Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikki siitä, miten elämä on mennyt

Vierailija
16.06.2026 |

Tuleeko teille ikinä sellaisia paniikinomaisia havahtumisia, että katsotte ympärillenne elämäänne ja melkein epäuskoisena ajattelette "MITÄ HELVETTIÄ???"

Missä vaiheessa elämästä tuli tällaista? Missä vaiheessa aloin nähdä asian X normaalina osana elämää ja tyydyin siihen että Y on miten on? jne. Kun muistelee, että vielä vaikka 15 vuotta sitten melkein joka asia omassa elämässä oli edes vähän paremmin kuin nyt, ja pala palalta ne ovat muuttuneet keskivertoa huonommiksi. Mihin tämä aikakin oikein meni?

Ja sitten tulee lannistunut olo, että mistä tätä edes lähtisi korjaamaan.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
102/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sä luulet että voit jotenkin kontrolloida elämääs? Varmaan johtuu siitä luulosta.

No kyllä omilla valinnoilla pystyy aika pitkälle kontrolloimaan elämäänsä. 

Ihmeen vähän pystyy itse vaikuttamaan.

Miten niin? Itsehän jokainen valintansa tekee. Elämä muuttuu kun valitsee toisin. Tietty pitää olla oikeasti halu tehdä muuta.

Esim oma äitini jankutti sitä ettei hänellä ole ollut mahdollisuuksia opiskella. Ihan kaikki mahdollisuudet oli. Hän itse valitsi toisin. 

Selvä opiskelu hoidettu. En saa töitä olen liian vanha yli 40. Mitäs nyt sitten?

Jos noin todella kävisi. Voit valita ja perustaa oman yrityksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, 15 vuoden sisäisen projektin lopputulos: mitkään tavoittelemani asiat eivät ole mahdollisia ja tässä samalla tuhosin mahdollisuuteni mihinkään muuhunkaan. Onhan siinä toisinaan pientä paniikinpoikasta ollut ilmassa. Mutta eipä asialle mitään mahda, nyt ei auta kuin istua raunioissa.

Kyllä monella muullakin on tämäntapainen kokemus elämässä. Puhutaan tietyn ikäryhmän kriisikohdasta, jolloin moni kauhistuu, että tätäkö minun elämäni vain on. Eikö tule mitään parempaa?  Että eikö minusta tullutkaan uraohjusta ihmistä, josta työkaverit pitävät. Tai perheasiat eivät ole sujuneet toivotulla tavalla. Kolmenkympin kriisi, keski-iän kriisi, viidenkympin "villitys" (sitä haluaa vielä kerran kokea rakastumisen tai JOTAIN.  Sitten vanhana ihminen miettii, että elämääni voi olla aika vähän jäljellä ja kun välit lapsiinkin ovat vähemmän positiiviset, avioliitto tai ystävyyssuhteet ovat himmenneet.

Kun nyt olisi edes kerran koko elämässä ollut yksi ihminen, jonka kanssa olisi voinut vain olla oma itsensä, joka olisi välittänyt. Ei tullut koskaan sitä ja nyt ei ole myöskään terveyttä, työllisty en enää koskaan, ei rahaa, ei mitään. Mitähän helvettiä täällä enää edes hengittää.

Olet nainen etkö olekin. Muisteles kun olit nuori kelpasiko kukaan muu kuin se jännis kyntämään. Niin. Ei tarvikaan hengittää, suomessa. Täähän on naurettavan paska maa aikuiselle valkoihoiselle.

Minä viittasin keneen tahansa toiseen ihmiseen, joka olisi halunnut minut tuntea ja olisi välittänyt siitä, olenko OK. Mitä "kyntämiseen" tulee, en ole koskaan ollut kenenkään kanssa, koska mainitsemani kaltaista ihmistä ei löytynyt.

Ota sitten sellainen ihminen joka ei ole riittäävän mainistemasi pieni kyntö silloin tällöin tekee ihan hyvää sitä on tutkittukin.

Vierailija
104/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sä luulet että voit jotenkin kontrolloida elämääs? Varmaan johtuu siitä luulosta.

No kyllä omilla valinnoilla pystyy aika pitkälle kontrolloimaan elämäänsä. 

Ihmeen vähän pystyy itse vaikuttamaan.

Miten niin? Itsehän jokainen valintansa tekee. Elämä muuttuu kun valitsee toisin. Tietty pitää olla oikeasti halu tehdä muuta.

Esim oma äitini jankutti sitä ettei hänellä ole ollut mahdollisuuksia opiskella. Ihan kaikki mahdollisuudet oli. Hän itse valitsi toisin. 

Selvä opiskelu hoidettu. En saa töitä olen liian vanha yli 40. Mitäs nyt sitten?

Jos noin todella kävisi. Voit valita ja perustaa oman yrityksen. 

Niin miksei perustampa yrityksen. Joku öljyjalostaminen näyttää kannattavalle. Tai telakkateollisuus. Voisihan tuossa ruokakaupankin avata.

Vierailija
105/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä siis, että aloituksen pointti on nimenomaan se erikoinen "havahtumisen" tai hätkähtämisen tunne. Ihan kuin katselisi ympärilleen ja yhtäkkiä tajuaisi olevansa ihan täysin tuntemattomassa paikassa.

Sinänsä siinä ei ole mitään uutta, että on tyytymätön elämäänsä. Mutta nämä epäuskoiset paniikkikohtaukset ovat minulle uusia.

Oot saanu varmaan jonkun dissosiaatio kohtauksen

Vierailija
106/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tää oli aika selkeä. Olen viiskymppinen ja eroamassa pitkästä parisuhteesta. Kun päätös oli vihdoin tehty, aloin muistaa kamalia asioita siitä miten hirveä meidän parisuhde on ollut jo todella monta vuotta. Siihen jatkuvaan riitelyyn ja luovuttamattomasta minästä luopumiseen oli vaan vähitellen tottunut ja turtunut. Sitten kun teki päätösen että se ei enää ole ok, sitä tulvahti mieleen saavikaupalla lisää. Meidän todellakin olisi pitänyt erota jo vuosia sitten. Minun olisi pitänyt lähteä kuopuksen vauvavuonna. 

Ja olisit tietenkin ottanut kuopuksen mukaasi. Vai oletko vastuuton vanhempi, jätät toiselle kasvatusvastuun? Molemmat yhdessä niitä kakaroita tekevät, saanen huomauttaa. 

No nyt tuli outo kommentti. Olen eronnut avioliitosta, en lapsista. Lapset ovat parasta mitä minulle on ikinä tapahtunut. Ja heidän isänsä on (omalla tavallaan) hyvä isä. Meidän avioliitto ei toiminut ja sen pysyvä negatiivinen alamäki alkoi kuopuksen vauvavuonna. Mulla on mielessä ihan tietty riita, joka on mielestäni sen liiton vedenjakaja - tosin samalta ajalta voisi helposti nimetä muitakin vastaavia. Ei tässä ollut kyse vanhemmuuden loppumisesta tai estämisestä. 

Vierailija
107/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän me eletyn elämän realiteetit iskee ajoittain. Olisikin varsin ikävää, jos ne olisivat koko ajan mielessä. Kuulostaa keski-iältä. Kyllä se siitä taas, jaksaa jaksaa.

Vierailija
108/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kun on kokenut riittävän paljon kuraa niin sitä tavallaan lannistuu lopullisesti

Vierailija
109/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popeda varmaan tarkoitti että elämässä pitää olla runkkua, ei että se on runkkaamista

Vierailija
110/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kun on kokenut riittävän paljon kuraa niin sitä tavallaan lannistuu lopullisesti

Systeemi on vaan saanut susta voiton

Vierailija
111/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tule kohtauksen omaista paniikkia, vaan on jatkuva tasainen ahdistus, miten on mokannut elämänsä.

Tai tulee mulle paniikkikohtauksiakin mutta ei tosta syystä.

Olet ymmärtänyt mistä elämässä on kyse.

Omituinen kohteliaisuus :)

Vierailija
112/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt herkkupastan tekoon

Vierailija
113/113 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän me eletyn elämän realiteetit iskee ajoittain. Olisikin varsin ikävää, jos ne olisivat koko ajan mielessä. Kuulostaa keski-iältä. Kyllä se siitä taas, jaksaa jaksaa.

Ei jaksa. En tee enää yhden yhtäkään asiaa minkään eteen. Tää oli tässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi