töitä? Ihan olen kelvannut duunarin hommiinkin vaikka ylippistokoulutus. 

Vierailija
87/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä tämmöinen hyvän mielen söpö animetyttö vastaa otsikon kysymykseen, lue lyriikat tarkkaan! Englanti varmasti taipuu ylioppineelta.

Vierailija
88/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on maisterin tutkinto (työura omalla alalla). Lapseni, joilla on AMK- tai ylempi AMK-tutkinto, saavat reilusti parempaa palkkaa.

Kai he ovat samalta alalta kuin sinä? Ettet vertaile jotain taiteen maisteria merikapteeniin.

Vierailija
89/89 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuthan tosiaan saman alan tutkinnoista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi