Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä perheauto etsinnässä

Vierailija
17.06.2026 |

Lapset nyt 2- ja 6-vuotiaat. Pitäisi olla kunnolla tilaa turvaistuimille ja lomareissuja ajatellen tavaroillekin. Mieluiten bensakoneella. Plussaa jos takana olis liukuovet. Suosittele hyvää mallia! Mieluiten kuulisin lapsiperheellisten kokemuksia.

Kommentit (412)

Vierailija
281/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kuljetat lapsia, niin yritä löytää turvallinen auto. Ihan sama millainen moottori siinä on mutta turvallisuudesta ei pidä tinkiä. 

 

Aikoinaan Volvo 240 oli hyvä turvallinen auto mutta nyt se on vanhentunut. Vilkaise vaikka tätä linkkiä: https://bilia.fi/fi/ajankohtaista/mika-perheautoksi/

Volvo 240 oli turvallinen auto viimeksi 1970-luvulla. Siitä on nyt melkein 50 vuotta ja museoautoksikin kelpaavat 20v uudemmat ajokit.

Olen samaa mieltä, että Volvo 240 ja muut museoautot ovat tälle perheelle liian vanhoja. Mutta kun tätä ketjua lukee, siinä kiivaillaan japanilaisten autojen tuonnista Suomeen, Itä-Euroopassa tehdyistä autoista, auton moottorista ja ties mistä. Tärkeintä perheelliselle on, että auto on turvallinen. Ja tätä ongelmaa kannattaa lähestyä  kysymällä: mikä on turvallinen auto?

Vierailija
282/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen mies arvostaa autossaan turvallisuutta, tilaa ja hyviä ajo-ominaisuuksia.

Ja ostaa korollan... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen mies arvostaa autossaan turvallisuutta, tilaa ja hyviä ajo-ominaisuuksia.

Ja ostaa korollan... 

Mulla oli pari vuotta sitten  uusi Yaris. Hyvät ajo-ominaisuudet siinäkin. Ja varmaankin tuossa Corollassakin on.

Vaihdoin sitten kuitenkin tuohon bemariin uuteen. Ei niissä kovin suurta eroa ajossa ole. Vaikka tämäkin on kehuttu, niin tuo Yaris lähes saman veroinen. Kannattaa avoimin mielin testata.

Vierailija
284/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas mennään laukalle ja kovaa. N.270 : llä kommenteista ei ole mitään yhtymäkohtaa aloitukseen. Eikä ole muuten tälläkään.

Ap: suositelkaa hyvää perheautoa. 2 turvaistuinta , käyttövoima miel.bensa . 

Vastaus: mulla oli 5- sarjan bemari joskus, volvo 240 oli 70- luvulla hyvä, skoda on muovia itä-saksasta. Jep erittäin informatiivista 

😒

Vierailija
285/412 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on etsinnässä perheauto kolmelle lapselle (5v, 2v ja vauva) mutta tuntuu olevan mahdotonta löytää mitään järkevää. Toiveissa olisi vieläpä sähköauto. 

 

Tila-autoista suositellaan lapsiperheille paljon SEAT Alhambraa ja Volkswagen Sharania. 

Vierailija
286/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisitko vain yhdellä robotilla olleen auton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
287/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kuljetat lapsia, niin yritä löytää turvallinen auto. Ihan sama millainen moottori siinä on mutta turvallisuudesta ei pidä tinkiä. 

 

Aikoinaan Volvo 240 oli hyvä turvallinen auto mutta nyt se on vanhentunut. Vilkaise vaikka tätä linkkiä: https://bilia.fi/fi/ajankohtaista/mika-perheautoksi/

Volvo 240 oli turvallinen auto viimeksi 1970-luvulla. Siitä on nyt melkein 50 vuotta ja museoautoksikin kelpaavat 20v uudemmat ajokit.

Olen samaa mieltä, että Volvo 240 ja muut museoautot ovat tälle perheelle liian vanhoja. Mutta kun tätä ketjua lukee, siinä kiivaillaan japanilaisten autojen tuonnista Suomeen, Itä-Euroopassa tehdyistä autoista, auton moottorista ja ties mistä. Tärkeintä perheelliselle on, että auto on turvallinen. Ja tätä ongelmaa kannattaa lähestyä  kysymällä: mikä on turvallinen auto?

Mikä on turvallinen auto?

Melkein mikä tahansa Euroopassa tunnetun brändin tuote.

Euroncap on vain mennyt totaalisen pilalle kun aikoinaan se mittasi yksinomaan auton turvallisuutta matkustajille kolaritilanteessa mistä ne tähdet tulivat.

Nykyään tähtien määrän sanelee erilaisten piipittävien, vilkkuvien ja rattia vääntelevien sekä täristävien elektronisten härpäkkeisen ripottelu ympäri kabiinia niin ettei kuljettajaparka saa keskittyä liikenteen seuraamiseen lainkaan.

Kolaritestin tulokset voi sentään vielä lukea muusta roskasta irrallaan.

https://www.euroncap.com/

Vierailija
288/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoi naurattaa pitkälle 2000-luvulle miten tässäkin ketjussa suuna päänä mutuilevat esson paarin punaniskat vaikenivat yhtäkkiä NCAP-tulokset kuoliaaksi 1990-luvun lopussa kun ranskalaiset, varsinkin Renault panostivat asiaan ja alkoivat vetää huipputuloksia näiden ruotsalaisten ja saksalaisten "premium"-merkkien ohi.

Samasta syystä myös ruotsin korroosio-instituutin raportit katosivat nurkkapöydän miesten puheista kun nekin todistivat VAG-konsernin tuotteiden ruostetuojauksen tason romahtaneen jonnekin tojotan tasolle samalla kun rapeat ranskalaiset edustivat kärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
289/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on etsinnässä perheauto kolmelle lapselle (5v, 2v ja vauva) mutta tuntuu olevan mahdotonta löytää mitään järkevää. Toiveissa olisi vieläpä sähköauto. 

 

Tila-autoista suositellaan lapsiperheille paljon SEAT Alhambraa ja Volkswagen Sharania. 

Molemmat vaikuttavat hyviltä. Noiden autojen valmistus on loppunut 5 vuotta sitten mutta jos löydät vähän ajetun ja hyvän yksilön, sen ostamista kannattaa vakavasti harkita.

Vierailija
290/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

 BUICK Roadmaster 1996 tosi hyvä ja tilava auto. Mukava ajaa ja tilaa on.

Bensankulutus on vain kolminkertainen uuteen pikkuautoon verrattuna.

Ei ole, menee 11,5 litraa sataselle. Ja matkanteko tooodella paljon mukavampaa ja tilavampaa kuin jollain kikkareella.

 

Voihan sitä syyä kaurapuuroakin joka ateriaksi, tulee halvaksi mutta elämässä muitakin arvoja.

Mieti pässi hetken jos osaat. Kummalla ajaisin mieluummin, autolla mikä vie maantieajossa sen 6-6,3 l/100 km, tai tuollaisella lotjalla, jonka kulutus lähentelee 12 l/100 km:llä? Oma autoni ei ole pienimmästä päästä, mutta kulkee vähällä.

Ajan 8000km vuodessa. Bensan kulutus ja hinta eivät merkitse mitään.

Tuossa voisi esittää kysymyksen, että tarvitsetko autoa laisinkaan? Itsellä ajoa tulee sen verran, että on aika helvetin iso ero, että ajanko sen 6,5 l/100 km tai 12 l/100 km kuluttavalla autolla. 

Mukavuustekijä auto toki on, eikä minkään tason tarve. Boltilla lähipyöritykset ja vuokra-autolla pidemmät -systeemi toimisi varmaan yhtä hyvin.

Ajan nyt kumminkin mielummin harvakseltaan työmatkan mielummin omalla bensa-autolla kuin julkisilla, ja vieläkin harvemmat mökkireissut mielummin omalla kuin lähivuokraamon kiesillä. Sama lasten pienissä kyytimisissä jne. myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
291/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ford Fiesta Ecosport automaattilaatikolla..todella hyvä ja huoleton..

Eikös Fiestan valmistus loppunut?

Ecosportia ei ole tuotu Suomeen enää aikoihin.

Niitä on käytettynä myynnissä pilvin pimein...todella hyvä lapsiperheelle..

Jos ostaa vanhan, kannattaa ainakin tarkistaa huoltotiedot huolellisesti ja varmistaa, että autossa on käytetty oikeaa öljyä. Noissa on se Fordin EcoBoost -moottori, joka kilahtaa ennemmin tai myöhemmin, jos sinne on joskus lisätty vahingossakaan edes kahvikupillinen väärää öljyä, koska jakohinha on öljykylvyssä.

Heh heh. Mistähän sä sen voit todentaa, että ei ole joskus lisätty "väärää" öljyä tai edes yleensäkään mitä öljyä siinä on käytetty.

Edes huoltohistoria "oikeassa autokorjaamossa" ei takaa mitään öljyjen laadusta. Monesti autokorjaamot ostaa halvinta mahdollista öljyä isoissa erissä. Kilpailu on kovaa ja korjaamoalalla kannattavuus tosi heikko. Kaikin mahdollisin keinoin pyritään ostamaan halvalla ja myymään kalliilla. Ei kannata olla sinisilmäinen ja uskoa edes merkkiliikkeen käyttävän jotain erityisen laadukasta premium öljyä.

Merkkiliikkeessä lukee mitä öljyä käyttävät, ja kyllä se ihan laatu öljyä on aina ollut.

Merkkiliikkeessä se on usein merkin omalla brändillä myytävä öljy. Siitä on aika vaikea sanoa kuka sen öljyn on valmistanut ja minkälaisia ominaisuuksia sillä on.

Kyllä moni merkkiliike ymmärtää, että kannattaa laittaa halpaa öljyä hienoon purkkiin niin siinä jää eniten katetta viivan alle.

Pointti oli siinä että näissä märällä nokkahihnalla varustetuissa koneissa pitää käyttää juuri tätä tarkoitusta varten valmistettua erikoisöljyä jonka lisäaineistus estää kumin turpoamisen ja murenemisen joka puolestaan tukkii öljynkierron ja tuhoaa koko moottorin.

Minä en näe tätä minkäänlaisena ongelmana koska kyse on vain rahasta.

Tuollaista Fordia ostaessa hinnasta lähtee heti se ylimääräinen kaksi tonnia jolla autoon tehdään merkkihuollossa nokkahinhan ja öljyn vaihto täysin riippumatta siitä mitä huoltokirja sanoo. 

Kaupat tehdään ehdollisena eli jos huollossa löytyy kuminpurua joka on tukkinut öljynkiertoa niin myyjä palauttaa rahat ja maksaa itse sen huollon.

Elleivät ehdot kelpaa niin tarjolla on kymmeniä tuhansia muitakin autoja.

Märän hihnan murenemista ei estä mikään.

Vierailija
292/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Honda Accord vm -86, klassisen tyylikäs, puhdaslinjainen neliovinen porrasperä, tilava perheauto luotettavalla Hondan tekniikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
293/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skoda Superb, jos tilaa kaipaat

Tälle ääni minultakin. Kunnon tilava takapenkki ja ainakin farkussa iso takapaksi.

Kaikki eivät halua ajella millään itäblokin punikkilaveteilla

Saksalaisella premiummerkillä (BMW) itse ajelen. Mikäs sulla on?

Imusarjat ja öljypohjat premium-muovista, tiiviinä ei pata pysy millään.

Vierailija
294/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toyotan hybridi. Se kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
295/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ford Fiesta Ecosport automaattilaatikolla..todella hyvä ja huoleton..

Eikös Fiestan valmistus loppunut?

Ecosportia ei ole tuotu Suomeen enää aikoihin.

Niitä on käytettynä myynnissä pilvin pimein...todella hyvä lapsiperheelle..

Jos ostaa vanhan, kannattaa ainakin tarkistaa huoltotiedot huolellisesti ja varmistaa, että autossa on käytetty oikeaa öljyä. Noissa on se Fordin EcoBoost -moottori, joka kilahtaa ennemmin tai myöhemmin, jos sinne on joskus lisätty vahingossakaan edes kahvikupillinen väärää öljyä, koska jakohinha on öljykylvyssä.

Heh heh. Mistähän sä sen voit todentaa, että ei ole joskus lisätty "väärää" öljyä tai edes yleensäkään mitä öljyä siinä on käytetty.

Edes huoltohistoria "oikeassa autokorjaamossa" ei takaa mitään öljyjen laadusta. Monesti autokorjaamot ostaa halvinta mahdollista öljyä isoissa erissä. Kilpailu on kovaa ja korjaamoalalla kannattavuus tosi heikko. Kaikin mahdollisin keinoin pyritään ostamaan halvalla ja myymään kalliilla. Ei kannata olla sinisilmäinen ja uskoa edes merkkiliikkeen käyttävän jotain erityisen laadukasta premium öljyä.

Merkkiliikkeessä lukee mitä öljyä käyttävät, ja kyllä se ihan laatu öljyä on aina ollut.

Merkkiliikkeessä se on usein merkin omalla brändillä myytävä öljy. Siitä on aika vaikea sanoa kuka sen öljyn on valmistanut ja minkälaisia ominaisuuksia sillä on.

Kyllä moni merkkiliike ymmärtää, että kannattaa laittaa halpaa öljyä hienoon purkkiin niin siinä jää eniten katetta viivan alle.

Pointti oli siinä että näissä märällä nokkahihnalla varustetuissa koneissa pitää käyttää juuri tätä tarkoitusta varten valmistettua erikoisöljyä jonka lisäaineistus estää kumin turpoamisen ja murenemisen joka puolestaan tukkii öljynkierron ja tuhoaa koko moottorin.

Minä en näe tätä minkäänlaisena ongelmana koska kyse on vain rahasta.

Tuollaista Fordia ostaessa hinnasta lähtee heti se ylimääräinen kaksi tonnia jolla autoon tehdään merkkihuollossa nokkahinhan ja öljyn vaihto täysin riippumatta siitä mitä huoltokirja sanoo. 

Kaupat tehdään ehdollisena eli jos huollossa löytyy kuminpurua joka on tukkinut öljynkiertoa niin myyjä palauttaa rahat ja maksaa itse sen huollon.

Elleivät ehdot kelpaa niin tarjolla on kymmeniä tuhansia muitakin autoja.

Märän hihnan murenemista ei estä mikään.

Mikään ei estä kuivankaan hihnan murenemista.

Siksi kaikki hihnat pitää vaihtaa määräajoin olivat ne sitten märkiä ja kuivua eikä sen kuivankaan hihnan vaihto mitään ilmaista ole. Monissa pitää vaihtaa vielä kiristinrullat ja vesipumppukin samalla. 

Nämä esson baarin muka-autotietäjät ovat luomassa valtavia ongelmia niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin nokkahihnan vaihdon laiminlyönnistä joka aiheuttaa lopulta täystyhon kaikkiin uusiin moottoreihin riippumatta siitä oliko hihna märkä vai kuiva.

Minulla oli aikoinaan V6-bensakoneinen auto jonka sain todella halvalla kun hihnanvaihto oli todella suolaisen hintainen. Todellinen ongelma syntyi silloinkin ihan samasta syystä kuin nyt näihin kahteen märällä hihnalla varustettuun koneeseen: valmistaja oli suunnitellut että hihna kestäisi 150tkm/10v eli se pitäisi vaihtaa about kerran auton eliniän ainana. 

Käytännössä selvisi että skandinavian oloissa 80tkm/5v oli maksimi kestoikä kun useampia koneita oli korkannut. 

Nyt se hihnanvaihtohuolto olikin aivan kohtuuttoman suuri menoerä suhteessa auton jälleenmyyntihintaan yli 5-vuotiaana mutta eihän kyseessä ollut mikään vika vaan kulu jonka maksamalla auto toimii ongelmitta.

Vierailija
296/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se märän hihnan ongelma ole se että hihnanvaihto laiminlyödään vaan se mukun kertyminen öljysihtiin. Kerran kun joku urpo lisää väärää öljyä niin siitä se alkaa. 
Miksi ottaa riskiä tuon kanssa kun on vaihtoehtojakin. 

Vierailija
297/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se märän hihnan ongelma ole se että hihnanvaihto laiminlyödään vaan se mukun kertyminen öljysihtiin. Kerran kun joku urpo lisää väärää öljyä niin siitä se alkaa. 
Miksi ottaa riskiä tuon kanssa kun on vaihtoehtojakin. 

Jos olisin nyt katsomassa parin lapsen kanssa mahdollisimman uutta ja vähän ajettua tilavaa perheautoa rajallisella budjetilla niin aloittaisin nimenomaan näistä jälleenmyyntiarvoaan menettäneisyä Stellantiksen 1.2l puretech-koneisista. Etenkin 2022-2023 vuosimallin 3008, C5 Aircross ja mikä se Opel olikaan, Grandland?

Ensinnäkin merkkihuolto on tullut hinnassa vastaan niin ettei se alle tonnin nokkahihnan vaihto ole edes hirveästi kalliimpi kuin tavallisen ja samalla irrotetaan sekä puhdistetaan öljypohja jos sieltä löytyy jotain. Mitään ongelmaa ei ole enää kun ylimääräinen huoltotarve on tiedossa ja osat vaihdettu heti käytetyn oston jälkeen enkä tietenkään kaada koneeseen kuin oikeaa öljyä.

2022-2023-mallit ovat vielä niin uusia ja vähän ajettuja ettei niitä ole takuuaikana käytetty muualla kuin merkkihuollossa ja löytyy helposti niin vähän ajettu ettei hihna olisi muutenkaan mennyt vielä miksikään.

Vierailija
298/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fordilla tilanne on vähän ongelmallisempi kun tämä melkein kaksi tonnia merkkihuollossa maksava hihnanvaihto on jo aivan suhteettoman korkea ja säännöllisesti toistuva menoerä huomattavasti halvempaan käytettyyn autoon, uusimmatkin kun ovat 2018 vuosimallia. 

Noin vanhoissa ei ole enää mitään taetta siitä millaisella huollolla ovat olleet kun menossa on vähintään 2. 3. tai 4. omistaja mutta Mondeo ja C-Max olisivat muuten asiallisia perheautoja tuossa ikäluokassa 

Vierailija
299/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella bussilla pääsee...

Vierailija
300/412 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ottaa riskiä tuon kanssa kun on vaihtoehtojakin. "

Auton ostaja on tavallisen tyhmä jos kuvittelee ettei käytetyn auton hankintaan liity riskiä kunhan vaan välttää kahta märällä hihnalla varustettua moottoria.

Tällainen ostaa varmasti DSG-vaihteistoisen VAG-tekeleen, mielellään juuri V6-koneisen olympiavolkkarin jonka jakopää on tunnetusti ilmainen huoltaa ja korjata. Se kun on oikein saksalainen laatuauto 

Käytettyjen markkinoilla saa parhaan vastineen rahoilleen ostamalla mallin jonka hinta romahtaa puoleen käytännössä uudenveroisena vain kolmessa, neljässä vuodessa jonkin tunnetun ja helposti sekä kohtuulliseen hintaan korjattavan syyn takia.

Suomi on köyhä kehitysmaa jonka asukkaat ovat niin hysteerisen turvallisuushakuisia autokaupoillakin että täällä käytettyjen markkinoilla tekee upeita löytöjä valitsemalla juuri se mallit joista esson baarin punaniskat ulvovat kuorossa varoituksia 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi