Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä perheauto etsinnässä

Vierailija
17.06.2026 |

Lapset nyt 2- ja 6-vuotiaat. Pitäisi olla kunnolla tilaa turvaistuimille ja lomareissuja ajatellen tavaroillekin. Mieluiten bensakoneella. Plussaa jos takana olis liukuovet. Suosittele hyvää mallia! Mieluiten kuulisin lapsiperheellisten kokemuksia.

Kommentit (412)

Vierailija
241/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti...

Vierailija
242/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyrkkä ei toyotalle. Sillä on oma fanaattinen kulttikannatuksensa enimmökseen eläkeläisten keskuudessa - joskus 90-luvulla se oli edullinen ja luotettava. 

 

Nyt toyota on kallis eikä se enää pärjää länsiautoille oikein missään suhteessa. 

 

Jos välttättö haluat itäauton, osta korealainen. 

Aika moni Toyota on britti, meilläkin varmaan jo viides menossa. Etkö edes tuollaista pikkuasiaa tiennyt?

Nehän on paskimpia Toyotia

Eivät vaan ole meillä olleet paskoja. Oletko itse kenties saanut maanantaikappaleen? Britithän ovat kuuluja pubireissuistaan.

Kyllä mä luotan japanilaiseen ja tilastollisestikin ovat parhaita. Mutta eihän muuallakaan tehdyt paskoja ole. En vaan ymmärrä brittiläisyyden esiintuomista ikään kuin se olisi joku meriitti. Maan oma autoteollisuus loppui hyvästä syystä.

Noille itähuutelijoille infoksi. Moni ei periaatteessa näköjään koske idässä valmistettuihin autoihin ja päättelevät asian jo pelkän merkin perusteella, koska heidän aivot eivät osaa sisäistää sitä, että niitä tehdään Euroopassakin.

No nuo 70-luvulle jääneet vanhukset nyt pitää jättää omaan arvoonsa muutenkin. Ja oikeastihan japanilaiset olivat jo silloin hyviä, mutta silloin vielä ymmärsi epäluulo uutta kohtaan 

Nyt hiukan faktojakin pöytään. 

Syy siihen että japanilaiset autot löivät läpi Euroopassakin oli yksinkertaisesti siinä että ne olivat tekniikaltaan luotettavia ja toimivia. Tämän vastapainoksi ajo-ominaisuudet, ohjaus ja jarrut olivat jossain luokattoman ja hengenvaarallisen välimaastossa ja erinomainen polttoainetaloudellisuus oli saatu aikaan pudottamalla painoa myös paikoista joissa sitä terästä olisi oikeasti tarvittu kuten esimerkiksi turvakorissa joka oli seppukun kehittäneelle kansakunnalle täysin abstrakti konsepti pitkälle 1990-luvulle saakka.

1970-luvulla kaasarikoneiden aikaan oli ihan tavallista että kylmänä ja kosteana aamuna auto ei vaan tahtonyt käynnistyä ja sammui jos ajoi isompaan lätäkköön. Suomessa vielä pakkanen tuohon päälle ja kaasuttajat jotka jäätyivät ajossa vaikka auton olisi saanut käyntiinkin. Ihan yhtä lailla oli normaalia että eurooppalaisen auton ovet, ikkunat ja luukut sopivat paikoilleen vähän sinnepäin ja pitivät vettä vaihtelevalla menestyksellä. Suomessa ruostesuojaus maahantuonnin yhteydessä oli pakollista jonnekin kasarin loppuun asti mutta silti oli ihan normaalia että parin, kolmen vuoden ikäiseen autoon piti jo hitsata helmoja tai lokasuojan kaaria. 

Sitten tulivat japanilaiset autot jotka lähtivät avaimesta käyntiin kaikissa olosuhteissa ja lämpötiloissa, lämppäristä tuli lämmintä ilmaa ja moottori sekä kaasutin pysyivät säädöissään vuosikausia ilman että niitä piti olla pari kertaa vuodessa säädättämässä. Pissapojasta sai pesunestettä lasille ja ulkoa tuleva sade pysyi ulkona. 

Katkaisijaa kääntämällä sähköt kulkivat siihen ja vain siihen laitteeseen johon autoilija halusikin mikä ei tuohon aikaan ollut itsestäänselvyys lähes uudessakaan autossa. Aivan erityistä hämmästystä eurooppalaisissa kilpailijoissa herätti se että jokainen mutteri japanilaisissa autoissa oli jaksettu kiristää loppuun saakka ja sähköliitin painaa pohjaan asti. Kenenkään mieleen ei ollut juolahtanut että tämä olisi edes mahdollista saati sitten tarpeellista.

Kun suomeen alkoi tulla japanilaisia autoja 70-80 luvulla oli ne ajettavuudeltaan ja luotettavuudeltaan valovuoden edellä neuvostoautoja joilla suuri osa ihmisistä silloin ajoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Datsun 100A

Junansulake !

Vierailija
244/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skoda suberb tai octavia farkku 

Tojota melkein mikä vaan

Audi Q5 

 

Osta polttomoottoriauto tai sähköauto. Kevythybridi ok, mutta pysy erossa lataushybrideistä.

Vierailija
245/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karillakki

Servoletti !

Vierailija
246/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kia PV5. Järkihintainen tila-auto. Edellyttää toki latausmahdollisuutta omassa pihassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skoda suberb tai octavia farkku 

Tojota melkein mikä vaan

Audi Q5 

 

Osta polttomoottoriauto tai sähköauto. Kevythybridi ok, mutta pysy erossa lataushybrideistä.

Miksi lataushybrideistä pitäisi pysyä erossa? Kun muistaa ajella silloin tällöin vähän pitemmän matkan polttomoottorilla niin bensaan ei ehdi kondensoitua vettä ja mitään ongelmia ei tule. Tietty jos on niin uuno, että ajaa lataushybridiä kuin täyssähköautoa niin ongelmia tulee, mutta ne on sitten ihan itse hankittuja ongelmia.

Vierailija
248/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skoda Ostavia, siitä ei auto parane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvo. On hyvä ajaa, vakaa, turvallinen, saa helposti varaosia, huolto toimii. Meillä on ollut erilaisia Volvoja. Kaikki hyviä, ja tavaratilaakin on reilusti. 

Vierailija
250/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi täysimittaista voimantuottojärjestelmää = kaksi vikaantuvaa järjestelmää

Painoa tulee kolmanne lisää

Kallis korjata

Jälleenmyyntiarvo tippuu samaa tahtia akuston kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dacia Logan MCV. Edullinen ja yllättävän laadukas. Ei kuluta paljon 0,9 l moottori. Tilaa hyvin ja muutaman vuoden vanhan saa alle kymppitonnilla eli halpaa on.

Daciat on hylkytilastojen kärkeä katsastuksissa.

"Laatua" Romaniasta

Vierailija
252/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tesla Model X. Sen parempaa perheautoa ei ole. On turvallinenkin. 

Muovisella natsipisuaarilla ei enää kehtaa ajaa kukaan vähänkään älyllinen ihminen

Samaa muovia ne on kaikki muutkin. Natsiauto saa pisteet Soininen kauhuna, mutta muuten niissä on kyllä liikaa Teslaismeja. Typerät karmittomat ikkunat, ei nopeusmittaria, ei säätimiä millekään, paska laatu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijien kauhuna siis

Vierailija
254/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyrkkä ei toyotalle. Sillä on oma fanaattinen kulttikannatuksensa enimmökseen eläkeläisten keskuudessa - joskus 90-luvulla se oli edullinen ja luotettava. 

 

Nyt toyota on kallis eikä se enää pärjää länsiautoille oikein missään suhteessa. 

 

Jos välttättö haluat itäauton, osta korealainen. 

Aika moni Toyota on britti, meilläkin varmaan jo viides menossa. Etkö edes tuollaista pikkuasiaa tiennyt?

Nehän on paskimpia Toyotia

Eivät vaan ole meillä olleet paskoja. Oletko itse kenties saanut maanantaikappaleen? Britithän ovat kuuluja pubireissuistaan.

Kyllä mä luotan japanilaiseen ja tilastollisestikin ovat parhaita. Mutta eihän muuallakaan tehdyt paskoja ole. En vaan ymmärrä brittiläisyyden esiintuomista ikään kuin se olisi joku meriitti. Maan oma autoteollisuus loppui hyvästä syystä.

Noille itähuutelijoille infoksi. Moni ei periaatteessa näköjään koske idässä valmistettuihin autoihin ja päättelevät asian jo pelkän merkin perusteella, koska heidän aivot eivät osaa sisäistää sitä, että niitä tehdään Euroopassakin.

No nuo 70-luvulle jääneet vanhukset nyt pitää jättää omaan arvoonsa muutenkin. Ja oikeastihan japanilaiset olivat jo silloin hyviä, mutta silloin vielä ymmärsi epäluulo uutta kohtaan 

Saattavat ymmärtää autoista aika paljon enemmän kuin  nintendosukupolvi. Ja ne 70-luvun riisipussit olivat hengenvaarallisen heikkoja ja ruostuivat käsiin.

Vanhus ei tule koskaan myöntämään jääneensä viime vuosituhannelle. Varsinkaan köyhä vanhus. Silloin ruostuivat muutkin autot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyrkkä ei toyotalle. Sillä on oma fanaattinen kulttikannatuksensa enimmökseen eläkeläisten keskuudessa - joskus 90-luvulla se oli edullinen ja luotettava. 

 

Nyt toyota on kallis eikä se enää pärjää länsiautoille oikein missään suhteessa. 

 

Jos välttättö haluat itäauton, osta korealainen. 

Aika moni Toyota on britti, meilläkin varmaan jo viides menossa. Etkö edes tuollaista pikkuasiaa tiennyt?

Nehän on paskimpia Toyotia

Eivät vaan ole meillä olleet paskoja. Oletko itse kenties saanut maanantaikappaleen? Britithän ovat kuuluja pubireissuistaan.

Kyllä mä luotan japanilaiseen ja tilastollisestikin ovat parhaita. Mutta eihän muuallakaan tehdyt paskoja ole. En vaan ymmärrä brittiläisyyden esiintuomista ikään kuin se olisi joku meriitti. Maan oma autoteollisuus loppui hyvästä syystä.

Noille itähuutelijoille infoksi. Moni ei periaatteessa näköjään koske idässä valmistettuihin autoihin ja päättelevät asian jo pelkän merkin perusteella, koska heidän aivot eivät osaa sisäistää sitä, että niitä tehdään Euroopassakin.

No nuo 70-luvulle jääneet vanhukset nyt pitää jättää omaan arvoonsa muutenkin. Ja oikeastihan japanilaiset olivat jo silloin hyviä, mutta silloin vielä ymmärsi epäluulo uutta kohtaan 

Nyt hiukan faktojakin pöytään. 

Syy siihen että japanilaiset autot löivät läpi Euroopassakin oli yksinkertaisesti siinä että ne olivat tekniikaltaan luotettavia ja toimivia. Tämän vastapainoksi ajo-ominaisuudet, ohjaus ja jarrut olivat jossain luokattoman ja hengenvaarallisen välimaastossa ja erinomainen polttoainetaloudellisuus oli saatu aikaan pudottamalla painoa myös paikoista joissa sitä terästä olisi oikeasti tarvittu kuten esimerkiksi turvakorissa joka oli seppukun kehittäneelle kansakunnalle täysin abstrakti konsepti pitkälle 1990-luvulle saakka.

1970-luvulla kaasarikoneiden aikaan oli ihan tavallista että kylmänä ja kosteana aamuna auto ei vaan tahtonyt käynnistyä ja sammui jos ajoi isompaan lätäkköön. Suomessa vielä pakkanen tuohon päälle ja kaasuttajat jotka jäätyivät ajossa vaikka auton olisi saanut käyntiinkin. Ihan yhtä lailla oli normaalia että eurooppalaisen auton ovet, ikkunat ja luukut sopivat paikoilleen vähän sinnepäin ja pitivät vettä vaihtelevalla menestyksellä. Suomessa ruostesuojaus maahantuonnin yhteydessä oli pakollista jonnekin kasarin loppuun asti mutta silti oli ihan normaalia että parin, kolmen vuoden ikäiseen autoon piti jo hitsata helmoja tai lokasuojan kaaria. 

Sitten tulivat japanilaiset autot jotka lähtivät avaimesta käyntiin kaikissa olosuhteissa ja lämpötiloissa, lämppäristä tuli lämmintä ilmaa ja moottori sekä kaasutin pysyivät säädöissään vuosikausia ilman että niitä piti olla pari kertaa vuodessa säädättämässä. Pissapojasta sai pesunestettä lasille ja ulkoa tuleva sade pysyi ulkona. 

Katkaisijaa kääntämällä sähköt kulkivat siihen ja vain siihen laitteeseen johon autoilija halusikin mikä ei tuohon aikaan ollut itsestäänselvyys lähes uudessakaan autossa. Aivan erityistä hämmästystä eurooppalaisissa kilpailijoissa herätti se että jokainen mutteri japanilaisissa autoissa oli jaksettu kiristää loppuun saakka ja sähköliitin painaa pohjaan asti. Kenenkään mieleen ei ollut juolahtanut että tämä olisi edes mahdollista saati sitten tarpeellista.

Olen ajanut 80-luvun Golfia ja Corollaa. Eikä niiden ajo-ominaisuuksissa tai missään muussakaan mitään merkittävää etua Golfin hyväksi ollut. Nokkakolaria en testannut, mutta niin kauan kuin muistan törmäystestejä lukeneeni, niin ihan samaa tasoa Toyotat olleet. Golf ruostui pois, niin taisi tehdä isän Corollakin. Corollassa oli viisi vaihdetta, Golfissa neljä, vaikka se oli pari vuotta uudempi.

 

Esson vanhukset olivat siis ajastaan jäljessä jo 80-luvulla.

Vierailija
256/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mersu Vito

Vierailija
257/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Toyota RAV4, ladattava hybridi. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä, autolla ikää nyt reilu vuosi. Hyvin mahtuu ihmiset, kissa ja tavarat pidemmällekin reissulle.

Vierailija
258/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skoda suberb tai octavia farkku 

Tojota melkein mikä vaan

Audi Q5 

 

Osta polttomoottoriauto tai sähköauto. Kevythybridi ok, mutta pysy erossa lataushybrideistä.

Miksi lataushybrideistä pitäisi pysyä erossa? Kun muistaa ajella silloin tällöin vähän pitemmän matkan polttomoottorilla niin bensaan ei ehdi kondensoitua vettä ja mitään ongelmia ei tule. Tietty jos on niin uuno, että ajaa lataushybridiä kuin täyssähköautoa niin ongelmia tulee, mutta ne on sitten ihan itse hankittuja ongelmia.

Onks niissä kytkin, tai vipu, jolla saa sen sähköajon poistettua käytöstä tilapäisesti? Nuo ongelmat kondenssivedestä tulivat kuluttajakokemuksesta.  Ei niistä varoitettu etukäteen. Myös öljynvaihtoja kannattaa tihentää oma-alotteisesti. 

Itselläni on bensabemari ja takuu voi raueta, jollei öljyä vaihdateta merkkihuollossa!🤡

Vierailija
259/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Volvo. On hyvä ajaa, vakaa, turvallinen, saa helposti varaosia, huolto toimii. Meillä on ollut erilaisia Volvoja. Kaikki hyviä, ja tavaratilaakin on reilusti. 

Minä en ymmärrä, miksi kukaan ostaa mitään muuta kuin Volvon, koska jos rahaa on niin kannattaa ottaa paras. Ilman mitään statusta. 

Vierailija
260/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skoda suberb tai octavia farkku 

Tojota melkein mikä vaan

Audi Q5 

 

Osta polttomoottoriauto tai sähköauto. Kevythybridi ok, mutta pysy erossa lataushybrideistä.

Miksi lataushybrideistä pitäisi pysyä erossa? Kun muistaa ajella silloin tällöin vähän pitemmän matkan polttomoottorilla niin bensaan ei ehdi kondensoitua vettä ja mitään ongelmia ei tule. Tietty jos on niin uuno, että ajaa lataushybridiä kuin täyssähköautoa niin ongelmia tulee, mutta ne on sitten ihan itse hankittuja ongelmia.

Onks niissä kytkin, tai vipu, jolla saa sen sähköajon poistettua käytöstä tilapäisesti? Nuo ongelmat kondenssivedestä tulivat kuluttajakokemuksesta.  Ei niistä varoitettu etukäteen. Myös öljynvaihtoja kannattaa tihentää oma-alotteisesti. 

Itselläni on bensabemari ja takuu voi raueta, jollei öljyä vaihdateta merkkihuollossa!🤡

Oli meillä jossain vaiheessa bensabemarikin, kun lapset oli pieniä. Kyllä sinnekin turvaistuimet mahtui. Mutta ei se mikään varsinainen perheauto silti minusta ole. Hyvin se kiihtyi, jos nykyiseen Volvoon vertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän